Gå til innhold

Polestar 2 - alternativer


Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte konebilen i en Polestar 2 dual motor, men er litt i villrede, da jeg ikke føler jeg har oversikt.

Kona krever 4 hjulstrekk og ikke for stor bil samt at hun skal komme til hytta i Nesbyen uten å stoppe annet en for å handle.

Det krever 200km pluss rekkevidde på vinter samt at den tåler oppstiging fra 140 til 900moh på slutten uten at det blir et problem.

Såvidt jeg klarer å se så er det ikke så mange av de «mindre» elbilene som kommer med 4hjulstrekk.

Volvo XC40/C40

Polestar 2

Huyndai Ioniq 5 og Kia søsteren

Tesla 3/Y

Er det noen jeg har oversett??

Tenker helst å kjøpe bruktbil inntil 450.000

Polestar 2 har 4 hjulstrekk, WLTP rekkevidde på 476km samt litt høy bakkeklaring.

Den er i tillegg lav på taket slik at kona kan titte opp i skiboksen om hun står på en krakk (hun er 158cm)

Den har etter sigende gode kjøreegenskaper og kraftige motorer på 408hk og takler 150kwh hurtiglading ved behov.

Noen som har en slik som kan skryte litt eller rakke litt ned på den slik at jeg får et balansert bilde?

På forhånd takk!

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Model 3 sjøl, men Polestar er en god bil å kjøre, mer premiumfølelse enn Teslaen, og formidabelt bedre lys med både rotasjon og skikkelig matriseteknologi, som kan være fint på en hyttebil. Sitter som regel på som passasjer ukentlig i en Polestar, så føler jeg har klart å danne meg litt inntrykk av den.

Teslaen er kanskje morsommere å kjøre på noen vis, og jeg liker softwaren bedre, men det er mye bra å si om Polestar og. Mindre fantombremsing på cruise har den og.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info.

Kunne godt kjøpt Tesla 3 selv og det du beskriver er omtrent det inntrykket jeg sitter med uten å prøve hverken T3 eller P2

Kona kjører Volvo V60 Twin Engine hybrid og jeg kjører Volvo XC60 T6 hybrid så vi er nok litt «ødelagte» når det gjelder Volvo.

Det er en av grunnene til at jeg tenker P2 kan være en grei nr. 2 bil for oss.

XC40/C40 er også vurdert, men synes P2 ser bedre ut og så har den litt lenger rekkevidde samt at kona når opp i skiboksen på ett vis😀 

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Kia EV6 4wd Exclusive og er veldig fornøyd med den. Eneste unntak er vel at Android Auto (eller Apple Carplay) må være koblet til med kabel. Da forsvinner litt av formålet med den trådløse laderen bort, for sjåføren iallfall.

Har ikke fått testa på vinterføre ennå så kan ikke si noe der. Den er ca. 7cm høyere enn Polestaren dog (155cm vs 148cm), så litt mer krevende med takboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører P2 LRDM selv, men har ikke kjørt 10K ennå. Rekkevidde på 476 km høres ut som 2024 modell, ikke 2023 eller tidligere. Uansett har jeg aldri vært i nærheten av rekkevidden som de største fansa opplever, men de kjører kanskje som en prest alle sammen. Med motorveier synker rekkevidden. 20 mil på vinter vil ikke være noe problem, selv med stigningen du nevner.

Kjøreegenskapene er meget gode, men jeg har ikke pusha grensene. Det mest negative er sikt bakover, den er ikke bra.

Brukbilprisene har vel sunket som en stein etter kampanjen som Polestar hadde på MY23 de siste månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du taper ofte mye rekkevidde og koster en del mer for 4WD. Er det virkelig nødvendig?
Vi lokale i hyttebygdene kommer oss fint rundt uten, 4WD er en bygreie. Jeg har kjørt Nissan Micra med piggfritt opp til bøgaset/natten uten problemer, liksom.

Endret av Sykkelmafiaen

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuhvel, som bøgdagut fra hyttebøgd kan jeg avsløre at det er nok av folk som liker 4WD der og.

Det finnes endel ugunstig bratte og svingete adkomster til hytter og gårdsbruk i Oppdal, og det er noen Landcruisere parkert på gardstun utover Blankbøgda. Har prøvd å kjøre tohjulsdrevet E-klasse opp øverst i skianlegget på smal og bratt vei, det var ikke spesielt gøy på glatta.

Og prisforskjellene er ikke så enorme synes jeg på elbilene, var verre for de tyske premiumbilene før.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo igangsetting i lyskryss med slak oppoverbakke (og kø bak) som er det helt store salgsargumentet for 4x4.

Er litt i leita etter lignende bil som trådstarter selv, men i disse tider kan det jo være relativt stor prisforskjell på rwd og 4wd. Jeg vet jeg (og kona som faktisk skal bruke bilen) klarer meg fint med bakhjulstrekk i 99,9% av tiden, men det er veeeldig fint med 4wd i de sjeldne tilfellene man trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt åpnere til sinns enn kona, så det meste av alternativer faller på tildels ufunderte argumenter, men enkelte kamper gidder jeg ikke ta.

Blir fortsatt «hjemsøkt» av den gangen jeg forsøkte å overbevise henne om at en bestefar kjørt burgunder Citroen Xsara med grått «plysj» interør ville bli en rimelig og grei bil for en periode.

4 hjulstrekk er ikke diskutabelt og der er jeg uansett enig da det koster lite og har lite ulemper i forhold til «gleden» den dagen du trenger det.

Mach E har jeg faktisk glemt oppi det hele, skal sjekkes.

Diverse Volkswagen/audi/skoda utgår som litt for store og fordi det er Volkswagen.

WLTP rekkevidden på 476 er ,såvidt meg bekjent, det som er oppgitt for en Long range dual motor før oppgraderingen.

Dagens har 555-593 ifølge sidene til Polestar.

Så lenge den går 200km + stigningen fra 140 - 900moh uten voldsomme problemer så er det uansett greit, tror jeg.

Hybriden min skal jeg ha i 2 år til så om vi skal lenger på kort tid så får vi kjøre den.

Synes egentlig de holder bruktprisene ganske greit. En 2021 long range dual motor koster rundt 450.000 med ca. 40.000km med plus og pilot pakke.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er oppvokst i bratte lier i Hardanger med tildels jævlig vinterføre så jeg har kjørt mye tohjulstrekk på drittføre og det er generelt lite trøbbel, men gud så deilig å slippe å tenke på det og. Kryss og lyskryss, samt filskifte i slapseføre er vesentlig tryggere med firehjulstrekk.

Kona er veldig glad i å kjøre bil og en veldig solid sjåfør så hun «trenger» det heller ikke, men kjekt å ha. 

Endret av Gullars

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å gå tilbake til 2WD når en først har vent seg til 4WD. Det er deilig å bare kunne kjøre bilen ut av en umåkt utkjørsel/parkeingsplass, når jeg ser andre spinner med 2WD*. Bedre gjensalgsverdi, siden mange ser etter det samme.

*Hjelper til med å dytte 2WD-biler mens jeg mumler noe om Subaruens dævkjørte dieselmotor, pensjonerte turbo og rust fantastiske firehjulsdrift.

 

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (5 minutter siden):

Det er vanskelig å gå tilbake til 2WD når en først har vent seg til 4WD. Det er deilig å bare kunne kjøre bilen ut av en umåkt utkjørsel/parkeingsplass, når jeg ser andre spinner med 2WD*. Bedre gjensalgsverdi, siden mange ser etter det samme.

*Hjelper til med å dytte 2WD-biler mens jeg mumler noe om Subaruens dævkjørte dieselmotor, pensjonerte turbo og rust fantastiske firehjulsdrift.

 

Det er ganske fascinerende å se hvor lett jeg kommer meg opp med piggfri radiobil vs steder der jeg har stått fast med både ganske ok Accord og ræva E-klasse med pigg (ranket som vinterbiler). 

Så jeg kommer nok til å gå for 4WD igjen selv hvis jeg skal ha privatbil etter den jeg har nå blir pensjonert og.

  • Like 1

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (7 minutter siden):

Det er ganske fascinerende å se hvor lett jeg kommer meg opp med piggfri radiobil vs steder der jeg har stått fast med både ganske ok Accord og ræva E-klasse med pigg (ranket som vinterbiler).

Så dette er ikke deg?

Har sett noe lignende på en av de store utfartsparkeringene i Oslo. Ganske sikker på at det ikke var frivillig.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (18 minutter siden):

Så dette er ikke deg?

Har sett noe lignende på en av de store utfartsparkeringene i Oslo. Ganske sikker på at det ikke var frivillig.

Kunne kanskje vært. Bakhjulsdrevne eldre E-klasser er virkelig de mest tragiske vinterbilene jeg har vært borti. Kan driftes som ingenting i lav fart, men ikke alltid man er ute etter det gitt.

Husker spesielt en mellomjul da jeg besøkte en kompis som har hytte oppe i alpinanlegget, det måtte ganske mange forsøk, fart og teknikk til for å komme seg opp en bakke jeg ikke ville tenkt særlig på som utfordrende med bilen jeg har nå.

  • Haha 1

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråstein skrev (1 time siden):

Hvis du bruker lang nok tid på å bestemme deg kommer jo Volvos nye EX30 i offroad-utgave etter hvert:

https://www.carscoops.com/2023/06/new-volvo-ex30-getting-the-cross-country-treatment-for-2025/

Ex30 har jeg tenkt på lenge men kona mener den er for liten………

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polestar er en god bil. Jeg hadde en leiebil etter en kollisjon rundt juletider. Firehjulstrekkeren var stødig og god på vinterføre, med oversiktelig og intuitiv programvare, men opplevde rekkevidden som noe lav på vinterføre. Spesielt ille var at den mistet raskt rekkevidde etter 50% i kulda. Bagasjerommet kunne gjerne ha vært større. Hadde den ikke vært kinesisk, kunne jeg gjerne hatt den som hverdagsbil.

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mach-e kjører vi på jobb, og der trives ikke jeg (eller de fleste kollegaer) veldig godt, veldig "masete" å kjøre, dårlige seter, trangt baksete. 

Kjører Solterra privat, nydelig bil på vinterføre, best-i-klassen-bakkeklaring, awd med x-mode, gode seter, veldig god baksetetplass. Fruen bruker den mest, hun digger den! 

Wltp 46 mil m/18". 20 mil året rundt er ikke noe problem. Kjører helt greitt 45 nå på sommeren (ca 1.3kw/100 i forbruk på lengre turer) på landevei type 60 i snitt. 

I Ecobest challenge 2023 gjorde Solterra en veldig god figur;

- Minst avvik i oppgitt WLTP, 92,7%
- Nest raskest fra 20-80% hurtiglading. (24 minutt)
- Tredje best i "Tid for å lade 100km". (10 minutt)
- Fjerde mest effektive, antall km per kwh

Alle resultater:
https://ecobestchallenge.org/challenges/ecobest-challenge-2023/


BZ4x er stort sett samme bil:

https://www.elbil24.no/pro/fire-elbil-favoritter-i-test-pa-is-og-sno-snakk-om-revansj/78482080

 

Begge tvillingene fikk en trå start, men fikk ny programvare i mai 2023, og de er blitt veldig bra 🙂

Endret av suverin
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI har en ny Tesla Model 3 LR som bil nr 2. Mye for pengene og veldig god rekkevidde. Så er de en del irriterende mangler på bilen også, men klarer man seg uten en god autopilot, litt høyt støynivå, mangel på skikkelig blindsonevarsler samt at Tesla Vision ikke er i nærheten å levere som lovet ift. parkeringshjelp, så er dette en bra pakke. 

Den føles liten og nett i trafikken, og den nye modellen som kommer i neste måned har visstnok fått blindsonevarsel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (8 minutter siden):

VI har en ny Tesla Model 3 LR som bil nr 2. Mye for pengene og veldig god rekkevidde. Så er de en del irriterende mangler på bilen også, men klarer man seg uten en god autopilot, litt høyt støynivå, mangel på skikkelig blindsonevarsler samt at Tesla Vision ikke er i nærheten å levere som lovet ift. parkeringshjelp, så er dette en bra pakke. 

Den føles liten og nett i trafikken, og den nye modellen som kommer i neste måned har visstnok fått blindsonevarsel. 

 

Har også en M3 LR som bil 2. Den gjør jobben, og enig i de fleste punktene du nevner over her! Men jeg velger Solterra hver eneste gang om begge står i garasjen når jeg skal ut på tur, fruen velger konsekvent Solterraen, så jeg ender som regel opp med M3-en likevel 🙂  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverin skrev (2 timer siden):

Kjører helt greitt 45 nå på sommeren (ca 1.3kw/100 i forbruk på lengre turer) på landevei type 60 i snitt. 

Skulle selvsagt være ca 13kWh/100km, ikke 1.3, så effektiv er den ikke. 

Sjekket appen; Snitt siste måned inkludert småkjøring viser 14,4 kWh/100km. Siste langtur var 30 mil med 63km/t i snitt, forbruk var da 12.6kWh/100km, med takstativ. Så den er "Tesla-effektiv" selv med permanent AWD. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Polestar 2 har både varmepumpe og forvarming av batteri før hurtiglading, det er 2 ting jeg synes bør være med på en vinterbil.
Og en hyttebil til vinterbruk bør egentlig ha litt ekstra god rekkevidde siden det kan bli kaldt i fjellet, litt ekstra batterikapasitet i fjellet er både en trygghetsfaktor og behagelig. 

Dere kan lade på hytta? Minst 10A kurs uten for langt strekk ut til bilen? 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverin skrev (34 minutter siden):

Skulle selvsagt være ca 13kWh/100km, ikke 1.3, så effektiv er den ikke. 

Sjekket appen; Snitt siste måned inkludert småkjøring viser 14,4 kWh/100km. Siste langtur var 30 mil med 63km/t i snitt, forbruk var da 12.6kWh/100km, med takstativ. Så den er "Tesla-effektiv" selv med permanent AWD. 

 

 

Det der er jo ned mot (gammel) Ioniq -nivå, så det må vel være bedre enn tesla i praksis?

Tror jeg brukte ca 10 tur&retur Trondheim i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...