Gå til innhold

Hva er din FTP?


Anbefalte innlegg

Mange med høye verdier her. Jeg kan fylle på i kategorien røkla.

FTP for øyeblikket på ca 220 iht Trainerroads kunstige intelligens. Burde/skulle nok vært på ca 250 men gjentatte runder med sykdom fra tidlig november til nå har ødelagt all kontinuitet, og til tross for nedsatt aktivitetsnivå så har jeg ikke redusert kalorinntaket, som betyr at W/kg er på 2,7 istedetfor 3,2. Blir neppe noen all time high i år hverken på målte verdier eller fart, men det blir arti læll. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom 259W på Zwift for etpar år siden.  Det var en ukes tid etter en runde med det her programmet:

VO2 Max Booster Program – VO2 Max Test – Cycling Training Tips (training4cyclists.com)

Programmet der førte også til at Garmins oppfattelse av VO2-opptak spratt fra 54 til 57.

Trainerroad mener FTP er 230, Garmin var enig en stund, men plutselig surnet den, og straffet meg med å sette meg ned til 200W. VO2 er detektert til 48, og treningsopplegget til Trainerroad driver og setter meg på Sweet Spot-opplegg ca hver eneste gang, tre ganger i uka, og jeg føler på forfallet.  Både 48 i VO2 og 230 (3.2W/kg) i FTP er begredelige tall, kjenner jeg på.   Er det sånn det skal bli, å være i femtiårene?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FTP pr nå på 288, som gir meg 3,1 w/kg.
93kg nå, og for første gang med en reell plan på å ta av noen kg. Ligget på ca 90kg( og noen watt høyere enn på vinteren)gjennom sykkelsesongen, men klarer jeg å komme meg ned til 86kg vil det hjelpe på w/kg og motbakkene 🥵

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

380w rundt 4.5w kg. Hvis jeg tester nå tipper jeg at jeg greier 420w i 20 min, men 400 i en time tror jeg ikke hadde gått. Målet er 5w / kg men litt for glad i benkpressen til at det går i 2024 tror jeg. Ligger vel og skurer på 500-600t i året, og strukturerer rundt en familiekabal med 2 barn på 1 og 2 år. Føles som jeg er nærme det nivået jeg kan oppnå i denne perioden av livet. Målet er å nå peak form når barna er tenåringer og jeg er midt i førti-åra. Har lange briller på. 

/Aksel

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
LarsB skrev (På 22.1.2024 den 10.54):

Det er nyttig om skrytet vår kommer med forklaring om hvordan vi har oppnådd tallet. 
Innendørs, utendørs, hvilken protokoller benyttet. Har vi gjetta selv eller brukt Stravas gjetting?

Selv har jeg holdt meg til innendørs FTP testing. Zwifts Ramp-Test er den jeg bruker nå. Den er teknisk enkel å gjennomføre. Grei mentalt og gir meg resultater jeg "føler" er brukbare til å bygge opp trening etter. 

Det er lenge siden jeg har kjørt 20 minutter og jeg finner det mye mer mentalt krevende. Man er også avhengig av riktig "pes" for å få et fullgodt resultat. Tidligere har jeg også kjørt to ganger åtte styrt fra Wahoo Bolten.  Både Ramp og to ganger åtte gir tilnærmet like resultater. Testing ute med to ganger Grefsenkollen gir meg myyye høyere tall enn rulletesten og jeg kan ikke bruke de resultatene til annet enn å skryte av. 

Nå til tallene. Ramp test 31.07 275 watt. 30.12 273 watt.  Vekt et par-og-åtti kilo. Noe som gir meg 3,35 w/kg og blant bunnslammet i gruppe B på Zwiftritt.
Jeg mener den siste testen er gjort på en dårlig dag og at jeg har mer å gå på. Men har ikke bevist det.... 

De nysgjerrige kan titte her
image.png.38d7ff09185765e6322c7cfc2ca23eaa.png


Sjekker jeg på Ramptester på Zwift ser jeg at jeg klarte å tyne ut 289 watt i januar 22 og skrev at jeg ikke ville styre trening etter det. Om det var en spesielt god dag eller en spesielt dårlig kalibreringsdag, den var i alle fall ikke til å bruke til noe. Når jeg trente med treningspanelet i terrengsykkel i 2012 målte jeg 285 på beste test. Men det var blod/latktat og en "klassisk" rulle-test ville sikkert gitt mer.  

LarsB


Nå har jeg kjørt en ny test og fått belønning for strevet!
Denne ramptesten ga 282 watt og vekt på 82 gir meg 3,4 watt/kg. En økning fra 273-282 er jeg fornøyd med. 
De nye wattallene i stravaøkter er hardere å gjennomføre, og jeg tar meg friheten til å justere litt ned i en overgangsfase. 

Går jeg ned til 80,5 kilo får jeg 3,5 watt/kg. Et pent og rundt tall som ikke vinner noen B-ritt på zwift.

LarsB

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (På 13.2.2024 den 6.03):

Jeg tror jeg har potensiale for en høy FTP. Men...pizza...😌

Egentlig påvirkes ikke FTP av vekt, siden det er et effektnivå, men watt pr. kilo derimot, det er pizzapåvirkelig. Og så er det så viktig når vi zwifter alle sammen. 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (45 minutter siden):

Egentlig påvirkes ikke FTP av vekt, siden det er et effektnova, men watt pr. kilo derimot, det er pizzapåvirkelig. Og så er det så viktig når vi zwifter alle samme. 

LarsB

Godt forklart. Men var egentlig bare fleip ☺️.

Jeg er usikker på FTP her, men håper å få målt det i vår. Har alltid syklet på puls, meg det er totalt bortkastet for min del med den helsa jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min terskeltest innendørs er 1x 40+ minutter jamnt, watt=terskel. Jeg er den eneste jeg kjenner som bruker den protokollen, men det gir en rimelig direkte melding om FTP den dagen og er en grei treningsøkt. 

Ulempen med å ha vært ganske god før og kjøre den økta, er at den gir god tid til å reflektere over at "terskel til utmattelse" er til forveksling lik "kanskje litt voldsom restitusjonstur, dette, men ingen skade skjedd" for et par år siden.

Den kunnskapen biter litt på motivasjonen kjenner jeg. Jaja. Jeg bikker vel 240 Watt i løpet av uka tenker jeg, og bonuskiloene jeg så omhyggelig samlet over lang tid er nå nede i kun ensifret.

For tida er målet helt klart å trene jevnt, heller enn optimalt, eller enda verre, som i gamle dager. Treningspausene har vært drepen gjennom og etter koronatiden. Innafor det, helst en fornuftig periodisering med terskel og O2-økter, men heller trene noe annet enn ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

FTP: 195,5
W/Kg: 2,93

Prosedyre: To Critical Power-tester, en 3-minutter og en 12-minutter. FTP estimert av kalkulatoren til High North. Utført på ergometersykkel

Ambisjonsnivå: Mosjonist, trener mot å ha bedre utholdenhet på lange klatringer.

Egentlig et skuffende resultat. Målte meg selv til 239 da jeg gjorde 2x8 minutter drag utendørs på tampen av sesongen i fjor.

Endret av martibs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Når en måler ftp er vel poenget slik jeg ser det å måle egen utvikling (bortsett fra første gang da). Så vet en at det er litt forskjell på forskjellige wattmålere- både innad innen smartruller og innen wattpedaler som Assioma og Garmin, via Stages med måling på et bein og til wattkranker.

Jeg startet innendørssyklingen med ei Turbo Muin rulle som ga så gode tall at jeg gikk rett opp til A rytter på Zwift og hadde tall som ville plassert meg på landslaget omtrent. Hadde bedre watt tall enn en i klubben som har vært topp 3 flere ganger på Birken i klassa si, og det var da jeg for alvor forsto at dette blir bare tull og kjøpte ny rulle. Testet Muin rulla mott wattkranken og fikk over 60 watt forskjell i favør Muin. Spesielt ille var det første 10 min der det var enda mer, kalibrerte når rulla var varm, men tråkket lett 350 w.

Litt skuffende å se at en gikk ned 50 watt i ftp, men skulle det ha noe poeng å se utviklingen på formen min så måtte noe gjøres. Kjøpte i tillegg Assioma Uno og en Quark wattkrank. Sammenlignet rulla (Kickr Core) med begge de to og fant ut at jeg tråkker 48/52 på beina. Altså 48% kraft i snitt på venstre bein (sikkert grunnet isjias), og en del ganger ned i 47%. Byttet derfor Assioma Uno med et sett Duo og bruker enten pedalene eller wattkranken som kraftmåler inne. 

PÅ den  måten får jeg reelle tall i forhold til hva jeg klarer ute (så kan selvsagt Assioma og Quark være litt feil, men så lenge jeg bruker de samme vil jeg lett se utviklingen min).

 

Endret av Kaiost
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (23 timer siden):

Når en måler ftp er vel poenget slik jeg ser det å måle egen utvikling (bortsett fra første gang da). Så vet en at det er litt forskjell på forskjellige wattmålere- både innad innen smartruller og innen wattpedaler som Assioma og Garmin, via Stages med måling på et bein og til wattkranker.

Jeg startet innendørssyklingen med ei Turbo Muin rulle som ga så gode tall at jeg gikk rett opp til A rytter på Zwift og hadde tall som ville plassert meg på landslaget omtrent. Hadde bedre watt tall enn en i klubben som har vært topp 3 flere ganger på Birken i klassa si, og det var da jeg for alvor forsto at dette blir bare tull og kjøpte ny rulle. Testet Muin rulla mott wattkranken og fikk over 60 watt forskjell i favør Muin. Spesielt ille var det første 10 min der det var enda mer, kalibrerte når rulla var varm, men tråkket lett 350 w.

Litt skuffende å se at en gikk ned 50 watt i ftp, men skulle det ha noe poeng å se utviklingen på formen min så måtte noe gjøres. Kjøpte i tillegg Assioma Uno og en Quark wattkrank. Sammenlignet rulla (Kickr Core) med begge de to og fant ut at jeg tråkker 48/52 på beina. Altså 48% kraft i snitt på venstre bein (sikkert grunnet isjias), og en del ganger ned i 47%. Byttet derfor Assioma Uno med et sett Duo og bruker enten pedalene eller wattkranken som kraftmåler inne. 

PÅ den  måten får jeg reelle tall i forhold til hva jeg klarer ute (så kan selvsagt Assioma og Quark være litt feil, men så lenge jeg bruker de samme vil jeg lett se utviklingen min).

 

 

IMG_0895.jpeg

IMG_0896.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin: 320 W (4,57 W/kg)
Xert: 345 W (4,93 W/kg) - stoler ikke helt på algoritmene her
Siste FTP-test på Zwift: 322 W (4,6 W/kg)

Veier stort sett 70 kg og sykler jevnt 4,6 W/kg under ritt. Mye sone 2 og sper på med konkurranser på Zwift. Kjører VO2-økter hvis det blir lite hardt ei uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sax skrev (6 minutter siden):

Garmin: 320 W (4,57 W/kg)
Xert: 345 W (4,93 W/kg) - stoler ikke helt på algoritmene her
Siste FTP-test på Zwift: 322 W (4,6 W/kg)

Veier stort sett 70 kg og sykler jevnt 4,6 W/kg under ritt. Mye sone 2 og sper på med konkurranser på Zwift. Kjører VO2-økter hvis det blir lite hardt ei uke.

Jeg må justere vekta mi med 10 kg ser jeg for å få slike tall:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (På 21.1.2024 den 18.40):

Ikke testet ren FTP nå i det siste, men inne nå så har jeg ca 350-355. Det går gradevis oppover. Vet at det stopper gjerne mellom 360-380 et sted hvis jeg får trent jevnt over lang tid. (Noe som stort sett blir avbrutt av sykdom med 3 barn i hus). Da er det hvor lav vekten er som betyr mest. 
 

På samme tid i fjor var det ca 270 etter en lengre tid uten trening og oppussing. 
 

Det beste jeg har hatt er +/-395men da veide jeg også 15 kg  mindre enn nå. Så forskjellen var sånn sett enorm fra nå. 
 

Målet i år er å veie ca 75 kg og ca 360 ftp (utendørs). Klarer jeg det er jeg veldig fornøyd. Vet av erfaring at det er vekten som er vanskeligst. 

Etter en februar med influensa og knapt trening så ramlet det ned +/-30 watt igjen. Så går "fort" opp, men enda fortere ned 😛

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Kaiost er inne på så varierer målingene på de forskjellige duppedittene mye. Selv har jeg aldri målt FTP, men har en viss pekepinn på at den er mellom 265 og 280W alt etter hvilken måler som brukes. 

Det som har vært interessant er om det kunne vært vist til et tidsmål utendørs enten med tiden opp et kjent bakkesegment eller snittfart på en tempo. Beste for min del er 29 min. på 20 km (305W) og <14 min. på 10 km (329W) med temposykkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

https://no.wikipedia.org/wiki/Sykkelytelse

Man kan beregne noen verdier av interesse. For eksempel får man, forutsatt ingen vind, følgende resultater for effekt levert til pedalene (i watt):

90 kg rytter + sykkel:

  • 175 W for at en 90 kg kombinasjon (sykkel + rytter) skal sykle 9 m/s (32 km/h) på en flate (hvorav 76% av innsatsen medgår i å overvinne luftmotstand), eller 2.6 m/s (9.4 km/h) på en 7% stigning (2.1% av innsatsen medgår i å overvinne luftmotstand).
  • 300 W for at en 90 kg kombinasjon (sykkel + rytter) skal sykle 11 m/s (40 km/h) på en flate (83% av innsatsen medgår i å overvinne luftmotstand) eller 4.3 m/s (15 km/h) på en 7% stigning (4.2% av innsatsen medgår i å overvinne luftmotstand).

65 kg rytter + sykkel:

  • 165 W for at en 65 kg kombinasjon (sykkel + rytter) skal sykle 9 m/s (32km /h) på en flate (hvorav 82% av innsatsen medgår i å overvinne luftmotstand), eller 3.3 m/s (12 km/h) på 7% stigning (3.7% av innsatsen medgår i å overvinne luftmotstand).
  • 285 W for at en 65 kg kombinasjon (sykkel + rytter) skal sykle 11 m/s (40 km/h) på en flate (87% av innsatsen medgår i å overvinne luftmotstand) eller 5.3 m/s (19 km/h) på en 7% stigning (6.1% av innsatsen medgår i å overvinne luftmotstand).
Endret av Kaiost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

300W målt på krankarm (4iiii) 

260W målt på Tacx Neo 2 samme dag....

3,01 watt/kg. Basert på Tacx Neo 2 målingene. 

Er det bare jeg som synes det er rart at to målekilder måler watten til 40-60w forskjell på samme insats? Begge kilder ble kalibrert før test...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirkekne skrev (37 minutter siden):

målt på Tacx Neo 2 samme dag....

Samme dag bare, eller faktisk samtidig?

Ofte kan de på kranken vise litt høyere, siden de måler direkte kraft, mens noe lenger bak i systemet måler etter tap i drivverk osv., men da sjeldent snakk om 40 W forskjell.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kettill skrev (På 6.3.2024 den 20.58):

Som Kaiost er inne på så varierer målingene på de forskjellige duppedittene mye. Selv har jeg aldri målt FTP, men har en viss pekepinn på at den er mellom 265 og 280W alt etter hvilken måler som brukes. 

Det som har vært interessant er om det kunne vært vist til et tidsmål utendørs enten med tiden opp et kjent bakkesegment eller snittfart på en tempo. Beste for min del er 29 min. på 20 km (305W) og <14 min. på 10 km (329W) med temposykkel. 

Variablene for utendørssegmenter varierer mye mer enn "duppedittene". Effekt er en veldig presis måte å måle effekt på.. 

Jeg skal ikke kimse av en solid KOM, altså.. det er også viktig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krankarm har jeg alltid fått høyest målinger på, mens rullemåling har vært konsistent over flere. Wattpedaler stemmer ganske bra med rulle. Kan også legge til at jeg mister en del watt på ftp inne vs ute, et fenomen som virker å angå flere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...