Gå til innhold

Hva er din FTP?


Anbefalte innlegg

Knirkekne skrev (2 timer siden):

300W målt på krankarm (4iiii) 

260W målt på Tacx Neo 2 samme dag....

3,01 watt/kg. Basert på Tacx Neo 2 målingene. 

Er det bare jeg som synes det er rart at to målekilder måler watten til 40-60w forskjell på samme insats? Begge kilder ble kalibrert før test...

Det var en stor forskjell. 
Jeg opplever at forskjellen mellom min 4iiii arm og Elite Direto ligger mellom 8% og 0% uten at jeg er i stand til å peke på årsaken. Det bare er noen dager en av dem er i dårlig form. Vil du sende meg .fit filene fra økta kan jeg plugge dem inn i DC Rainmakers analyseprogram og lage fæncy grafer. Kanskje de sier noe mer. 

Var det meg ville jeg sjekket om jeg kunne låne et par effektmålerpedaler og testet alle tre opp mot hverandre. 
Du syklet i ti minutters tid før du kalibrerte så greiene var varmet opp?

I denne linken ligger en økt der jeg syklet Col de la madone på zwift med 4iiii og Elite Direto. De var greie den dagen og rulla ligger jevnt over 3-4% over krankarmen. 
https://analyze.dcrainmaker.com/#/public/3baddcc9-3e51-479c-61fb-e086eb4f4032

Men nå er vi på ville veier i forhold til FTP-skryt. Det er klart at du skal tenke hardt på det høyest mulige tallet @Knirkekne

LarsB

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert allerede sjekket, men har du knotet med offset innstillingen inne på 4iiiiiiiiiii appen, enten bevist eller ubevist. Har ikke appen foran meg nå tilkoblet, men mener den skal stå på 1 om du vet du tråkker likt med begge føttene. Jeg vet jeg tråkker litt mer med høyre, i følge Assioma, så jeg har da stilt offset opp.

Kan jo hende du tråkker veldig ubalansert, men lite sannsynlig. Tar jo venstre og ganger med to, så om du tråkker 8 % mer med venstre vil du få 16% for mye watt. Om din rulle ligger innenfor spec, men kanskje viser 1-2% for lite og 4iiiiiiiiii også ligger innenfor spec og viser 1% for mye så kanskje skjevheten er på 7%. Har selv ligget på 45/55 en periode etter en litt trøblete hamstring/glute, merket ikke selv at det var så skjevt bortsett fra på pedal-lesningen. 

 

Ta og sjekk torque på krankarmen også, i tilfelle den ikke sitter skikkelig. Tacx Neo skal jo være en solid rulle så lukter mest defekt måler på 4iiiii kranken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, hrukin said:

Tacx Neo skal jo være en solid rulle så lukter mest defekt måler på 4iiiii kranken.

 

Eventuelt kanskje en kombo av begge deler. Neo er kjent for å vise litt lavere enn en del andre rulleprodusenter (elite og wahoo), men absolutt ikke i nærheten av så mye som 40 W (kanskje nærmere 5-10 W). Det er en grunn til at så og si ingen av de som konkurrerer på høyere nivå i Zwift bruker neo.

Er visstnok en batch av neo 2 som det viser seg at var feilkalibrert fra fabrikk og der brukere (etter lang tid) har fått sendt inn rullene og kalibrert på nytt, så er jo en bitteliten sjangs for at det kan være det.

Setter 3 kroner på at Neo viser 8 watt for lavt og at 4iiiis viser 32 W for mye, derav 6 W pga kun ensidet og resten 0-offset / slope.

Det kan være verdt å kjøre en liten trappetrinnsøkt for å se hvordan forskjellene utvikler seg på ulik belastning. Eksempelvis 5 min på 100W, 150W, 200W, 250W ... Min 4iiiis er litt ute på lavere belastning men treffer ganske bra i området rundt 250-350W sammenlignet med min neo2 og assioma duo. Mulig at det kan være pga h/v endrer seg på ulik belastning, har ikke sjekket det egentlig.. hmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk Knirkekne sitter på en liten gullgruve her. Kan sikkert fort få 15K for den krankarmen på Finn. 

...Imponer dine venner på Strava, selger 4iiii krankarm som viser 50 watt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hrukin skrev (37 minutter siden):

Tror faktisk Knirkekne sitter på en liten gullgruve her. Kan sikkert fort få 15K for den krankarmen på Finn. 

...Imponer dine venner på Strava, selger 4iiii krankarm som viser 50 watt for mye.

1 gen Wahoo kickr er kjent for å kunne være særs spandabel på wattene. Det ble påstått at de var veldig ettertraktet på bruktmarkedet pga dette 🙂

+40 W og «tyne» 10 kg på vekta kan bære forskjell på topp og røkla kategorien på Zwift 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklet 10 minutter, og kalibrerte deretter både rulle og pedal. Syklet så en times tid med relativ jevn Watt. 

Nå er det omtrent 19-20 watt forskjell. Det kan jeg leve med tror jeg. 

 

Sykler jo snart ute  og forholder meg da til 4iiii, og har deretter noe å strekke meg getter når innesesongen starter og jeg må  trå på 20watt ekstra for å holde nivået fra sommeren eller øke det 😄

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte ikke holde meg unna fristelsen, er et bakkesegment her hvor rekorden er 20 minutter. Endte dessverre på 21:41, men da har jeg noe å strekke meg etter. Det positive er jo at jeg da fikk en ny 20min test; 233w. Som så gir 221 i FTP, ikke veid meg på en stund, men tror jeg er stabil (har i alle fall spist mindre potetgull), så mellom 3.7-3.8w/kg. Målt opp en bakke på grussykkel, favero duo pedaler (50/50 kraftbalanse også gitt). Om denne økningen fortsetter skal jeg være fornøyd til sommeren 😄 

(Når det kommer til segmentet så kanskje det hjelper bare å flytte over til lettere landeveis-hjul neste gang? Samt at jeg har kjørt terskelintervaller de siste tre dagene, så litt freshere ben kan kanskje også hjelpe. unnskyldninger unnskyldninger!)

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krøp opp 8W hos intervals.icu på siste ritt, det var hyggelig. Spesielt siden jeg følte meg i veldig godt slag og hadde masse igjen å kjøre med på både W og bein tross mager middag. Men så fikk jeg et sting i sida i stedet som ikke slapp taket så siste 2km til mål ble jeg hektet av.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste ute i tempostilling er 361 watt @ 28 min 45 sek og + 5 watt/kg.
https://www.strava.com/activities/2489174565/power-curve/1725
Wattmålingene viser det same på rulla og når jeg kjørte to wattmålere på Zwift.
Etter to sesonger som jeg har vært demotivert (dame) og lite trening, har jeg endelig funnet tilbake til treningsmotivasjonen, treningsgleden og watten øker sakte med sikkert oppover!
Til dere som ikke klarer samme watt inne som ute, anbefaler jeg å prøve dette:
Senk temperaturen i rommet til rundt 16 grader.
Bruk to store/kraftige vifter for å kjøle dere ned.
Kombiner dette med et hardt Zwift ritt.
Bruk en stor nok skjerm så hjernen blir lurt til at du konkurrer.
Ha et heftig musikkanlegg med skikkelig bass og sett på motiverende låter.
 

Endret av John_Harald
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjerts skrev (På 12.3.2024 den 10.14):

Variablene for utendørssegmenter varierer mye mer enn "duppedittene". Effekt er en veldig presis måte å måle effekt på.. 

Jeg skal ikke kimse av en solid KOM, altså.. det er også viktig. 

Enig i at variablene ute er ganske, eh, varierende 🙂. Men når jeg ser hvor mye rulleeffekt varierer bare hos en del av de som har kommentert her i tråden syns jeg det er interessant med en "virkelighetstilnærming" av tallene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test i dag tatt etter flere dager med streptokokkbetennelse i halsen og på penicillinkur: 290w og 3.92w/kg. Det ante meg at "la meg gjette" FTP var noe lav.

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk du kan sette scale factor på pedalen slik at den vil rapportere riktig. feks om du vil øke raporteringen til venstrebeinet med 2 % poeng så setter du scale til 1.020, hvor standard står på 1.000.

Husk dog at høyst sannsynlig er du ikke lineær i skeivfordelingen så det er ikke sikkert at det er så god løsning. For min egen del så tråkker jeg tilsvarende skeivt når jeg bare sykler rundt i dorgefart, mens når jeg kjører intervall drag er tilnærmet 50/50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirkekne skrev (På 24.3.2024 den 13.27):

Må kanskje kalibrere min FTP litt da jeg nå har lånt et sett wattpedaler, og fått påvist at jeg er skjev. 

Tråkker 54/46, og det gir vel oppblåst ego når 4iiii måler kun måler sterkeste ben 😄

 

 

Hos meg er tråkket 48/52, og innimellom 47/53. Så og si ingen forskjell på rolig og hard sykling. Det er vel isjias som virker, og bekreftet fra naprapat som kjenner stor forskjell på styrken i beina når han driver på med den vanlige servicen av motoren. Jeg hadde polar wattpedaler og stages til å begynne med som målte på venstre bein. Kjøpte SRAM Red quark krank og så at watt gikk opp og begynte å følge med fordeling av kraft ( når det skal sies tror jeg quarken er litt snill). Kjøpte en 4iii xtr måler på hardtailen og har justert den ut fra hvordan tråkket mitt er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 3/4/2024 at 7:34 PM, martibs said:

FTP: 195,5
W/Kg: 2,93

Prosedyre: To Critical Power-tester, en 3-minutter og en 12-minutter. FTP estimert av kalkulatoren til High North. Utført på ergometersykkel

Ambisjonsnivå: Mosjonist, trener mot å ha bedre utholdenhet på lange klatringer.

Egentlig et skuffende resultat. Målte meg selv til 239 da jeg gjorde 2x8 minutter drag utendørs på tampen av sesongen i fjor.

Ny runde med testing i forrige uke. Har nå gått over til å teste utendørs, på sykkel med Assioma-pedaler. Resultatene kan dermed ikke sammenlignes.

Prosedyre: Tre Critical Power-tester, en 3-minutter, en 6-minutter og en 12-minutter. Utført over fem dager. Benytter fremdeles kalkulatoren til High North for å regne ut estimatene.

Resultater:

  • 3-minutter: 292W
  • 6-minutter: 281W
  • 12-minutter: 257W

Det gir en FTP på 241, eller 3,7/kg.

Synes 3-minutter-testen var den vankseligste å utføre. Har trolig mest forbedringspotensiale på det resultatet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...