Gå til innhold

Vond rygg og sykkelpendling


Anbefalte innlegg

Kontrollspørsmål: Hvor mye/hvor mange km i uka? Gjort det "i alle år" eller er det relativt nylig hun har begynt? Sekk på ryggen? Trenes det noe annen styrke ved siden av?

Min erfaring med ryggvondter i sykkelsammenheng er hofteleddsbøyere som blir for ensidige belastet og musklene i fremside lår som tar overhånd. Må trene hamstrings, rygg, sideveis planke ++ for å holde nogenlunde proporsjonal muskelsammensetning.

  • Like 3

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (12 minutter siden):

Kontrollspørsmål: Hvor mye/hvor mange km i uka? Gjort det "i alle år" eller er det relativt nylig hun har begynt? Sekk på ryggen? Trenes det noe annen styrke ved siden av?

Min erfaring med ryggvondter i sykkelsammenheng er hofteleddsbøyere som blir for ensidige belastet og musklene i fremside lår som tar overhånd. Må trene hamstrings, rygg, sideveis planke ++ for å holde nogenlunde proporsjonal muskelsammensetning.

Det er daglig sykkelpendling. Vi bor på Byåsen så det blir mye bakke hjemover. Gjort det i mange år. 

Tror du har rett i at det er snakk om styrketrening, men måtte bare sjekke om det var noen enkle løsninger. Prøver å være forsiktig med å si til kona at hun bør "trene mer". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (10 minutter siden):

Det er daglig sykkelpendling. Vi bor på Byåsen så det blir mye bakke hjemover. Gjort det i mange år. 

Tror du har rett i at det er snakk om styrketrening, men måtte bare sjekke om det var noen enkle løsninger. Prøver å være forsiktig med å si til kona at hun bør "trene mer". 

Som @andersar spør om, bruker hun sekk? Jeg pendler tidvis, som regel med sekk på ryggen med laptop og litt ymse i og det er stor forskjell på korsryggen min uten sekk og med. Blir alltid stiv i korsryggen fortere med sekk. Og dersom sekk er et must vil de fleste USWE-modeller sitte så høyt på ryggen at korsryggsmusklene ikke blir irritert (min uswe-sekk har ikke plass til laptop, det er suboptimalt). 

Tøying og bevegelighet kan være lettere å selge inn til kona som "yoga" også, just saying. :classic_wink:

 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler også mye med sekk, og selv om det går fint til vanlig, merker jeg at om jeg sykler ting som er brattere enn jeg pleier at det fort blir vondt i ryggen. Så for meg er sekk på flata ok, sekk i motbakke vondt.

Forøvrig flere ting som kan føre til vondter i ryggen. Har du sett på hvordan det ser ut når hun sykler? Det er forskjell på å få vondt fordi ryggen er buet, eller å bli stiv i korsryggen fordi hofta gynger frem og tilbake, feks, og må håndteres ulikt.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt nyfrelst på tøying. Det har ført meg ut i yoga, og kjenner at når jeg holder oppe yogatreningen (sånn 10-30 min pr dag) så er jeg generelt mindre stiv og vond i kroppen. Opplever også mindre av problemer med kne som jeg har hatt tidligere. Inbiller meg at jeg sykler raskere også, så jeg har sluttet med GPS så jeg slipper å få avkreftet dette.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@andersar kommer med gode råd. For meg var knebøy ganske essensielt for å slippe ryggvondter fra for mye stillesitting.

Enkleste forsøket er vel som noen nevner, sykkelvesker. Det minker belastningen på ryggen, og bedrer sittestillingen. Hvis det er uaktuelt, kanskje se hvor sekken belaster ryggen.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer og på det med sekk. Kanskje kjøre et lass (med bil) med klær og håndklær til skapet på jobb, så en bare frakter klærne en vei, hvis en ikke vil sykle med sidetaske.

Men og på det med kortere stem, eller stem som skrår opp litt / snur stemmen. Eller rett og slett en bike fitting av noen som kan sakene.

Men setet kan absolutt også være en grunn. Tror det har noe med hvor støtten under treffer, eller noe sånt. Noen seter så blir bevegelsesmønsteret feil og vekten fordelt på en måte som gir vondt i ryggen, mens andre kan fjerne vondt i ryggen.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (3 timer siden):

Jeg sykler også mye med sekk, og selv om det går fint til vanlig, merker jeg at om jeg sykler ting som er brattere enn jeg pleier at det fort blir vondt i ryggen. Så for meg er sekk på flata ok, sekk i motbakke vondt.

Forøvrig flere ting som kan føre til vondter i ryggen. Har du sett på hvordan det ser ut når hun sykler? Det er forskjell på å få vondt fordi ryggen er buet, eller å bli stiv i korsryggen fordi hofta gynger frem og tilbake, feks, og må håndteres ulikt.

Det er vel flere som har opplevd bedring ved å senke setet litt, mange som sitter for høyt og vugger sidelengs. Sammen med sekk og vinterføre kan det godt tenkes at det øker belastningen såpass at det får utslag som vondt i ryggen.

 

Edit: Ser at du har forsøkt å endre setehøyde. Gjort dette systematisk eller etter innfallsmetoden? Tenker på hvor mye, hvor lenge har hun syklet med ny innstilling, syklet med ny innstilling med/uten sekk osv.

Endret av Dingo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter styrketrening og da med fokus på kjernemusklatur. Jeg får også "vondt i ryggen" ved ekstra mye sykling, noen dager med planke og div øvelser så er alt ok. Yoga og tøying er helt sikkert også bra.

Når det gjelder sykling til jobb, tar jeg innimellom bussen og tar da med ekstra klær osv, for å sykle med så lett sekk som mulig. Enig i at sekk og sykling ikke er ideelt, men vanskelig å unngå helt ved jobbsykling.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips om styrke støttes 100prosent.

Ville også sjekket hvorvidt forutsetningene er til rette for en viss grad av et rundttråkk. Dvs. halvveis stive sko samt sko/pedal kombinasjon som ikke er glatt da dette utelukker en mer helhetlig aktivering av muskler i bein, rumpe og hofte. Aktivering av eksempelvis hamstring er viktig for å unngå belastning kroppen ikke er egnet for over tid, ref. punkt om ensidig belastning av quadriceps over. 

iVidere er et punkt fleksibilitet. Om hofteleddsbøyeren er stiv så vil dette føre til smerter fordi muskler står i ugunstig spenn for å holde hoften stabil når det tråkkes sittende. 

Vil tippe at ryggesmerten sannsynligvis skyldes slitne muskler mer enn noe annet. En skal dog være forsiktig da det fort kan bli smerter som er slitsomme å bli kvitt. 

 

Endret av Supermann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekk er nevnt, jeg slet med vond korsrygg en periode og kjøpte ny sekk da. Gikk fra en «vanlig» tursekk med gode stropper men uten skinner til en mer spesifikk sykkelsekk med skinner og greier (Osprey sekk). Da forsvant plagene omtrent over natta. Nå har jeg sykkelvesker og det er enda bedre. Ingen svett rygg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...