Gå til innhold

Ting som leies ut på Finn


Anbefalte innlegg

Ser folk leier ut det rareste på Finn. Kokekar, sovepose, you name it. Hvem er det som gidder det? Jeg mener, både å leie ut til privatpersoner, og leie fra privatpersoner. Én dårlig leietaker og du får aldri utstyret igjen. Én pirkete utleier og du får all slags krav. 

Tenk all den tiden det tar å administrere avtaler, henting, levering, kontroll, og eventuell vask og reparasjon av utstyr.

Et annet problem er at dette fort blir av næringsmessig art, og dermed burde skattes og momses.

 

Men verst av alt er at det fucker med søkeresultatene mine på Finn. Jeg er sjelden interessert i å leie noe for en dag, jeg kjøper ting for å bruke de.

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på ‘hvem gidder det’?

Jeg gidder det. Jeg leier ut et lite stillas. Jeg får inn 4.000-8.000,- i året på dette. 
Stillaset fikk jeg av min far da foreldrene mine flyttet fra enebolig til leilighet, og selv bruker jeg det en gang hvert jubelår. 

Hvorfor skal jeg IKKE gjøre det?

Knapt administrasjon uten å svare på noen meldinger i ny og ne, og til nå har det utelukkende vært hyggelige mennesker som møter opp i gården her for å hente.  

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (3 minutter siden):

For å svare på ‘hvem gidder det’?

Jeg gidder det. Jeg leier ut et lite stillas. Jeg får inn 4.000-8.000,- i året på dette. 
Stillaset fikk jeg av min far da foreldrene mine flyttet fra enebolig til leilighet, og selv bruker jeg det en gang hvert jubelår. 

Hvorfor skal jeg IKKE gjøre det?

Knapt administrasjon uten å svare på noen meldinger i ny og ne, og til nå har det utelukkende vært hyggelige mennesker som møter opp i gården her for å hente.  

Jeg synes det er litt forskjell på å leie ut et stillas og å leie ut en sovepose 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (15 minutter siden):

Hvorfor skal jeg IKKE gjøre det?

Du kan gjøre hva du vil for min del, men jeg synes det høres ut som stress. Men på hvilket tidspunkt går det over til å bli næringsmessig? Vet om folk som har hobbyfirma som kun driver med utleie av stillas

 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (13 minutter siden):

Jeg synes det er litt forskjell på å leie ut et stillas og å leie ut en sovepose 

Jeg vet ikke hva ts mener med ‘leier ut det rareste’. Det virket for meg til å være en generell greie og irritasjon rundt utleie av ting og tang fra privatpersoner, derav mitt svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (Akkurat nå):

Du kan gjøre hva du vil for min del, men jeg synes det høres ut som stress. Men på hvilket tidspunkt går det over til å bli næringsmessig? Vet om folk som har hobbyfirma som kun driver med utleie av stillas

 

Du skal få lov til å synes det er stress. Når det går over til å bli næring? Har ingen anelse, men jeg mistenker jeg hvertfall er et godt stykke unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hva ts mener med ‘leier ut det rareste’. Det virket for meg til å være en generell greie og irritasjon rundt utleie av ting og tang fra privatpersoner, derav mitt svar. 

Helt enig.

Det å leie ut stillaser, tilhengere og annet større verktøy som for mange nesten aldri blir brukt har jeg full forståelse for.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (21 minutter siden):

Jeg vet ikke hva ts mener med ‘leier ut det rareste’. Det virket for meg til å være en generell greie og irritasjon rundt utleie av ting og tang fra privatpersoner, derav mitt svar. 

Hvis du leste innlegget mitt så var det en generell irritasjon om søkeresultatene på Finn ja 🙂

Tråkket visst på noen tær 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (2 timer siden):

Du skal få lov til å synes det er stress. Når det går over til å bli næring? Har ingen anelse, men jeg mistenker jeg hvertfall er et godt stykke unna. 

Synes det er smart å leie ut stillas, men ville for din del anbefale å sjekke ut om det du driver med er næring.

Skatteetaten: Er jeg næringsdrivende?:

For å fastslå om du driver næringsvirksomhet må man vurdere om din virksomhet: 

  • drives for egen regning og risiko
  • har et visst omfang
  • er egnet til å gå med overskudd over tid
  • tar sikte på en viss varighet

Vil tro du krysser av disse punktene. Mer om Skatteetaten:Delingsøkonomi:Utleie av løsøre.

Skal jeg spå i en krystalkule tipper jeg etaten vil intensivere jakten på flippere og utleie i årene som kommer, da det tidligere var et ganske marginalt omfang. Ikke spesielt fan av flippere(intermediaries/mellomledd generelt) da de driver prisene opp. De som driver med privat utleie bidrar til mer konkurranse, og driver prisene ned.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får sette meg i skammekroken og innrømme at jeg leste innleggene for fort.

Når du også bruker gjenstanden og/eller bilen din privat og brutto utleieinntekt er maksimalt 10 000 kroner i året, skal du ikke betale skatt av utleien. Hvis utleieinntektene overstiger 10 000 kroner, skal inntektene rapporteres i skattemeldingen. Det er det samme om utleien skjer privat eller gjennom en formidler (applikasjon eller nettjeneste som nabobil.no).

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel fort slik at man overvurderer riskene. Og hvis man har leid ut en ting nok ganger til å gå i null eller litt i pluss uten problemer så er det vel lett å kjøpe/leie ut andre ting man trenger/vil ha.

Klart, kudos for at man gidder admin, men jeg tror vi (spesielt på nettet) har litt lavere tro på menneskeheten enn det vi bør ifht det man faktisk møter ute i livet.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spekulert litt på om jeg skal leie ut sykkelkoffert, men så er det alt styret med henting, hva gjør jeg når første riften kommer, veggdyr og fandens oldemor som får den til å stå ubrukt i boden 🙂

Kanskje jeg burde reise litt sjøl?

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (2 minutter siden):

Har spekulert litt på om jeg skal leie ut sykkelkoffert, men så er det alt styret med henting, hva gjør jeg når første riften kommer, veggdyr og fandens oldemor som får den til å stå ubrukt i boden 🙂

Kanskje jeg burde reise litt sjøl?

Jeg leier/låner ut min til kompiser, i snitt en gang per år. Med en gjensidig "you break it you buy it".
Ved evnt utleie til "folk" så hadde henting/levering av leietager vært et krav.

Men den er nedbetalt den, og jeg har drukket et par gode øll i tillegg, og hvis 5 gubb kan slippe å kjøpe en hver og bidra til mindre "ting", så er det en fin ting... helt til vi fem skal på tur sammen da.
Men kjekt å vite at det står en potensiell kompis-koffert hos deg og 😉

Sovepose og typiske personlige ting utgår å leie inn/ut...!

  • Like 3

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med Jørgen låner jeg av og til kompiser, alt i fra verktøy til barnesenger og vogner. Jeg har solgt og gitt bort nok på Finn til å ikke ha et voldsomt behov for mer "kundekontakt" der enn nødvendig, uten at jeg har opplevd noe forferdelig. Det handler mest om administrasjonstid, som ved utlån også vil innebære sjekk av utlånt vare. 

Mange bruker Finn som en bigeskjeft og mange har som hobby å tjene noen ekstra kroner der det er mulig så for disse er det nok mer givende å bruke tid på slike ting. 

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier ut en del ting via tjenesten Hygglo, og har litt blandet erfaring. Spesielt i starten da jeg ikke var nøye på ting som "hva som følger leien" og hva som er "normal slitasje". Her var det også i starten en god del sleipe leietakere som typisk skulle leie "for en dag" som så skulle hente fredag kveld, kjøre til hytta og komme hjem søndag eller mandag, men bare betale for en dag.  Jeg får ta alle slike avvik på egen kappe, nå har jeg innrettet meg smartere med klare vilkår og forbruksmateriell er ikke inkludert.

Det enkleste å leie ut er ting som ikke krever tungt vedlikehold. Soveposer har jeg kuttet ut. Det er ikke verdt det, telt er jeg litt mer i tvil om, siden det er forholdsmessig mer penger. Samtidig får du jobben med å tørke og gå over når det kommer tilbake, alternativt ha så strenge vilkår at de fleste skyr unna.

Utleie av skiboks, sykkelkoffert mm er greiere, og her går det i utleie mest i vinterhalvåret for folk som skal på tur. Men det blir aldri snakk om 10K i året, det ville vært et topp-år i så fall. Men skiboksen min har jeg nedbetalt tror jeg, det hjelper litt på følelsen siden den var ganske dyr og har krevd en god del vedlikehold.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte inn og sjekke, og det var ikke akkurrat premium-soveposer som ble leid ut. Soveposer som ikke er spesielt dyre i innkjøp, og en fikk en følelse av at noen hadde kjøpt inn billig turutstyr i håp fortjeneste/kremmervirksomhet.

Er et eller annet med å leie ut sovepose som virker rart...

  • Haha 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at akkurat lånt sovepose faller litt i samme gata som sykkelbukselån hos meg altså 🙂 Begge deler kan jo vaskes, men en sovepose vil jo måtte bli litt mindre effektiv om den vaskes hyppig.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel kanskje ikke "Gamle menn med alt for dyre sykler" som er kundegruppen til de som leier ut soveposer og telt på Finn eller Hygglo. Om man bor sentral-ish i Oslo så tror jeg det går helt greit å eie 7 ting og leie resten ved behov. Ser ikke det helt store problemet her. Vinn-vinn for begge parter minus de som får forkludret autosøkene sine på finn da... 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anerds skrev (10 minutter siden):

Nå er vel kanskje ikke "Gamle menn med alt for dyre sykler" som er kundegruppen til de som leier ut soveposer og telt på Finn eller Hygglo. Om man bor sentral-ish i Oslo så tror jeg det går helt greit å eie 7 ting og leie resten ved behov. Ser ikke det helt store problemet her. Vinn-vinn for begge parter minus de som får forkludret autosøkene sine på finn da... 

Middelaldrende takk!

Godt poeng.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (2 timer siden):

Må innrømme at akkurat lånt sovepose faller litt i samme gata som sykkelbukselån hos meg altså 🙂 Begge deler kan jo vaskes, men en sovepose vil jo måtte bli litt mindre effektiv om den vaskes hyppig.

Ikke akkurat relatert til Finn, men Nikwax har Down Wash.Direct og Down Proof. Vet at min Rab Mythic 400 er Nikwax impregnert, så tenkte å kjøpe inn det når jeg ser den begynner å slite med kondens. Dvs. de neste turene i Amoken vil teste det, for det er ganske fuktig om kveldene nå.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett det valget i søkemenyen @Gråstein 😏 Det er imidlertid dårlig utforming av nettsiden når den leieknappen bare av og til dukker opp, og er plassert et helt annet sted på siden enn der man huker av for ‘kjøp’, ‘gis bort’ og ‘ønskes kjøpt’. Når jeg huker av for kjøp har jeg innstilt meg på å kjøpe. Dette medfører at leieknappen forsvinner i scrollingen, den blir glemt i søket, og man støter på en drøss med ‘putt-inn-random-ting’ (f.eks skotørker) som leies ut. Ok, har ikke sett en skotørker som leies ut enda, men blir ikke overrasket om jeg får et pushvarsel!

Har også tenkt at utleie av ting og tang kan finansiere kjøp av den tingen. Men hvem faen gidder å leie en nålefil som kostet 79 kr? Det er like lønnsomt og mindre adm å kjøpe og selge den igjen. Har vurdert det sterkt å leie ut ting, men funnet ut at det er å spare seg til fant, eller en indikasjon på at jeg har ting jeg ikke trenger.

Helt greit at folk har lyst å leie ting, men hadde satt pris på om Finn hadde hatt det i en egen kategori

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...