Gå til innhold

Styrkeprøven, ny løype og nye regler.


Anbefalte innlegg

Ivar Nilsen skrev (5 timer siden):


Dette tror jeg gjelder mange særforbund under NIF, i hvert fall de jeg har vært borti (sample size: 2 😅).

Skulle ønske man hadde mer fokus på utvikling av anlegg som også kan komme de som driver uorganisert til gode (og faktisk på sikt da også bidra til rekruttering), men det gir jo ikke noen direkte inntekter så det skjer ikke. Resultat: Ikke nok ishaller, ikke nok fotballbaner, ikke nok svømmehaller, ikke nok sykkelanlegg osv. 

Eneste grunnen til at jeg er medlem i en klubb tilknyttet NIF er at jeg må være det for å få tilgang til en veldig god forsikring.

De to mest vellykkede prosjektene i mitt område, en rullepark i sentrum og en diskgolf bane har begge to fellesnevner i at idretten ikke er involvert. 

Mulig at de har ved liknende ordninger som NOTS fått tilgang til spillemidler uten å være direkte knyttet til den organiserte idretten. Uansett så er det moro å se rulleparken være fyllt opp av barn, ungdom og foreldre fra morra til kveld fra april til november. Selv spiller jeg ikke diskgolf, men ser at de stadig vekk utvider og driver på. 

Rulleparken til kanskje 3-4 mill tror jeg tok ti år å få beslutningstakere i styre og stell til å si ja til. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (18 timer siden):

Fikk nettopp info om at styrkeprøven også har prøvd å lokke både Birken og Nordsjørittet til å gjøre det samme som dem. Hva syns folket om det?

At det virker som de har en agenda. Og at det er merkelig at klubber ønsker å gå mot sitt forbund på denne måten. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/22/2024 at 11:13 PM, Sun Flyer said:

Fikk nettopp info om at styrkeprøven også har prøvd å lokke både Birken og Nordsjørittet til å gjøre det samme som dem. Hva syns folket om det?

Hva er det Styrkeprøven har prøvd å lokke med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/22/2024 at 11:13 PM, Sun Flyer said:

Fikk nettopp info om at styrkeprøven også har prøvd å lokke både Birken og Nordsjørittet til å gjøre det samme som dem. Hva syns folket om det?

Vennligst dokumenter denne påstanden.

Det kan likegodt være at de har blitt opplyst om at de er på lik linje med Styrkeprøven påvirket pga de også er AS. 

IF Frøy har gått litt uklokt frem, og kommet med skarpe udokumenterte påstander i diverse forum. Ikke riktig måte å løse dette på. 

Sakens kjerne dreier seg om AS er innebefattet i forsikring, se vedlagt bilde. 

Siterer Arild Salte:

 

Vi i BOC er nok ikke like samstemte som Frøy og Asker  i denne saken.
Møte 14.12.23 var det møte mellom Styrkeprøven As og Jan Oddvar Jan-Oddvar Sørnes og Knut Glad om forsikringsordninger. NCF lovet å følge opp.

Styrkeprøven As ønsker avklaring om forsikringer på om ryttere var forsikret gjennom Gjensidige eller ikke i Styrkeprøven As. Det er bare å lese forsikringsvilkårene. Her står det i alle fall svært uklart hva som gjelder.

Spørsmål fra en i Frøy:

Og det er altså det punktet, som Frøy og NCF mener Styrkeprøven (og vi som ønsker å sykle Styrkeprøven) bare skal overse og fortsette på samme måten som før? Jeg spør Jørn Michalsen og Jan-Oddvar Sørnes.

Videre svar fra Arild Salte:

Riktig denne informasjonen fikk også Jørn Michalsen i eiermøte 6 desember hvor også Asker deltok sammen med Follo, Hero, Rye og BOC.

Det er derfor svært uheldig at noen hevder at det er mangelfull informasjon.

Styreleder var meget klar på at Styrkeprøven ønsker å ha det beste forholdet til NCF. 

Derfor blir redegjørelsen til Frøy svært spesiell.

 

 

FB_IMG_1706120424086.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes et par ting er ganske spesielt:

* At NCF tilsynelatende avfeier at det er noen vits i å få skriftlig dokumentasjon fra forsikringsleverandøren på deres tolkning - mer spesifikt, bekreftelse på at ritt arrangert av firma som er 100% eid av NCF-klubber, faller inn under forsikringene som er en del av lisensen. Er det virkelig slik at turritt-Norge faller fra hverandre fordi en NCF-ansatt nekter å sende en epost til Gjensidige fordi hen synes det er unødvendig?

* Hva førte til at dette ble et tema i første omgang. Birken, Styrkeprøven m.m. har arrangert NCF-ritt som AS i mange år uten at forsikringsleverandør har klaget på brutte vilkår - så vidt vi vet har de betalt ut mange erstatninger for skader i disse rittene; hva fikk EQTiming til å plutselig reise spørsmålet i år? Er samarbeidet mellom EQTiming og Startklar ny av fjoråret? Har EQTiming noen økonomisk fordel av å selge Startklar-forsikringer i sykkelritt, og er denne større/annerledes enn engangslisensene de selger på vegne av NCF? Selger de flere, siden Startklar ikke har (?) noe tilsvarende konsept som helårslisens/helårsforsikring?

* Hvor mye er det ev. å tjene som turrittarrangør på å omgå NCF? Det virker ikke å være så mye avanse på forsikringen i seg selv, og det er vel bare en symbolsk andel av startkontingenten som går til NCF ( 10 kr?). Medfører NCF fordyrende krav til selve arrangementet, som godkjente kommissærer med lønn/reisegodtgjørelse e.l.? De trafikale kravene er vel uansett regulert av Vegvesenet og Politiet, som ikke bryr seg om hvorvidt det arrangeres via NCF eller ikke - men det er vel mye rundt kursing og godkjenning av vakter som ville blitt vanskelig uten NCF som koordinerende organ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode spørsmål. Lite offisiell informasjon i saken, og alt av informasjon befinner seg på sosiale medier.

Bredderitt (i mangel av bedre ord)  i Norge har blitt stadig vanskeligere å organisere, pga stadige økende krav fra NCF. Man sliter feks bigtime med å få nok godkjente vakter for å klare å gjennomføre enkelte ritt.

For meg er det veldig rart at presidenten (Jan-Oddvar Sørnes)i NCF går ut slik, på IF Frøy sin Facebook-side.. IF Frøy som forøvrig, har sterke bånd til NCF (som mange andre klubber såklart, men det blir ekstra tydelig her).

Jan-Oddvar Sørnes skal også ikke fortsette mye lenger, men burde visst bedre enn å gå ut på den måten han gjør nå (han er trossalt professor i kommunikasjon, organisasjon og ledelse).

Endret av Arlo
typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel Vegvesenet som setter krav til vakter i antall og typer, etter uttalelse fra politiet. Dette fremgår av vedtaket som Vegvesenet gir ved tillatelse til å arrangere sykkelritt. Det er også de som utdeler myndighet til å holde kurs for godkjenning av disse vaktene.

Så vidt jeg kan huske å ha hørt, har store kommersielle ritt som Styrkeprøven benyttet en del innslag av dårlig betalte medlemmer fra religiøse organisasjoner til vakthold, da det er enklere å organisere enn frivillige fra klubbene.

Frøy og en del andre eierklubber som ikke lenger har plass i styret, er nok ekstra tilbøyelige til å tolke Styrkeprøven sine handlinger i negativ mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Gruskverner said:

Det er vel Vegvesenet som setter krav til vakter i antall og typer, etter uttalelse fra politiet. Dette fremgår av vedtaket som Vegvesenet gir ved tillatelse til å arrangere sykkelritt. Det er også de som utdeler myndighet til å holde kurs for godkjenning av disse vaktene.

Så vidt jeg kan huske å ha hørt, har store kommersielle ritt som Styrkeprøven benyttet en del innslag av dårlig betalte medlemmer fra religiøse organisasjoner til vakthold, da det er enklere å organisere enn frivillige fra klubbene.

Frøy og en del andre eierklubber som ikke lenger har plass i styret, er nok ekstra tilbøyelige til å tolke Styrkeprøven sine handlinger i negativ mening.

Ja, du har rett i det med sykkelritt. Kan tilføye at for løypevakt må man ha kurs gjennom NCF (e-læring) mens stasjonærvakt må man ha gjennom vegvesenet (disse kan regulere trafikk). Det er som alt annet i dagen samfunn, økende fokus på at alt skal gå etter boka for å dekke sin egen rygg hvis det skulle skje noe. Det er det siste årene dette har blitt tydelig.

Jeg vet ikke hva som er rett eller galt i saken, men finner det spesielt at NCF velger å gå skarpt ut på en sykkelklubb sin side på denne måte. De som har re-postet saken inn i forskjellige fora har gjerne styreverv eller andre tette bånd til NCF. Det er veldig mye informasjon som vi mangler her.

Det er alltid to sider av en sak, men her ser vi bare den ene. Jeg tror ikke Styrkeprøven og de andre som er motpart til NCF ønsker å gå mot de i media slik, åpne krangler på slike forum leder sjeldent til noe godt. Håper det løser seg til det beste for syklistene. Jeg ser noen putter opp trusler om utestengelse av ryttere etc. Når man begynner å gå den veien der (mot de faktiske kundene sine) har man tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (14 timer siden):

Jeg synes et par ting er ganske spesielt:

* At NCF tilsynelatende avfeier at det er noen vits i å få skriftlig dokumentasjon fra forsikringsleverandøren på deres tolkning - mer spesifikt, bekreftelse på at ritt arrangert av firma som er 100% eid av NCF-klubber, faller inn under forsikringene som er en del av lisensen. Er det virkelig slik at turritt-Norge faller fra hverandre fordi en NCF-ansatt nekter å sende en epost til Gjensidige fordi hen synes det er unødvendig?

 

Dette har jeg lurt på også. Jeg hadde heller sendt mail og fått bekreftelse enn å bruke dager og uker på å krangle. Er jo bare å sende hva som er fakta til de og spørre: Er disse dekket av forsikringen. 

  • Like 1
  • Haha 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da var jeg Landevei-abonnent igjen etter oppholdet da gamleforumet ble lagt ned!

Et par ting som er veldig uklart or meg:

* Hvorfor fremlegges det en uttalelse fra "Søderberg & Partners" dersom det er Gjensidige som er forsikringsleverandør?

* Hvorfor påstår NCF at det ikke er noe problem at Styrkeprøven arrangerer, når de samtidig sier at de krever at en NCF-klubb står som arrangør? De virker jo å direkte motsi seg selv.

* Hvorfor er dette kravet et problem for Styrkeprøven? Økonomisk risiko beholdes vel fortsatt i AS-et, uavhengig av hvilken "teknisk arrangør" det er skrevet samarbeidsavtale med. Synes de svarer ullent her.

* Er Styrkeprøven fanget i egen beslutning nå som de har valgt å lage en konkurrerende "Norsk sykkelrittforening"? 

Min oppfatning er at:

* Styrkeprøven har veldig dissens på valget sitt blant eierne - vedtektene burde vært utformet på en måte som gjorde at det krevde aksept fra langt mer enn 50% av eierklubbene å bryte så drastisk med NCF. Det er i praksis en "kuppet" organisasjon, hvor en del av eierne er fanget uten mulighet til å påvirke eller komme seg ut.

* NCF er sidrompa og lite løsningsorienterte, hele denne konflikten burde vært lagt død før den oppstod. De virker mer opptatt av å krangle enn å løse.

* Styrkeprøven/Norsk sykkelrittforening kommer til å slite med utdanning av vakter, siden de ikke er godkjent av Vegvesenet som kursarrangør.

Det eneste som et sikkert er at alle parter taper på dette - Styrkeprøven i antall deltagere og omdømme, NCF i status og lisensinntekter, og rytterne i doble forsikringsutgifter og splittede miljøer.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/25/2024 at 6:39 PM, Gruskverner said:

Takk, da var jeg Landevei-abonnent igjen etter oppholdet da gamleforumet ble lagt ned!

kan noen si litt om innholdet her? jeg har ruinert meg nok på Netflix og hundre mer ... 

https://www.landevei.no/sykkelritt/styrkeproeven/styrkeproven-og-forbundet-dette-krangler-de-om

vanskelig å diskutere hvis så viktige ord fra NCF er bak betalingsmur

Endret av konrad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tho skrev (På 25.1.2024 den 21.12):

Søderberg & Partners er megler av forsikringene og dermed NCFs kontaktpunkt. Vanlig i bedriftsmarkedet.

Så når det da er bekreftet fra forsikringsselskap at de kan arrangere med forbundets lisens/forsikring, hva er det da som er problemet? Synes ikke Styrkeprøven gjør det enkelt for seg selv for å skape positiv blest om arrangementet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bekreftet at Styrkeprøven AS kan tegne en samarbeidsavtale med en NCF-klubb som står som teknisk arrangør, og at det da i følge forsikringsmegleren og NCF er greit og forsikringen vil gjelde.

Imidlertid kan de ikke stå som arrangør selv. Og det er jo teknisk sett bare megleren, og ikke forsikringsleverandør som har svart, men det er kanskje godt nok.

For øvrig startet de jo salg av startnummer for 2024-sesongen 01.12.2023, så de gikk jo for Startklar på det tidspunktet. Antakelig for sent å rulle tilbake den avgjørelsen nå.

Endret av Gruskverner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpers skrev (7 timer siden):

Sak 2 om Styrkeprøven og Norges Cykleforbund:

Premisset Styrkeprøven har satt for å ikke ville forholde seg til Norges Cykleforbund er grundig tilbakevist av jurister og forsikringsmeglere. Hvorfor står de på sitt?

Konflikten Styrkeprøven-Forbundet forklart:

Takk for at dere følger opp. Det skal bli interessant å se om de får noen klubber til å stille opp som vakter der det er behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (3 timer siden):

Hva blir utfallet til Jotunheimen Rundt i alt dette rotet ? Er jo en gode del på dette forumet som er påmeldt og sikkert lurer på hvordan Styrkeprøven har tenkt det blir arrangert ? 

+1 på denne.

Historisk sett har vel Trondheim-Oslo blitt omtalt som styrkeprøven, så jeg innrømmer jeg blir litt forvirret. Gjelder evalueringen nå arrangøren Styrkeprøven og dermed også Jotunheimen Rundt, eller gjelder det ‘kun’ T-O?

Legger til at jeg ikke har Landeveisabbo, så mulig det står der altså…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (6 timer siden):

Nå er jeg farlig nære ved å reabonnere på Landevei/Fri Flyt-opplegget + bite i det enda surere eplet å kjøpe Discovery+ altså

Discovery+ gir jeg meg ikke på, men friflyt måtte jeg kjøpe igjen. 🤪

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...