Jump to content

Hva er din FTP?


Recommended Posts

På tide å opprette en ren skrytetråd!

Det er ikke jeg som skal stå for skrytingen riktignok. Jeg har nettopp gjennomført en FTP-test, og endte på beskjedne 250W, eller ~3W/KG. Drømmer om å nå det berømte 300W-tallet, men det virker å kreve mye trening.🫣

Hva er din FTP - nå og/eller i din storhetstid?😁

image.png.67bd754fe3504a64aa3ee0ce1ebfc29f.png

  • Haha 6
Link to comment
Share on other sites

Min første og eneste test hittil for noen uker siden viste ~205w/3.5w/kg. Bør vel være fornøyd mtp at jeg ikke tok frem sykkelen noe særlig før i oktober i fjor, så hjelper det som regel å trene, så blir spennende å se om det økes noe særlig 🙂 (er jente forøvrig om det har noe å si)

Edited by hardrock
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ligger og lusker rundt 3,5W/kg. Burde nok kunne klart å skvise ut 4,0 med litt innsats. Fettprosent på ca 20 i følge smartvekta, som er 10 for mye, og trener forholdsvis lite spesifikk styrke på beina ved siden av, det går mest i kjerne og holde vondter i knær og hofte unna.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Link to comment
Share on other sites

Jobber på ingen måte målrettet med noe form for trening, men 10.000 km og i underkant av 400 timer på sykkelen i løpet av et år gir deg jo noe allikevel. Jeg sykler fordi selve syklingen er gøyal, for å klarne hodet og nyte turen.  
Siste sjekk på rulla i begynnelsen av januar ga meg en ftp på 296w eller 3,6w/kg. Ligger og er listefyll midfield i B på Zwift-ritt. På sommerstid når jeg kjenner det ‘peaker’ har jeg aldri testet, men antar at jeg ligger 10-15w over dette kanskje? Og badevekten skriker ikke like mye i smerte, så på mitt ‘mest tunede’ antar jeg at jeg leverer 3,8w/kg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hardrock skrev (2 timer siden):

Min første og eneste test hittil for noen uker siden viste ~205w/3.5w/kg. Bør vel være fornøyd mtp at jeg ikke tok frem sykkelen noe særlig før i oktober i fjor, så hjelper det som regel å trene, så blir spennende å se om det økes noe særlig 🙂 (er jente forøvrig om det har noe å si)

3.5 w/kg for dame er meget bra (om det er innendørstall så kan du vel legge på 10-15 w ved utendørs motbakketest). Har fulgt damesykling ganske tett de siste 20 årene og med de tallene bør du være blant de beste i din aldersklasse i Norge (terreng/landevei). Og med en vekt rett under 60 kg er det et bra utgangspunkt. 

Kona har omtrent samme tall 3.5 w/kg og har gjort det ganske brukbart. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kaiost skrev (6 minutter siden):

3.5 w/kg for dame er meget bra (om det er innendørstall så kan du vel legge på 10-15 w ved utendørs motbakketest). Har fulgt damesykling ganske tett de siste 20 årene og med de tallene bør du være blant de beste i din aldersklasse i Norge (terreng/landevei). Og med en vekt rett under 60 kg er det et bra utgangspunkt. 

Kona har omtrent samme tall 3.5 w/kg og har gjort det ganske brukbart. 

Støttes!

Det er knallbra @hardrock!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mitt siste resultat for ca 2 uker siden sa 280 w i ftp, 3.8 w/kg. Var 77 kg en periode rundt juletider, men etter ei uke med mageinfeksjon tok jeg en Klæbo og gikk ned drøye 3 kg og karret meg meg inn på 74,3 i dag tidlig. 

Bruker å ha bra tall på slutten av vårens Mallorca opphold og ligger en del over på ftp da.

Beste i fjor utendørs var 298w på 72 kg-4,1 w/kg. Da hadde jeg forøvrig 4.2w/kg opp Sa Calobra på 36 min: https://www.strava.com/activities/8925955887

Edited by Kaiost
Link to comment
Share on other sites

Ikke testet ren FTP nå i det siste, men inne nå så har jeg ca 350-355. Det går gradevis oppover. Vet at det stopper gjerne mellom 360-380 et sted hvis jeg får trent jevnt over lang tid. (Noe som stort sett blir avbrutt av sykdom med 3 barn i hus). Da er det hvor lav vekten er som betyr mest. 
 

På samme tid i fjor var det ca 270 etter en lengre tid uten trening og oppussing. 
 

Det beste jeg har hatt er +/-395men da veide jeg også 15 kg  mindre enn nå. Så forskjellen var sånn sett enorm fra nå. 
 

Målet i år er å veie ca 75 kg og ca 360 ftp (utendørs). Klarer jeg det er jeg veldig fornøyd. Vet av erfaring at det er vekten som er vanskeligst. 

Edited by Olechr
  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Link to comment
Share on other sites

Var innom på snarvisitt cat b på zwift for ca 2år siden, det var forferdelig… 

3.2 og 90kg. Jeg veier 91 nå og klarer muligens trø 250w. Det er egentlig greit, jeg trives med langt og lugnt, all out i en time gir lang fatigue (har litt fatigue hele tiden).

Er utrolig fornøyd bare jeg får sykla, mye! ❤️

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Siste ramp-test ga vel ca 275w. Har et mål om å holde 300w i 20 min om noen måneder. Watt per kilo ikke så bra, men med ca 8kg vektreduksjon det siste året er jeg på ca 2.9w/kg @ 95kg. 
IMG_9037.png.c84d4907927464b206a2bda97605fd03.png

Edited by Oyvinsr
Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå er ftp 235 

Var oppe i 275 i fjor på senvinteren etter masse kjør på rulla. Daler med en gang utover sommeren når watt, kadens, intervaller og ritt blir byttet ut med BBQ, øl, strandliv og mye hyggeligere lapskaus sykling i terrenget og på landeveien. Har/hadde et mål i år om å nå 300w og akkurat komme innafor B kategorien på Zwift, men med all snøen og innkjøp av nye langrennski så har det blitt lapskausskigåing istedet så langt. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Det er nyttig om skrytet vår kommer med forklaring om hvordan vi har oppnådd tallet. 
Innendørs, utendørs, hvilken protokoller benyttet. Har vi gjetta selv eller brukt Stravas gjetting?

Selv har jeg holdt meg til innendørs FTP testing. Zwifts Ramp-Test er den jeg bruker nå. Den er teknisk enkel å gjennomføre. Grei mentalt og gir meg resultater jeg "føler" er brukbare til å bygge opp trening etter. 

Det er lenge siden jeg har kjørt 20 minutter og jeg finner det mye mer mentalt krevende. Man er også avhengig av riktig "pes" for å få et fullgodt resultat. Tidligere har jeg også kjørt to ganger åtte styrt fra Wahoo Bolten.  Både Ramp og to ganger åtte gir tilnærmet like resultater. Testing ute med to ganger Grefsenkollen gir meg myyye høyere tall enn rulletesten og jeg kan ikke bruke de resultatene til annet enn å skryte av. 

Nå til tallene. Ramp test 31.07 275 watt. 30.12 273 watt.  Vekt et par-og-åtti kilo. Noe som gir meg 3,35 w/kg og blant bunnslammet i gruppe B på Zwiftritt.
Jeg mener den siste testen er gjort på en dårlig dag og at jeg har mer å gå på. Men har ikke bevist det.... 

De nysgjerrige kan titte her
image.png.38d7ff09185765e6322c7cfc2ca23eaa.png


Sjekker jeg på Ramptester på Zwift ser jeg at jeg klarte å tyne ut 289 watt i januar 22 og skrev at jeg ikke ville styre trening etter det. Om det var en spesielt god dag eller en spesielt dårlig kalibreringsdag, den var i alle fall ikke til å bruke til noe. Når jeg trente med treningspanelet i terrengsykkel i 2012 målte jeg 285 på beste test. Men det var blod/latktat og en "klassisk" rulle-test ville sikkert gitt mer.  

LarsB

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

For min del er det stort sett beste 20 min i ett ritt eller lignende som da gjerne er lengre. Hadde mest sannsynlig fått bedre ved en ren FTP test, men kjører såpass mye hardt at jeg får et ok forhold til det.

I sommer var min beste 20 min 387, men det var på en langtur på nesten 3 timer med jaging her og der.

Som de fleste andre er watten ute fort litt høyere ute enn inne.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Link to comment
Share on other sites

Resultatet mitt er fra 20min test på rulla (ila en 2timers økt). Synes det var ganske tøft mentalt, ikke særlig andpusten, men kjente det i beina. Makspuls i testen var også 20 slag under det jeg har hatt under hardøkt ute. Er jo mye som spiller inn, liker å tro at jeg kan få til et bedre resultat opp en bakke ute (har dog ikke powermeter).

 

Usikker på hva slags mål jeg vil sette da dette er første året jeg har noe særlig forhold til watt/FTP/sykkelintervaller, men hadde vært veldig fornøyd om tallene viser 230 over 20 min til sommeren 🤞

Edited by hardrock
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

FTP på 220 w/3.44 wkg etter en humpete høst med covid, luftveissykdommer og overtrening i en herlig blanding 😛 Nullstilt nå, håpet er  å nærme seg 250 w og litt lavere kroppsmasse når sesongen nærmer seg... 🤞

Edit: Er dame og bruker Ramp-test

Edited by Molly
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

20 minutters FTP test innendørs forteller at min FTP er 285 
Isolert sett helt innenfor for en 58 år gammel mosjonist.

Utfordringen for en kraftig kar som meg (115kg/193cm) er at watt/kg slett ikke blir så imponerende.
Er i skrivende stund ikke mer enn 2,47 så mer enn å øke FTP er arbeidsoppgaven å redusere kroppsvekt
og prøve å komme litt nærmere 3w/kg. Har som delmål å være ti kg lettere før årets tur rundt "det svenske tjernet" i juni.
Etter det  får jeg se hvor jeg står og rekalibrere mål ved behov.

 

Edited by EspenE
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...