Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det har sikkert vært skrevet side opp og ned om dette på gamleforumet, men blir vel ikke feil å lage en ny her. 

Jeg skal ha felleski, men har ikke peil på hva jeg skal se etter.  Skjønner at det bla kan være stor forskjell på gliden fra produsent til produsent og ski som glir dårlig er jo triste greier. Hjelper ikke at man slipper å legge på feste da liksom.

Har noen eldre Fischer i dag med litt innsving og antar også litt ekstra bredde som ble solgt som Birken/Marka pakke. De har fungert brillefint. 

Bruksområde er typisk lysløype og alt fra trikkeskinner til ijheltråkkede og eller igjenblåste spor på fjellet. Det går ikke superraskt, men doble tak med fraspark forekommer. Det skal ikke langt under minus 10 før jeg heller blir hjemme foran peisen. 

Vil feks disse på tilbud fra XXL kunne tenkes å gjøre omtrent samme jobben? Eller har noen forslag til andre.

https://www.xxl.no/madshus-xc-skis-nordic-pro-skin-21-22-felleski-senior-rod/p/1190521_1_style

Bindinger: Det er vel kun den som gjør det mulig å stille inn on the fly som er aktuell? 

Skoa jeg har i dag er NNN. 

Endret av ulf martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, kjøp norske ski produsert på Biri, Madshus er topp! 

Du blir veldig happy med Rottefella Move bindinger, kjapt gjort å justere til bedre gli/feste uten å ta av skia. 

  • Like 1

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Tror jeg har akkurat de skiene du linker til der. Anbefaler på det sterkeste at du tar en tur i butikken og følger med når de finner riktig par. Mine ble kjøpt på nett og visstnok tatt ut på vekt og erfaringsnivå. Når bindingen står så langt bak som mulig så har jeg fortsatt spikerfeste og mye subb. Ypperlige ski på tur med unga, men frustrerende når du staker i utforbakkene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felleski som er tatt ut riktig krever jo akkurat like mye av teknikken til skiløperen som et par smøreski, eller kanskje mer om man vil ha god glid og godt feste.

Eneste man slipper er å tenke på smøring.

Hadde en dårlig opplevelse med et par Fischer Twin Skin Race som ble tatt ut etter alle kunstens regler, men allikevel hadde feste i alle retninger uavhengig av bindingsposisjon.

Felleski krever en kyndig selger og en brutalt ærlig kunde for å gi best mulig opplevelse samt flyttbare bindinger.

Smøreski kan man jo ganske enkelt justere gliden på, men fellen er jo der den er på et par felleski.

Har et par Atomic C8 Skintec i dag som fungerer godt, men de er kjøpt en plass hvor jeg har kjøpt flere par av sammen mann slik at vi har fått justert oss inn over flere år.

 

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uenig der. Felleski er mye mer tilgivende. Man kan ikke sammenligne felleski med topp preparerte smøreski. Sammenligningen for folk flest blir felleski mot noen smøreski de har klabbet fem år gammel voks lagt litt tilfeldig lengde under. I de fleste tilfeller blir derfor felleski overlegent. Kun om man faktisk er veldig interessert og bruker mye tid tror jeg man kan få bedre skiopplevelser ved å smøre selv. Folk flest vil bare ta på seg ski og komme seg ut, ikke styre med klabb og babb. Jeg gikk Vasaloppet på godt under 6 timer med felleski, tror ikke jeg hadde klart det mye raskere med smøreski for å være ærlig, så fornøyd med både hastighet og grep.

Men jeg anbefaler også absolutt å kjøpe fysisk. Møt opp, vær ærlig på vekt og teknikk, og la dem lete frem ski som passer. Og jeg anbefaler å la selger lete frem riktig par for deg, heller enn å komme med en innstilling om at du vil ha akkurat den eller den modellen, fordi den har man feks lest i en test var god. Viktigere med riktig par enn riktig merke.

Endret av Sykkelmafiaen
  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (1 time siden):

Felleski som er tatt ut riktig krever jo akkurat like mye av teknikken til skiløperen som et par smøreski, eller kanskje mer om man vil ha god glid og godt feste.

Eneste man slipper er å tenke på smøring.

Hadde en dårlig opplevelse med et par Fischer Twin Skin Race som ble tatt ut etter alle kunstens regler, men allikevel hadde feste i alle retninger uavhengig av bindingsposisjon.

Felleski krever en kyndig selger og en brutalt ærlig kunde for å gi best mulig opplevelse samt flyttbare bindinger.

Smøreski kan man jo ganske enkelt justere gliden på, men fellen er jo der den er på et par felleski.

Har et par Atomic C8 Skintec i dag som fungerer godt, men de er kjøpt en plass hvor jeg har kjøpt flere par av sammen mann slik at vi har fått justert oss inn over flere år.

 

Dette er min opplevelse av felleski kjøpt hos en kyndig forhandler med veiing og alt mulig. Resulterte i innkjøp av smøreski i fjor etter tre vintre på felleskiene. Valgte oftere skøyteski enn felleski før jeg bytta "tilbake" Har hatt bedre turer på smøreskiene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Madshus med Rottefella Move bindinger og det er en overraskende bra løsning. Riktig spenn er viktig, du vil definitivt ikke ha for myke ski.
God glider er ikke oppskrytt.

På rett føre er dette en suveren løsning, angrer på at jeg ikke kjøpte slike ski tidligere.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også noen Madshus Endurance til bra pris. Litt lettere og kanskje hakket mer "race" og mindre tur. Iflg produsenten scorer de høyere på både diagonal og dobbeltak. Ikke innsving som jeg liker fordi konseptet er tatt fra alpint og funker. Syntes Fischer skiene var mye mer letthåndterlige enn hva jeg var vant til. Tror innsving var relativt nytt når jeg kjøpte sist. For en alpinist så føles det nesten uansett ut som man står på et par lange tannstikkere med støvlene festet med en tapebit så det er kanskje ikke så veldig viktig med innsvingen(?) Å sveve over myrlandskap med dobbeltak er jo vel så viktig. 

https://oslosportslager.no/produkt/endurace-skin-felleski-22-23-54279.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte felleski som var elendig feste på. Godt mulig det var meg og ikkje skia, men sidan eg kjøpte på ein stad med garanti på at eg skulle bli fornøgd så fikk eg bytta desse til eit par eg har vore veldig fornøgd med. Mitt forslag er altså å gå til ein stad som kanskje er litt dyrare, men som i tillegg til å ha bedre kompetanse vil la deg bytte om det er heilbom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på felleski i noen år nå, og er veldig fornøyd.
Litt dårlig glid har jeg hatt, men det har ikke plaga meg så mye.
I år er det nye ski, og forhåpentligvis bedre glid.
Men jeg er mest spent på de nye Move-bindingene, og lurer litt på hvor ofte man er nede og girer om.
Det er vel både litt styr, og i tillegg synes jeg bindingene virker litt spinkle.
Og hvordan fungerer det når det pakker seg med snø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raindog skrev (26 minutter siden):

Men jeg er mest spent på de nye Move-bindingene, og lurer litt på hvor ofte man er nede og girer om.
Det er vel både litt styr, og i tillegg synes jeg bindingene virker litt spinkle.
Og hvordan fungerer det når det pakker seg med snø?

Blir min femte sesong nå på Move-bindinger. Er veldig fornøyd. Jeg vrir på dem i fart, men det tar evt 2 sekunder å stoppe og vri om. Jeg gjør det overraskende ofte. Langt bakkete parti? Vri frem. Fint stakeparti? Vri helt tilbake. Ikke hatt noe problem med bindingene og snø. Ikke hatt problem med at de er spinkle, heller. For 2 sesonger knakk jeg skiskoen, men bindingen er helt fin.

Dama kjøpe den gangen ski uten move. Sånn at hun må av med skien, fjerne masse snø, og så av med hansker for å åpne en klamme under der skoen sitter for å kunne justere bindingen. Sjukt dritt, og hun endte opp med å sjeldent gjøre det. Hun har også kjøpt move-binding, nå.

Omtrent så jeg fraråder å kjøpe ski uten. For min del har de gjort enormt mye for hvor bra felleski fungerer. Kan alltids få bedre feste eller bedre gli når jeg trenger, eller justere etter dagens forhold.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring:

Felleskiene gjør det knallenkelt å komme seg ut på tur, behøver ikke tenke smøring i det hele tatt, og du er sikret å aldri slite voldsomt med bomsmøring. Movebindingene bruker jeg flittig under turen, og ville aldri kjøpt felleski igjen uten den type bindinger.

Men: Hvis jeg er ute etter flytsonen på ski, så går jeg fortsatt for smøreskiene. De glir rett og slett bedre på raskt føre - og selv om jeg er en veldig basic smører (jeg kaller det f.eks. fortsatt fiolett spesial), synes jeg min basiskunnskap gir overraskende gode ski - med bedre gli enn felleskiene og stort sett godt feste.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få upgrade kit til vanlige bindinger, så lenge skien er helt flat foran bindingen så man kan lime på "bryteren".

ROTTEFELLA Move Switch Kit for IFP | Bull Ski & Kajakk AS (bull-ski-kajakk.no)

Ellers er min erfaring med felleski at det lønner seg å ha litt godt spenn/stive ski og så lære seg ordentlig frasparkteknikk, i stedet for å ha dem så myke at man slipper unna uten teknikk, men da subber når man vil gli.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pbk1 skrev (3 timer siden):

Man kan få upgrade kit til vanlige bindinger, så lenge skien er helt flat foran bindingen så man kan lime på "bryteren".

ROTTEFELLA Move Switch Kit for IFP | Bull Ski & Kajakk AS (bull-ski-kajakk.no)

(...)

Se der ja 🙂
 Nå skal jeg se om skiene mine er flate foran. 
Jeg går med smøring, men halvparten av tiden går jeg med de ekstremt beherskede familiemedlemmene mine og halvparten for meg selv i mer mosjonspreget fart (eller i det minste innsats)

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvalget av felleski bredere enn noensinne, det fins tilgivende "familieski" og mer spissede varianter. Det er absolutt merkbar forskjell mellom disse kategoriene.

Foss Sport  har en grei guide: https://www.foss-sport.no/blogg/langrenn-artikler/test-av-felleski

Nesten alle bindinger i dag er flyttbare på en eller annen måte, noen er dog noe tungvint og uegnet for justering "ute i felt". Det varierer dog hvor nyttig flytting av binding er, det viktigste er uansett å finne ei ski som passer.

Besøk en butikk med godt utvalg tidlig i sesongen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med felleski, men ikke alltid en mirakelkur. Opplever ofte dårlig feste på nullføre. Mulig jeg bør justere litt på grunnpunktet til bindingen, men da blir det mer subb.

Å stake med feller er ikke noe man orker i særlig grad.

Man får ikke i pose og sekk, men det er en helt fin løsning når man ikke gidder/har tid til å smøre, skal gå rolig etc. 

Move binding er topp. Skru til mere glid når man går inn i lengre flate eller partier eller nedover. 

Har et par rimelige Madshus selv for denne typen bruk, samt for tidlig/sen sesong når grus titter gjennom snøen. Helt kurante ski.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felleski er fint for å gjøre skigåing enkelt etter jobb eller som ekstra par i skiboksen hvis man har bommet helt med smøreskiene.

Billige felleski er seigt. Skal man ha det ville jeg kjøpt en av de bedre modellene. Ville også kjøpt det fra noen som kan ski. Selv hadde jeg ikke kjøpt dette hos XXL så sant du ikke vet at den du treffer er flink. Større kjangs for å treffe dyktige folk på feks Foss Sport, Bjørn Myhre, Braa Sport, Milslukern osv osv.      Move binding er fint på felleski. Jeg har brukt en del felleski og var ganske tidlig ute med det, men må innrømme at det har blitt mindre og mindre. Bruker det stort sett bare hvis jeg har skikkelig dårlig tid, går med barna eller at det er skikkelig vanskelig føre å smøre.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt klokere har man blitt og plutselig er det masse greier man må ta med i vurderingen. 

Jeg vil ha best mulig glid og da ser det ut som om at jeg bør se mer mot "race" enn mot "marka". Ski i gata til Rossi Delta sport/course eller Madshus Endurance virker som et godt utgpkt, gitt at alle de andre parameterne blir riktige. Fischer twin feks blir ant for spesialisert. Jeg vil ha en så kort ski som mulig og antar da at skiene blir relativt stive. Skulle jeg mot formodning slite med å tråkke ned så får jeg heller lære meg det.

Ser det er forskjellig hardhet på puten til bindingene også. Antar at jo stivere jo mer direkte så da må det bli så stivt som mulig(?) 

Takk så langt for alle innspill og diskusjoner rundt emnet. 

PS: Forstår jeg må gå et sted de har peil. 

 

Endret av ulf martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirikur skrev (20 timer siden):

Fint med felleski, men ikke alltid en mirakelkur. Opplever ofte dårlig feste på nullføre. Mulig jeg bør justere litt på grunnpunktet til bindingen, men da blir det mer subb.

Å stake med feller er ikke noe man orker i særlig grad.

Hmm, dette er motsatt av min erfaring, felleski er utmerket på nullføre og staking er absolutt givende. Hvilke ski er dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felleski er greit hvis det er litt løs snø å jobbe med i sporet - ikke dersom det er ishardt/oppskrenset eller kliss bløtt.

Felleski er gjerne det jeg tar hvis det er greit å ha 80% feste med noen glipptak, smøreski tar jeg hvis jeg skal kose meg med spikerfeste - dersom fører tillater det. Synes også det blir bedre treningseffekt av å ha spikerfeste, da kan man virkelig sparke ifra. På felleski blir det gjerne mer å balansere kraften i frasparket rundt glippgrensen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...