Gå til innhold

Gravel-VM 2023


Anbefalte innlegg

Etter mye om og men er det endelig klappet og klart for gravel-VM også i år. 
Fjorårets arrangør ledet av Pippo Pozzato skulle egentlig også arrangere VM i år, men fikk sparken av UCI etter mye kritikk mot løypa osv. At dette skjedde mindre en måned før arrangementet skal finne sted skapte litt logistikkutfordringer for de fleste inkludert oss gamliser som har kvalifisert til å delta og skal koordinere det hele med barnas høstferie osv. 

Men nå begynner ting å skje og komme på plass. 
Løypa er klar - 163 km for oss i aldersklassene, 166 for eliten. Start i Treviso og mål i Pieve Di Soligo midt i Italias Prosecco-distrikt. 
Ca 2000 høydemeter mot skarve 800 i fjor gjør årets ritt til et ganske annet enn flatebankingen i fjor. 
Selv om vi gamliser starter noen minutter bak eliten blir det en opplevelse å sykle sammen med Wout Van Aert og de andre stjernene som forhåpentligvis dukker opp på start i Treviso neste søndag. 

Med kvalifisering i boks fra World Gravel Series-rittet i Halmstad i Sverige for en drøy måned siden var det fortsatt en del som gjenstod. 
Man må ha landslagsdrakt for å stille - denne må kjøpes av NCF - det er fikset. En usedvanlig lite aero Masters-trøye fra Diadora er kjøpt inn. 

Man må ha legeerklæring fra en lege, italienerne klarer seg ikke med internasjonal UCI-lisens.  Jeg fiksa det hos Dr Dropin.

På toppen av dette kommer innkjøp og bytting av dekk, voksing av kjede, ny kassett, innkjøp av gel og sportsdrikk for en del 100 kroner, samt bestille flybilletter, leiebil og overnatting for syklist og støtteapparat (les kone og barn).  Det er dyrt med selvrealisering i voksen alder...

I morgen blir det siste langtur på Nordmarka-grus for å teste sykkeloppsettet.  3T Exploro Racemax med 2x12 SRAM Force og Chris King/3T 40/45-hjul med slangeløse dekk. 

Satser på Conti Terra Speed 40 mm med Tubolight Gravel SL skuminnlegg i bakdekket, for å muliggjøre å sykle et stykke på punktert dekk, hvis uhellet skulle være ute. Conti-dekkene er valgt etter nitid lesing på Bicyclerollingresistance.com som hevder at Terra Speed sparer opptil 7 watt per dekk i forhold til favorittdekket hittil, Maxxis Rambler 38. 14 watt er ganske mye hvis man allerede er på stålet for å henge med de andre i feltet. Det kan jo fort utgjøre forskjellen på over og under terskel. 
Det er meldt 26-28 grader i Treviso de neste 8-9 dagene, så det vil holde seg tørt og fint. Jeg liker at det er varmt. Den gripevillige gummien til Maxxis blir dermed mindre avgjørende, mens lav rullemotstand blir litt mer kritisk. Det blir så klart også litt viktig å drikke nok. Planen er 3 flasker på start, 2 på sykkelen og en på lomma som dumpes før første klatring. Deretter blir det bytting av flasker hver 3.-4. mil.

Klarer jeg å supe i meg sju 0,6 liters flasker med sportsdrikk bør det holde til mål. I tillegg kommer konsum av 8-10 geler fra Maurten, GU og SIS i assortert utvalg. 

 

Screenshot 2023-09-29 at 14.48.23.png

370180322_299817269299609_8587223963469158071_n.jpeg

Screenshot 2023-09-29 at 15.03.23.png

Endret av SykkelØyvind
  • Like 16

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olve skrev (4 minutter siden):

Gleder meg til å følge med. Hvordan blir det med TV-dekning av dette rittet?

Godt spørsmål. Jeg ser GCN+ viser Gravel-EM som går i Belgia nå i helgen, men det ser ikke ut til at VM er på sendingslista der. 
UCI har vel egen Youtube-kanal hvis ikke GCN får lov til å sende. 

 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (På 30.9.2023 den 8.33):

Lykke til!

Nå har jo du sikkert prøvd mye dekk, så jeg er litt overasket over at du liker Rambler så godt. Jeg synes det ruller merkbart dårligere enn andre dekk jeg har prøvd.

Ja, det er nettopp fordi de ruller dårligere at jeg har byttet dem ut nå. De er veldig gode på grusen. Trygt grep i svingene og høy komfort. I tillegg er de maks størrelse av hva sykkelen min tillater. Jeg syklet noen turer med Zipp XPLR i 40 mm. Disse passet i ramma, men med mindre klaring enn jeg er komfortabel med.  At Rambler kommer i 38 mm har derfor vært en vesentlig grunn til å velge dem.

Terra Speed i 40 mm er ikke større enn Rambler i 38 mm viser det seg, så da er det ute av veien. Et viktig poeng er at jeg kun har brukt Rambler i 120 TPI-versjon. Disse er høyst sannsynlig en god del smidigere og mer komfortable enn variantene med 60 TPI. 
Et poeng med Rambler har også vært at jeg opplever dem som hakket mer terrengkapable enn Terra Speed.

Man vet sjelden helt hva som venter når man legger ut på en ukjent gravel-runde eller er med i et gravel-ritt.  Mange gravelsyklister med bakgrunn fra landevei har en tendens til å slenge inn noen stipartier fordi de har oppdaget at det kan være spennende. 
Oss/jeg som kommer fra en terrengbakgrunn synes gravel egentlig er morsomst uten stipartier her og der. Stisykling er morsommere med terrengsykkelen.
Men Rambler-dekkene gjør uforutsette stipartier noe bedre enn jeg har opplevd med i hvert fall 35 mm versjonene av Terra Speed. 40 mm Terra Speed skal i følge BicycleRollingResistance ikke bare være raskere enn Rambler, men også mer punkteringssikre enn Rambler i 40 mm, som BRR har testet. Det samme gjelder nok for Rambler i 38 også. 

Jeg brukte Terra Speed i 35 mm en del tidligere, men disse opplevde jeg som i overkant skjøre og litt krevende å få helt tette slangeløst. Men med disse påmontert syklet jeg ofte rene landeveisturer med grushjulene og -dekkene på, fordi jeg ikke opplevde dem som særlig mye tyngre enn landeveisdekkene, samtidig som det da gjorde det morsommere med en og annen snarvei/omvei på et grusparti. 
Med grusdekk påmontert er det også bedre å sykle bakkedrag på trening, da motstanden blir jevnere, farten lavere og bakkene lengre (i tid).  I min treningsbakke i Gøteborg var dette en klar fordel - da den med landeveisdekk og -hjul ble litt i overkant kort, samt at det ble krevende å holde watten oppe på flatene. 

Langt svar med mange avsporinger, men like fullt. 

Gårsdagens tur ble denne: 
https://www.strava.com/activities/9948677294

  • Like 4

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (3 timer siden):

Veldig underholdende løype. Sterk seier av Mohoric og Valverde understreker nok en gang poenget i Valentinos signatur.

Det var noe annet enn fjorårets løype ja, og godt med folk i stigningene. Synd forbannelsen til Van Aert fortsetter, for han syklet styggfort etter uhellet.

Blir morsomt å lese rittrapporten til Øyvind. I følge Strava var det ingen "walk in the park"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: Jeg kom i mål på 6.05.07. Tidligere OL-vinner Samuel Sanchez vant 45-49-klassen på 5.21.58. 

 

Søkbare resultatlister her: https://live.endu.net/uci-gravel-world-championships-men/ 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (2 timer siden):

Nydelig rapport fra det italienske gravelhelvete! Og sterk kjøring i mildt sagt krevende løype 💪
 

Tenker du å delta igjen og hva (om noe) ville du gjort annerledes?

Takk for det Rune. 

Jeg sa flere ganger underveis at jeg aldri skulle gjøre noe så dumt igjen. Men allerede nå, to dager senere tenker jeg at jeg må finne noe tilsvarende å delta på igjen. 
Hva jeg ville gjort annerledes:
Trent mer og bedre - Jeg har ligget på 12-14 timer i uken siden mai. Jeg mistenker at jeg kanskje var hakket skarpere i slutten av august enn jeg var nå. Jeg har fokusert mer på langturer på 4-5 timer de siste ukene, men kuttet ned på intervaller på 5-6 minutter. Jeg har gjennomført noen flere lange drag på 20 minutter. F.eks 3xTryvann. Men jeg burde kanskje gjort noe mer av begge de siste fire ukene. Men jeg har tidvis følt meg litt sliten og prioritert hvile. Kanskje bør jeg ha flere lange turer tidligere på våren?  Jeg har kun syklet 6 ritt det siste året, før dette. Tre grusritt (Dalsland 2022 150 km, Halmstad World Series i august og Dalsland i midten av september), et 150 km landeveisritt (Gøteborgsgirot GF), et 2,5 timers terrengritt (Gøteborgsgirot MTB) og TSR (en skarve runde). Gøteborgsgirot-rittene gikk samme helg i mai, så det var bra trening for dette. Mer av det kanskje?

Jeg ville ha reist ned noen dager i forveien for å få testsyklet mer av løypa. Nå dro jeg ned på fredag og fikk kun testet 40 km av løypa på lørdagen. Det ble også en del stress i forbindelse med henting av startnummer og gjennomsykling med lite drikking og spising underveis. Kjøring fra hotellet til målbyen og startnummer tok 50 minutter hver vei. 

Jeg hadde også 3 timer på fly og 3,5 timer bak rattet på fredagen. Sikkert ikke helt ideelt. 

Jeg burde ha hatt et noe mer drillet støtteapparat. At de ikke rakk frem til mål etter å ha avlevert meg på start var ikke deres feil. Jeg synes det var hyggelig at de så starten, men det hadde nok vært bedre om de rakk frem til første langing.
Eventuelt burde jeg ha startet med drikkesekk og innfunnet meg med å ta drikke på drikkestasjonene uten hjelp. Så hard som løypa var i år var det ingen krise å stoppe 20 sekunder på en tre-fire drikkestasjoner. Å fylle egne flasker på sykkelen kunne også fungert bra. Men da hadde jeg ikke visst hva jeg fikk i flaskene. Det var lite å vinne på feltsykling etter de første 60 km så å sette en fot i bakken på drikkestasjonene var ikke krise.
De bratte bakkene kom som et sjokk, både på lørdagen og ikke minst på rittdagen da sistebakken viste seg å være brattere i lengre strekninger enn noe jeg har syklet tidligere. Jeg har syklet tilsvarende bakker på stisykkel i Italia, men da med lettere gir og kun fokus om å komme opp for å nyte nedkjøringen. Det er også 5-6 år siden sist jeg syklet noe tilsvarende.  
Å stille opp til start tidligere kunne nok hjulpet litt de første hektiske kilometerne. Den minimale oppvarmingen jeg gjorde betydde nok ikke stort. Jeg startet omtrent med 100 foran meg og var aldri lenger fram enn ca 50. Det var tilnærmet umulig å forsere oppover i feltet de første 35 kilometerne. Start lenger framme kunne nok spart meg for en del stress og krefter i starten, samt litt mindre støv i lunger og øyne. 
Jeg inntok ca 500 gram karbohydrat (1/2 kilo sukker?!?) og 300 mg koffein i løpet av rittet. Jeg tror mer væske uten sukker kunne ha vært nyttig, men det går tilbake på drikkestrategien som nevnt tidligere. Virkningen av koffeinet er jeg usikker på. Jeg følte meg tidvis litt kvalm, men ikke verre enn forventet. Jeg fikk nesten ikke sove natten etter rittet så koffeinet nådde i hvert fall reseptorene i hjerne og kropp. 
Tallene fra klokka etter rittet tyder på at jeg ikke helt fikk ut potensialet mitt. Jeg følte meg sterkere i Halmstad i august, noe watten derfra også viser. Men der var løypa bare 130 km og ganske flat. I VM-rittet måtte jeg holde igjen for å klare bakkene mot slutten. At jeg følte meg groggy allerede etter de første to timene må nok skyldes varmen, støvet og at det bare var vanvittig kaotisk fra start. 

Sykkelen tror jeg var ganske optimal for hvordan det ble for meg. Jeg følte meg trygg på dekkene og innlegget i bakdekket ga ekstra trygghet. Det landeveislike oppsettet forøvrig fungerte helt supert. Jeg fikk vondt i ryggen og kramper i beina, men kan ikke skylde på sykkelen for det. Jeg syklet uten hansker, men hadde ingen problemer med hendene. Litt glatt på hendlene til tider, men jeg satt for det meste i bukken eller på flaten. En enda lettere sykkel kunne spart meg for noen sekunder kanskje, men det stod ikke på det heller. 2x12-oppsettet var ideelt tror jeg. Jeg brukte bare storeskiva på flatene og hadde lettere gir enn de fleste i bakkene. Å ikke ha for stort sprang mellom girene var sikkert heldig. 
Landslagstrøya er av ganske enkel standard. Tross varmen syklet jeg likevel hele rittet med glidelåsen igjen. Det føltes greit. Jeg takket også nei til å bli spylt på av velmenende publikum underveis, men skylte meg ganske bra med flaskevann 2-3 ganger underveis. 

Oppsummert er det vel egentlig bare mer talent, høyere FTP og O2-opptak og enda mer spesifikk trening som kunne ha gjort ting særlig bedre. 
Jeg syklet ganske kontrollert til Tryvann på 20 minutter med 345 watt i snitt for tre uker siden, på en økt der jeg også syklet opp med 325 watt og 323 watt i snitt to ganger til. Så FTPen var vel på ca 330-340 +- - fordelt på 73 kilo. Garmin-klokka sier 64 i O2. Jeg målte 74 i lab i ungdommen, men noe må nok alderen også få skylden for. Jeg er rett og slett ikke 25 år lenger



 

Endret av SykkelØyvind
  • Like 9

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (13 minutter siden):

nydelig beskrivelse av en hard rittdag. Var gøy å se på siste milene til proffene og "kjente" meg igjen når jeg leste beskrivelsen din. 

Jeg har ikke sett på proff-rittet ennå. Sparer det til en rulleøkt tenker jeg. Men veldig kult med Mohoric. Kult å vinne VM-gull med seteveske og hendel på snei.
Også kult med Swenson på 5. samt hans hyllest av løypa. Nok av amerikanske sofa-syklister i kommentarfeltene rundt om som mener at alt annet enn UnBound er pysegrus. 

Endret av SykkelØyvind

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel gjennomført @SykkelØyvind! Får vondt i låra av beskrivelse og verdier, ikke rart du så sterk ut når du blåste forbi i marka her forleden hehe.

I fortsettelsen syntes jeg du selvfølgelig skal

1. Melde deg på nettopp Unbound og

2. Bruke det som påskudd for en RM Italia Integrale (i raw Project X)

😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BZE skrev (8 timer siden):

Vel gjennomført @SykkelØyvind! Får vondt i låra av beskrivelse og verdier, ikke rart du så sterk ut når du blåste forbi i marka her forleden hehe.

I fortsettelsen syntes jeg du selvfølgelig skal

1. Melde deg på nettopp Unbound og

2. Bruke det som påskudd for en RM Italia Integrale (i raw Project X)

😁

Takk for det. Unbound frister egentlig ikke så mye. Men de spanske/katalanske gravel-rittene virker spennende. Traka 200 f.eks tror jeg er moro. Jeg har syklet en del på terrengsykkel rundt Cap De Creus og mye landevei i området, så der er jeg sikker på at det er fint med gravel-sykkelen også. 
https://www.thetraka.com/the-traka-200k/

Ranxo Gravel ser også bra ut.

Det kunne også vært gøy å være med på en Jeroboam-festival med 3T. Jeg tenker da at 150 km rundene er greie. Selv om det alltid føles feil å sykle redusert distanse når The Main Event er 300 lizzom. 

Jeg har sett litt på de nye 3T Italia-syklene ja.  Varianten i British Racing Green-ish, ser jo veldig flott ut.  Jeg vurderer litt frem og tilbake om jeg skal ha ny sykkel og i så fall hvilken. Jeg ser for meg at den skal brukes både som landeveissykkel og gravelsykkel sånn som jeg gjør med 3T'en nå. Jeg tror kanskje jeg vil fortsette med 2x av nettopp den grunnen, men ønsker jo egentlig å være litt progressiv også. Går nok egentlig ikke glipp av så mye med 1x12 XPLR eller Eagle-oppsett, selv om avstanden mellom girene i et Eagle-oppsett kan bli litt store. Da kan man likevel kjøre med 44-46 klinge og likevel komme opp de bratteste bakkene. 
Kortlista for ny sykkel er under utarbeiding men ser omtrent slik ut per nå - basert på geometri og rett vibe.

3T RaceMax Italia
BMC Kaius
Specialized Crux
Ridley Kanzo Fast (kun til 1x)
Wilier Rave
Basso Palta
Factor Ostro Gravel
Evt en spesiallaget Belle - jeg syklet forbi kunsthåndverker Kiko Bello på søndag og fikk ropt et par heia-rop. 
Med seieren på søndag ble plutselig også Merida Silex et spennende alternativ - gitt at sykkelen Mohoric syklet på kommer i produksjon med en geometri og løsninger som passer meg. 

 

  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (18 timer siden):

Fantastisk. Helt fantastisk. Takk for sterk rapport Øyvind. Jeg får litt lyst til dette selv. Men så ombestemmer jeg meg når jeg tenker på krampehelvete.

 

Vi tar det i pratefart en dag utenom VM vettu! 🙂

 

Takk for flott rapport @SykkelØyvind, utrolig artig de før/etterbildene, beskrivelsene fra feltet i starten minte meg om filmer fra Irak-krigene på 90/2000-tallet.

De betongklatringene hørtes helt sinnsyke ut, gav virkelig lyst til å teste bare for å se hvordan de er 😄

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forresten svingen der min latviske venn tok rett fram for å smake på druene: 
https://www.instagram.com/p/CyJqImIseWu/?utm_source=ig_web_copy_link

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (3 timer siden):

Med seieren på søndag ble plutselig også Merida Silex et spennende alternativ - gitt at sykkelen Mohoric syklet på kommer i produksjon med en geometri og løsninger som passer meg. 
 

Kommende lørdag blir sykkelen som vant dagen før lansert, som vel får navnet Grail SLX. Gitt de samme forutsetningene som for Silex-en så kan vel det og være et alternativ?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...