Jump to content

Elsykkellading i sameier


perbl

Recommended Posts

Her jeg bor er det bygget en rekke uttak i felles sykkelparkering som er for lading, noe jeg fikk bekrefta fra både utbygger og andre.

Styret har nå ytret skepsis til lading her ifm brannfare, og ønsker at folk tar med batteri inn i egne boliger pga oppsyn, som forsåvidt er et greit argument. Men da bryter man jo samtidig de sterke anbefalingene om å lade i separate areal med brannsikre gulv utenfor oppholdsareal.

Så ingen av alternativene er jo helt ihht veiledere jeg finner om emnet, men er det noen som jobbet med sikkerhet eller lignende her som har noe innsikt i hva som er den rette måten å løse sånt på i boligsameier?

Sånn ser det ut, det er både sprinkleranlegg, varsler og ubrennbart gulv i sykkelparkeringen. Jeg har så langt lada i god tro her, og tenkte det var interessant å finne ut hva som er anbefalte praksiser.

IMG_2899.jpeg.45a9dc146cddaa999f082887eacb9478.jpeg

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Link to comment
Share on other sites

Er ikke en grei løsning å sette på timere? Siden det er borettslag så er det jo bare å fastmontere disse og kanskje "låse" en timerlengde som er lang nok.

Det i kombinasjon med en god røykvarsler i serie bør vel være godt nok?

 

e: ser at det er sprinklerannlegg også, vet ikke hvor mye det hjelper men litt er det vel 🙂

Edited by Ndreas
Link to comment
Share on other sites

Det var en ganske fett Multicharger med frontbærer i den garasjen!

Bør ikke styre følge veilederne/anbefalinger? Begge løsningene har pros/cons, og de som står bak veilederen har vektet risikoen når de ga sin anbefaling.

Negative med lading i leilighet: De fleste vil legge batteriet på gulvet eller på et bord, gjerne rundt noe brennbart. Ved brann i batteri vil det spre seg raskt videre i leiligheten, pga. god tilgang på brennbart materiale. Stor forsikringskostnad.

I sykkelgarasjen er det mindre som er direkte brennbart rundt sykkelen og brannvarsler/sprinkelanlegg bør vel gjøre at brannen ikke sprer seg.

Timer høres ut som en veldig fornuftig løsning, uansett utfall. Der jeg bodde før husker jeg noen lot laderen stå i flere dager. Hovedutfordringen er at elsykler kommer i ymse varianter, og det er vanskelig å håndheve hva som kan defineres som en risiko. En (litt kostbar) løsning kunne kanskje vært at for å lade i sykkelgarasjen måtte sykkelen ha rapport fra et sykkelverksted om at batteriet er i god stand. Da har en en litt objektiv utluking av risikosykler, selv om en egentlig bare plasserer risikoen et mer brannfarlig sted. Tror EVO sykler leverer noe slikt, uten at jeg husker hva de kaller det.

Kaffe- og teansvarlig

Link to comment
Share on other sites

Andreas skrev (10 minutter siden):

Det var en ganske fett Multicharger med frontbærer i den garasjen!

Bør ikke styre følge veilederne/anbefalinger? Begge løsningene har pros/cons, og de som står bak veilederen har vektet risikoen når de ga sin anbefaling.

Negative med lading i leilighet: De fleste vil legge batteriet på gulvet eller på et bord, gjerne rundt noe brennbart. Ved brann i batteri vil det spre seg raskt videre i leiligheten, pga. god tilgang på brennbart materiale. Stor forsikringskostnad.

I sykkelgarasjen er det mindre som er direkte brennbart rundt sykkelen og brannvarsler/sprinkelanlegg bør vel gjøre at brannen ikke sprer seg.

Timer høres ut som en veldig fornuftig løsning, uansett utfall. Der jeg bodde før husker jeg noen lot laderen stå i flere dager. Hovedutfordringen er at elsykler kommer i ymse varianter, og det er vanskelig å håndheve hva som kan defineres som en risiko. En (litt kostbar) løsning kunne kanskje vært at for å lade i sykkelgarasjen måtte sykkelen ha rapport fra et sykkelverksted om at batteriet er i god stand. Da har en en litt objektiv utluking av risikosykler, selv om en egentlig bare plasserer risikoen et mer brannfarlig sted. Tror EVO sykler leverer noe slikt, uten at jeg husker hva de kaller det.

Den Multichargeren er vel problemsykkelen til han kverulanten som vil lade i sykkelarealet 😛

Ja, det er nettopp en slik pro/con-avveining jeg argumenterer med og, og har bedd dem om å også kontakte utbygger for å høre om de har undersøkt før de designet et fellesareal som muligens bryter grove brannvernregler mtp aktsomhet overfor forsikringsselskap. Foreslo timer i en lengre utredning til styret i går, samt at de kontakter utbygger.

Problemet med veilederne er jo at det er ingen klare anbefalinger om noen av alternativene vi har, men jeg mener det er fullt mulig å argumentere for at man ikke nødvendigvis får noe sikrere lading i boligene. Og man vil være mye mer utsatt for rimelig giftige avgasser som dannes raskt ved branner i batteri.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Link to comment
Share on other sites

Sykkelmafiaen skrev (9 minutter siden):

Ingen klager vel på elbilene som lader i garasjekjelleren? :classic_rolleyes:

Nope, jeg pumper nå jevnlig inn ganske mange ganger flere kilowatttimer i den 🙂 

Men jeg kan forsåvidt være med på at man med elsykler har en del ymse elektronikk, og at kvaliteten for strømstyring jevnt over kanskje kan antas å være noe bedre på det som leveres med elbiler enn en random kinaelsykkel.

Skal sies at det kun er Bosch og Yamaha-sykler som står i oppgangen min, så ser ikke noen åpenbare brannfeller der.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Link to comment
Share on other sites

Har du forhørt deg med brannvesenet eller kommunen?

De gangene jeg har bedt om råd fra brannvesenet har de vært usedvanlig serviceinnstilt. Generelt er prioriteringene deres: Helse>Materielle skader. Det hadde overrasket meg om de anbefalte en person å bære ut et brennende batteri, uten fullt beskyttelsesutstyr, noe (nesten) ingen privatpersoner har. Ved brann i batteri vil gassene være svært giftige. Det virker litt som en falsk trygghet å be beboerne lade batteriet i leiligheten. Eneste som skjer da er at det brenner i en leilighet, med påfølgende materielle og personskader. Personen kan ikke fysisk bære det ut uten å inhalere røyken, og mest sannsynlig vil beboer inhalere endel røyk i det brannen starter. Sannsynligheten for å oppdage et glovarmt batteri øker litt, men da er de vel bedre at batteriet kontrolleres av en kyndig person en gang i året. Og med det utelukke de som har et batteri som med høy sannsynlighet er over ønsket risiko.

Enhver brann i batteri vil uansett kreve full utrykning fra brannvesenet.

Du kan kanskje spørre hva de ønsker å oppnå ved å kreve at lading skjer i leiligheten, gitt at de vet konsekvensen av en brann: sannsynlighet for personskader øker.

Kaffe- og teansvarlig

Link to comment
Share on other sites

Andreas skrev (5 minutter siden):

Har du forhørt deg med brannvesenet eller kommunen?

De gangene jeg har bedt om råd fra brannvesenet har de vært usedvanlig serviceinnstilt. Generelt er prioriteringene deres: Helse>Materielle skader. Det hadde overrasket meg om de anbefalte en person å bære ut et brennende batteri, uten fullt beskyttelsesutstyr, noe (nesten) ingen privatpersoner har. Ved brann i batteri vil gassene være svært giftige. Det virker litt som en falsk trygghet å be beboerne lade batteriet i leiligheten. Eneste som skjer da er at det brenner i en leilighet, med påfølgende materielle og personskader. Personen kan ikke fysisk bære det ut uten å inhalere røyken, og mest sannsynlig vil beboer inhalere endel røyk i det brannen starter. Sannsynligheten for å oppdage et glovarmt batteri øker litt, men da er de vel bedre at batteriet kontrolleres av en kyndig person en gang i året. Og med det utelukke de som har et batteri som med høy sannsynlighet er over ønsket risiko.

Enhver brann i batteri vil uansett kreve full utrykning fra brannvesenet.

Du kan kanskje spørre hva de ønsker å oppnå ved å kreve at lading skjer i leiligheten, gitt at de vet konsekvensen av en brann: sannsynlighet for personskader øker.

Det er det jeg prøver å få fram i svarene til dem, selv om vi oppfyller krav om aktsomhet bedre, vil det være vesentlig dårligere oppfylling av andre krav som er relevante for personskader.

Ba dem også kontakte dem som har utforma brannfaglige anbefalinger framfor en random funksjonær i et forsikringsselskap. 

  • Like 1

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Link to comment
Share on other sites

Sykkelmafiaen skrev (29 minutter siden):

Ingen klager vel på elbilene som lader i garasjekjelleren? :classic_rolleyes:

Det å trekke elbiler inn i dette er svært lite relevant, de har en helt annen sikkerhetsklasse enn diverse dårligere produkter som sitter i mange elsykler og elsparkesykler for den saks skyld. I tillegg er sykler/elsykler i langt større grad utsatt for ekstern negativ påvirkning gjennom slag og støt. 

Det er ganske regelmessig brann i det som er regel er billige produkter av dårlig kvalitet. Om det er bedre å gjøre det inne i egen leilighet er en annen sak. Mulig at en oppdager det før hvis en er årvåken, men på den annen side får man trolig et langt større skadeomfang hvis man ikke kan gripe inn og stoppe det før det er for sent. På den annen side, kanskje folk tenker seg bedre om og ikke kjøper noe billig-dritt når de må lade i egen leilighet? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De hadde visst fått svar fra brannvesen som var opptatte av at sykkelparkeringen er i nærheten av tekniske rom, men ikke veldig bastante på bruk av egne boliger. De hadde visst nå kontaktet et eksternt firma (Firesafe) også.

Sendte dem litt av argumentene overfor her, der jeg vil tro at mellom materielle skader og antatt vesentlig høyre risiko for personskader, ville jeg anta brannvesen prioriterer å minimere sistnevnte.

Det er jo ikke katastrofe om jeg må plukke ut batteriet og ta med opp en gang i uka, men det er bare veldig praktisk å kunne plugge kabel rett i sykkelen ved behov, og jeg ser også enkelte risikomoment med å lade batteriet inne i boligen.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...