Gå til innhold

Barnesykkel til barn på 140 cm høyde


Anbefalte innlegg

Hei,

skal kjøpe hverdagssykkel ( grus og asfalt) til barn på 8 år som er 140 cm høy og har innerseam på 66cm.

Har sett på woom 5, men den blir for dyr og frykter at den kan bli stjålet.

Har sett på følgende sykler:

Frog 62/61

CANNONDALE KIDS QUICK 24"

Specialized Jett 24 ( 2022 modell på tilbud)

Noen som har forslag hvilken jeg bør gå for? Evt andre sykler? Pris bør være under 5000kr. Må kjøpe to barnesykler så kan ikke kjøpe de letteste og dyreste syklene.

takk for svar.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes både Frog og Woom er gode sykler. Har ikke prøvd Frog i den størrelsen, men størrelsen under. Ellers så kjøpte jeg en Woom 5 brukt (i meget god stand) for 3000kr på Finn, så venter man litt så kan godt få de godt under 5000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL sine White 240 synes jeg er veldig fine sykler. Pass på at du finner den letteste. 

Disse syklene finner du også mange av på Finn til en billig penge. Vanlige folk skjønner ikke hvor bra de er og selger dem billig i motsetning til f. Eks. Woom der mange vil ha fantasipriser. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at 24" nok er riktig, og at den white sykkelen er bra, men til en person på 140 så er den kansje litt akkurat passe. Dattera er noen få cm over 140 og hennes er på grensen nå. Hun fikk dropp fra sete til styre. Jeg byttet til et litt bredere riser-styre for å få opp styret litt. Bør være obs på at den kansje ikke passer neste år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24" ville jeg tenkt blir for liten om hen er 140cm. Min 8-åring er nå 134cm, og i fjor høst syns jeg nesten Orbea Laufey 24" begynte å bli litt liten. Den har han nå hatt i 2 år. Jeg har tenkt at han skal gå rett til 27.5" neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også 24" høres lite ut. Da kjøper du sykkel kun for sesongen i år. Ser Woom og flere "avslutter" 24" på ca 145 cm.

 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte sykkel hos Biltema, nesten halve prisen ifht XXL og rene sportsbutikker. Syklene ble stort sett brukt til småturer i nærområdet og en og annen tur på grusveier. De ble verdsatt og mye brukt.

Vedlikehold trumfer "dyre" sykler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Gubben said:

Jeg kjøpte sykkel hos Biltema, nesten halve prisen ifht XXL og rene sportsbutikker. Syklene ble stort sett brukt til småturer i nærområdet og en og annen tur på grusveier. De ble verdsatt og mye brukt.

Vedlikehold trumfer "dyre" sykler.

Jeg har skrudd på billige barnesykler og det er noe av det jævligste man kan komme borti. Dårlige materialer som ikke tåler barnebruk.

White-sykkelen som blir rost i skyene er også billig drit. Ramma er gjerne ikke helt rett, så skivebremsfestene ikke er vinkelrett (eller i nærheten) av skiva, så du får aldri bremsen rett på skiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (6 minutter siden):

Jeg har skrudd på billige barnesykler og det er noe av det jævligste man kan komme borti. Dårlige materialer som ikke tåler barnebruk.

White-sykkelen som blir rost i skyene er også billig drit. Ramma er gjerne ikke helt rett, så skivebremsfestene ikke er vinkelrett (eller i nærheten) av skiva, så du får aldri bremsen rett på skiva.

Da har vi forskjellige erfaringer, vi hadde absolutt ingen negative erfaringer med sykler fra BT. Spørs jo litt hva man forventer av sykler til barn også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har hjulpet noen venner med billige barnesykler er det helt pyton synes jeg også. Det meste er knotete og nesten umulig å få skikkelig. + en vekt som er helt tullete når man ser i % av kroppsvekt til de som sykler.

En kompis av mini her byttet fra en billig billig til en som var noen knepp opp. Plutselig syklet han opp bakker og hadde mye bedre kontroll enn på den billige sykkelen.

Skikkelige barnesykler er en billig investering for sykkelglede synes jeg i hvertfall. 🙂

  • Like 1
  • Thanks 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel delvis skyldig i å introdusere mine barn for vekthysteriet. Min erfaring er derimot nå at vekt (innenfor rimelighetens grenser) har svært lite å si (også) for barn. Jeg ville valgt rett størrelse, hensiktsmessig geometri, riktig utveksling, gode bremser og gode dekk hver gang fremfor at det skal være så innmari lett. Både for meg selv og for mine barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om hendler og krank som er tilpasset ungene, det er helt gull. Hadde ambisjoner om å få eldste på junior-racer men når den hadde voksen-size hendler ble hu altfor utrygg så det var tilbake på Frogen som er litt for liten. For å hijacke tråden litt så er vi også på utkikk etter lett sykkel til 135cm med passe oppreist sittestilling og festemuligheter for skjerm og gjerne kurv hvis noen har tips utover den nye City-saken til Frog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i de som påpeker at White 240 og 24" er liten for en som allerede er 140 cm. Jeg ser selv etter en 26" til mi på ca 140. 

Det var nytt for meg at White XC syklene er dritt, jeg antar da et de som er betydelig mye bedre er sykler i en annen prisklasse, spesielt når en tar hensyn til volum og dertil hyggelige bruktpriser på White. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjasmas skrev (1 time siden):

Jeg er vel delvis skyldig i å introdusere mine barn for vekthysteriet. Min erfaring er derimot nå at vekt (innenfor rimelighetens grenser) har svært lite å si (også) for barn. Jeg ville valgt rett størrelse, hensiktsmessig geometri, riktig utveksling, gode bremser og gode dekk hver gang fremfor at det skal være så innmari lett. Både for meg selv og for mine barn. 

Ja man trenger ikke det letteste.

Men hvilken barnesykkel er tung og har bra geometri, riktig utveksling, rett krankarm lengde osv. Slik jeg har sett det så er stort sett de syklene som er litt skikkelig også relativt lette. De tunge/billige syklene har gjerne også feil komponenter/dårlig geomteri. 

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for mange svar. Ser 24" kanskje blir for liten. Kan gå for en 26“ hvis dere tenker det er det beste. Woom ser eg blir for dyrt. Ikke så mange av de på Finn heller. Specialized Jett 24 skal veie 9,8kg. De fleste syklene ligger rundt 10kg.

Tar en tur på xxl og sjekker white sykkelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på 26" til eldstemann her mot slutten av sesongen. Han er vel 138cm nå og har en Diamant Ultra disc 24. den er fortsatt ok. Han testa en Scott 26" i høst og den var bittelitt stor da. Tror han fint kan ha en sånn nå, men tenker vente til ettersommeren med kjøp av 26" evt gå rett på 27,5" neste år. Utfordringene jeg ser er at mange 26" og 27,5" har for lange krankarmer. De ligger på 150mm og opp til 170mm på mange sykler. Og så er de fleste utstyrt med en rævva dempegaffel fra Suntour med coil (vi vil ha demping i front for bedre rælling på feks Trysil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde Frog sykler til begge ungene når de var yngre. Kjempe fornøyd. Jeg vil si at vekt på sykkel har mye å si, spesielt for en liten kropp. De var også veldig enkle å selge til en god pris når de ble for små. 

Har samme erfaring også med skiutstyr, kjøper en bra utstyr fra kjente merker (Fisher) er de mye lettere å selge videre når kidsa vokser fra. Ganske sikker på at totalsummen blir lavere enn ved å kjøpe noe der andre håndsverdien/interessen er lav. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener White 240 hvertfall er en kjempesykkel. Sønnen min som ikke er spesielt giret på stisykling kunne plutselig bli med på enkle stiturer uten skrik og hyl.  Blir helt klart en White 260 når barnet har vokst ut av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (På 25.3.2024 den 7.55):

Jeg mener White 240 hvertfall er en kjempesykkel. Sønnen min som ikke er spesielt giret på stisykling kunne plutselig bli med på enkle stiturer uten skrik og hyl.  Blir helt klart en White 260 når barnet har vokst ut av den.

For min del så virker White syklene ok i forholde til mye annet i samme prisklasse. Eneste grunnen til at jeg ikke har gått for White til kidsa er dårlig plass til dekk. Etter det jeg har funnet ut så er det ikke plass bak på 20 og 24" til mer enn ca 2" dekk. Greit med noe breiere gummi som gir litt ekstra demping når kidsa skal bli med på litt lett stisykling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...