Gå til innhold

Hjelp! Jeg(Vaskemaskinen) har vasket ullgenseren til fruen for hardt.


Anbefalte innlegg

Hjelp! Jeg har vasket ullgenseren til fruen for hardt og den har krøpet en størrelse eller to...

Genseren fra Massimo Dutti har krøpet noe, har tørket og er pakket tilbake i kleskapet hennes. Det er et spørsmål om tid før hun oppdager fadesen. Dette vil kunne gå utover framtidig handling av sykkeldeler og jeg risikerer en skikkelig hårføner. Dette er selvfølgelig noe jeg vil unngå. Jeg har vurdert å gjemme genseren, og håpe at hun glemmer den, men jeg har dessverre lite tro på at dette vil fungere. 

Hvordan redder jeg situasjonen? 

God råd er dyre: 

Vaske på nytt, skånsomt, på ullprogram - strekke genseren - og så la den tørke uten å vri den opp?

Andre tips? 

Endret av Supermann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. alternativ

Kast genseren og NEKT!

Hun:"Har du sett genseren".

Du:"Hvilken genser, hva mener du, nei den har jeg ikke sett". 

 

2.alternativ

Har dere hund, katt eller annet. Riv den i filler å skyld på dyret.

 

3. alternativ:

Si unnskyld, men legg fort på at det ikke er lurt at du vasker klær fremover. Du er tydligvis ikke skikket til oppgaven, så det er egentlig hennes feil som har latt deg gjøre det.

 

 

Si ifra hvis noen av de skulle funke. 

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 4

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pierre Robert har denne anbefalingen.

Ullfibre er svært tøyelige, og kan strekkes over flere størrelser. Ullplagg som har krympet kan i de fleste tilfeller strekkes tilbake på plass når plagget er vått. Tøyet kan dras både i lengde- og bredderetning, avhengig av hvilken effekt du ønsker. Det er lettere om to personer drar tøyet mellom seg.

Mange opplever at tøyet er lettere å dra i, om det behandlet med litt hårbalsam. Slik gjør du:

  • Fyll lunkent vann i vask, badekar eller balje, og bland i noen spiseskjeer balsam.
  • Legg ullplagget i blandingen, og la det ligge i 10 til 15 minutter. Ikke gnikk på plagget mens det ligger i vannet.
  • Ta plagget ut uten å skylle det, og press forsiktig ut overflødig vann. Legg ullplagget flatt på et håndkle.
  • Rull opp håndkleet med plagget inni, for å presse ut ytterligere vann.
  • Strekk plagget slik du ønsker.
  • La ullplagget tørke flatt. Det kan være lurt å legge noe tungt på endene av plagget for å behold strekken under tørking, og unngå at fibrene "spretter" tilbake.

Det er mange kjerringråd når det kommer til ull, så vanskelig å vite hva som fungerer og hvor godt det fungerer. Det kommer sikkert litt ann på designet og hvordan ullen er, om den er fluffy eller ikke. Kanskje en utfordringen å vite hvor langt man skal dra, så den ikke blir for stor.

Høres ut som de fleste forsøk uansett må kombineres med rådet til @DesmoSkier.

  • Like 1
  • Thanks 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er flere som har vært der. Ny genser strikket av kona til henne selv fikk en runde i vaskemaskina og ble plutselig str.10 år. Fikk en del tips, bla å tove den til gryteklut. Men som svensken sa: at det gjør ondt går over, men at du et dum går aldrig over. Så ble bare å beklage og ta skylda for det meste ei stund framover.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort gjort, been there, done that. Jeg kunne selvfølgelig skylde på at det tidvis er dårlig disiplin på sortering i riktig kurv og mye tøy ligger på gulvet store deler av uka.

Ta straffen, hun kjøper ny på din regning OG du betaler en ok middag med vin. 🙂

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjort det samme, kashmir på 40 grader, ekstremt fort gjort, bare å legge seg flat.

Har også vaska min egen favoritt merino på 40, ble ganske oppgitt over meg selv da og. Og den kosta nok mindre enn 1/10....

Uansett synes jeg at klær som ikke tåler en tilfeldig 40 graders vask er provoserende, men ymmv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle havnet i denne situasjonen. Jeg krympet for 18 år siden en favorittullgenser til min kone (selvsagt en dyr en). Det blir vel fortsatt på ukentlig basis nevnt.

Forrige helg ble favoritten til fjortisen i huset med mitt sykkeltøy inn i maskinen, og endte opp et par str mindre enn før. Jeg steg vel ikke nevneverdig i verdi der heller (og sto selvsagt heller ikke høyt i kurs fra før av.) Prøvde å argumentere med at faren din er egentlig en ganske kul kis, men nei.  

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OsloMet:Myter og sannheter om ullvask

8 myths and truths about washing wool

#5: Washing in high temperatures makes wool shrink

False. Wool can be washed in hot water. It can even be boiled. The important thing is to make sure the garment is still during the process. Wool will only shrink when it is moving around in the hot water. The combination of heat and movement is what causes the shrinking, so make sure to always select a wool or gentle cycle when machine washing.

#6: Wool garments cannot be spin-dried

False. There is a long-lived myth that you must dry your wool sweaters by folding them in a towel and squeezing out the water. However, SIFO’s study shows this is not true. Contrary to popular belief, wool can be spin-dried. SIFO used three different spin cycles; 400, 900, and 1400 RPM, and neither of them caused shrinkage. Still, wool rarely needs a spin cycle over 800 RPM, so try to keep the spinning to a minimum.

Kashmirull er et felt i seg selv og kommer i forskjellige grader, How To Tell The Difference Between Poor Quality and High Quality Cashmere.  Visstnok mange (6-7-8) ganger varmere enn merinoull. Høyere "loft", som gjør den mykere. Mindre solid enn merinoull.

Jeg har noen fine hvite Smartwool-ankelsokker til sykkel/løping. Hvit ull er egentlig ganske så bedritent siden det har en tendens til å gulne, men det er også en utfordring å få rent om man har løpt/tråkket i myr/gjørme. Et tips der kan være gallesåpe.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...