Gå til innhold

Polestar 2 - alternativer


Anbefalte innlegg

Roy skrev (24 minutter siden):

Ser Polestar 2 har både varmepumpe og forvarming av batteri før hurtiglading, det er 2 ting jeg synes bør være med på en vinterbil.
Og en hyttebil til vinterbruk bør egentlig ha litt ekstra god rekkevidde siden det kan bli kaldt i fjellet, litt ekstra batterikapasitet i fjellet er både en trygghetsfaktor og behagelig. 

Dere kan lade på hytta? Minst 10A kurs uten for langt strekk ut til bilen? 

Hytta er fra 2017 med 3x400V inn så det er ingen problemer med lading om vi kjøper el bil. Fikk akkurat vite av en av bilselgerne jeg har sjekket med at ingen av 2021 modellene av Polestar 2 har varmepumpe, men nesten alle kommer med Pixel lys.

2022 modellene har varmepumpe men vanligvis ikke Pixel.

Ifølge selger så skal ikke varmepumpe mangel påvirke rekkevidde så mye, men det tror jeg det jeg vil om😉

Jeg er rett og slett litt "forelska" i P2, men trekkes også litt mot Volvo sine Selekt bruktbiler pga garanti på 7år/150.000 og da er det evt XC40 dual motor som er alternativet.

En annen faktor er at det er enkelt å bytte inn V60en hos en Volvo merkeforhandler.

Polestar selges side ved side med Volvo hos enkelte merkeforhandlere, men mest hos Polestar og bruktforhandlere.

Vet ikke om Polestar tar innbytte?

Det er jo blitt litt mer kronglete å selge bruktbil privat og tipper det er ennå litt vanskeligere med en ganske dyr og avansert hybrid, selv om den er plettfri teknisk.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville mye heller prioritert skikkelige matriselys enn varmepumpe basert på egen erfaring med bil uten varmepumpe. Har testet å kjøre P2 rundt mørkt Bynes i Trondheim med mye svinger, det var rimelig imponerende.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres lovende ut.

Er veldig glad i skikkelig lys, har kanskje noe å gjøre med at jeg begynner å bli voksen (48år) og ikke ser like godt som før.

Plass er egentlig ikke noe problem i denne bilen da det stort sett er kona og bikkja (som trives best på gulvet foran passasjersetet) og evt en kid i baksetet som kjører.

Alternativt bare meg om kona har tatt min bil😀 Er det plass krise så kjører vi begge bilene eller henger på en tilhenger.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå 10 måneders og ca. 12.000 km erfaring med en 2023 Polestar 2 LRDM, og kan trygt gi min anbefaling. Jeg har samme type hyttebehov vinterstid som TS beskriver, og av de 90% jeg startet med har jeg typisk 20% igjen når jeg ankommer hytta i 20 blå etter halvannen-ish time i 120 km/t og rundt 200 km kjørt. Det er med "den gamle" rekkevidden på rundt 400 km oppgitt for 2023 modell. Den er veldig god å kjøre, gode seter, fantastisk på vinterføre med fremdrift på alle hjul, og latterlig sterk og rask for en som har vært vant til gammeldags bensinbil. Kunne glatt klart meg med halvparten så mye krefter. 

Eneste minus er litt mye hjulstøy, det hadde jeg trodd skulle være bedre på en sånn bil i 2023, men på den annen side høres hjulstøyen kanskje bedre når det ikke er motorstøy? Dessuten er skiluka i baksetet liten, jeg hadde gjerne sett at hele midtplassen kunne felles ned. Det går to par alpinski eller 4 par langrennski i luka, og det er akseptabelt for mitt bruk, men heller ikke mer. Med en CarCareBag holder det seg rent og ryddig i bilen med skiene inni. Og så går det jo mange skipar inni hvis man legger ned ett baksete og skiene ikke er lenger enn ca. 180. Jeg vil for all del ikke ha skiboks eller takstativ med mindre jeg må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har -22 srsm med pilotpakke og pixel. Lysa ville eg ikkje vore utan, propilot fungerer og fint på langkjøring men kjem til kort på vestlandsveg når svingane kjem for tett. Savner ikkje varmepumpa her i vest, men kan hende det kan vere litt å hente på den når ein får mange blå. Rekkevidde på rundt 40 under gode forhold så ikkje altfor langt unna wltp. Gått 45000 utan problem bortsett frå ein og anna resett av skjerm. Ustabil app, der har dei ein jobb å gjere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir mer og mer overbevist om at Polestar 2 er bilen for oss😀

Pixel vil jeg ha og det høres ut som om vi overlever uten varmepumpe.

Må bare finne en god måte å bli kvitt den bilen jeg har i dag om jeg ikke får byttet den inn.

Takk for alle innspill

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha pixel må du enten kjøpe nybil 2024 utgave, eller eldre bruktvariant. For pga halvledermangel er noen av de senere årgangene "Pilot lite" pakke, aka pilot pakken, men uten pixel. Bare så du er klar over det.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (58 minutter siden):

Vil du ha pixel må du enten kjøpe nybil 2024 utgave, eller eldre bruktvariant. For pga halvledermangel er noen av de senere årgangene "Pilot lite" pakke, aka pilot pakken, men uten pixel. Bare så du er klar over det.

Har skjønt det, opplevde tilsvarende på min bil som kom uten BLIS pga halvledermangel😀

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Varmepumpe: Selgeren jeg prøvekjørte med snakket om at jeg måtte ha VP for å fjernstyre/tidsstyre oppvarming/nedkjøling av kupe. Jeg sliter litt med å forstå det og manualen sier ikke noe om det. Jeg mistenker han for å ha snakket tull, noen som kan bekrefte noe her? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Polestar er som Peugeot er varmepumpe et absolutt must have for å ikke spise opp rekkevidden på vinteren dramatisk. Enrom forskjell på de bilene jeg har testet med kontra uten. Varmepumpa bidrar til langt mer effektiv oppvarming/nedkjøling og sparer km! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (1 time siden):

Om Polestar er som Peugeot er varmepumpe et absolutt must have for å ikke spise opp rekkevidden på vinteren dramatisk. Enrom forskjell på de bilene jeg har testet med kontra uten. Varmepumpa bidrar til langt mer effektiv oppvarming/nedkjøling og sparer km! 

Jeg prøver å finne ut av dette og klarer ikke helt å se at det er noen bred enighet om dette. Tvert i mot. Jeg spurte selgeren nå hvorvidt VP gir en bedre opplevelse i kupeen og det kunne han ikke svare på. Hva angår rekkevidde så var det mye dårlig måling på dette i kulde, unøyaktighet der altså. Kan jo bare anta at mange har fått kalde føtter av feilmåling uten at det nødvendigvis er fullt så ille. 

Det er også litt betenkelig å putte tilbake mer mekanisk mikkmakk i form av VP nå som vi endelig har blitt kvitt så mye mikkmakk. 

Varmepumpa i Polestar har et ganske snevert virkningsområde, husker ikke talla men mener det var ned til -7 og under det så raser effekten. Er mye å lese om for de som ønsker. Jeg er ikke overbevist og pr. nå så er det spørsmålet mitt over om fjernstyring som er mest avgjørende i forhold til valg av bruktbil. I artikkelen under fikk de betydelig bedret rekkevidde med oppvarming av batteri. 

"Ikke nødvendigvis stor forskjell, viser tester."

https://www.tu.no/artikler/sa-mye-betyr-varmepumpe-for-elbilen/457717

https://elbilforum.no/index.php?topic=50416.0

 

 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JC1 skrev (3 timer siden):

Varmepumpe: Selgeren jeg prøvekjørte med snakket om at jeg måtte ha VP for å fjernstyre/tidsstyre oppvarming/nedkjøling av kupe. Jeg sliter litt med å forstå det og manualen sier ikke noe om det. Jeg mistenker han for å ha snakket tull, noen som kan bekrefte noe her? 

 

 

Jeg har Polestar 2 uten VP. Fungerer utmerket. Ingen forskjell i oppvarming/nedkjøling av kupe kontra de som har varmepumpe. Kan ikke si at jeg merker noe høyere forbruk på vinteren sammenlignet med de som har VP, så jeg hadde ikke stresset med å få en VP på bilen. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Noe annet  å vurdere når jeg ser på 2021, helst 22 hvis budsjettet tåler det. Plus, pilot og hengerfeste. Har ikke så mye annet å vurdere på, mange tilsynelatende like biler relativ lik km.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilot synes jeg fungerer veldig bra på P2, etter min mening den beste cruise controlen jeg har testet (kjørt mange ulike leiebiler til fjellet). Den føles ikke ut som om den griper inn for tidlig slik at man hele tiden må "kjempe mot" bilen for å ligge slik man vil i feltet. Litt uvant kanskje er at den tillater å gå 4 km/t over/under satt fart for å kjøre økonomisk.

23, men kanskje også 22, har vel ikke pixel lys selv i fullspeccet utgave. Ikke tenkt særlig over det, den automatiske opp og ned-dimmingen fungerer bra, blitt blinket på av motgående svært sjeldent sammenlignet med en del annet jeg har kjørt.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JC1 skrev (4 timer siden):

Takk for svar!

Noe annet  å vurdere når jeg ser på 2021, helst 22 hvis budsjettet tåler det. Plus, pilot og hengerfeste. Har ikke så mye annet å vurdere på, mange tilsynelatende like biler relativ lik km.

Du har vel fått det med viktigste der. Jeg hadde en 2021 og var godt fornøyd med den, men hadde en del småplukk som gjorde at bilen i min eiertid stod på verksted i i hvertfall 2 måneder. Jeg vil tro du kanskje kan unngå en del småfeil ved å kjøpe 2022 eller 23 modell. Jeg solgte min i januar og kjøpte Subaru Solterra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LAK skrev (2 timer siden):

Du har vel fått det med viktigste der. Jeg hadde en 2021 og var godt fornøyd med den, men hadde en del småplukk som gjorde at bilen i min eiertid stod på verksted i i hvertfall 2 måneder. Jeg vil tro du kanskje kan unngå en del småfeil ved å kjøpe 2022 eller 23 modell. Jeg solgte min i januar og kjøpte Subaru Solterra. 

Det var vel ikke det jeg ville høre når jeg har mer 21 å velge i. Kan man spørre hva den var inne for og om det er andre ting fra 21 å være obs på?

Endret av JC1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk (fra en FB gruppe) er at det var mye barnesykdommer. Men selv om de for mange viste seg på '21, så er jo det blitt fikset opp i på de bilene over tid. Så skulle jo tro at en '21 modell i 2024 er i OK stand og man slipper det verksteds-opplegget som nybileierne måtte igjennom.

Jeg er forøvrig programforpliktet som mafian å si at jeg ikke synes bilen skal kjøres innenfor ring3 i oslo 👼

  • Haha 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (11 timer siden):

Jeg er forøvrig programforpliktet som mafian å si at jeg ikke synes bilen skal kjøres innenfor ring3 i oslo 👼

For all del, vil du ikke så skal du. Nå pleier jeg uansett å ta tog når jeg jobber eller har ærend i sentrum, Oslo og bil er nødvendig gjennomkjøring.  Dette endrer seg nok ikke av å få elbil og særlig ikke med det spådde kaoset som følger av Ring 1 og EL ut av kollektiv. For å toppe det hele så var det togtrøbbel de siste dagene før påske for å starte med togtrøbbel etter påske. Og vi går inn i buss for tog sesongen. Ender vel snart opp med å kjøre Drøbak for å komme meg nordover. Fra Drammen dette. 

Sorry som jeg spør og repeterer det som allerede har vært oppe i tråden, leste den på nytt nå som jeg faktisk ser etter bil og det var jo mye bra her før jeg blandet meg inn. Går bare litt i surr her når jeg prøve å fordøye alt overalt før jeg bestemmer meg for en. Gleder meg veldig, bare synd det er fredag og litt kort tid til å få landet en før helga.. 😛 

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JC1 skrev (19 timer siden):

Det var vel ikke det jeg ville høre når jeg har mer 21 å velge i. Kan man spørre hva den var inne for og om det er andre ting fra 21 å være obs på?

Jeg tror mye er ryddet av veien, men selv i slutten av 2023 så var den inne på verksted. Stort sett så var det softwarerelatert, men når det fører til at varmeapparatet slutter å virke (på Haukelifjell i 20 minus) og at bilen bare er helt død så er det alvorlig nok. Det har også blitt byttet en kollisjonspute (som gav gjentatte feilmeldinger) og jeg har byttet begge frontlysene (ved to forskjellige anledninger). Alt i alt så ble dette litt mer enn jeg forventet av en ny bil, og det kombinert med Polestar sine litt spennende fremtidsutsikter så ble det til at jeg byttet bilen i en ny Solterra, så får vi håpe at den leverer velkjent Subarukvalitet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LAK skrev (15 minutter siden):

jeg byttet bilen i en ny Solterra, så får vi håpe at den leverer velkjent Subarukvalitet.

Min har gått drøyt 25.000 nå, null hull, alt som forventet. Fikk dog en varsellampe her for en god måned siden "Nivå lavt på spylervæske", men er sikkert slikt man må regne med etter 25.000km 😄 

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverin skrev (På 5.4.2024 den 14.53):

Min har gått drøyt 25.000 nå, null hull, alt som forventet. Fikk dog en varsellampe her for en god måned siden "Nivå lavt på spylervæske", men er sikkert slikt man må regne med etter 25.000km 😄 

Såkalt finværsbil?

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...