Gå til innhold

Gi bud på bolig - strategi


Anbefalte innlegg

Har kommet en bolig jeg liker veldig godt, som har alt jeg ønsker meg. Den er litt stivt priset i forhold til andre tilsvarende boliger i området. Det er OBOS og jeg er nr. 2 på forkjøpslisten. Det var ikke oppgitt pris på OBOS, så aner jo ikke om den fortsatt er aktuell for nr. 1 på listen. 
 

Nå er jeg litt usikker på strategien jeg bør gå for. Forkjøp er noe dritt om man ikke er nr. 1. Jeg har råd til prisantydning, men syns det er mye for den boligen sammenliknet med andre. 
 

Vurderer å legge inn bud på 100.000 under prisant. med veldig kort overtakelse. Det står tomt, så passer selger. Ved forkjøp må man tre inn i kjøpekontrakt og med gjeldende dato for overtakelse. Tenker at kommer det flere bud sitter jeg uansett på gjerdet. 
 

Noen gode råd og tanker? Grunnen til at akkurat denne er perfekt er beliggenhet i forhold til barnas far. Bare 1 min å gå. Boligen i seg selv er standard OBOS rekkehus fra 80-tallet. Ingen wow-faktor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har forkjøpsrett behøver du vel ikke gjøre noe før det event er kommet inn bud? Når bud er kommet inn fra andre interessenter kan du ta over budet og avtalen med din forkjøpsrett forutsagt at ikke nr 1 på forkjøpsretten er interessert. Eller ? 
Har aldri kjøpt, men har solgt på forkjøpsrett og mener det var slik i vårt tilfelle som også var OBOS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avvent eventuelle bud før du legger inn bud selv;
hvis det ikke kommer inn noen bud så kan du legge inn ett bud som er 10% under prisantydning, ha kort aksepttid. Så kommer det muligens andre bud, dersom det ikke kommer inn andre bud så vil megler ringe deg opp for å diskutere pris. Da byr du ihvertfall ikke mer enn forrige gang.

Prisantydning er akkurat det, en antydning om pris. Megler får provisjon av salg og stjerner i boka hvis han/hun gjør ett godt salg.

Vær skamløs, prut som om du ikke har gjort annet. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering her. La inn bud litt under takst. Ingen andre budgivere. Megler ville at jeg skulle øke eget bud pga fare for at den ble tatt på forkjøp. Men prisen var det jeg syns var ok. Budet ble avslått, megler sa han hadde et par kandidater som jobbet med finansiering. Jeg ville ikke komme selger i møte på pris. Megler sa jeg kunne forlenge budet mitt litt, så kunne selger tenke litt på det. Tok ikke lang tid før de hadde akseptert budet. Det var noe nervepirrende å vente på svar fra OBOS, men den ble ikke tatt på forkjøp. Overtar om en mnd. 

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iselilja skrev (3 timer siden):

Liten oppdatering her. La inn bud litt under takst. Ingen andre budgivere. Megler ville at jeg skulle øke eget bud pga fare for at den ble tatt på forkjøp. Men prisen var det jeg syns var ok. Budet ble avslått, megler sa han hadde et par kandidater som jobbet med finansiering. Jeg ville ikke komme selger i møte på pris. Megler sa jeg kunne forlenge budet mitt litt, så kunne selger tenke litt på det. Tok ikke lang tid før de hadde akseptert budet. Det var noe nervepirrende å vente på svar fra OBOS, men den ble ikke tatt på forkjøp. Overtar om en mnd. 

Dette burde alle boligkjøpere lese. Denne skamløse forretningspraksisen som meglere har lagt seg til syns jeg lite om. 🙂

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Det er jo et spill, og det er jo ganske gøy å spille mot ukjente. Tenke litt taktikk. Men må huske at megler faktisk jobber for selger. Er fornøyd med prisen. Hadde betalt mer i en budrunde, men vil ikke betale mer enn jeg må og til en pris jeg syns er fornuftig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligkjøp er pokerspill og spillteori, og det er ikke dumt å tenke at melger kan fortelle skrøner. Har sett mange budrunder, og det er mange mystiske "potensielle budgivere som jobber med finansiering", som til slutt ikke kommer med bud. De fleste kjøper ikke hus/rekkehus på impuls og har kommunisert i god tid med banken. Mange er også bare er nysgjerrige på hva prisen blir.

Det er ganske vanskelig for Finanstilsynet å bevise juks, såfremt megler ikke gjør helt åpenbare feil. Noen gjør jo det, f.eks. en som mistet autorisasjonen og fikk 200 timers samfunnsstraff. Det har blitt litt vanskeligere å lyve om mystiske potensielle budgivere, men når boligmarkedet var euforisk, er det få som etterkontrollerer slikt.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle meglere bruker skitne triks. Da jeg vant en budrunde i fjor var det meg og en til som bød mot hverandre på slutten. Megler fortalte meg at jeg bare kunne matche den andres bud, siden jeg kunne ta over raskt og da ville være foretrukket kjøper (eier hadde allerede flyttet ut og hadde interesse av rask overtagelse). Jeg ble egentlig litt overrasket over at megler ikke prøvde å jekke opp prisen enda noen titusen i den situasjonen. Men det kan jo hende selger og megler hadde en avklaring i bakkant der selger prioriterte raskt salg framfor ørlitegrann høyere pris.

Endret av DesmoSkier
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnu skrev (2 timer siden):

Utover eventuell faktisk løgn, kva er egentlig skamlaust med dette?

Dersom alt var sant, så er det vel kanskje greit nok i tilfellet over. Men jeg har dessverre en sikkert veldig forutinntatt negativ holdning om at meglere jobber for seg selv, først og fremst, deretter kanskje for sin egen kunde, og aller minst for de på andre siden av bordet, og det preger deres arbeid i nokså stor grad.

Jeg har for min egen del kun møtt en megler som jeg følte meg komfortabel med hva gjaldt god og ryddig forretningsskikk - det var en megler som ikke fremstod typisk eplekjekk og "på hugget" i opptakten til en salgsprosess - men jeg har møtt veldig mange av motsatt valør som jeg knapt nok ville kjøpt tyggegummi av.

Det er enormt vanskelig å ettergå hva meglere bedriver i salgsprosessen. Før det ble normal praksis å be om å få se budoversikten i etterkant av en handel kan vi nok trygt anta at det var mange lik begravet i form av "falske bud" for å pumpe opp prisen på objekter som ikke levde opp til forventningene. Meglere har også en tendens til å ikke kommunisere forbehold og avvik ved eiendommen/objektet de selger, selv der ting er helt åpenbart og sågar foreligger skriftlig i takst eller fra budgivere. Og så har vi de rene kompetansemessige avvikene. Da jeg var på boligjakt i Oslo i ~2008 var jeg på 60-70 visninger, og traff en enorm overvekt av meglere som manglet helt basale kunnskaper om objektene de solgte, og prospekter som helt åpenbart manglet informasjon som forretningsfører eller styret i gården kunne opplyse om. Eller at de latet som at de ikke visste, av frykt for at prisen da ble tilsvarende. Begge deler er utrolig deprimerende.

Så kan det jo hende at ting har blitt myyyye bedre siden den gang 😉

 

  • Like 3

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (22 minutter siden):

Ikke alle meglere bruker skitne triks. Da jeg vant en budrunde i fjor var det meg og en til som bød mot hverandre på slutten. Megler fortalte meg at jeg bare kunne matche den andres bud, siden jeg kunne ta over raskt og da ville være foretrukket kjøper (eier hadde allerede flyttet ut og hadde interesse av rask overtagelse). Jeg ble egentlig litt overrasket over at megler ikke prøvde å jekke opp prisen enda noen titusen i den situasjonen. Men det kan jo hende selger og megler hadde en avklaring i bakkant der selger prioriterte raskt salg framfor ørlitegrann høyere pris.

Kan også være selger likte deg bedre.

Vet fra venner og bekjente som har bodd samme sted i lengre tid, ønsket at det skal flytte inn hyggelige folk, som en liten lojalitet ovenfor de andre naboene. Spesielt om de allerede var fornøyd med prisen. Klart, om selger hadde mellomfinansiering, er 2-3-4 måneders forskjell endel titusener.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megler skal jo være et nøytralt mellomledd mellom selger og kjøper. Opprinnelig for å unngå å bruke advokat som mellomledd. 

Såvidt meg bekjent lærer ikke meglere noen verdens ting om byggeteknikk på studiet (dessverre), men de lærer mer om jus og økonomi. 

Den tekniske standen på objektet er takstmannens ansvar. 

Dessverre har eiendomsmeglerstanden tatt helt av, og de har vært dyktige nok selgere til å skape et behov i samfunnet. Nå hever de fete lønninger omtrent uten å ha noe særlig ansvar. Der fortjener de skryt, de er dyktige på jussen. 

Da jeg kjøpte mitt første hus i 2008 var takstrapportene svært mangelfulle. Jeg er bygningsingeniør, så jeg har faglig belegg for utsagnet. 

Takstrapportene har heldigvis blitt bedre, og er nå tilstandsrapporter. Av lovverket har selger opplysningsplikt og kjøper har undersøkelsesplikt. Når det kommer til rehabilitering kommer plan og bygningsloven samt håndverkertjenestelova inn. Det hele er veldig komplisert, og jeg har full forståelse for at eiendomsmegleren ikke vil ta i noe mer enn de allerede gjør 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjerts skrev (På 12.10.2023 den 10.54):

Var det ikke slik at de fikk provisjon basert på differanse mellom takst og salgspris tidligere? (ca 20 år siden) Da var det nok mye mer å hente på å få opp prisen.

Er visst ikke lov lenger, som selger var jo det en god deal for å gi mer insentiv til å finne kjøpere, men kunne og bli uryddig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stosu skrev (På 13.10.2023 den 18.24):

Dessverre har eiendomsmeglerstanden tatt helt av, og de har vært dyktige nok selgere til å skape et behov i samfunnet. Nå hever de fete lønninger omtrent uten å ha noe særlig ansvar.

Hva legger du i fete lønninger?

Min oppfatning er at det absolutt store flertallet av eiendomsmeglere har helt ordinære lønninger. Med tanke på at de fleste jobber 2-3 kvelder i uka og ofte i helger så vil jeg heller si at de tjener dårlig. Selvfølgelig er det noen prosenter på toppen med millionlønninger slik det er i de fleste bransjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...