Gå til innhold

Styrkeprøven, ny løype og nye regler.


Anbefalte innlegg

Påmelding med den nye løypa over Venabu frister, som trønder har jeg bodd 7 år på Grorud så det blir som å sykle "hjem" det også. Lengste distanse så langt i livet er en tur på 13 mil, så dette skal i så fall bli en fin utfordring for en middelaldrende mann. Men usikker på hvilken gruppe jeg bør melde meg på, tror valget står mellom disse;

< 18 t - snittfart 29 km/t

<19 t - snittfart 27 km/t

< 20 t - snittfart 26 km/t

 

Tidsforbruk avhenger selvsagt av vær/vind og gruppe jeg havner med, men vil starte i mest mulig riktig pulje opp mot fornuftig åpningstempo. Kommer til å starte uten lag, satser på å finne noen å kjøre med. Gidder ikke (å planlegge) mer enn 20t på sykkelsetet,men er 18t totaltid for ambisiøst tempo for en 50 åring med (fram til nå) 150-200 treningstimer i året og terskewatt på 230?

Endret av Kolli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolli skrev (7 timer siden):

Påmelding med den nye løypa over Venabu frister, som trønder har jeg bodd 7 år på Grorud så det blir som å sykle "hjem" det også. Lengste distanse så langt i livet er en tur på 13 mil, så dette skal i så fall bli en fin utfordring for en middelaldrende mann. Men usikker på hvilken gruppe jeg bør melde meg på, tror valget står mellom disse;

< 18 t - snittfart 29 km/t

<19 t - snittfart 27 km/t

< 20 t - snittfart 26 km/t

 

Tidsforbruk avhenger selvsagt av vær/vind og gruppe jeg havner med, men vil starte i mest mulig riktig pulje opp mot fornuftig åpningstempo. Kommer til å starte uten lag, satser på å finne noen å kjøre med. Gidder ikke (å planlegge) mer enn 20t på sykkelsetet,men er 18t totaltid for ambisiøst tempo for en 50 åring med (fram til nå) 150-200 treningstimer i året og terskewatt på 230?

Meld deg på 18 timer, så kan du garantert bytte pulje til feks 19 timer hvis du ikke føler du er sterk nok til 18 timer (tipper du fint kan klare det). Er jo slik at det helt sikkert starter en pulje 5 min bak, og kan alltids slippe seg ned og vente på annen gruppe/pulje. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel vanlig at Styrkeprøven og Vätternrunden går samme helg ? Siden både Trimtex og Trønderbataljonen skal sykle i Sverige vil vel vi ikke se noen av de raske rullegutta på TO. Vet ikke om Kjekkas også skal sykle i Sverige. Foreløpig mest tyskere påmeldt TO. Tror jeg skal bli med, men må sjå ann litt til i forhold til tidspunkt og alternativ denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (2 timer siden):

Er vel vanlig at Styrkeprøven og Vätternrunden går samme helg ? Siden både Trimtex og Trønderbataljonen skal sykle i Sverige vil vel vi ikke se noen av de raske rullegutta på TO. Vet ikke om Kjekkas også skal sykle i Sverige. Foreløpig mest tyskere påmeldt TO. Tror jeg skal bli med, men må sjå ann litt til i forhold til tidspunkt og alternativ denne perioden.

Det blir en perfekt oppladning til BM eller MN. Flere som så rart på meg når jeg under Jotunheimen Rundt sa at det bare var et oppkjøringsritt 😄

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (19 timer siden):

Det blir en perfekt oppladning til BM eller MN. Flere som så rart på meg når jeg under Jotunheimen Rundt sa at det bare var et oppkjøringsritt 😄

Ja tenker det også det er optimalt å ha et slikt ritt som TO eller JR i beina før BM/MN type ritt. Men jeg trenger også noen uker for å restituere seg etter slik kraftanstrengelse. Husker i 2019 syklet jeg TO og JR med en ukes mellomrom og syntes selv jeg hadde gode bein på begge rittene. I år så prøvde jeg meg på gravelritt uken etter TO, og var totalt ødelagt,og ble enda mer ødelagt etter det rittet. Hadde da 2 uker til start BM og opplevde ikke å starte med gode bein så var nok fortsatt ikke restituert enda jeg tok det superrolig fra det nevnte rittet til start BM. Skal også sies at mange startet alt for hardt (for sin egen del) på BM og det påvirket nok også meg (ble frakjørt så det sang) og forsterket den dårlige følelsen jeg hadde i beina. Sånn i ettertid var det bra jeg ikke ble med på det kjøret for tok igjen og syklet forbi mange av de senere. TO i år var jevnt over en god opplevelse, og spesielt siste 4-5 timer var nok beste prestasjonen jeg hadde i år. Men etter dette og BM 3 uker senere hadde jeg ikke gode bein igjen før i september. Så får legge en plan for bedre restituering neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (20 timer siden):

Det blir en perfekt oppladning til BM eller MN. Flere som så rart på meg når jeg under Jotunheimen Rundt sa at det bare var et oppkjøringsritt 😄

Hva er BM og MN?

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (3 timer siden):

Ja tenker det også det er optimalt å ha et slikt ritt som TO eller JR i beina før BM/MN type ritt. Men jeg trenger også noen uker for å restituere seg etter slik kraftanstrengelse. Husker i 2019 syklet jeg TO og JR med en ukes mellomrom og syntes selv jeg hadde gode bein på begge rittene. I år så prøvde jeg meg på gravelritt uken etter TO, og var totalt ødelagt,og ble enda mer ødelagt etter det rittet. Hadde da 2 uker til start BM og opplevde ikke å starte med gode bein så var nok fortsatt ikke restituert enda jeg tok det superrolig fra det nevnte rittet til start BM. Skal også sies at mange startet alt for hardt (for sin egen del) på BM og det påvirket nok også meg (ble frakjørt så det sang) og forsterket den dårlige følelsen jeg hadde i beina. Sånn i ettertid var det bra jeg ikke ble med på det kjøret for tok igjen og syklet forbi mange av de senere. TO i år var jevnt over en god opplevelse, og spesielt siste 4-5 timer var nok beste prestasjonen jeg hadde i år. Men etter dette og BM 3 uker senere hadde jeg ikke gode bein igjen før i september. Så får legge en plan for bedre restituering neste år.

Veldig rart det der. Har du spist nok kebab? Jeg ble med på en trening med den lokale sykkelklubben 2 uker etter tcr og jeg lekte med dem... Aldri hatt så mye overskudd på en 10 milstur. Mulig jeg ikke kjørte hardt nok på tcr, men det fikk jeg rett og slett ikke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (10 minutter siden):

Veldig rart det der. Har du spist nok kebab? Jeg ble med på en trening med den lokale sykkelklubben 2 uker etter tcr og jeg lekte med dem... Aldri hatt så mye overskudd på en 10 milstur. Mulig jeg ikke kjørte hardt nok på tcr, men det fikk jeg rett og slett ikke til..

Spiser helt klart for lite kebab. Tror jeg har spist 3 stk i 23. Det er nok noen marginal gains å hente der i 24 he he. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Passert 200 påmeldte nå, de fleste utlendinger som skal sykle hoveddistansen fra Trondheim. Håper virkelig det tradisjonsrike rittet blir gjennomført også neste år. Jeg manger bare en bittelitten besluting av siste mm motivasjonspiff +  en (litt større) avklaring med konemor hjemme på prioriteringer av familietidsskalenderen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har meldt meg på Jotunheimen rundt i 2024 og nå snuser jeg på Trondheim - Oslo, to uker før. angående togtransporten for sykkel og rytter. Er det noen som vet når det toget går fra Oslo? Det står ikke noe på nettsidene ( jeg har i hvert fall ikke funnet det noe sted) og arrangøren har kun svart at toget bruker 7 timer på turen opp til Trondheim.

Noen som vet?

Endret av Juffe

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolli skrev (På 14.11.2023 den 12.40):

Påmelding med den nye løypa over Venabu frister, som trønder har jeg bodd 7 år på Grorud så det blir som å sykle "hjem" det også. Lengste distanse så langt i livet er en tur på 13 mil, så dette skal i så fall bli en fin utfordring for en middelaldrende mann. Men usikker på hvilken gruppe jeg bør melde meg på, tror valget står mellom disse;

< 18 t - snittfart 29 km/t

<19 t - snittfart 27 km/t

< 20 t - snittfart 26 km/t

 

Tidsforbruk avhenger selvsagt av vær/vind og gruppe jeg havner med, men vil starte i mest mulig riktig pulje opp mot fornuftig åpningstempo. Kommer til å starte uten lag, satser på å finne noen å kjøre med. Gidder ikke (å planlegge) mer enn 20t på sykkelsetet,men er 18t totaltid for ambisiøst tempo for en 50 åring med (fram til nå) 150-200 treningstimer i året og terskewatt på 230?

Ja, jeg tror du naturlig vil havne på nærmere 20 med de tallene. Kan være greit å planlegge å ha en lykt med ordentlig lys mot slutten av løypa.

Juffe skrev (11 timer siden):

Jeg har meldt meg på Jotunheimen rundt i 2024 og nå snuser jeg på Trondheim - Oslo, to uker før. angående togtransporten for sykkel og rytter. Er det noen som vet når det toget går fra Oslo? Det står ikke noe på nettsidene ( jeg har i hvert fall ikke funnet det noe sted) og arrangøren har kun svart at toget bruker 7 timer på turen opp til Trondheim.

Noen som vet?

I 2022 gikk toget 08:02 på fredag (konduktørene hadde for øvrig ikke fått noen hint om at Styrkeprøven hadde reservert plasser, og vi utøverne hadde ikke fått noen form for billett, så det var litt oppstuss i starten med å finne ledige seter osv.) - syklene fraktes i lastebil - ett år ankom den ikke før rundt kl 23 på kvelden, men normalt skal den ankomme noen timer etter toget.

Generelt vil jeg anbefale å forvente noe organisatorisk rot i dette rittet, f.eks. gikk matstasjonene mot slutten av løypa tomme for oss som brukte gjennomsnittlig tid i fjor.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom ordføreren i Oslo må sykle Oslo-Trh til neste år (så ikke Styrkeprøven I guess?) etter å ha tapt et veddemål om cupfinalen, kan man jo håpe på at søknadene får litt goodwill i diverse etater om hun blir sykkelfrelst.. Eller ender det opp med sykkelhat mon tro?

https://www.aftenposten.no/sport/fotball/i/y6ow0r/oslos-ordfoerer-tapte-ellevilt-veddemaal-maa-sykle-oslo-trondheim

Endret av Sykkelmafiaen
  • Haha 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da har jeg meldt på meg på T-O. Tok sjansen på 18t gruppa, men så får jeg heller vurdere å be om om bli flyttet til trengere gruppe hvis ikke alle mine ambisjoner om optimalt treningsgrunnlag slår til. Gleder meg, og håper virkelig ikke rittet blir avlyst i 2024.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk for et par dager siden Styrkeprøvens nyhetsbrev. Det jeg bet meg merke i der var at Styrkeprøvens forskjellige ritt ikke blir arrangert som turritt i regi NCF i 2024 siden Styrkeprøven ikke er et idrettslag, men et organisasjonsledd som er eid av flere klubber. Utdrag fra teksten: "I forbindelse med at vi i høst byttet tidtager så dukket det opp en problemstilling vi tidligere ikke har vært klar over. I NCFs reglement for turritt § 1 står det (utdrag):

  • Turritt er et av Norges Cykleforbunds (gjennom regioner og klubber) tilbud til alle sykkelinteresserte, og har som formål å være til inspirasjon for mosjon og trening.
  • Arrangøren av turritt skal være tilsluttet NCF."

Konsekvensen av dette er at helårsforsikringen til NCF ikke er gyldig for disse rittene. De har laget en annen forsikringsordning som for så vidt er ganske rimelig uten at jeg har studert vilkårene. https://styrkeproven.no/hvorfor-selger-styrkeproven-en-ny-forsikring-og-ikke-engangslisenser-i-2024/

At Styrkeprøven ikke visste at arrangør av turritt skal være tilsluttet NCF er jo nesten for utrolig til å være sant. For Jotunheimen rundt trodde jeg det var Sogn CK og for Trondheim-Oslo en eller annen Oslo-klubb som stod som ansvarlig arrangør på papiret. Dette er jo vanlig for alle store turritt rundt omkring. Og hvordan kan det slippe igjennom hos forbundet? De stiller jo med kommisærer på alle disse rittene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, kettill said:

Det jeg bet meg merke i der var at Styrkeprøvens forskjellige ritt ikke blir arrangert som turritt i regi NCF i 2024 siden Styrkeprøven ikke er et idrettslag, men et organisasjonsledd som er eid av flere klubber.

Synes også dette var interessant, og antar det er gjort en realitetsvurdering av hvem/hva det er som faktisk arrangerer ("organisasjonen" og ikke klubbene). Kan være at dette også er "nytt" for NCF trigget av gjennomgang av forsikringene i NCF sine lisenser.

En umiddelbar tanke er jo at dette må da isåfall også gjelde birken, grenserittet etc som er egne selskaper, der de ansatte er ansatt i selskapene og ikke klubbene som eier de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eriksvatn skrev (2 timer siden):

Synes også dette var interessant, og antar det er gjort en realitetsvurdering av hvem/hva det er som faktisk arrangerer ("organisasjonen" og ikke klubbene). Kan være at dette også er "nytt" for NCF trigget av gjennomgang av forsikringene i NCF sine lisenser.

En umiddelbar tanke er jo at dette må da isåfall også gjelde birken, grenserittet etc som er egne selskaper, der de ansatte er ansatt i selskapene og ikke klubbene som eier de...

Hvis dette blir normen fremover vil jo forbundet få en betydelig inntektssvikt. De har jo tidligere gått ut og advart ryttere mot å delta på arrangement som ikke er i NCF-regi, eksempelvis Tour de Frøya for noen år siden. Blir spennende å følge med hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er det samme opplegget i Tyrifjorden Rundt som arrangeres av "Oslo Klassikerene". De hevder videre å arrangere rittet etter noe de kaller "Norsk sykkkelrittforenings" reglement. Den foreningen ser i praksis til å være allestedsnærværede Arild Salte. 
 

Sitat

Tyrifjorden Rundt arrangeres etter Norsk sykkelrittforeningens Ritt og sikkerhetsreglement.



 

Sitat

Forsikring

Alle som deltar i rittene vår må ha en forsikring. Dette kan være Startklar som nå selges for Styrkeprøven, Jotunheimen Rundt og Oslo Klassikerne. Det kan også være en reiseforsikring el.l. som gir deg dekning også ved deltagelse i turitt. Dette må du sjekke selv. 

Vi selger også forsikringen Startklar. Dette er en forsikring som gjelder i ett år for alle typer idrettsarrangementer. Du kan lese mer om Startklar her.

Ønsker du å kjøpe Startklar, så kan du gjøre det her.


Jeg skippet den forsikringen i den tro at jeg kunne kalle dette for sykkeltrening, men innser nå at jeg må sjekke nøyere hva jeg driver med. Er ikke sikker på at reiseforsikring dekker skader i sykkelritt. 

Det blir hjemmelekse før juni kommer. 


LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (På 15.1.2024 den 11.17):

Det er det samme opplegget i Tyrifjorden Rundt som arrangeres av "Oslo Klassikerene". De hevder videre å arrangere rittet etter noe de kaller "Norsk sykkkelrittforenings" reglement. Den foreningen ser i praksis til å være allestedsnærværede Arild Salte. 
 



 


Jeg skippet den forsikringen i den tro at jeg kunne kalle dette for sykkeltrening, men innser nå at jeg må sjekke nøyere hva jeg driver med. Er ikke sikker på at reiseforsikring dekker skader i sykkelritt. 

Det blir hjemmelekse før juni kommer. 


LarsB

Vent.. betyr dette at lisensen man kjøper gjennom sykkelforbundet ikke er gyldig som forsikring i Oslo klassikerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skjønner det, så ja. 
det må bekreftes, men den gjelder nok ikke i konkurranser utenfor NCF. Den gjelder på trening og ved sykling. 
Men altså tvilsomt om den gjelder ved konkurransesykling utenom NCF.

Det kommer nok an på hvor mye det vektlegges at dette er turritt tenker jeg.
Kanskje reiseforsikringen gjelder. Men det er vel den samme vurderingen der. Er turritt rundt tyrifjorden tur, eller ekstremsport. 

Det beste er vel å spørre forbundet konkret om T-O og Tyrifjorden.

LarsB
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dette si at de med aktiv helårslisens må tegne egne forsikringer for deltagelse på turritt utenfor NCF regi og som ikke står på terminlisten? 

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...