Gå til innhold

Proffsesongen 2024


Valentino

Anbefalte innlegg

Gråstein skrev (På 5.5.2024 den 18.00):

Kristoff vinner Elfstedenronde Brugge uten at det ser ut til at det var alt for hard konkurranse i det rittet. I Tro-Bro Léon sitter Uno-X med 2 av de 9 som ser ut til å komme inn på (nesten) samme tid. Dessverre bare 5. og 9. plass, men de to tilsammen skaffet like mye UCI-poeng som Kristoff fikk for å vinne i Brügge. Tiller ser ut til å ha spurtet i hovedfeltet og samler litt poeng for 11. plassen.

I Giroen, derimot... Der virker det som om Pogacar prøver å avgjøre rittet den første uken, sånn at han får lengre restitusjon foran Tour de France?

Ble vel og nevnt at en del av de sterke konkurrentene i rittet ble hindret i noe rot litt tidligere. Tipper det nærmer seg slutten på Spurteren Kristoff. Kanskje han snart kan gå over til Bruddkongen Kristoff. Ser han får et par KOM på Strava på løpene...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knut7 skrev (På 7.5.2024 den 8.49):

Forrige uke ble jo ganske bra, Movistar neste! 🙂 

image.png.4d4d462aa755a5163159493039c6f5e7.png

Jepp. De må bare fortsette å gi gass. Movistar har vel nesten 4000 poeng å gå på fra i fjor

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ordentlig kraftspurter! Han er mest sannsynlig den med høyest topphastighet for tida. For å vinne spurter trengs det også timing, posisjonering og fryktløshet, men han stiller ikke svakt der heller 😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (17 timer siden):

Jepp. De må bare fortsette å gi gass. Movistar har vel nesten 4000 poeng å gå på fra i fjor

Ja, med tanke på opprykk i 2026 så har de et stykke igjen. Jeg vet ikke hvor realistisk det er å ta igjen MOV, men det hjalp åpenbart at de mistet Jorgenson. Det mest realistiske målet er å beholde 3.plassen blant PRT-lagene.

Driver emtb.no og emtbvideos.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et inntrykk av at det er mange flere velt nå enn før? Er det fakta, eller er det bare noe jeg føler? Hvis det er det, er det pga skivebrems eller generelt høyere fart? 

Kanskje nye UCI utstyrsregler fra 2028, for å få ned farten / skadene 🤪 Alle må sykle med dette dekket:

 

Screenshot_20240510_074830_Samsung Internet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Mannen Faller Ikke skrev (1 time siden):

Har et inntrykk av at det er mange flere velt nå enn før? Er det fakta, eller er det bare noe jeg føler? Hvis det er det, er det pga skivebrems eller generelt høyere fart? 

Kanskje nye UCI utstyrsregler fra 2028, for å få ned farten / skadene 🤪 Alle må sykle med dette dekket:

 

 

Dette blir sett på om dagen. Har hørt mange grunner:

-Høyere fart pga aero: drakter, sykler, hjul, smalere styrer osv.

-Folk sykler fortere lengre pga bedre ernæring og fokus på dette.

-Bedre grep på dekk. Dette gjør at folk sykler enda fortere, men alt slipper til slutt.

-Skivebremser som tar "fortere"

-Mye flere ryttere som er spreke langt inn i etappen. 

-Flere unge som kommer "rett inn" i Pro Touren. Litt mindre "respekt" enn tidligere. 

-Har også sett at noen mener at en del unge ryttere er dårligere på sykkelen enn tidligere. Dette da fokuset fra ung alder er tall og watt. 

 

Mest sannsynlig er det vel en kombinasjon, men at det går fortere og fortere er det liten tvil om.

Endret av Olechr
  • Like 4

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (2 timer siden):

Dette blir sett på om dagen. Har hørt mange grunner:

-Høyere fart pga aero: drakter, sykler, hjul, smalere styrer osv.

-Folk sykler fortere lengre pga bedre ernæring og fokus på dette.

-Bedre grep på dekk. Dette gjør at folk sykler enda fortere, men alt slipper til slutt.

-Skivebremser som tar "fortere"

-Mye flere ryttere som er spreke langt inn i etappen. 

-Flere unge som kommer "rett inn" i Pro Touren. Litt mindre "respekt" enn tidligere. 

-Har også sett at noen mener at en del unge ryttere er dårligere på sykkelen enn tidligere. Dette da fokuset fra ung alder er tall og watt. 

 

Mest sannsynlig er det vel en kombinasjon, men at det går fortere og fortere er det liten tvil om.

Det er opplest og vedtatt at det går fortere, men å skylde på bedre bremser? Come on! 
Imo er bike handling og skills blitt enda viktigere enn før, se på Sagan/Pidcock/Mvdp, bakgrunn fra der man skal sykle samtidig som man man skal sykle. Jeg tror også på gcn når de nevner smalere styrer, for legger man til lengre stem er man farlig nært kjøreegenskapene på en 75mod massey ferguson evt (som i tillegg ble levert praktisk talt uten bremser). 
Veimøblering er det også mye av, og kanskje spurtene må legges til mer åpne strekker, som en følge av at de drar sykkelen opp i 75 på flata + albuer her og der?

 

 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (38 minutter siden):

Det er opplest og vedtatt at det går fortere, men å skylde på bedre bremser? Come on! 

Hvorfor ikke? Ikke umulig at bedre bremser gjør at man kjører på mindre marginer, med flere uhell som resultat.

 

Ivar Elverum skrev (40 minutter siden):

bakgrunn fra der man skal sykle samtidig som man man skal sykle.

Skjønte ikke helt hva det betyr. Men angående sykkelhåndtering, så er det hevet over enhver tvil at Sagan var en virtous sykkelhåndterer, MEN, pga hans eminente sykkelteknikk som gjorde at han klarte å unnvike farlige situasjoner, kjørte han til gjengjeld temmelig skjødesløst med tanke på hensyn til andre. Kjørestilen hans var mao. ikke spesielt godt likt i feltet, selv om det var "gøy" å se på for den jevne publikummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (2 timer siden):

Hvorfor ikke? Ikke umulig at bedre bremser gjør at man kjører på mindre marginer, med flere uhell som resultat.

 

Skjønte ikke helt hva det betyr. Men angående sykkelhåndtering, så er det hevet over enhver tvil at Sagan var en virtous sykkelhåndterer, MEN, pga hans eminente sykkelteknikk som gjorde at han klarte å unnvike farlige situasjoner, kjørte han til gjengjeld temmelig skjødesløst med tanke på hensyn til andre. Kjørestilen hans var mao. ikke spesielt godt likt i feltet, selv om det var "gøy" å se på for den jevne publikummer.

Elendig ordlegging… Altså ikke "bare" tråkke watt, men passe på en sykkel som drar hit og dit på ymse underlag. Joda, Sagan virka kanskje å sykle skjødesløst, men når enkelte fortsatt er som jens vogt var nedover… Allsidighet er vel stikkordet.

Undertegnede har feks dratt mye sykkelkunnskap inn fra sykling på sti. 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å høre på hva Jens Haugland har å si under sendingen i dagens Giroetappe. Jeg må innrømme at jeg ikke har sett de tidligere etappene live, har Jens vært fast inventar i studio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det har vært forskjellige sidekicks siste uka. August Jensen var med flere dager og gjorde en fin figur. Deretter var nordmannen med det rare navnet, men dype italienske kunnskaper, med. Nydelig sending. Ikke hørt på i dag, men Jens er jo veldig vokal 😅  Tipper han savner sykkel 😉

Endret av runermm
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

August var jævlig god til å sette seerne inn i hodet til rytterne, å forklare hva de tenker og hva som er de viktige spørsmålene, avgjørelsene og fightene under rittet. Må innrømme jeg ikke er helt fortrolig med stemmen hans, men det vokser vel på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig mht sidekommentatorene på ES, veldig bra og fint med litt avveksling. Alle har gjort en god figur, selv om de har ulikt utgangspunkt på hva de bidrar (emne, kunnskap, erfaring og interesse). Er det Aimar han heter som var med tidligere i uken ? Ble litt imponert når han fortalte om de kalk/marmor gruve veiene han hadde syklet (når det dukket på tv-skjermen). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jessuss det var ille.

Tenkte på det siste dagene jeg har sett på Giroen, må være krevende å være sjåfør i sånne ritt.

Kanskje innføre policy om at langing og koseprat må gjennomføres fra posisjonen bak føreren?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...