Gå til innhold

Forbrukerkjøpsloven hos XXL


Anbefalte innlegg

Har noen erfaring med at XXL tilbyr tilsvarende eller bedre vare i forbindelse med reklamasjon? 

Jeg klaget på noen Viking Tyssedal BOA GTX barnesko som ble kjøpt billig i fjor, med en dårlig søm som de kunne bekrefte var en åpenbar reklamasjon, men ble litt overrasket når de mente eneste de kunne gjøre var å heve kjøpet. For 400kr får man ikke noe i nærheten av samme sko, og skoa har de ikke i sortimentet lenger. Viking har de til 1470 i egen nettbutikk. Viking tar kun reklamasjoner fra egen nettbutikk, så de ville ikke håndtere dette. 

Hvor vanskelig skal man være, her? Har latt gutten bruke de videre i påvente av mot til å klage mer. Membranen er ikke ødelagt, så de er vanntette enn så lenge, selv om ytterstoffet spriker litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på det samme. Sånn alt i alt så er butikkene kjipere og kjipere på garantier. Alt pjattet deres om bærekraft er bare ren løgn. Når reklamasjoner ikke koster butikk/produsent noe så mister vi muligheten til å tvinge dem til å slutte å produsere søppel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg som butikk må gi tilbake pengene, og ta tilbake et defekt produkt, er det nå vel en kostnad for meg involvert?

Jeg er ingen jurist, men om butikken gir deg pengene du har betalt tilbake tror jeg egentlig du har rettighetene dine dekket. Det står jo at du i utgangspunktet har rett til å kreve reparasjon eller omlevering, men ikke om det er uhensiktsmessig dyrt eller upraktisk for selger, og jeg lurer på om det at varen ikke lengre finnes i sortimentet vil falle inn under det punktet.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (22 minutter siden):

Om jeg som butikk må gi tilbake pengene, og ta tilbake et defekt produkt, er det nå vel en kostnad for meg involvert?

Joda, det er det, men det koster åpenbart ikke nok å lage produkter som ikke klarer vanlig bruk. Jeg vet ikke helt hvordan, men produsentene må tvinges til å lage kvalitet. Og det uten at man lager nisjeprodukter med eventyrpriser /ala Northern Playground). Med teknologiske fremskritt så må det gå an å lage holdbare barnesko uten at de trenger å koste veldig mye mer. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men jeg tror det er en dualitet her som også innebærer kraftig skjerpings blant oss forbrukere. Kjøp sjeldnere, bedre og dyrere må snart bli en greie hos flere, det kommer aldri noen krav til produsenter når majoriteten bryr seg så lite og aldri i verden kommer til å stemme fram politikere som har dette som fanesak og det kan gi smeller på lommeboka.

  • Like 4

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir av systemet er vel laget for å gjøre det så tungvint for forbruker å klage at mange velger å ikke gjøre det...

Brodern ble lovet gratis installasjon av fiber av Global Connect, og etter 11 måneder uten at de hadde fått det på plass kommer de med kontra beskjed om at det koster 10 000 kr. De hadde til og med kontrakt.

Telenor fikset gratis installasjon på tre dager...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde håpet at Viking Gore-tex-sko med veil-pris på 1470kr var en "kjøp sjeldnere, bedre og dyrere"-vare som skal vare mer enn 3 måneder før den kan reklameres på. Det er to mindre barn som kan arve de, også. 
Men erfaringen vår er at selv grisedyre Viking-sko er ganske bruk og kast. Forsterkning i tåa som ser ut som lær (eksempelvis Ludo GTX) er et kunststoff som slites vekk på én tur med føttene som brems på ett eller annet fremkomstmiddel i barnehagen. 

 

I denne saken så ser jeg ikke helt hvilke andre sko jeg skulle fått som var tilsvarende eller bedre, heller. Tror faktisk jeg skal innom å nevne at vi fortsatt bruker skoene, og reklamere etter at sesongen er over. Da aksepterer jeg fint å få hevet kjøpet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (27 minutter siden):

Jepp, men jeg tror det er en dualitet her som også innebærer kraftig skjerpings blant oss forbrukere. Kjøp sjeldnere, bedre og dyrere må snart bli en greie hos flere, det kommer aldri noen krav til produsenter når majoriteten bryr seg så lite og aldri i verden kommer til å stemme fram politikere som har dette som fanesak og det kan gi smeller på lommeboka.

Må jo være enig i det meste der, men hvordan går det egentlig med at vi forbrukerne skal ta ansvar? Går det egentlig veldig bra? Det er bra deilig for produsenter, politikere og markedet å lempe ansvaret over på oss. Fasit i dag viser vel at det ikke skjer så veldig mye når ansvaret blir smurt utover en denne enorme gruppen "forbrukerne".

Oppi det hele så er det jo ikke alltid sammenheng mellom kvalitet og holdbarhet. Du får kjøpt veldig mye dyr sjit. Vi kan jo bruke barneklær som et eksempel: Hvem er det som markedsfører seg med spesielt slitesterke klær til en pris vanlige folk kan ha råd til? Jeg har for eksempel lett etter sko og finner ingen. Det beste jeg har funnet er 5.10 sine junior sko. Jeg lette etter regnbukser med forsterkninger og som ikke er tulling dyre. Jeg fant ingenting. Barn mister ting og vokser, så det er ikke mulig å betale ubegrenset mye. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite forbehold om at jeg ikke har lest siste versjon av forbrukerkjøpsloven grundig, det kom noen endringer fra nyttår. 

Juridisk ligger løsningen i erstatningsreglene i forbrukerkjøpsloven. Mangel er et kontraktsbrudd fra selger og dersom selger velger heving vil dette utløse erstatning ca. tilsvarende det vil koste å kjøpe samme sko på hevingstidspunktet fratrukket hevingsbeløpet. Den praktiske måten XXL bør løse dette på er å gi deg et par "tilsvarende sko" uavhengig av hva disse koster nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjasmas skrev (17 timer siden):

dersom selger velger heving vil dette utløse erstatning ca. tilsvarende det vil koste å kjøpe samme sko på hevingstidspunktet fratrukket hevingsbeløpet.

Har du noen dokumentasjon på dette? De nettsidene jeg fant sier alle at man får tilbake kjøpesummen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (Akkurat nå):

Har du noen dokumentasjon på dette? De nettsidene jeg fant sier alle at man får tilbake kjøpesummen.

Hvis heving er til ulempe for forbrukeren kan man kreve reparasjon eller omlevering, med mindre det er "uhensiktsmessig dyrt eller upraktisk for selger". Usikker på hvordan man avgjør hva som er for dyrt for XXL-konsernet borti disken for barneklær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som fokuset er det økonomiske tapet.

Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven): Kapittel 11

Kapittel 11. Fellesregler om erstatning

§ 52.Erstatningens omfang

Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet.

Erstatningen omfatter ikke

a. tap som følge av personskade
b. tap i forbrukerens næringsvirksomhet.

§ 53.Beregning av prisforskjell ved heving

Dersom kjøpet heves og forbrukeren foretar dekningskjøp eller selgeren foretar dekningssalg på forsvarlig måte og innen rimelig tid etter hevingen, legges kjøpesummen og prisen etter dekningstransaksjonen til grunn når prisforskjellen skal regnes ut.

Er kjøpet hevet uten at det foretas dekning i samsvar med første ledd, og det er gjengs pris for tingen, legges kjøpesummen og den gjengse prisen på hevingstidspunktet til grunn når prisforskjellen skal regnes ut.

Som gjengs pris anses prisen på leveringsstedet for ting av samme slag eller, om det ikke gjelder noen gjengs pris der, på et annet sted som med rimelighet kan likestilles med dette, likevel slik at hensyn tas til forskjell i transportkostnader.

§ 54.Plikt til å begrense tapet. Lemping av ansvaret

En part som påberoper seg kontraktsbrudd fra den andre partens side, skal ved rimelige tiltak begrense sitt tap. Forsømmes dette, må han eller hun selv bære den tilsvarende delen av tapet.

Erstatningen kan settes ned dersom den vil virke urimelig for den ansvarlige parten ut fra tapets størrelse i forhold til det tap som vanligvis oppstår i lignende tilfeller, og forholdene ellers.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veldig god reklamasjonsopplevelse med XXL.

Hadde kjøpt en Lupine Piko der på salg, veldig god pris. Etter to år slutten den plutselig å virke, hvorpå jeg tok kontakt med kundeservice og sendte den inn for vurdering. Reklamasjonen ble godkjent (det var dessverre ikke noe å reparere), men på dette tidspunktet hadde ikke XXL Piko inne. Jeg måtte derfor få pengene tilbake, men ble samtidig lovt at jeg skulle få kjøpe en Piko til samme pris som jeg hadde betalt når de fikk inn igjen. Det tok nesten et år, det var kommet en ny modell, prisen var gått opp, men jammen fikk jeg kjøpe lykta for samme sum som jeg opprinnelig hadde betalt, som nå tilsvare drøyt 40% rabatt. Veldig ryddig av XXL, og mye bedre enn jeg turte håpe på. De kunne nok fint avskrevet meg med at kjøpet var hevet og det var det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btm skrev (9 minutter siden):

et tok nesten et år, det var kommet en ny modell, prisen var gått opp, men jammen fikk jeg kjøpe lykta for samme sum som jeg opprinnelig hadde betalt, som nå tilsvare drøyt 40% rabatt. Veldig ryddig av XXL, og mye bedre enn jeg turte håpe på. De kunne nok fint avskrevet meg med at kjøpet var hevet og det var det...

Av nysgjerrighet; Hvordan ble dette husket? La de inn noe tekst på deg som kunde i systemet? Fikk du noe skriftlig, eller var det en avtale mellom deg og lokal xxl-person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde e-post som bekreftet dette. Var ikke sikker på om de kom til å godta det, men det gjorde de. Jeg hadde et navn hos kundeservice, og det var samme person jeg hadde kontakt med gjennom hele prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (30 minutter siden):

Takk, men da lurer jeg på hvor det er bestemt at en mangel er å regne som et kontraktsbrudd?

Det korte svaret er at dette er selvsagt. Det er ikke direkte definert i forbrukerkjøpsloven hva gjelder selger (men omtalt som forbrukers kontraktsbrudd). 

Det litt lengre svaret er at dette følger av begrepsbruken i kjøpsloven, f.eks. at hevingsretten etter kjøpsloven bare gjelder dersom mangelen medfører et vesentlig kontraktsbrudd. Den generelle erstatningsregelen er prikk lik i både forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er rimelig enkelt, de kan ikke bare tilby deg å heve kjøpe, du kan kreve retting eller omlevering

De får kjøpe fra nettbutikken til Viking og gi til deg om de ikke har i sortimentet sitt lenger

Dette er ikke en uforholdsmessig kostnad

Hvis de nekter, så gjør du dekningskjøp på nettbutikken til Viking og så fremsetter du et krav mot XXL og tar dem inn for mekling hos Forbrukertilsynet
Hvis de ikke gir seg der, så er det Forbrukerklageutvalget som er neste

Teknisk sett ikke versjonen av Forbrukerkjøpsloven som gjelder ditt kjøp, men skal ikke være endret på det som er relevant for deg:
https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§26

 

Quote

§ 29.Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis den valgte beføyelsen er umulig å gjennomføre eller vil påføre selgeren uforholdsmessig store kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er uforholdsmessige, skal det blant annet legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om den andre beføyelsen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en lignende sak med XXL, dog med en sykkelrulle. Har fått godkjent reklamasjon hos Wahoo for den, men rulla er en gammel modell (Kickr v5) og den har jo ikke XXL inne nå. Fått tilbud om pengene tilbake. Jeg kjøpte jo rulla på salg for 7500, så det er rimelig lite aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...