Gå til innhold

Hvordan få kaffe som smaker som den lukter?


Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år brukt en Nespresso kapselmaskin, men gikk nylig over til en (Wilfa) trakter og tilhørende kvern, for å filtrere vekk fett fra kaffen.

I den forbindelse har det virkelig opp for meg hvor utrolig godt kaffebønner lukter. Jeg kan stå i butikken og bare lukte på posene i flere minutter. I det siste har jeg spesielt fått kick på Java-bønner.

Skuffelsen er alltid stor når det skal fortæres, da veldig lite/ingenting av lukten kan gjenkjennes i smaken - det blir mer generisk, småbitter kaffe som ikke skiller seg noe vesentlig fra kaffemaskinen på jobben.

 

Så spørsmålet blir; går det an å få kaffe som smaker som den lukter? Og hva skal til av utstyr og teknikk?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke gjort som (pepper)kakemonsteret over.

deliveryService?id=NMAH-JN2023-01487-000

Hvis du liker trakter er vel det enkleste å forlenge trekketiden. Gjerne røre litt rundt også, så det ikke er tørre punkter. Lengre trekketid(traktetid) gir mer smak, men klart, altfor lang trekketid kan gi sureffekt. Wilfa har vel en form for dryppstopp på maskinene sine, hvor en kan eksperimentere med drypphastighet. Vet om flere som har stilt de inn slik at de akkurrat ikke renner over. Andre stopper drypp, skrur av maskinen rett før det renner over, venter noen minutter, åpner drypo og starter maskinen igjen.

Bønnevalg er også utfordrene. Mye butikkaffe lukter skikkelig godt når man trykker på posen. Ikke alt smaker like godt. Kaffe lukter generelt godt, og vil ikke bli overrasket om noen tilsetter en luktforsterker av noe slag. Et tips er kanskje å bestille eller kjøpe gode bønner fra et par av stedene i kaffetråden. Man blir overrasket hvor mye bedre endel kaffe smaker, når kaffebrenneren har fått lov å utforske. Butikkaffe er ment for å treffe en bred gruppe mennesker, uten at prisen blir for ille.

  • Like 4
  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilken wilfakvern du har, men kverningen er veldig viktig for et godt resultat.

Prøv deg litt med forskjellig kverningsgrad. Etter din beskrivelse ville jeg tatt den grovere. Juster deg helt ned til den blir ‘tynn’. Så prøver du å justere finere i kontrollerte og små steg.

Ikke surr og rør for mye i filteret underveis, men ta en forsiktig omrøring helt i starten. Akkurat da du har nok vann til å gjøre all kaffen våt.

Kos deg!

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du kan prøve å rense kaffetrakteren med en kafferens. Enten fordi den er helt ny eller fordi den har vært stuet bort i lang tid uten å ha vært godt vasket.

Også er det viktig å finne riktig mengde kaffe til riktig mengde vann. Tim Wendelboe anbefaler 60g kaffe pr liter med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev (1 time siden):

Jeg tenker at du kan prøve å rense kaffetrakteren med en kafferens. Enten fordi den er helt ny eller fordi den har vært stuet bort i lang tid uten å ha vært godt vasket.

Også er det viktig å finne riktig mengde kaffe til riktig mengde vann. Tim Wendelboe anbefaler 60g kaffe pr liter med vann.

60g per liter er ofte for mye i trakter, er min erfaring. Det er et utgangspunkt, og det kommer an på type kaffe; type lys vs mørk.

Jeg er nede i 50-55, litt avhengig av mengde vann og kverningsgrad. 

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (På 13.1.2024 den 11.27):

Jeg har i mange år brukt en Nespresso kapselmaskin, men gikk nylig over til en (Wilfa) trakter og tilhørende kvern, for å filtrere vekk fett fra kaffen.

I den forbindelse har det virkelig opp for meg hvor utrolig godt kaffebønner lukter. Jeg kan stå i butikken og bare lukte på posene i flere minutter. I det siste har jeg spesielt fått kick på Java-bønner.

Skuffelsen er alltid stor når det skal fortæres, da veldig lite/ingenting av lukten kan gjenkjennes i smaken - det blir mer generisk, småbitter kaffe som ikke skiller seg noe vesentlig fra kaffemaskinen på jobben.

 

Så spørsmålet blir; går det an å få kaffe som smaker som den lukter? Og hva skal til av utstyr og teknikk?

Min erfaring, hvis kaffen blir sur/bitter er den ofte over-ekstrahert(rett ord?); for mye vann til kaffe, eller for fint kvernet.

Man får det aldri heeeeelt bra i trakter, sammenlignet med andre bryggemetoder, men det er greit å få vekk bitter og surt.

Og igjen, avhenger av mengden vann. Jeg kverner annerledes når jeg brygger 1.25l kontra 0.8l fordi vannet virker å bruke mer tid gjennom og er da i kontakt med kaffen mye lenger når man brygger mye.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (På 13.1.2024 den 12.14):

Bønnevalg er også utfordrene. Mye butikkaffe lukter skikkelig godt når man trykker på posen. Ikke alt smaker like godt. Kaffe lukter generelt godt, og vil ikke bli overrasket om noen tilsetter en luktforsterker av noe slag. Et tips er kanskje å bestille eller kjøpe gode bønner fra et par av stedene i kaffetråden. Man blir overrasket hvor mye bedre endel kaffe smaker, når kaffebrenneren har fått lov å utforske. Butikkaffe er ment for å treffe en bred gruppe mennesker, uten at prisen blir for ille.

Her er du inne på noe særs viktig, kvaliteten på bønnene. Må innom kvalitets-kaffe-sjapper, tenker jeg, styre unna dagligvarebutikk-greiene for best kvalitet.
Jeg drikker butikk-kaffe til frokost, men ikke når jeg skal lage god kaffe.
Den ene har en jobb å gjøre, den andre skal smake godt 😄

Endret av Jørgen S.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har justerbar drypprate og skrur denne slik at det blir lengre ekstraheringstid for å få mer smak, men som du sier kan det bikke over i surt hvis det blir for lenge. Har også eksperimentert med kverningsgrad uten å få den helt store a-ha-opplevelsen.

Når du sier kvalitetskaffe; jeg tenker i utgangspunktet at når en bønne lukter godt både ukvernet og kvernet, blir det ikke mye bedre av å kjøpe en dyrere? Eller driver de og jukser med parfymering på de rinelige, slik at lukten kommer fra et overflatelag heller enn fra kaffebønnene i seg selv, slik som noen over teoriserte om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt mer avansert enn det. Gjerne har det med blandingsforholdet mellom bønnene, brenneprosessen og hva de kanskje tilfører av ekstra smak. Personlig føler jeg endel butikkaffe er god, på nivå med noe jeg kjøper fra endel generiske kaffebarer. Dog, det finnes enkelte kaffebrennerier som selger så gode bønner at man innser at det en drikker til vanlig er litt "skvip". Slikt koster jo litt, og er gjerne ikke det en gidder drikke 0700 i morgentåka før smaksløkene har våknet. Økonomisk sett er det ganske forståelig at de store kaffehusene selger "ganske god" kaffe, som treffer bredt. Jeg tror det krever en lidenskap, og finpussing for å brenne batcher som smaker fruktig nytelse. Ei heller er det lett å treffe blink hver gang.

Skal sies at en kan nerde seg mye opp på kaffebrygging, hvor de fleste egentlig bare gjentar ting de har lest på nett, uten å spesiell dybdekunnskap. En trenger egentlig ikke det. Viktigste er som regel at en kjøper hele bønner(gode, ønsket blandingsforhold), kverner de med relativt riktig kveringsgrad og brygger sporenstraks med fornuftig mengde vann. Gjerne omrøring og 5ish minutter trekketid. Resten blir egentlig pirking, som jeg tror få klarer skille i en blindtest. En smaker dog stor forskjell på nyåpnet pose, og en som ble åpnet for 2-3 uker siden.

Termometer er sikkert fint et par ganger for å forstå vanntemperaturen. Samme med det å bruke vekt for å finne korrekt mengde kaffebønner. Litt rart om en gidder det i det daglige. Espressoforum viser ofte utviklingen til brukerne. I starten er brukerne supernerder som skal mestre hver detalj. Over tid har de funnet en god metode og slutter å være superpirkete.

Har observert superpirkete kaffebryggere, som helte kaffen rett over i en termokopp av rustfri stål. Noe som er en knall måte å få kaffen til å smake litt metalisk. Kaffe er best i vanlige kaffekopper.

  • Like 1
  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (58 minutter siden):

Jeg har justerbar drypprate og skrur denne slik at det blir lengre ekstraheringstid for å få mer smak, men som du sier kan det bikke over i surt hvis det blir for lenge. Har også eksperimentert med kverningsgrad uten å få den helt store a-ha-opplevelsen.

Når du sier kvalitetskaffe; jeg tenker i utgangspunktet at når en bønne lukter godt både ukvernet og kvernet, blir det ikke mye bedre av å kjøpe en dyrere? Eller driver de og jukser med parfymering på de rinelige, slik at lukten kommer fra et overflatelag heller enn fra kaffebønnene i seg selv, slik som noen over teoriserte om?

Lengre ekstraheringstid er ikke nødvendigvis bedre, den må være riktigere og passe med mengde vann og kverningsgrad 🙂
 

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (2 timer siden):

Jeg har justerbar drypprate og skrur denne slik at det blir lengre ekstraheringstid for å få mer smak, men som du sier kan det bikke over i surt hvis det blir for lenge. Har også eksperimentert med kverningsgrad uten å få den helt store a-ha-opplevelsen.

Når du sier kvalitetskaffe; jeg tenker i utgangspunktet at når en bønne lukter godt både ukvernet og kvernet, blir det ikke mye bedre av å kjøpe en dyrere? Eller driver de og jukser med parfymering på de rinelige, slik at lukten kommer fra et overflatelag heller enn fra kaffebønnene i seg selv, slik som noen over teoriserte om?

Enkelt sagt skal bønnene lukte minst mulig før de kvernes. Det betyr jo at de ikke mister aromaen. 
I praksis vil nybrent kaffe lukte godt uansett. Men dess lysere de er brent dess bedre holder de på den opprinnelige aromaen. Mørkere brent kaffe åpner seg mer og den generiske kaffesmaken vil bli mer fremtredende. 
Dette er en kraftig forenkling…

Kaffe er et ganske dypt kaninhull.

Har du egen kvern kan det være morsomt å prøve noe helt i ytterenden av spesialkaffeskalaen. 
Kjøp en pose naturlig tørket/prosessert etiopisks kaffe fra Supreme RoastWorks. Av all rar kaffe jeg har vært innom, mener jeg SRW er absolutt best på lystbrent etiopisk kaffe. 
 

  • Like 1
  • Thanks 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her får det eksperimenteres litt videre. Som en kuriositet, siden kvernen min tok kvelden denne uka, bestemte jeg meg for å kjøpe den billigste ferdigmalte filterkaffen bare for å få et referansepunkt på hvor dårlig der kan bli; Coop 20 kr pose smakte så generisk som kaffemaskinen på jobben og ga av en eller annen grunn diaré i tillegg. Så da har jeg i hvert fall etablert hvor dårlig det går an å bli, herfra kan det bare gå oppover!

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppskrift for den perfekte kaffekopp er som følger:

1. Bærtørket eller anaerobisk kaffe fra f. eks SRW eller Langøra.

https://www.srw.no/products/panama-el-burro-natural eller https://www.langorakaffe.no/store/pink    

2. V60 dripper for en kopp (2 dl)

https://www.kaffebox.no/product/v60-02-hario-handbrygger-rod-keramikk/

3. Sibarist kaffefilter - dyrt og supereksklusivt, men gir utsøkt kaffe. Husk å vaske filteret i kaldt vann før bruk

https://www.kaffebox.no/product/sibarist-fast-specialty-coffee-filter/

4. Solis Scala kaffekvern, setting:  litt til venstre for midt på

https://solis.com/int_en/solis-scala-plus-grinder-black (ikke lenger i salg, men finnes tilsvarende)

5. Mål opp 14 gram kaffe som kvernes og legges umiddelbart i det våte filteret

6. Hell på nesten kokende vann, ca 0,5 dl først. La det renne unna før du fyller opp til 2 dl.

7. La stå litt lenger enn du tror, det smaker mer når du ikke brenner deg på leppene

8. Enjoy and repeat!

Går du omveien om trakter eller prøver å brygge større mengder i en batch, så er det veldig vanskelig å få samme gode resultat er min erfaring.

  • Like 5
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furu skrev (8 timer siden):

Enkelt sagt skal bønnene lukte minst mulig før de kvernes. Det betyr jo at de ikke mister aromaen. 
I praksis vil nybrent kaffe lukte godt uansett. Men dess lysere de er brent dess bedre holder de på den opprinnelige aromaen. Mørkere brent kaffe åpner seg mer og den generiske kaffesmaken vil bli mer fremtredende. 
Dette er en kraftig forenkling…

Kaffe er et ganske dypt kaninhull.

Har du egen kvern kan det være morsomt å prøve noe helt i ytterenden av spesialkaffeskalaen. 
Kjøp en pose naturlig tørket/prosessert etiopisks kaffe fra Supreme RoastWorks. Av all rar kaffe jeg har vært innom, mener jeg SRW er absolutt best på lystbrent etiopisk kaffe. 
 

Kjøpte noen poser på SRW en gang og fikk også smaksprøve i caféen.

Helt ærlig opplevde jeg den kaffen som svak/tynn. Vet at kjennere foretrekker lysbrent kaffe, men jeg synes det smaker lite.

Er det noe jeg gjør feil, eller er smaksløkene herpa av all den mørkbrente kaffen jeg drikker? 

Endret av Eirikur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tidligere kollega av meg har svensk mor og har blitt flasket opp med svart/mørkbrent kaffe. Var helt nyttesløst å introdusere han for Oslo roast. 

Sitat

The joke is the coffee is Oslo is so light that the beans go straight from jute bags (sorry, GrainPro) to a grinder without ever seeing the inside of a roaster. It’s accurate as far as exaggerations go. To make a general observation, the small-batch roasters in the Nordic countries roast lighter than the rest of the world, and Oslo roasts lighter than the rest of the Nordic countries.

https://archive.nytimes.com/tmagazine.blogs.nytimes.com/2011/10/20/ristretto-coffee-in-oslo/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirikur skrev (2 timer siden):

Kjøpte noen poser på SRW en gang og fikk også smaksprøve i caféen.

Helt ærlig opplevde jeg den kaffen som svak/tynn. Vet at kjennere foretrekker lysbrent kaffe, men jeg synes det smaker lite.

Er det noe jeg gjør feil, eller er smaksløkene herpa av all den mørkbrente kaffen jeg drikker? 

Nøyaktig det jeg sa etter første gangen jeg prøvde lysbrent kaffe. I tillegg ble den fort kald. Det var på TW sitt hjørne på løkka. Ca 12-14 år siden tenker jeg  

Så prøvde jeg en gang til, så enda en gang…plutselig var jeg der.

En vakker dag åpnet SRW i de gamle lokalene til Baker Hansen (tror jeg det var…?) i Thorvald Meyers gate. Ca 30 meter fra der jeg bodde. Ferdig solgt ble jeg!

 

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kun espresso, men de få gangene jeg går får en lysbrent øker jeg yield fra 1:2 til ca 1:2,5. Mao på min Lavazzo Super Crema er det 18 gram bønner til 36 gram espresso. Når det er lysbrent har jeg 18 gram bønner til 45 gram espresso. Øker også temperaturen noe grader på min maskin for lysbrent. Dette har fungert brukbart for meg, selv om de moderne lysbrente ikke er favoritt for meg. Veldig lett på min maskin å endre alle parameterne med et tastetrykk så jeg har prøvd mye forskjellig, men mine smaksløker tilsier ovenevnte innstilling selv om jeg ikke har et snev av fintførlig smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysbrent kaffe gir ikke så mye mening i espresso synes jeg.  Jeg lager latte til kona og bruker da en espressobrent kaffe. Eventuelle smaksnyanser fra lysbrent blir drept av melka uansett.

Det er dripper som gjelder for å få fram nyansene i bønnene, eller aeropress, men jeg er ikke noe fan av det selv om Wendelboe sverger til den metoden. Han liker ikke bærtørket kaffe heller da, «vulgært» er hans oppfatning. Beg to differ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (13 timer siden):

Lysbrent kaffe gir ikke så mye mening i espresso synes jeg.  Jeg lager latte til kona og bruker da en espressobrent kaffe. Eventuelle smaksnyanser fra lysbrent blir drept av melka uansett.

Det er dripper som gjelder for å få fram nyansene i bønnene, eller aeropress, men jeg er ikke noe fan av det selv om Wendelboe sverger til den metoden. Han liker ikke bærtørket kaffe heller da, «vulgært» er hans oppfatning. Beg to differ.

Espresso er for meg svart og uten melk og andre greier oppi. Da er det god mening i at den lysbrent.

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (På 15.1.2024 den 20.31):

Min oppskrift for den perfekte kaffekopp er som følger:

1. Bærtørket eller anaerobisk kaffe fra f. eks SRW eller Langøra.

https://www.srw.no/products/panama-el-burro-natural eller https://www.langorakaffe.no/store/pink    

 

Yes! LAS NUBES PINK BOURBON, COLOMBIA fra Langøra anbefales på det varmeste for de som vil prøve noe ganske spesielt. Trenger ikke å være veldig fintunet for å oppleve noe nytt i den. I årets adventskalender fra Langøra fikk vi noe liknende og MYE dyrere, men jeg kan ikke si at min primitive gane klarte å henge med på det lille ekstra i de eksklusive posene. 

Screenshot_20240117_080711_Chrome.jpg.76924e597aef56bf2bf39a46d6adb88e.jpg

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Oppdatering:

Testet et par nye poser, fortsatt med Wilfa-testvinneroppsettet til Tek.no for filtertrakting.

* Friele Slow Roast medium: Kjempekjedelig, generisk "kaffemaskin på jobben"-smak.

* Supreme Roastworks Indonesia anaerobic: Denne er den første som smaker som den lukter! Helt ferskt brent. Dessverre var selve smaken rimelig wonky, på posen står det frukt/grapefrukt og vin, i praksis synes jeg den lukter våt halm/hestefjøs. Smaken fra morgenen sitter i munnen hele arbeidsdagen. Nå er den riktignok merket rødt med "crazy aromas".

Så fremover blir det nok andre varianter fra SRW og kanskje teste Langøra som nevnt over.

Kommer også til å ta en tur innom håndbrygg med tid og stunder.

 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...