Gå til innhold

Styrkeprøven, ny løype og nye regler.


Anbefalte innlegg

anerds skrev (5 timer siden):

Så fint å se at NCF klamme hånd over sykkelsporten ser ut til å miste grepet? I mitt hode er dette bare gode nyheter. 

Har på følelsen at dette kan være starten på det ja. Ser at det er mange som mener en del idretter kan endre seg ganske drastisk etter at UEFA/FIFA tapte saken mot superLeauge i Eu domstolen. 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juffe skrev (5 timer siden):

Vil dette si at de med aktiv helårslisens må tegne egne forsikringer for deltagelse på turritt utenfor NCF regi og som ikke står på terminlisten? 

Tipper det blir slik. Leste et innlegg fra en eller annen NCF topp og det ser ur som om frontene er steile. 

I praksis så ser det ut for min del at det ikke ville spilt noen rolle til eller fra. 

På legevakten kommer alle som oppholder seg i kongeriket og en evt operasjon er gratis for alle innenfor Schengen. Utbetaling av sykepenger gjøres av arbeidsgiver fra NAV. Ulykkesforsikringen kan jeg ikke se for meg bli avkortet fordi man har deltatt i et tur arrangement. Er det bare sykkelen som får juling så opplyser man bare at man har vært på tur. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (24 minutter siden):

Tipper det blir slik. Leste et innlegg fra en eller annen NCF topp og det ser ur som om frontene er steile. 

 

Greier du å finne dette innlegget? Prøvde å google, men feilet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anerds skrev (1 time siden):

Greier du å finne dette innlegget? Prøvde å google, men feilet...

Presidenten la ut et lengre innlegg på IF Frøy siden som har blitt delt rundt omkring på Facebook. 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til de som vurderer å kjøpe startklar, dette betaler vi for: 

Avbestillingsforsikring
...
     alvorlig skade eller innbrudd begått i forsikringstakerens private bolig i Sverige og som krever tilstede-
værelse av forsikringstakeren. Med alvorlig skade eller innbrudd menes at hele eller en vesentlig del av
boligen blir rammet av for eksempel brann eller innbrudd med omfattende hærverk eller tap av eien-
dom som følge av dette.

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen som er ny til alt relatert til ritt; er reiseforsikring og aktivlisens(NCF) nok? Eller avhenger det av type ritt? (som jo kanskje er det dere diskuterer her...)
Er ikke i noen klubb så har ikke klubblisens, men tenkte å kjøpe helårslisens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hardrock skrev (5 minutter siden):

For noen som er ny til alt relatert til ritt; er reiseforsikring og aktivlisens(NCF) nok? Eller avhenger det av type ritt? (som jo kanskje er det dere diskuterer her...)
Er ikke i noen klubb så har ikke klubblisens, men tenkte å kjøpe helårslisens. 

For å sykle turritt som står på NCF sine terminlister, så trenger du enten engangslisens eller aktiv helårslisens. Aktiv helårsisens kan man kun få dersom man er medlem i en sykkelklubb tilsluttet NCF.

For spesielle ritt som Styrkeprøven, Tyrifjorden rundt, Nordmarka rundt, Øyeren rundt og Jotunheimen rundt, trenger du ikke verken turrittlisens eller aktiv helårslisens, da arrangøren eller rittene ikke er tilsluttet NCF, men enten reiseforsikring, ulykkesforsikring. Arrangøren selger en egen forsikring.

  • Like 1

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anerds skrev (På 21.1.2024 den 9.50):

Så fint å se at NCF klamme hånd over sykkelsporten ser ut til å miste grepet? I mitt hode er dette bare gode nyheter. 

Interessant utsagn. Kan du utdype hvordan denne "klamme hånden" ødelegger for folk?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (7 timer siden):

Interessant utsagn. Kan du utdype hvordan denne "klamme hånden" ødelegger for folk?

Om de er der ute og aktivt går rundt og ødelegger for folk er en ganske sterk påstand, går vel heller på at de er helt utrolig irrelevant for 97% av syklistene i Norge. Det får være min påstand da. Mulig de bare må markedsføre seg bedre. 

Mine personlige inntrykk av NCF er at de har hatt monopol på å ta inn en avgift som ingen vet hvor blir av. I tillegg til at de gjorde en ganske ræva jobb når de prøvde å ta over Enduro konkurransene her.  

Så noen gode eksempler på hvordan de har hjulpet folk? @Sun Flyer. Regner jo med at det må være noe bra der ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Ottestad IL Sykkel har hatt god hjelp av NCF-systemet når vi har laget Norgescup landevei. De åpnet akkurat en velodrom i Asker. De har gode forsikringer som dekker trening og ritt. Ok, jeg forstår at det er noe rart med turritt som ikke har en klubb som arrangør, slik Styrkeprøven har rotet seg til, men så vidt jeg vet er det Lillehammer CK som arrangerer sykkel-Birken.

  • Like 2

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valentino skrev (22 minutter siden):

Vel, Ottestad IL Sykkel har hatt god hjelp av NCF-systemet når vi har laget Norgescup landevei. De åpnet akkurat en velodrom i Asker. De har gode forsikringer som dekker trening og ritt. Ok, jeg forstår at det er noe rart med turritt som ikke har en klubb som arrangør, slik Styrkeprøven har rotet seg til, men så vidt jeg vet er det Lillehammer CK som arrangerer sykkel-Birken.

Men er det ikke slik at Styrkeprøven har de lokale Osloklubbene bak, og således har klubb som arrangør? Det er vel slik Birken også kommer innenfor regelverket.

Endret av Staroh69
Autokorrektur og særskriving

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det brukes en del til dels store ord av IF Frøy: 
 

Sitat

 (E)t angrep på norsk sykkelsport og de regler og verdier norsk idrett – inkludert NCF – er bygget rundt.

Bortsett fra at NCF gjorde en elendig jobb da de arrangerte VM i Bergen har jeg ikke veldig sterke meninger om forbundet. Men når folk roper så høyt uten å underbygge påstandene, blir jeg alltid litt skeptisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat saken med Styrkeprøven har jeg ikke satt meg inn i, så mener ikke så mye om den. (nok andre som mener noe om det har jeg fått med meg)

Det jeg derimot har lurt på når det gjelder diverse forbund er at de har lite fokus på medlemmene. Virker på meg som at en del forbund tenker at forbundet er ikke til for medlemmene, men medlemmene er til for forbundet. I mange år synes jeg at forbundet har brukt for lite resurser på rekruttering og turritt. Det er feks ansatt flere som skal drive mot toppidrett, men de som skal drive rekruttering/arrangment er mindre synlig. Sjelden jeg får med meg noe fra forbundet som ikke dreier seg mot topp. Selv nettsidene deres mot deres egne cuper er ganske så knotete.

Nå som pengesekken er skrapet og man må legge vekk satsning mot topp håper jeg de begynner litt på bunn igjen. Rekruttering, arrangment og bredde. 

  • Like 4
  • Thanks 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ligger turritt under paraplyen til NCF i det hele tatt?

Burde ikke NCF holde seg til aktive ritt på landevei og bane samt landslag og slikt?

Eller koker det hele ned til en ting?

Penger!

NCF vil at alle skal innløse lisens slik at mosjonister kan være med å betale til fellesskapet. Penger herfra brukes i hovedsak på ting som mosjonistene ikke får utbytte av. 
Eksistensen og hoved inntekten til NCF er truet, truet på livet. 

NCF bør nok ikke stå så steilt, for det er ikke de som sitter med den beste hånden. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (21 minutter siden):

Akkurat saken med Styrkeprøven har jeg ikke satt meg inn i, så mener ikke så mye om den. (nok andre som mener noe om det har jeg fått med meg)

Det jeg derimot har lurt på når det gjelder diverse forbund er at de har lite fokus på medlemmene. Virker på meg som at en del forbund tenker at forbundet er ikke til for medlemmene, men medlemmene er til for forbundet. I mange år synes jeg at forbundet har brukt for lite resurser på rekruttering og turritt. Det er feks ansatt flere som skal drive mot toppidrett, men de som skal drive rekruttering/arrangment er mindre synlig. Sjelden jeg får med meg noe fra forbundet som ikke dreier seg mot topp. Selv nettsidene deres mot deres egne cuper er ganske så knotete.

Nå som pengesekken er skrapet og man må legge vekk satsning mot topp håper jeg de begynner litt på bunn igjen. Rekruttering, arrangment og bredde. 

Turritt har da intet med rekruttering å gjøre?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (14 minutter siden):

Turritt har da intet med rekruttering å gjøre?!

Nå har vel jeg ikke skrevet det heller? Mer at begge deler er viktig. 
 

Pr definisjon er vel rekruttering å få nye folk til sporten. Sånn sett kan vel egentlig turritt også funke som rekruttering. Tipper relativt mange som er i sporten har kommet inn i det indirekte eller direkte igjennom Birken.

 

 

  • Like 4

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange barn er ikke rekruttert inn i klubber av foreldre som trener til turritt sammen med sine klubbkompiser? Turritt som for øvrig er arrangert av klubber rundt om det ganske land med godt vakthold og fokus på sikkerhet. De samme klubbene har stått som arrangører av lovpålagte kurs for stasjonære vakter. Man kan kanskje si at vakter ikke er nødvendig i et turritt, men jeg føler meg i hvert fall mye tryggere når dette er på plass. 

Apropos rekruttering så startet Dag Otto for øvrig å sykle i en alder av 23 år. Olechr var vel så vidt meg bekjent heller ingen ungfole da han startet å sykle 🙂

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (1 time siden):

Akkurat saken med Styrkeprøven har jeg ikke satt meg inn i, så mener ikke så mye om den. (nok andre som mener noe om det har jeg fått med meg)

Det jeg derimot har lurt på når det gjelder diverse forbund er at de har lite fokus på medlemmene. Virker på meg som at en del forbund tenker at forbundet er ikke til for medlemmene, men medlemmene er til for forbundet. I mange år synes jeg at forbundet har brukt for lite resurser på rekruttering og turritt. Det er feks ansatt flere som skal drive mot toppidrett, men de som skal drive rekruttering/arrangment er mindre synlig. Sjelden jeg får med meg noe fra forbundet som ikke dreier seg mot topp. Selv nettsidene deres mot deres egne cuper er ganske så knotete.

Nå som pengesekken er skrapet og man må legge vekk satsning mot topp håper jeg de begynner litt på bunn igjen. Rekruttering, arrangment og bredde. 

300 millioners prosjektet for spesielt interesserte ute i Asker er jo hva jeg vil kalle en lovende restart og et klart signal om nye takter. Hvis ting ikke skulle gå helt etter planen så har de jo lisensen fra de store turrittene til å dekke inn driftsunderskuddet. 

For noen år tilbake satt jeg i en arbeidsgruppe som skulle jobbe med en lokal lavterskel sykkel/rullepark med ei dame fra forbundet som leder (så klart) for gruppen. Det tok omtrent ett møte før hun preiket om CX løype og andre prosjekt som var helt på jordet (pun intended) mtp hvem vi skulle nå.

Jeg sa takk for meg ganske kjapt. House of cards dugnadsedition det gidder ihvertfall ikke jeg. 

Det ble til slutt en (for liten og dermed dårlig designet) pumptrack og det var det. Synd fordi pumpens hovedoppgave skulle være å skape blest og entusiasme for videre funding. 

Kan jo hende at vi bare har vært uheldige og tilfeldigvis har det mest håpløse styremedlemmet i forbundet i akkurat vårt nabolag, men det jeg har fått med meg av andre i styret og andre prosjekt/satsninger opp igjennom tiårene hinter om at både kompetansen, forretningskulturen og rekrutteringen til styret ville hatt godt av en gjennomgang. 

Noen her feks som har/hadde trua på Enduro under NCF? 

PS: Retorisk spm 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (7 timer siden):

Det er feks ansatt flere som skal drive mot toppidrett, men de som skal drive rekruttering/arrangment er mindre synlig


Dette tror jeg gjelder mange særforbund under NIF, i hvert fall de jeg har vært borti (sample size: 2 😅).

Skulle ønske man hadde mer fokus på utvikling av anlegg som også kan komme de som driver uorganisert til gode (og faktisk på sikt da også bidra til rekruttering), men det gir jo ikke noen direkte inntekter så det skjer ikke. Resultat: Ikke nok ishaller, ikke nok fotballbaner, ikke nok svømmehaller, ikke nok sykkelanlegg osv. 

Eneste grunnen til at jeg er medlem i en klubb tilknyttet NIF er at jeg må være det for å få tilgang til en veldig god forsikring.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Nilsen skrev (4 timer siden):


Dette tror jeg gjelder mange særforbund under NIF, i hvert fall de jeg har vært borti (sample size: 2 😅).

 

Det tror jeg også, var ikke spesielt rettet mot NCF. Synes det er relativt ofte man hører hvor viktig bredde og rekruttering er. Så sjekker man det forbundet så ser man at mye av lønnskostnadene er knyttet mot topp på en eller annen måte.

 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...