Gå til innhold

Skihansker


Gubben

Anbefalte innlegg

Jeg trenger noen varme skihansker ettersom jeg lett blir kald på hendene. Nå har jeg noen tynne racinghansker som er knallfine når jeg er gjennomvarm og det ikke er kaldere enn fem minus. Så har jeg noen tykke klohansker som duger til oppvarming eller kalde dager. Mansjetten er dog dårlig egnet for skigåing.
Så har jeg vært innom Anton Sport og sett på skihansker der, bla fra Swix. Synes det så rimelig tynt ut det de hadde og dårlig polstret.

Noen som kan anbefale noen varme skihansker til under tusenlappen og med litt litestyrke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fryser veldig lett på fingrene og det blir skivotter som @Lømo henviser for min del. Har prøvd litt tykkere hansker uten at det hjalp for min del, og en ulempe er at det fort kan bli veldig trangt i "løkka"  når man skal ha av og på staven. Kan jo oppgradere til større løkke da om det bli eneste mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Swix Blizzard når det er kaldt. Fungerer veldig fint.

Ellers viktig «å gå seg varm» slik at blodet holder seg i fingra, begynner det å trekke seg tilbake har du et problem.

Ved turstopp er det viktig å ha med tørre hansker i sekken. Å starte på nytt med svette, våte hansker er en sikker oppskrift på faenskap.

https://www.foss-sport.no/swix/173486/swix-blizzard-heritage-vott-varm-skivott-med-primaloft-swix-red

Endret av runermm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bruker jeg til mye hele vinteren. Alt fra sykling til jobb, stisykling, joggeplankeski eller toppturer i Trollheimen. Jeg fryser ikke veldig lett på fingrene, men opplever at de har en veldig fin varme vs bevegelighet-ratio.

https://www.vpg.no/Dynafit-Mercury-DST-Gloves/342584/

For noen år siden dro vi på topptur i helga som lå an til å gi ny kulderekord i Oppdal, så jeg stakk innom VPG og plukka opp et par varmere hansker fra Hestra, men de ble liggende ubrukt i sekken til fordel med et godt slitt par av disse hanskene. Vindtrekket som gjør dem til en slags vott har også en viss effekt som gjør dem enda mer anvendelige.

Har også lånt dem ut til folk som har vært så frosne på fingrene at de fikk tur nesten ødelagt, og de hjalp godt, så kanskje funker de bra for andre enn meg og.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ulike skihansker ut fra temperatur, og hvilket tempo jeg skal holde:

- Minst isolasjon: Swix Cross Glove (denne funker så lenge jeg skal gå fort på ski, men på tur med barna i -8 blir den for kald)

- For kaldere vær: Swix Marka Glove (tykkere versjon av hansken over)

- For veldig kaldt: Rex sin lobster-hanske. Denne bruker jeg også på de kaldeste sykkeldagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte Swix Endure Split Mitt som er en klofinger/trefinger vott. Fungerer ned til 8-10minus når jeg er varm og som oppvarmingshansker rundt 4-5minus før jeg bytter til tynne hansker.
Helt greie hansker som gjør jobben, litt små i størrelsen.

Kjøpte Swix fordi det var ett norsk produkt, men der gikk jeg feil igjen. Made in china, design in Norway 😞

Endret av Gubben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører litt "skalljakke" konsept. Har en tynn hanske jeg kan ha under om det er kaldt, evt en tynn skall-hanske jeg kan ha over om det blåser. Evt kjøre begge deler samtidig.

Innerhanske, liner https://www.hestragloves.no/merino-wool-liner-active-5-finger-charcoal
Overtrekkshanske vindtett vannavstøtende https://www.hestragloves.no/nimbus-split-mitt-black-black (denne funker bra til langrenn, men litt liten for alpinhansker, for alpint ville jeg valgt en annen modell)

Litt ala den videoen her

 

Endret av Sykkelmafiaen
  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bruker disse når det er under 8-10 minus. Utrolig gode hansker som jeg har brukt veldig mye til alpint, sykling, friluftsliv osv. Tipper de er 15 år gamle.
Får til å gire og bremse med disse på både landevei og terreng uten problem. Eliminerer behovet for Bar Mitts/muffs.
 

Hansker.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eOpseth skrev (4 timer siden):

Litt uvant å ha to og to fingre sammen, men vanesak.

Når jeg sykler med lobster-gloves hender det jeg prøver å gi bilister fingeren, for deretter å bli skuffet over at det ikke er mulig med to og to fingre sammen 😞

  • Haha 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Skoje skrev (På 25.11.2023 den 14.07):

Sjekk ut Lill-Sport Legend Thermo

Jeg var i det samme markedet som trådstarter, så jeg tok en sjanse på disse. Big mistake. Det er nesten ingen isolasjon på oversiden, og i håndflatene er det tynt skinn, så Thermo i denne sammenheng må bety at de er ment for varmt vær type påskeføre. Jeg har forfryst henda i noen runder pga tynne hansker, og det ble en ny runde i dag. Brukte disse på barneskirenn i -10 i dag, og det var minst 5 grader for kaldt. Jeg gikk en runde på 1,3km, og da hadde jeg dratt fingrene inn i håndflata for å holde varmen på halvveien...

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill-sport Legend er hansker for racing og er derfor relativt tynne. Thermo-varianten er tykkere enn den som ikke heter thermo, men er kanskje ikke varm nok for alle allikevel. Jeg bruker den sistnevnte ned til 6-8 minusgrader, og en lobster-variant når det er kaldere enn det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...