Gå til innhold

Verktøy-tips, nyheter og anbefalinger


Ndreas

Anbefalte innlegg

Helt korrekt. Det er sjeldent jeg trenger dedikerte sykkelverktøy. Det går som regel i småjusteringer med torx/unbrako. Kofferten inneholder håndverktøyet som ofte må frem når jeg leker handyman, hjemme eller borte. Har forsøkt å fordele verktøyet litt etter hyppighet av bruk, og formål. Alu-kofferten er lett tilgjengelig, og dekker det meste av oppgaver.

Multitool, dekkspaker etc. er som regel alltid på sykkelen. Det holder til hverdagsmekking. Girwirekutter, kassettavdrager og sikkert noe jeg har glemt, er i en ganske hendig Lezyne Port-a-Shop Toolkit bag, som jeg fikk i gave. Lett å ta frem når det trengs. Krankavdrager, bleed kit, Syntace momentnøkkel og spesialverktøy ligger i en liten Smart Store boks med alt av smådeler til sykkelen. Lett tilgjengelig. Sånt brukes så sjeldent at det er en liten begivenhet når det må frem. Fint med gjennomsiktig boks siden det er greit å ta en titt før man bestiller sykkelverktøy/deler man faktisk allerede har liggende.

Størrelsesmessig kunne alu-kofferten fint fungert til kun sykkelverktøy. Det er vel kun pedalavdrageren/nøkkelen som ikke får plass. Ironisk nok har jeg ingen slike pedaler lengre, men et estetisk fint verktøy.

Lezyne%20Porta-shop%20-%20tools%20in%20p

Wera-settet er overraskende praktisk til det meste i hjemmet, småting på bil, hagemaskiner og i garasjen. Har to større Bacho pipesett; et som ligner på Pipesett 1/2+1/4" og Pipesett 3/8" og 1/4", som egentlig nå kun tas frem til større muttere/bolter. Har hatt begge settene i mange år, og siden man føler de er litt kostbare, er man ekstra påpasselig med å ha fullt sett etter endt mekking.

smt_s910_wo_c.webp

smt_s330_wo_c.webp

Babyhåndtaket på Wera settet gjør at en ikke strammer for hardt heller, veldig praktisk til sykkelmekking og møbelmontering. Likt med Wera unbrakoesettet. Blir mer og mer glad i Ball End, som forenkler mange knotete jobber. Savner Ball End funksjonen når jeg har mekket på elsykkelen, som tar knotete plasserte Torx skruer til et nytt nivå. Kommer Wera 967 BO Torx (evnt. long edition) på et godt Black Friday tilbud ender det kanskje opp i postkassen. Torx Ball End er kanskje ikke er like magisk som Hexagon Ball End.

2669541_16e4abf88c11.jpg

Jeg har som nevnt Wera skrutrekkerbitssettet med lange bits, fordi jeg trengte det til en jobb og det er ganske praktisk å ha tilgjengelig til drillen. Men, det å ha alt i et er jo ganske flott, så den lille ekstrakostnaden for settet med skrutrekker hadde jeg betalt. I mange situasjoner er det mye mer behagelig å skru et skikkelig håndtak, kontra en skralle, spesielt om en skal fininnstille noe eller skru inn/ut mange bolter/skruer.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Hardcase og Gulvbelegg for trening hos Claes ohlson, målte opp alle verktøyene jeg allerede eide. Tegnet inn i Autocad og freste det på fellesverkstedet nede på Løkka.

97% av det som trengs til sykkelrep hjemme og på tur. Det eneste som ikke har plass oppi der er vel mekkestativet, gulvpumpe og utstyr for å lufte bremser. 

image.png.92c5275178a6de934af3f378f0469d77.png

 

 

image.png.7b9cc5e8aecd90e01c76983d523d2365.png

 

Endret av anerds
  • Like 10
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anerds skrev (1 time siden):

Kjøpte Hardcase og Gulvbelegg for trening hos Claes ohlson, målte opp alle verktøyene jeg allerede eide. Tegnet inn i Autocad og freste det på fellesverkstedet nede på Løkka.

97% av det som trengs til sykkelrep hjemme og på tur. Det eneste som ikke har plass oppi der er vel mekkestativet, gulvpumpe og utstyr for å lufte bremser. 

image.png.92c5275178a6de934af3f378f0469d77.png

 

 

image.png.7b9cc5e8aecd90e01c76983d523d2365.png

 

 

Men en så fin koffert fortjener en flat-kjeftet knipextang istedenfor den der rørleggertanga som lager stygge spor i alt den tar i. Har du flaks passer den i samme sporet, så du slipper å redesigne et helt lag. 

 

 

  • Like 1

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gunstigste alternativet er å bruke andre verktøy. Jeg kutter slange med  tapetkniv og presser inn ny "barb" med hjemmesløyd. To små biter av hardt tre, fra en kleshenger faktisk. De har jeg skåret et v-spor i som passer en slange. Så klemmer jeg dem passe hardt med en ViceGrip-tang og dunker inn med en passe dunker, gjerne en liten hammer. 

Men helst bruker jeg SRAMs stifter som skrus inn med en bitteliten torx. Det er såpass sjelden at jeg kutter og tilpasse slanger at jeg ikke ser behovet for et dedikert verktøy til bruket. 

 

LarsB
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (14 minutter siden):

Det gunstigste alternativet er å bruke andre verktøy. Jeg kutter slange med  tapetkniv og presser inn ny "barb" med hjemmesløyd. To små biter av hardt tre, fra en kleshenger faktisk. De har jeg skåret et v-spor i som passer en slange. Så klemmer jeg dem passe hardt med en ViceGrip-tang og dunker inn med en passe dunker, gjerne en liten hammer. 

Men helst bruker jeg SRAMs stifter som skrus inn med en bitteliten torx. Det er såpass sjelden at jeg kutter og tilpasse slanger at jeg ikke ser behovet for et dedikert verktøy til bruket. 

 

LarsB
 

Jeg benytter også en noe ala dette i dag, men forbannet meg over hvor knotete det var sist da jeg har innvendig kabelføring i styret og skulle bytte stem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt!
Jeg passer på at mine kabler flagrer fritt i vinden. Er alt inni trenger man sikkert all den hjelpen man kan få. Og da er nok 1300 for Shimanoverktøyet ingen upris likevel. 

Dette er selvsagt dekket i en tredelt artikkel av Dave Rome i Cyclingtips:
https://velo.outsideonline.com/road/road-racing/cool-tool-tuesday-8-the-best-tools-for-installing-hydraulic-disc-brakes/


LarsB

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
olve skrev (På 1.11.2023 den 9.04):

Er det noen som har anbefalinger til alternativ til Shimano TL-BH62? Ser at SRAM har en prisgunstig utgave, og det skal vel ikke være noe hinder for å bruke med Shimano-slanger og barbs?

SRAM sitt verktøy funker finfint til både Shimano og andre bremser hvor man presser på plass barbs. 
Bruker også SRAM sin slangekutter, gir presise og fint kuttede slanger. 

  • Like 1

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Må fikse koblingen til dynamo på sykkelen som ikke funker lenger, må strippe(?) ledningen på nytt og remontere

Er det noe verktøy av god kvalitet som funker til dette, og når man må strippe vanlige ledninger for lamper o.l., også?
Mener jeg har hørt om termineringsverktøy for ethernet-kabler som sikkert er nyttig også, fins det noe 2-1 verkøy for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er på utkikk etter bedre unbracoer enn det jeg har nå. De jeg har er noen eldre fra Biltema med t-håndtak. Opplever at det har lav kvalitet, spesielt på kula da den er glad i å ødelegge unbraco sporet i skruene. I tillegg har ett par blitt derformert til potetskruer etter at boltene har sittet litt fast. Hvilke sett kan dere anbefale? T-håndtak er ikke ett must, men er jo helt klart hendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Thomassen82 said:

Jeg er på utkikk etter bedre unbracoer enn det jeg har nå. De jeg har er noen eldre fra Biltema med t-håndtak. Opplever at det har lav kvalitet, spesielt på kula da den er glad i å ødelegge unbraco sporet i skruene. I tillegg har ett par blitt derformert til potetskruer etter at boltene har sittet litt fast. Hvilke sett kan dere anbefale? T-håndtak er ikke ett must, men er jo helt klart hendig.

Jeg står fortsatt for det meste jeg har sagt i denne tråden. Dette werasettet har jeg hatt gjennom mange sykler, og selv de minste er fortsatt skarpe i konturene og funker tipp topp! Bruker ca aldri de mye dyrere Park Tool-T-variantene mine, og kula er merkbart dårligere på dem mtp hvor påpasselig du må være for å unngå glipptak.

Har dog trua på de litt nyere sliding T-greiene tip PT, men de er såpass dyre, og Wera-nøklene så bra at jeg neppe kjøper dem.

 

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

spacer.pnghttps://www.clasohlson.com/no/Cocraft-verktoyskap/p/40-7818-1

https://www.clasohlson.com/no/Cocraft-verktoyskap-overdel-/p/40-7819-1

 

Bruker selv de verktøyskapene fra Clas Ohlson, og satt i dag og gjorde om på en av skuffene med skuminnleggene de også selger. Skapene er bra, men skummet er for mykt. Jeg har lagt mye i et helt oppsett her, så jeg får heller bytte til noe annet mer robust skuminnlegg den dag dette måtte feile.

Når det er sagt så er verktøyene i den skuffen på bildet her mitt go to. Jeg har Park Tool sine P-handle med kule hode, men personlig misliker jeg å bruke kulehode så det brukes kun når jeg må.

Hex Plus nøklene er greie å ha når man trenger litt tightere hold.

 

Endret av Switchblade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...