Gå til innhold

Føremeldinger for stier i Oslo og omegn vinteren 2023-2024


Arve

Anbefalte innlegg

Emtb skrev (14 timer siden):

knallføre på Grønliåsen, hele runden var 90% snøfritt med unntak av noen av gruveiene, men gikk fint å bare pløye igjennom på turbo. røde delen hadde mest snø men forsatt kjørbart 

433972673_1099215051302221_8774983873373824786_n.jpg

433962684_778936753834264_8484659823086713147_n.jpg

Screenshot 2024-04-02 221315.png

Jeg hadde syklet Taraldrudåsen motsatt retning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polkadot skrev (2 timer siden):

Jeg hadde syklet Taraldrudåsen motsatt retning. 

Der er nok preferansene forskjellig. Jeg tar nesten alltid Taraldrudåsen fra sør til nord og jeg har bodd der i et kvart århundre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde alle trulsene og pinoeren uten piggdekk og gikk helt fint!
de var så og si snøfritt untatt nedi noen groper på nordsidene og neddi noen daler, alle svabergene var værtfall 100% fri for snø. pioneeren hadde litt pushbike men ikke mye, hele sniken var 100% fin.
grusveien opp til truls hadde masse snø men greit grep uansett, inngangen til ytre truls var pushbike 80m 
 

IMG_5251.jpg

IMG_5255.jpg

IMG_5256.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt farbart ut fra Skullerud på sommerdekk, Dalsåsen der jeg var, hvilket vil si det aller meste var helt bar. Mye bra også over Skullerudåsen, men der kan man også lett gå på en smell med snø og is. Snøen var hard og bar godt, is var vel is 🫣 
 

Onsdagens rute: 

 

IMG_8953.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pils1xxx skrev (13 timer siden):

Røverkollen anyone?!?

Røverkollen er bare å glemme i minst to uker til. Med mulig unntak av bånnkallåsen ned mot rv 4. 

Jeg oppdaterer her når nedkjøringene fra toppen i retning Romsås er klare. Så tar det vanligvis 1-2 uker før resten er klart. Før 1. mai. 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vært på Vettakollen, men sykla en landeveisrunde i Maridalen mandag og det er betydelige snømengder i terrenget. Fuglemyra m.m. ligger jo mye høyere, så det høres veldig optimistisk å sykle der foreløpig.

Beste stedet å nedoverherje nå tipper jeg er frontsiden av Grefsenkollen. Det ligger i sola og du kan ta veien opp.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lømo skrev (15 timer siden):

Har finværet de siste dagene gjort det syklebart i Østmarka ? 
tenker i hovedsak Trulsen , Pioneren event. TSR traseen.

kunne passet med en "bytur" i morgen 


Jeg har jogget flere turer i Truls-land de siste ukene. Det er bart og tørt på alle de ryggene jeg har vært innom (nord for Ulsrudvann, vest for Solbergvann). Det ligger fremdeles litt snø/is og mye vann nedi mange av søkkene. Jeg tenker å starte sesongen min der i dag,

Endret av Ivar Nilsen
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (På 10.4.2024 den 9.38):

Røverkollen er bare å glemme i minst to uker til. Med mulig unntak av bånnkallåsen ned mot rv 4. 

Jeg oppdaterer her når nedkjøringene fra toppen i retning Romsås er klare. Så tar det vanligvis 1-2 uker før resten er klart. Før 1. mai. 

 

Fake news! Jeg trekker det tilbake. Jeg har observert at stien som går inn i skogen fra parkeringsplassen har gått fra å ha flekker av sne til snefri de siste dagene. 

Tur med relativt nyfødt i bæresele i dag. Opp blåsti fra Romsås krk. til Banditten. Noe snø i øvre del av blåstilen etter der du krysser veien. I søkket øst-vest på vei til Banditten er det lumsk is. Ned "vinterbanditten" noen små områder med snø og flowkill, ikke mye og en elsykkel forserer det trolig ganske greit. 

Deler av Banditten er herlig tørr og rask. 

Generelt ligger det litt sne her og der i åpne områder der trærne ikkke har tatt av for snødumpene. 

Jeg antar at ned mot nittedal, for eksempel outcast og outlaw er det fortsatt mer snø og vil også tro at for eksempel banditten og skurken og kan ha noe mer snø enn de stiene som går rett ned nord-sør til Romsås. 

Hva som er status på Pøbel og Pyro vet jeg ikke noe om, bånnkallåsen high speed vil jeg ut fra dagens recon tro for det meste er ut og kjør. 

Grusveien er hvert fall bar opp til krysset ved blåstien fra Romsås kr. Vet ikke videre opp. Det har vært varierende grad av brøyting oppover der i vinter 

Jeg vet ikke om jeg vil anbefale å dra fra andre siden av byen for å sykle på Røverkollen, men for oss som bor her og har maks 1 time og 15 min til disp fra dør til dør er det bare å komme seg ut. 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lømo skrev (På 12.4.2024 den 15.54):

Har finværet de siste dagene gjort det syklebart i Østmarka ? 
tenker i hovedsak Trulsen , Pioneren event. TSR traseen.

kunne passet med en "bytur" i morgen 

Østmarka er åpen for sykling med utgangspunkt fra Østmarkssetra, Rustadsaga, Grønmo og Skullerud. Vinteren har vært hard mot trærne og det ligger mye på tvers av stiene, være seg både tørre som bare ventet på å falle, men også store friske trær som ikke har tålt påkjenningene. 

Eksempelvis er det rimelig kaotisk første delen av blåstien som går mot Dølerud fra Sølvdobla-siden skulle en Sandbakken-tur friste (det er åpent hele veien). Der er det så mye at en Silky-sag er helt fånyttes, der må det grovere skyts til. Et alternativ er over Gjersrud, der er det langt bedre, Spinneren traktene har jeg ikke vært i, men den pleier å ta litt mer tid før den er klar. 

Ellers anbefaler jeg de som har om å ta med sag og rydde på sin vei, tar vi litt hver så blir det raskt den godflyten vi her vant til. Husk ellers stivettreglene og god tur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger også et ganske digert tre på tvers ved Ulsrudvannet rett nedenfor Østmarksetra 

image.png.7232760c4686195f47f9927588a8c212.png

Er det noen som vet om det er noe man kan nevne for kommunen? Det er ikke noe jeg tror jeg ville starta på med en håndsag i hvert fall. Det er vel en eller annen natursti som starter der og går videre nordøstover mot Lutdalen.

Man kommer seg rundt ved å ta forbi Folkehjelphytta i stedet men vet ikke hvor interessert de som bruker den til hva de nå bruker den til er i at det blir det nye "hovedløpet" for både gående og syklende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Nilsen skrev (1 time siden):

Det ligger også et ganske digert tre på tvers ved Ulsrudvannet rett nedenfor Østmarksetra 

image.png.7232760c4686195f47f9927588a8c212.png

Er det noen som vet om det er noe man kan nevne for kommunen? Det er ikke noe jeg tror jeg ville starta på med en håndsag i hvert fall. Det er vel en eller annen natursti som starter der og går videre nordøstover mot Lutdalen.

Man kommer seg rundt ved å ta forbi Folkehjelphytta i stedet men vet ikke hvor interessert de som bruker den til hva de nå bruker den til er i at det blir det nye "hovedløpet" for både gående og syklende.

Det er en egen tjeneste som heter «bymelding», går rett til BYM og gjelder også for marka

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (På 10.4.2024 den 18.17):

Beste stedet å nedoverherje nå tipper jeg er frontsiden av Grefsenkollen. Det ligger i sola og du kan ta veien opp.

 

Yep. Var bart og tørt så og si hele veien ned fra parkeringa og rett sørover (blå på mtbmap). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusveien opp til tårnet på Røverkollen er helt bar og faktisk ganske tørr. Så her er det muligheter også for O2-snappere. 

Jeg sjekket ut litt andre områder. På Røverkollen er det kun stiene som går direkte nord-sør ned i retning drabantbyen som gjelder. Banditten, blåstien og tilliggende varianter. Skurken og Desperado er bare å glemme, ikke sjekket,men trolig også alt som går i retning Nittedal. 

Har ikke vært på Skysethøgda eller Bånnkallåsen. Vil som sagt tro at Bånnkallåsen highspeeden i hovedsak er tut og kjør. Skysethøgda er jeg mer skeptisk til, med tanke på at det ser ut som sneen har lagt seg i åpne områder med lite trær. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...