Gubben Posted November 25, 2023 Share Posted November 25, 2023 Jeg trenger noen varme skihansker ettersom jeg lett blir kald på hendene. Nå har jeg noen tynne racinghansker som er knallfine når jeg er gjennomvarm og det ikke er kaldere enn fem minus. Så har jeg noen tykke klohansker som duger til oppvarming eller kalde dager. Mansjetten er dog dårlig egnet for skigåing. Så har jeg vært innom Anton Sport og sett på skihansker der, bla fra Swix. Synes det så rimelig tynt ut det de hadde og dårlig polstret. Noen som kan anbefale noen varme skihansker til under tusenlappen og med litt litestyrke ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lømo Posted November 25, 2023 Share Posted November 25, 2023 For min del så blir hansker for kaldt store deler av vinteren , har god erfaring med skivotter fra Swix og Lill sport . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoje Posted November 25, 2023 Share Posted November 25, 2023 Sjekk ut Lill-Sport Legend Thermo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hrukin Posted November 25, 2023 Share Posted November 25, 2023 Jeg fryser veldig lett på fingrene og det blir skivotter som @Lømo henviser for min del. Har prøvd litt tykkere hansker uten at det hjalp for min del, og en ulempe er at det fort kan bli veldig trangt i "løkka" når man skal ha av og på staven. Kan jo oppgradere til større løkke da om det bli eneste mulighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
runermm Posted November 25, 2023 Share Posted November 25, 2023 (edited) Jeg bruker Swix Blizzard når det er kaldt. Fungerer veldig fint. Ellers viktig «å gå seg varm» slik at blodet holder seg i fingra, begynner det å trekke seg tilbake har du et problem. Ved turstopp er det viktig å ha med tørre hansker i sekken. Å starte på nytt med svette, våte hansker er en sikker oppskrift på faenskap. https://www.foss-sport.no/swix/173486/swix-blizzard-heritage-vott-varm-skivott-med-primaloft-swix-red Edited November 25, 2023 by runermm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janbanan Posted November 25, 2023 Share Posted November 25, 2023 Skoje skrev (5 timer siden): Sjekk ut Lill-Sport Legend Thermo Slår ett slag for Lill-Sport jeg også, slitesterke hansker som varer. Skikkelig skinn i håndflaten. Quote "I never understood wind"- Donald Trump Link to comment Share on other sites More sharing options...
DesmoSkier Posted November 25, 2023 Share Posted November 25, 2023 Jeg antar du mener til alpint siden du ikke spesifiserer noe annet? Det er jo bare å velge blant Hestra-hansker, og så gå over fra hanske til vott når det blir kaldt. Quote Helge https://www.strava.com/athletes/1635481 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoje Posted November 26, 2023 Share Posted November 26, 2023 Han nevner skigåing så vil tro det er Natoplanker han mener. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gubben Posted November 26, 2023 Author Share Posted November 26, 2023 Skoje skrev (7 timer siden): Han nevner skigåing så vil tro det er Natoplanker han mener. Stemmer at langrenn er det jeg tenker på. Kan se ut som at det blir handling av julegaver til meg selv til uka, flere gode forslag sålangt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbl Posted November 30, 2023 Share Posted November 30, 2023 Disse bruker jeg til mye hele vinteren. Alt fra sykling til jobb, stisykling, joggeplankeski eller toppturer i Trollheimen. Jeg fryser ikke veldig lett på fingrene, men opplever at de har en veldig fin varme vs bevegelighet-ratio. https://www.vpg.no/Dynafit-Mercury-DST-Gloves/342584/ For noen år siden dro vi på topptur i helga som lå an til å gi ny kulderekord i Oppdal, så jeg stakk innom VPG og plukka opp et par varmere hansker fra Hestra, men de ble liggende ubrukt i sekken til fordel med et godt slitt par av disse hanskene. Vindtrekket som gjør dem til en slags vott har også en viss effekt som gjør dem enda mer anvendelige. Har også lånt dem ut til folk som har vært så frosne på fingrene at de fikk tur nesten ødelagt, og de hjalp godt, så kanskje funker de bra for andre enn meg og. Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
simson Posted December 1, 2023 Share Posted December 1, 2023 Jeg har ulike skihansker ut fra temperatur, og hvilket tempo jeg skal holde: - Minst isolasjon: Swix Cross Glove (denne funker så lenge jeg skal gå fort på ski, men på tur med barna i -8 blir den for kald) - For kaldere vær: Swix Marka Glove (tykkere versjon av hansken over) - For veldig kaldt: Rex sin lobster-hanske. Denne bruker jeg også på de kaldeste sykkeldagene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gubben Posted December 11, 2023 Author Share Posted December 11, 2023 (edited) Jeg kjøpte Swix Endure Split Mitt som er en klofinger/trefinger vott. Fungerer ned til 8-10minus når jeg er varm og som oppvarmingshansker rundt 4-5minus før jeg bytter til tynne hansker. Helt greie hansker som gjør jobben, litt små i størrelsen. Kjøpte Swix fordi det var ett norsk produkt, men der gikk jeg feil igjen. Made in china, design in Norway 😞 Edited December 11, 2023 by Gubben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kolli Posted December 11, 2023 Share Posted December 11, 2023 Dagbladet hadde test av varme skihansker forrige uke, Northug Kuusamo ble testvinner; https://www.dagbladet.no/tema/skihanske-test-disse-varmer-best/80601183 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sykkelmafiaen Posted December 11, 2023 Share Posted December 11, 2023 (edited) Jeg kjører litt "skalljakke" konsept. Har en tynn hanske jeg kan ha under om det er kaldt, evt en tynn skall-hanske jeg kan ha over om det blåser. Evt kjøre begge deler samtidig. Innerhanske, liner https://www.hestragloves.no/merino-wool-liner-active-5-finger-charcoal Overtrekkshanske vindtett vannavstøtende https://www.hestragloves.no/nimbus-split-mitt-black-black (denne funker bra til langrenn, men litt liten for alpinhansker, for alpint ville jeg valgt en annen modell) Litt ala den videoen her Edited December 11, 2023 by Sykkelmafiaen 2 Quote Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joaaso Posted December 18, 2023 Share Posted December 18, 2023 (edited) Kan anbefale Swix Triac Warm Glove inntil ca. -10. Når det er kaldere enn det bruker jeg også en Hestra Nimbus Split Mitt som nevnt over, utapå https://braasport.no/produkter/kampanje/kampanje-klar/triac-warm-glove-herre/10188/black-h0951-10000 Edited December 18, 2023 by Joaaso Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johs78 Posted January 15 Share Posted January 15 Bruker disse når det er under 8-10 minus. Utrolig gode hansker som jeg har brukt veldig mye til alpint, sykling, friluftsliv osv. Tipper de er 15 år gamle. Får til å gire og bremse med disse på både landevei og terreng uten problem. Eliminerer behovet for Bar Mitts/muffs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eOpseth Posted January 18 Share Posted January 18 Nevnt før kan det se ut som, men jeg går med disse i -15 uten problemer så lenge jeg er i aktivitet. Litt uvant å ha to og to fingre sammen, men vanesak. https://www.hestragloves.no/ws-wool-terry-split-mitt-black? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sykkelmafiaen Posted January 18 Share Posted January 18 eOpseth skrev (4 timer siden): Litt uvant å ha to og to fingre sammen, men vanesak. Når jeg sykler med lobster-gloves hender det jeg prøver å gi bilister fingeren, for deretter å bli skuffet over at det ikke er mulig med to og to fingre sammen 😞 2 Quote Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersar Posted January 20 Share Posted January 20 Det er jo den britiske varianten så det er helt innafor! Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersar Posted February 7 Share Posted February 7 Skoje skrev (På 25.11.2023 den 14.07): Sjekk ut Lill-Sport Legend Thermo Jeg var i det samme markedet som trådstarter, så jeg tok en sjanse på disse. Big mistake. Det er nesten ingen isolasjon på oversiden, og i håndflatene er det tynt skinn, så Thermo i denne sammenheng må bety at de er ment for varmt vær type påskeføre. Jeg har forfryst henda i noen runder pga tynne hansker, og det ble en ny runde i dag. Brukte disse på barneskirenn i -10 i dag, og det var minst 5 grader for kaldt. Jeg gikk en runde på 1,3km, og da hadde jeg dratt fingrene inn i håndflata for å holde varmen på halvveien... Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maggan Posted February 7 Share Posted February 7 Lill-sport Legend er hansker for racing og er derfor relativt tynne. Thermo-varianten er tykkere enn den som ikke heter thermo, men er kanskje ikke varm nok for alle allikevel. Jeg bruker den sistnevnte ned til 6-8 minusgrader, og en lobster-variant når det er kaldere enn det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoje Posted February 7 Share Posted February 7 Selvsagt individuelt. Jeg bruker Legend Thermo ned til ca -10-12, litt avhengig av hvor lang turen er og tåler fint å være litt kald første kvarteret til jeg får varmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts