Gå til innhold

Elsykkellading i sameier


perbl

Anbefalte innlegg

Her jeg bor er det bygget en rekke uttak i felles sykkelparkering som er for lading, noe jeg fikk bekrefta fra både utbygger og andre.

Styret har nå ytret skepsis til lading her ifm brannfare, og ønsker at folk tar med batteri inn i egne boliger pga oppsyn, som forsåvidt er et greit argument. Men da bryter man jo samtidig de sterke anbefalingene om å lade i separate areal med brannsikre gulv utenfor oppholdsareal.

Så ingen av alternativene er jo helt ihht veiledere jeg finner om emnet, men er det noen som jobbet med sikkerhet eller lignende her som har noe innsikt i hva som er den rette måten å løse sånt på i boligsameier?

Sånn ser det ut, det er både sprinkleranlegg, varsler og ubrennbart gulv i sykkelparkeringen. Jeg har så langt lada i god tro her, og tenkte det var interessant å finne ut hva som er anbefalte praksiser.

IMG_2899.jpeg.45a9dc146cddaa999f082887eacb9478.jpeg

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke en grei løsning å sette på timere? Siden det er borettslag så er det jo bare å fastmontere disse og kanskje "låse" en timerlengde som er lang nok.

Det i kombinasjon med en god røykvarsler i serie bør vel være godt nok?

 

e: ser at det er sprinklerannlegg også, vet ikke hvor mye det hjelper men litt er det vel 🙂

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en ganske fett Multicharger med frontbærer i den garasjen!

Bør ikke styre følge veilederne/anbefalinger? Begge løsningene har pros/cons, og de som står bak veilederen har vektet risikoen når de ga sin anbefaling.

Negative med lading i leilighet: De fleste vil legge batteriet på gulvet eller på et bord, gjerne rundt noe brennbart. Ved brann i batteri vil det spre seg raskt videre i leiligheten, pga. god tilgang på brennbart materiale. Stor forsikringskostnad.

I sykkelgarasjen er det mindre som er direkte brennbart rundt sykkelen og brannvarsler/sprinkelanlegg bør vel gjøre at brannen ikke sprer seg.

Timer høres ut som en veldig fornuftig løsning, uansett utfall. Der jeg bodde før husker jeg noen lot laderen stå i flere dager. Hovedutfordringen er at elsykler kommer i ymse varianter, og det er vanskelig å håndheve hva som kan defineres som en risiko. En (litt kostbar) løsning kunne kanskje vært at for å lade i sykkelgarasjen måtte sykkelen ha rapport fra et sykkelverksted om at batteriet er i god stand. Da har en en litt objektiv utluking av risikosykler, selv om en egentlig bare plasserer risikoen et mer brannfarlig sted. Tror EVO sykler leverer noe slikt, uten at jeg husker hva de kaller det.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (10 minutter siden):

Det var en ganske fett Multicharger med frontbærer i den garasjen!

Bør ikke styre følge veilederne/anbefalinger? Begge løsningene har pros/cons, og de som står bak veilederen har vektet risikoen når de ga sin anbefaling.

Negative med lading i leilighet: De fleste vil legge batteriet på gulvet eller på et bord, gjerne rundt noe brennbart. Ved brann i batteri vil det spre seg raskt videre i leiligheten, pga. god tilgang på brennbart materiale. Stor forsikringskostnad.

I sykkelgarasjen er det mindre som er direkte brennbart rundt sykkelen og brannvarsler/sprinkelanlegg bør vel gjøre at brannen ikke sprer seg.

Timer høres ut som en veldig fornuftig løsning, uansett utfall. Der jeg bodde før husker jeg noen lot laderen stå i flere dager. Hovedutfordringen er at elsykler kommer i ymse varianter, og det er vanskelig å håndheve hva som kan defineres som en risiko. En (litt kostbar) løsning kunne kanskje vært at for å lade i sykkelgarasjen måtte sykkelen ha rapport fra et sykkelverksted om at batteriet er i god stand. Da har en en litt objektiv utluking av risikosykler, selv om en egentlig bare plasserer risikoen et mer brannfarlig sted. Tror EVO sykler leverer noe slikt, uten at jeg husker hva de kaller det.

Den Multichargeren er vel problemsykkelen til han kverulanten som vil lade i sykkelarealet 😛

Ja, det er nettopp en slik pro/con-avveining jeg argumenterer med og, og har bedd dem om å også kontakte utbygger for å høre om de har undersøkt før de designet et fellesareal som muligens bryter grove brannvernregler mtp aktsomhet overfor forsikringsselskap. Foreslo timer i en lengre utredning til styret i går, samt at de kontakter utbygger.

Problemet med veilederne er jo at det er ingen klare anbefalinger om noen av alternativene vi har, men jeg mener det er fullt mulig å argumentere for at man ikke nødvendigvis får noe sikrere lading i boligene. Og man vil være mye mer utsatt for rimelig giftige avgasser som dannes raskt ved branner i batteri.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (9 minutter siden):

Ingen klager vel på elbilene som lader i garasjekjelleren? :classic_rolleyes:

Nope, jeg pumper nå jevnlig inn ganske mange ganger flere kilowatttimer i den 🙂 

Men jeg kan forsåvidt være med på at man med elsykler har en del ymse elektronikk, og at kvaliteten for strømstyring jevnt over kanskje kan antas å være noe bedre på det som leveres med elbiler enn en random kinaelsykkel.

Skal sies at det kun er Bosch og Yamaha-sykler som står i oppgangen min, så ser ikke noen åpenbare brannfeller der.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forhørt deg med brannvesenet eller kommunen?

De gangene jeg har bedt om råd fra brannvesenet har de vært usedvanlig serviceinnstilt. Generelt er prioriteringene deres: Helse>Materielle skader. Det hadde overrasket meg om de anbefalte en person å bære ut et brennende batteri, uten fullt beskyttelsesutstyr, noe (nesten) ingen privatpersoner har. Ved brann i batteri vil gassene være svært giftige. Det virker litt som en falsk trygghet å be beboerne lade batteriet i leiligheten. Eneste som skjer da er at det brenner i en leilighet, med påfølgende materielle og personskader. Personen kan ikke fysisk bære det ut uten å inhalere røyken, og mest sannsynlig vil beboer inhalere endel røyk i det brannen starter. Sannsynligheten for å oppdage et glovarmt batteri øker litt, men da er de vel bedre at batteriet kontrolleres av en kyndig person en gang i året. Og med det utelukke de som har et batteri som med høy sannsynlighet er over ønsket risiko.

Enhver brann i batteri vil uansett kreve full utrykning fra brannvesenet.

Du kan kanskje spørre hva de ønsker å oppnå ved å kreve at lading skjer i leiligheten, gitt at de vet konsekvensen av en brann: sannsynlighet for personskader øker.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (5 minutter siden):

Har du forhørt deg med brannvesenet eller kommunen?

De gangene jeg har bedt om råd fra brannvesenet har de vært usedvanlig serviceinnstilt. Generelt er prioriteringene deres: Helse>Materielle skader. Det hadde overrasket meg om de anbefalte en person å bære ut et brennende batteri, uten fullt beskyttelsesutstyr, noe (nesten) ingen privatpersoner har. Ved brann i batteri vil gassene være svært giftige. Det virker litt som en falsk trygghet å be beboerne lade batteriet i leiligheten. Eneste som skjer da er at det brenner i en leilighet, med påfølgende materielle og personskader. Personen kan ikke fysisk bære det ut uten å inhalere røyken, og mest sannsynlig vil beboer inhalere endel røyk i det brannen starter. Sannsynligheten for å oppdage et glovarmt batteri øker litt, men da er de vel bedre at batteriet kontrolleres av en kyndig person en gang i året. Og med det utelukke de som har et batteri som med høy sannsynlighet er over ønsket risiko.

Enhver brann i batteri vil uansett kreve full utrykning fra brannvesenet.

Du kan kanskje spørre hva de ønsker å oppnå ved å kreve at lading skjer i leiligheten, gitt at de vet konsekvensen av en brann: sannsynlighet for personskader øker.

Det er det jeg prøver å få fram i svarene til dem, selv om vi oppfyller krav om aktsomhet bedre, vil det være vesentlig dårligere oppfylling av andre krav som er relevante for personskader.

Ba dem også kontakte dem som har utforma brannfaglige anbefalinger framfor en random funksjonær i et forsikringsselskap. 

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (29 minutter siden):

Ingen klager vel på elbilene som lader i garasjekjelleren? :classic_rolleyes:

Det å trekke elbiler inn i dette er svært lite relevant, de har en helt annen sikkerhetsklasse enn diverse dårligere produkter som sitter i mange elsykler og elsparkesykler for den saks skyld. I tillegg er sykler/elsykler i langt større grad utsatt for ekstern negativ påvirkning gjennom slag og støt. 

Det er ganske regelmessig brann i det som er regel er billige produkter av dårlig kvalitet. Om det er bedre å gjøre det inne i egen leilighet er en annen sak. Mulig at en oppdager det før hvis en er årvåken, men på den annen side får man trolig et langt større skadeomfang hvis man ikke kan gripe inn og stoppe det før det er for sent. På den annen side, kanskje folk tenker seg bedre om og ikke kjøper noe billig-dritt når de må lade i egen leilighet? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde visst fått svar fra brannvesen som var opptatte av at sykkelparkeringen er i nærheten av tekniske rom, men ikke veldig bastante på bruk av egne boliger. De hadde visst nå kontaktet et eksternt firma (Firesafe) også.

Sendte dem litt av argumentene overfor her, der jeg vil tro at mellom materielle skader og antatt vesentlig høyre risiko for personskader, ville jeg anta brannvesen prioriterer å minimere sistnevnte.

Det er jo ikke katastrofe om jeg må plukke ut batteriet og ta med opp en gang i uka, men det er bare veldig praktisk å kunne plugge kabel rett i sykkelen ved behov, og jeg ser også enkelte risikomoment med å lade batteriet inne i boligen.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hva ble konkusjonen her? Jeg har samme problemstilling (med samme sykkel tilogmed 😏), men på jobb og kun de få ganger jeg glemmer og lade hjemme, og trenger en boost for å komme meg hjem (nedoverbakker til jobb).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummeringen ble vel at det oppfordres sterkt til å lade i egen bolig framfor i nærheten av et teknisk rom, hørte ikke så mye mer. Selv om jeg nok kan kverulere litt på dette, og at de strengt tatt ikke har en regel før det kommer inn i et skriftlig husordensreglement vedtatt på årsmøte, har jeg bare resignert litt og lader batteriet i egen bolig en gang i uka. Tenkte i utgangspunktet å mase litt mer, men jeg har bare latt det være.

Men har du ikke noen nærhet til tekniske rom etc som i mitt tilfelle, synes jeg det høres strengt ut. Hadde de ikke hatt det argumentet hos oss, hadde jeg nok krangla litt mer bestemt.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (27 minutter siden):

Elsykler: ikke så sjelden, det er innimellom nyhetsoppslag om elsykkelbatterier som tar fyr under lading

I disse sakene så er det ofte bilder av sykkelen, og jeg har til gode å se at det er sykler fra store reputable merker. Halvparten av dem er bafang-konverteringer, og den andre halvparten virker å være av typen med batteri på bagasjebrettet. 

Men, om batteriet på konas Giant skulle å fått seg en solid kakk eller noe så ville jeg ikke ladet den innendørs. Lader for øvrig bare inne i huset på de kaldeste to vintermånedene, og da sjelden over natta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (På 11.6.2024 den 8.17):

Hvor ofte er det elbiler under lading brenner ?
Hvor ofte er det sykler, telefoner, GPS klokker og annet elektronisk utstyr brenner under lading ?

Dette kan umulig være noe tema

Ganske uinteressant sammenligning ift. elbil. Sikringen i en elbil vs. en elsykkel eller elsykkel er helt forskjellige sikkerhetsnivåer. En bil tilkoblet en ladestasjon har låst kabel, sikring i både bil og ladestasjon og også overspenningsvern beregnet for oppgaven. De som lader elbil har som regel også betalingsløsning, enten basert på forbruk (vanlig på alle nye anlegg) eller et fastbeløp i måneden (var ganske vanlig før). Lading på Schuko er nå strengt regulert og uten b-vern, dedikert kurs og b-vern er det forbudt annet enn til nødlading (som definitivt ikke kan skje der du bor) og er også forbudt på nyinstallasjoner. Brann i elbil under lading har særlig 1) superlading og 2) schuko-installasjoner som stedene det skjer og omfanget er svært, svært lavt. 

Brann i mobiltelefon skjer, men omfanget ut fra utbredelse er ikke særlig stort. Brann i annet småelektrisk utstyr har også et lite omfang pt., så her kan en gjerne si at advarslene om å la være å lade om natten etc. er overdrevne, men en brann er som kjent en for mye. 

Elsykler og elsparkesykler er langt mer utsatt for mekanisk skade, kvaliteten er i tillegg alt fra super til sterkt kritikkverdig både på batteri, strømstyring og lader, det ligger ingen krav slik det er på elbil, og batteriene er som regel store, herunder er jo brannfare en grunn til at dette stort sett nektes på regulære fly. Det er stadig nyhetssaker om batterier til elsparkesykler som tar fyr under lading også fra de profesjonelle aktørene, omfanget er mindre, men det eksisterer absolutt på elsykler også. Antall branner i elsykler og elsparkesykler er av et langt høyere omfang enn for bil, så jo det er absolutt et tema.  Videre selv om kostnadene ikke er all verden så blir det alltid en diskusjon om betaling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaling er ganske marginale greier da. Min sykkel har et batteri på 750Wh som lades kanskje en gang i uka i snitt. Det tilsier grovt at jeg da har belastet fellesskapet for rundt 17kr hvis jeg tar utgangspunkt i en snittpris på 43 øre/kWh, bruker sykkelen året rundt og lader fra helt tomt til helt fullt (noe jeg ikke gjør). Det er ikke akkurat strømmengdene til en elbil som går inn i elsykkelen per lading.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (1 time siden):

Betaling er ganske marginale greier da. Min sykkel har et batteri på 750Wh som lades kanskje en gang i uka i snitt. Det tilsier grovt at jeg da har belastet fellesskapet for rundt 17kr hvis jeg tar utgangspunkt i en snittpris på 43 øre/kWh, bruker sykkelen året rundt og lader fra helt tomt til helt fullt (noe jeg ikke gjør). Det er ikke akkurat strømmengdene til en elbil som går inn i elsykkelen per lading.

Det er jeg helt enig i, og det var heller ikke noe hovedpoeng, det går på sikkerhet. Men, etter noen år i styre i sameie vet jeg at dette med kostnader er en evig sak hvis noen mener at andre får en fordel vs. seg selv. Regnestykket ditt mangler både nettleie, ladetap og muligens også noe rundt sikkerhetssjekk av det elektriske anlegget. Sistnevnte er det ikke noe regulartorisk krav om som for elbilladere, men noe som trolig er fornuftig. 

Sikkerhet som er et poeng, har jeg også hatt mulighet til å jobbe ned, herunder f.eks branntekniske vurderinger ift. risikobetraktninger. Har vært gjennom prosessen for å få tillatelse til å anlegge ladestasjon til bil i bevegelig anlegg, fra at det var tvert nei fra de relevante aktørene, herunder brannvesen, til at det etter en del modning gikk veldig greit. 

Elsykler (og sparkesykler) på samme sted, hvor et antall lades uten tilsyn huker av en del bokser ift. risiko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (På 11.6.2024 den 0.12):

Biler: veldig sjelden, kan ikke huske å ha lest en eneste sak. Elsykler: ikke så sjelden, det er innimellom nyhetsoppslag om elsykkelbatterier som tar fyr under lading.

Hvis styret er så redd for at syklene skal begynne å brenne så kan de dokumentere påstanden sin og ikke bare komme med synsing. Tro kan man gjøre andre på andre områder Jeg tror fx på nissen men ikke at det er farligere at batteriet lades i en kjeller med nakne betongvegger ennat det lades på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (2 timer siden):

Hvis styret er så redd for at syklene skal begynne å brenne så kan de dokumentere påstanden sin og ikke bare komme med synsing. Tro kan man gjøre andre på andre områder Jeg tror fx på nissen men ikke at det er farligere at batteriet lades i en kjeller med nakne betongvegger ennat det lades på kjøkkenet.

Noen spesiell grunn til at du siterte akkurat mitt innlegg når du skrev det? Jeg sitter ikke i styret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (På 10.6.2024 den 17.33):

Tror jeg ville gått for "noe", asbest gir neppe mindre bekymringer 😅

I "RC-verdenen" så er Forsvarets gamle ammobokser en utbredt løsning. Jeg har mine batterier lagret i to slike, sortert på kvalitet på batteripakkene. De billigere/presumptivt dårligere bor sammen, og så bor premiumbatteriene i en annen.

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammo-boksen til Forsvaret er for liten. (Har brukt den selv til bl.a. 6S 5000 heli lipo-batterier).

Det fås en rekke slike "fireproof"-bager på Ali og i forskjellige størrelser.
Noen av de største rommer lengden til Bosch Powerpack 750. Denne er 64cm lang.
https://www.aliexpress.com/item/1005005237711844.html

Denne er på grensen lengdemessig da et 750 batteri er 48,5 cm. Bagen er 49cm.
https://www.aliexpress.com/item/1005006362912858.html


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...