Gå til innhold

Hvor mye må man egentlig betale for en god mobil (Android)?


Anbefalte innlegg

I dag kan man velge å betale 15k for en toppmodell fra et av de store merkene, 2k for en kinesisk innstegsmodell, eller noe midt i mellom for omtrent alt annet.

Jeg kan ikke huske sist gang jeg hadde en telefon jeg oppriktig syntes var god (jo, Nokia E72 og Sony P1i, men det er lenge siden). Alle mobilene jeg har eid de siste årene har vært "greie nok". Det har alltid vært noe jeg har savnet som jeg har følt at burde vært der. Her er de siste fire modellene jeg har eid:

  • Samsung Galaxy S22: Nåværende telefon. Forferdelig batteritid og blir fort veldig varm (de fleste skylder på Exynos-prosessoren).
  • Xiaomi 11T: Enormt mye mobil for pengene (jeg betalte 1990,-), men den ble for treg. 
  • Huawei Mate 20 Pro: Beste mobilen på listen, men for dårlig kamera.
  • Sony Xperia XZ1: Likte den ikke da jeg hadde den, men i etterkant var den nok bedre enn jeg følte der og da.

Jeg så lenge for meg å erstatte S22 med Pixel 7a, men etter den ble sluppet er det en del brukere som melder om veldig dårlig batteritid og andre problemer.

Mine krav er ganske enkle: IP67 eller tilsvarende, god batteritid, ikke treg, ikke dårlig kamera. Den trenger ikke være veldig rask (gjør ikke krevende oppgaver) eller ta veldig gode bilder (bruker systemkamera). 

Så, er det mulig å få en god telefon i prisklassen rundt 5000,- (< 7000,-) som ikke er Apple?

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

– Hvor mye må man egentlig betale for en god mobil (Android)?

Vel, jeg satt på gjerdet en stund og betalte 8000,- for Pixel 7 Pro da Elkjøp hadde nedsatt pris. Batteritid på mobiler tror jeg aldri blir som det var. Gjennom tiden har jeg hatt et forkjærlighet for HTC som hadde nettopp god batteritid for mitt bruksmønster, men de er ute av markedet. En vesentlig fordel med Google er i alle fall at de sikkerhetsoppgraderer hver mnd. Ikke varm under bruk men blir noe varm ved rask lading. 
Når det kommer til sykling og mobil så er rask tilgjengelighet viktig for å fange øyeblikkene. Det hadde jeg ikke da jeg i en nedoverbakke møtte en vårkåt tiur på veien. Fikk så vidt stoppet og lagt ned sykkelen for å få frem mobilen, i rygglomma under sekken. Kom ikke så langt før tiuren var på meg. Vi løp begge rundt sykkelen mens jeg fomlet for å få ta i telefonen, noe jeg ikke klarte. Etter å ha tuppet tiuren i brystet ble den liggende urørlig. Jeg ble helt paff, og bekymret. Det var absolutt ikke meningen å ta livet av den, om det var det jeg hadde gjort?  Historien er lengre enn som så, men det endte i alle fall godt for tiuren, tror jeg, mens jeg måtte oppsøke legevakten dagen etter.

Erfaringen ble det tatt lærdom av og nå har mobilen fått sin egen lomme på skulderremmen og er fremme på få sekunder for å fange de flyktige opplevelser en kan få på sine turer.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pixel 7 Pro er en av kandidatene på listen. Det samme er Sony Xperia 5 IV og kanskje en av S23-variantene. Mobiler i klassen 7-10k kommer er ofte tilgjengelig til "verdt det"-priser under Black Friday/Cyber Monday så jeg pleier å ha en shortlist.

Hva synes du om batteriet på 7 Pro? Det skal være vesentlig bedre enn på 7a. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topplader sjelden Pixel 7 Pro og setter den på batterisparing nivå 1. Nivå 2 (ekstrem) bruker jeg ikke da den sjalter ut flere apper. Nivå 1 setter den også ned fra 5G til 4G. 5G drar som kjent mer strøm. Med min bruk varer det 24+ timer. 
Google er også "rensket" for ymse apper som en finner på kinesiske og koreanske mobiler. "Rensket", fordi Google også har noen egne som i alle fall jeg synes er uvesentlig.
Nye Androidversjoner har dessverre mistet muligheten til å disable apper, en funksjon jeg brukte tidligere. Nå kan en sette apper på pause, men det varer bare 24 timer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Galaxy S20 og kona har S22. Merkbart dårligere batteri på sistnevnte. Jeg klarer meg på én lading inkl en del bruk. Men blir ofte noe klattlading likevel.

Personlig mener jeg ingen mobil over 5k er verd pengene. Som jo også er grensebeløper for gratis telefon fra jobben. Har klart meg fint med mobiler på den grensa.

Aldri kjøp noe kinesisk med nettilgang.

Endret av Eirikur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har iPhone 14 Pro som daily driver, men har også Samsung Galaxy S23 og Fold4 på lån fra Samsung. Pluss en Huawei P40 Pro. If forresten en Galaxy S22+.

 

Greia er ikke at jeg skal briefe med alle telefonene, men setter det litt i perspektiv når jeg sittet  at jeg kjøpte Google Pixel 7a til modern ved lansering. Og holy smokes dem er god! Står ikke tilbake for noen av de andre telefonene jeg har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handlet selv en Samsung A52S nedsatt fra 4790,- til 3490,- ifjor da jeg kun ønsket en telefon som ikke er mer enn hva den trenger å være. Jeg åpner et par websider i ny og ned, eller så benytter jeg mail og ringe/sms. Kameraet benyttes mer som en huskelapp hvor det knipses et eller annet som dokumentering, eller for å sjekke et eller annet opp mot internett osv. Derfor heller lave forventninger.

Det viktigste punktet for meg(trass i bloatware jeg helt klart kunne klart meg foruten) var at Samsung støtter 3 firmware oppgraderinger(de store systemendringene) hvilket de fleste andre kun støtter 2. Grunnen til at dette er viktig er levetiden til ditt nykjøp før du ikke får oppdatert apper lenger.

128GB intern minne + mulighet for micro sd kort gjør at hvertfall jeg er mer enn fornøyd med handelen. Jeg benytter svært lite apper til vanlig, så denne mobilen kan helt klart gjøre langt mer enn jeg både ønsker óg trenger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan summere opp erfaring med siste modell jeg har hatt.

Det er jobb telefon. Har også en Sony Xperia 1 som er hjemme telefon og jogge telefon (tar minI jack med adapter). Liker Sony best,men jobben har bare Apple og Samsung.

Telefon det gjelder Samsung S20 FE, som er en billigere modell enn den ordinære. Men den hadde Snapdragon, i stedet for Samsung sin egne, noe som gjorde at billig modellen ble bedre enn toppmodellen. Ulempe mangler mini jack til lyd.

Den er brukt i 2.5 år og modellen er fortsatt i salg. Prisen ligger nå på ca 5000 kr nå. Den er leid og leie tiden, er nå ute så den skal leveres tilbake. Batteriet er helt perfekt og yter nesten nok til to dagers normal bruk. Har byttet beskyttelses glass to ganger, er på det tredje n. Har brukt UAG beskyttelses bakside som er klumpete og tjukt, men det har funket og telefon er virkelig i rugged klassen med den på.  

Ladet hver natt stort sett, selv om den har bare vært ned på 77-80% lade nivå.

Kollegaens på jobben sin utgave har fått så mye slitasje at den ble ubrukelig med vanlig bok futteral. Han har brukt annen av samme utgave, men med dårlig batteri.

Konklusjon, er at hvordan den blir behandlet har mye og si for hvor lenge de holder og hva de tåler.

Kamera er ikke så bra som på de vanlig Galaxy S modellene og Samsung har en tendens til å oppjustere og bearbeide bildene litt mye etter min smak. Regner fortsatt ikke mobilkamera som noe fullgodt kamera. 

Men kan summere opp at jeg syntes den er bra, særlig batteri. Forutsetter beskyttelse foran og bak.

Har bestilt S23 Ultra nå. Enda mer klumpete. Spent på kamera

Men svaret på spørsmålet hva man skal betale.

Har sett iPhone 13 mini på tilbud til ca 7500 og antar at det er telefonen man man får mest for pengene nå.

Samsung Galaxy 20 FE selges fortsatt til ca 5000kr, men det er på slutten av livsløpet. Det vil si at oppdateringer kan stoppe opp å komme ut. 

Endret av eldo472
feil rettskrivning
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv handlet i det segmentet i mange år, men endte tilslutt med Apple (IPhone 13) pga at resten av fammen har det.

Har en S20FE fortsatt som backup og det er fortsatt en velfungerende telefon med både 5G og rask prosessor.

Er veldig fornøyd med overgang til Apple selv om jeg aldri hadde trodd det😀

Det bare funker og bildene blir stort sett veldig bra.

 

AG

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (På 10.7.2023 den 8.39):

Pixel 7 Pro er en av kandidatene på listen. Det samme er Sony Xperia 5 IV og kanskje en av S23-variantene. Mobiler i klassen 7-10k kommer er ofte tilgjengelig til "verdt det"-priser under Black Friday/Cyber Monday så jeg pleier å ha en shortlist.

Hva synes du om batteriet på 7 Pro? Det skal være vesentlig bedre enn på 7a. 

Begrenset hvor mye bedre batteriet kan være. 
 

Veldig fornøyd med Pixel 5, beste telefon jeg har hatt. 
 

For å sammenligne:
 

https://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=12170&idPhone2=11908&idPhone3=11903
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde OnePlus Nord 2T inntil Pixel 7a kom nå i mai. Før det den første Nord-en. Jeg vurderer seriøst å plukke opp Oneplusen fra skuffen igjen. Har brukt Pixel 7a siden 11. mai nå og savner fremdeles Oneplusen.

Det eneste jeg synes 7a er bedre på er tryggheten om raske oppdateringer over lang tid. Trådløs lading er alt for treg, kablet lading likeså. Oneplusen ladet telefonen nesten full mens jeg gikk på do og gjorde meg klar for å gå ut døra. For mitt bruk er kameraet like godt på 1+ som på 7a.

Brukergrensesnittet var også mer i min smak på Nord-en. Batteriet oppfattes også mye bedre, mest sannsynlig pga den raske ladingen.

Det eneste som egentlig hindrer meg i å gå tilbake er IP67 og raske oppdateringer. Som sikkerhetsnerd er sistnevnte et stort argument for Pixelen. 

Skulle jeg hatt ny tlf nå hadde jeg nok gått for OnePlus Nord 3.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt toppmodell av Samsung S serien og billigste A modellen. Forskjellen er faktisk overraskende liten i den daglige bruken og batteriet var fakrisk bedre på billigmodellen.

Endret av OleF
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskall skrev (4 timer siden):

Det eneste jeg synes 7a er bedre på er tryggheten om raske oppdateringer over lang tid. Trådløs lading er alt for treg, kablet lading likeså. Oneplusen ladet telefonen nesten full mens jeg gikk på do og gjorde meg klar for å gå ut døra. For mitt bruk er kameraet like godt på 1+ som på 7a.

Tror kansje vi skal definere treg her? Hurtiglading er som kjent ikke bra for batteriet, lading med 18W burde det fleste kunne leve med. Pixel har derfor nå tidsstyring, setter jeg på vekkerklokka er den ferdigladet til alarmen går. 😉 

Det beste med Pixel er clean Andoid uten alt det jallet de putter på. ❤️ 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JC1 skrev (12 timer siden):

Tror kansje vi skal definere treg her? Hurtiglading er som kjent ikke bra for batteriet, lading med 18W burde det fleste kunne leve med. Pixel har derfor nå tidsstyring, setter jeg på vekkerklokka er den ferdigladet til alarmen går. 😉 

Det beste med Pixel er clean Andoid uten alt det jallet de putter på. ❤️ 

 

 

Oneplus har også denne tidsstyringen på lading og det er kjekt for å kunne starte dagen med 100%. Det som også er kjekt er at denne funksjonen snakker med vekkeklokka (Google Nest Hub), så den bruker denne tidsstyringen selv om alarmen er satt på Nest-huben i stedet for telefonen. Men om det har gått mye strøm en dag og man tar impuls-turer ut av huset så er det veldig greit å bruke 10 minutter på å sørge for at du har nok strøm til å ta bilde/video av hundene når de gjør noe søtt eller morsomt i skogen. 😄

Oneplus-ui er også ganske clean, egentlig. Men ren android er det jo ikke.

Når det er sagt så blir jeg nok på Pixel nå. Jeg jobber med IT-sikkerhet og umiddelbare sikkerhets- og os-oppgraderinger er et STORT argument for en Pixel-telefon. Det er for sent å få sikkerhetsoppdateringen for februar i mai. Google kommer jo også med Feature drops 2 ganger i året, så man får stadig nye funksjoner på telefonen.

Så får jeg heller jobbe med manien for å finne en lader så snart batteriet bikker under 50%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med trådløs lading så er jo 7a desidert dårligst av 7erne, er jo marginalt som skiller de. Pixel er også sær på ladere de tar ikke quick charge! Du må ha Google lader eller Apple sin 20W som jeg har nå da den ironisk nok faktisk var billigere. Hvos ikke vil de lade tregt uansett effekt. 

baroudeur skrev (På 18.7.2023 den 11.38):

Pixel 8 kommer i høst med Android 14 og 4950 mAh batteri. Spent på hvordan batteritiden blir i praksis samt hvordan releasen vil påvirke prisen på både 7 og andre modeller i samme segment. 

Ja det er vel helt naturlig. Er bare Apple som holder seg i pris som de gjør. Pixel har alltid vært hyggelig sånn.

 

Ser jeg får 7a til 4490., det er helt latterlig mye telefon for penga. Det frister men vet ikke om jeg gidder alt maset med å bytte når det er så marginale forskjeller fra 5. 

Fortsatt veldig fornøyd med 5 på tredje året etter å ha hatt andre Google telefoner. Det var først med 7 det ble oppmerksomhet rundt disse i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JC1 skrev (2 timer siden):

Det frister men vet ikke om jeg gidder alt maset med å bytte når det er så marginale forskjeller fra 5. 

Det er litt her jeg er nå. S22 er ikke en veldig god telefon (for meg), men det er likevel relativt marginale forskjeller på denne og andre telefoner < 5000,- så da må jeg enten betale mer for at det skal være verdt det eller vente til prisene faller litt.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Samsung S21 Ultra, som nå er noen år. Alle Ultra (S21, 22 og 23) kommer med 5000 mAh batteri, og jeg synes det er ok kapasitet ennå. Mest fornøyd med FANTASTISK kamera. Hvis jeg sykler eller 99% av andre tilfeller, så har jeg ikke speilreflekskamera med. En ting er 10 ganger optisk zoom, men du kan og ta bilder når det er mørkt, og så bygger den opp et lyst bilde med magi. Du ser mye bedre på bildet i fra mørket enn med øynene....ja og så vidvinkekel-linse er egen linse blant DE 5 LINSENE. Liker og 6,8" skjerm.

Sånn ellers er den veldig kjapp - ingen venting på noe. 

Men om det er lurt å kjøpe brukt S21 Ultra, eller ny S22 Ultra f.eks vet jeg ikke.

Poenget mitt at jeg har merket stor forskjell fra andre mobiler på kameraet, som f.eks. tidligere Note.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
baroudeur skrev (22 timer siden):

Noen som har erfaring med Pixel 8 Pro?

Jeg har ikke erfaring med P8P, men har en Pixel 7a. Derfor har jeg vært litt på Reddit og lest om denne telefonen, med det resultat at Reddit varsler meg om ABSOLUTT ALT som har med Pixel-telefoner å gjøre. Min oppfattelse er at de som har anskaffet seg P8P stort sett er knallfornøyde og mener det er den beste telefonen de har hatt. Er en del som har sett P8P som spennende nok til å ditche iPhone og bytte til Android. 

Et meget godt argument for å gå for P8P er at 8-serien får 7 år med fulle updates og feature drops. Jeg er over snittet opptatt av sikkerhet og byttet fra en Oneplus Nord 2T, som er en bedre telefon enn 7a, for å få oppdateringer med en gang de kommer og det i 5 år. Jeg er drittlei av å vente et år og ofte over det fra nye versjoner av Android slippes til de blir tilgjengelig for min enhet. 

I tillegg til software-oppgraderinger i 7 år på Pixel 8-serien, så lover Google at det skal produseres reservedeler til den like lenge som de har software-support. 

Jeg har ikke studert ytelse/specs på P8P noe videre, for jeg har tenkt å ha min Pixel 7a i 4,5 år til. Det er så stress å bytte telefon nå i disse tofaktor-tider.

En ting til jeg liker med Pixel-telefonen min, er at hvis jeg vil, så kan jeg enrolle i beta-programmet til Google og prøve nye versjoner lenge før de rulles ut.

Endret av Raskall
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...