Gå til innhold

Raske og lette dekk for enkel sti og traktorvei, anbefalinger ?


Anbefalte innlegg

Som overskriften antyder er jeg på jakt etter noen raske og lette dekk, bruksområdet blir enkel sti og traktorvei når det er tørt/fuktig, i størrelse 29" x 2,4". For våte og bløte forhold har jeg dekk.
Foreløbig har jeg landet på Conti X-King og Vittoria Mezcal TNT G2, har brukt x-king før og var fornøyd men har lyst til å prøve noe nytt. Noen som har erfaringer med disse eller andre dekk som de ønsker å anbefale ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezcal TNT (eller XC Trail, som dei vel heiter no) i 2,35" var i alle fall veldige gode i Marokko. Rulla bra på asfalt samtidig som dei hadde meir enn godt nok grep til enkel sti. Eg veit ikkje korleis dei er over sleipe røtter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maxxis Aspen eller Recon Race ville jeg valgt 

Hvis du er tidligere fornøyd med X-King og ønsker et dekk med litt knast ville jeg valgt Fast Trak i 2.35 bredde , dette er etter min mening mye bedre enn X-King på absolutt alt . Finnes i flere gummiblandinger , T5 , T7 og S-works som har en kombo av disse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Barzo og Mezcal på en stisykkel noen år, og det fungerer finfint, på f.eks Røros, men også på knotesti så lenge det ikke er vått, grufullt når røtter blir sleipe, men finfint så lenge man passer seg litt, ellers, når det er tørt, og ikke for løst.

Synes f,eks DHR framme og Forekaster bak fungerer finfint, også, selv om framdekket er ganske grovt, så det har blitt en Røros-kombinasjonen, som fungerer veldig bra, for meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye som slår Continental race king 2.2 ihvertfall. Kjører konsekvent på det, og setter på Cross King foran når det er bløtt.

Jeg har en Scott Spark med RK på og går som ei kule. har en jeg trener med som har maken sykkel (meget habil syklist som satt med hele veien Tr.heim-Oslo på Trimtex Cycling Team  i fjor). Han byttet til RK på og syns han fikk ny sykkel. Klasseseier i Birken. 

Syns RK i 29" og tubeless er mye bedre dekk enn da vi hadde dem på 26" sykkelen og 35 psi. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle rundbanedekk med forsterkede sidevegger og klare for slangeløst oppsett, duger vel til ts' sitt bruk. Jeg kunne valgt mellom Race King, Barzo, Ikon, Rekon Race, Mezcal eller Aspen. Der fins andre alternativer  fra Specialized og Schwalbe, men dem har jeg liten erfaring med. Det avgjørende for mitt valg ville ha vært pris. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en jungel av dekk, og er nok stort sett preferanse som skiller:
Maxxis: Rekon Race, Aspen og Ikon
Schwalbe: Racing  Ralph / Racing Ray
Continental: Raceking
Vittoria: Mezcal
Specialized: Renegade / Fast Trak
Pirelli: Scorpion medium isj.. 
 

Tipper du finner deg til rette på alle disse dekkene.. Du kan og fint ha Thunder burt fra Swhwalbe som bakdekk, samme med Terreno fra Vittoria hvis rull er viktigere enn grep

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (10 timer siden):

Det er en jungel av dekk, og er nok stort sett preferanse som skiller:
Maxxis: Rekon Race, Aspen og Ikon
Schwalbe: Racing  Ralph / Racing Ray
Continental: Raceking
Vittoria: Mezcal
Specialized: Renegade / Fast Trak
Pirelli: Scorpion medium isj.. 
 

Tipper du finner deg til rette på alle disse dekkene.. Du kan og fint ha Thunder burt fra Swhwalbe som bakdekk, samme med Terreno fra Vittoria hvis rull er viktigere enn grep

 

Gew treffer hodet på spikeren her. Det er en jungel av dekk, og dekkene er som regel gode.

 

Selv sykler jeg på Maxxis Recon Race i år. Det samme er satt på kona og junior sin sykkel. Endte opp med denne typen dekk rett og slett fordi jeg fikk en god pris på de. Når jeg da i tillegg har god erfaring med de dekkene fra før av, var det ikke noe å tenke på. Har holdt på de siste dagene å satt opp dekkene slangeløse. Meget enkelt å få både dekkene på, samt få poppet de opp! Det er et stort pluss. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig nok ikke 2.4, men 2.2. Bontrager XR1  Team Issue har jeg kjørt mye på og er veldig lettrullende. Hakket mindre mønster enn Rekon Race eksempelvis, veldig god erfaring på de forholdene du beskriver. Uproblematisk oppsett slangeløst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en skikkelig langtur med mye asfalt og grus pluss en grustur til Kikut på Rekon Race så landet jeg på at de rullet veldig dårlig. På enkel sti er de derimot raske og man får igjen litt grip for motstanden på asfalt/grus. Mye til fordekk er det ikke, men det er jo de færreste i denne klassen. De har fått stå på "ritt" sykkelen fordi de kommer i 2.4 og jeg vil ha den satt opp så race og lett som mulig men med volum på dekkene. Hadde jeg skulle syklet mer grus eller typiske grusritt så hadde de blitt valgt bort. 

De er et par år nå så vurderer en spech combo med renegade x works bak og groundcontrol front.

Kan også fort bli conti RK men CK i front fordi det stort sett blir sti på denne sykkelen også. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Gubben skrev (På 5.3.2024 den 9.30):

Som overskriften antyder er jeg på jakt etter noen raske og lette dekk, bruksområdet blir enkel sti og traktorvei når det er tørt/fuktig, i størrelse 29" x 2,4". For våte og bløte forhold har jeg dekk.
Foreløbig har jeg landet på Conti X-King og Vittoria Mezcal TNT G2, har brukt x-king før og var fornøyd men har lyst til å prøve noe nytt. Noen som har erfaringer med disse eller andre dekk som de ønsker å anbefale ?

Jeg sier det enkelt i stedet for å ramse opp alt som finnes.

Maxxis Aspen 2,4. Maxxspeed

Sånn da har du svaret på spørsmålet ditt. Hvis 2,4 ikke er et krav går det fortere med 2,25 til tørre enkle forhold. 
De er billigere uten Maxxspeed og ruller litt dårligere og griper litt dårligere. jeg innbiller meg at jeg kjenner forskjellen på WT og Maxxspeed. 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har en dunk med diverse dekk jeg ønsker å bli kvitt. 
Den som henter vil få.  Send i så fall PM. 

Av dekk som er egnet for trådstarter er det et par Bontrager XR2 29x2,2, eller et par Pirelli MTB M - 29x2,4. 

For den spenningssøkende har jeg et par Maxxis Maxxlite 29x2,0 - bransjens letteste "terreng"dekk. Kanskje noe for en grussykkel med god klaring?
Send pm for å avtale opphenting på Oslo vest

Endret av SykkelØyvind

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg el-hardtail som kommer med nobby nic performance i 2.6. Det er vel en billig-gummi. Bruken blir mest vognhaling, men kanskje en og annen tur med enkel sti. Er performance gummien såpeglatt eller verd å bruke opp? Hva anbefales ved oppgradering? Ikon 2.35? Rekon 2.4?Eller 2.6? Har aldri prøvd 2.6 dekk før- på elsykkel er det kanskje bare å nyte økt komfort og grep? Har det ulemper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopp skrev (1 time siden):

Jeg har kjøpt meg el-hardtail som kommer med nobby nic performance i 2.6. Det er vel en billig-gummi. Bruken blir mest vognhaling, men kanskje en og annen tur med enkel sti. Er performance gummien såpeglatt eller verd å bruke opp? Hva anbefales ved oppgradering? Ikon 2.35? Rekon 2.4?Eller 2.6? Har aldri prøvd 2.6 dekk før- på elsykkel er det kanskje bare å nyte økt komfort og grep? Har det ulemper?

Sålenge du tar livet med ro og det er tørt vil jeg tro dekkene holder i massevis. Brede dekk er helt topp

Hvis det er skikkelig vått og du banker på vil du nok ønske deg gummi av best mulig kvalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Kopp said:

Jeg har kjøpt meg el-hardtail som kommer med nobby nic performance i 2.6. Det er vel en billig-gummi. Bruken blir mest vognhaling, men kanskje en og annen tur med enkel sti. Er performance gummien såpeglatt eller verd å bruke opp? Hva anbefales ved oppgradering? Ikon 2.35? Rekon 2.4?Eller 2.6? Har aldri prøvd 2.6 dekk før- på elsykkel er det kanskje bare å nyte økt komfort og grep? Har det ulemper?

Har et Nobby Nic Speedgrip-dekk i 2,6 til en billig penge. Feil for meg til sti, men fint for loffesykling med comfort. Mye bedre enn billig-addix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...