Gå til innhold

Ny grusramme


Anbefalte innlegg

X-Night RS kom jo i februar, men denne lages ikke i str 58/XL pga. den forrige solgte dårlig i denne str. Den forrige modellen, X-Night SL er litt for hardcore, tror jeg. Sikkert perfekt når Eli Iserbyt skal kaste seg rundt påler på et jorde, men som grussykkel tror jeg det blir som å ri på en fuglehund.

Zukas får jeg søke litt rundt om. Østeuropeisk navn og en hjemmeside som ser ut til å være laget av en ungdomsskole-elev skriker jo ikke akkurat pålitelighet, men jeg har et åpent sinn! Det ser i det minste ut som at han også anerkjenner laaaaaange setepinner. 

Oilslick er ikke for meg, men hyller alle andre som velger noe annet enn stealth-sykler! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (2 timer siden):

Jeg må si at det der var kanskje den aller beste implementeringen av oilslick-finish jeg har sett.

Jeg postet ikke bilde av de mest ekstreme variantene hans av hensyn til forumets sarte øyne. 🙂 

Skulle jeg gå berserk og bestille fra Zukas en dag (noe jeg drømmer om) så blir det selvfølgelig betydelig mer fargesterkt. Slik som dette.

396484596_10160986692294628_7298121797393669113_n.jpg.d088c7382490b2ecd6959efb16cbd749.jpg

 

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YOLO skrev (2 timer siden):

Zukas får jeg søke litt rundt om. Østeuropeisk navn og en hjemmeside som ser ut til å være laget av en ungdomsskole-elev skriker jo ikke akkurat pålitelighet, men jeg har et åpent sinn! Det ser i det minste ut som at han også anerkjenner laaaaaange setepinner.

Tror ikke hjemmesider er mannens sterke side. Men han er RÅ på rammebygging, utelukkende basert på hva jeg har sett.  Han deler ganske hyppig på gruppen Framebuilders.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, den var jo nydelig, og godt priset!

"Lærte" meg et nytt ord også 😄 (fettling - the material with which the hearth of a puddling furnace is lined, usually a dolomite or refractory mixture)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (12 timer siden):

Noen spesiell lakk du ser for deg? Mange rammer i str 58 til salgs i UK feks hos Certini.

Sender Certini til Norge lenger? Visste ikke de hadde startet opp med det igjen etter Brexit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (På 18.4.2024 den 21.18):

Noen spesiell lakk du ser for deg? Mange rammer i str 58 til salgs i UK feks hos Certini.

Åja se der ja. Nei, var norske Specialized-selger jeg har snakket med. Er Certini solide? Priser inkl. noe avgift? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hrukin skrev (På 20.4.2024 den 15.06):

Hva med Colnago C64 Gravel

 

C68 Gravel, kanskje? Den er jo smellvakker, men meeeeeget dyr. Jeg tolker denne til å være litt mer rettet mot komfort enn ritt, så da blir det ikke helt treff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YOLO skrev (14 minutter siden):

Åja se der ja. Nei, var norske Specialized-selger jeg har snakket med. Er Certini solide? Priser inkl. noe avgift? 

Jeg har bare gode erfaringer, har bestilt derfra 3 ganger. Men bare varer < 10k. En gang glemte de noen skruer, men de ble ettersendt gratis. De trekker fra 20% britisk mva før de sender, men tror du må sende mail for å bestille til Norge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

YOLO skrev (På 17.4.2024 den 22.01):

men vindfang-kabler??? Om den kamelen svelges

...jeg har jo en Factor LS , og syns den kamelen glir greit ned. Har sram axs, så er kun to bremseslanger, og har bytta til Enve Aero styre, og da kommer slangene ut bak på styret og kan være veldig korte. 

Dette kan umulig fange mye vind. Da tror jeg setestag som går helt opp til toptube og runde rør på ramma koster mer aerodynamisk 😉 

image.png.6d88fe1769102cd6356025acbf225186.png

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (9 timer siden):

Dette kan umulig fange mye vind. Da tror jeg setestag som går helt opp til toptube og runde rør på ramma koster mer aerodynamisk 😉 

Men setestag til toptube og runde rør er jo det som er pent! 

Nei, Factor LS og Open UPPER er begge fete sykler. Sistnevnte tenker jeg er i gruppe med Crux, men føles litt utdatert. Er vel 5-6 år siden den ble lansert. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maggan skrev (2 timer siden):

Hvilken ramme heller du mot nå da, @YOLO? Har du en liste med faktisk aktuelle kandidater?

Takk for spørsmål!
Jeg må svelge en kamel. Og pga. ekstremt tidløs landeveissykkel med riktige setestag, samt at grussykkelen skal konkurreres med, blir kamelen «tradisjonell rammeform». 

Dette åpner for en haug med rå grusmaskiner, men skuffende mange ryker pga at fronten blir veldig høy hvis jeg skal kunne sitte høyt nok. (Ønsker sub 600 mm stack, men må ha 560-570 mm lengde på seterør, når pinnen er D-skaped og kortere enn runde.) Da ryker Kaius, Ostro, Grail m.fl.

Så nå vurderer jeg hvordan bygg med cockpit, setback, geometri og gruppe kan bli med følgende rammer (og utfordringer):

Addict Gravel RC (leveringstid, litt høy front og lakkering)

Rave SLR (sær cockpit, setepinnens lengde og klemme)

Basso Palta (sært stem og integrasjon, mister litt penhet i stor size)

Heller litt mot Rave hvis jeg kan få på en cockpit fra 0 SLR elns. Alltid hatt sansen for Wilier sine landeveissykler. Hvis bare Sepeda kan få koblet seg på her med en vurdering, så skal vi nok få landet dette før Tomte-runden er tørr. 

Endret av YOLO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (På 18.4.2024 den 10.34):

Kjære politikommisjonen.  Hva gjør man når man ligger etter en syklist som:
-Sykler rolig, selv når man passerer med ryggsekk og tunge gir
-Har Raphavest
-Har liten seteveske nerket "Attackeur"
-Har fin Cervelo Aspero
Og ødelegger det hele med å ha verdens mest lasete styretape. 

Siden jeg slett ikke var stilig i går torde jeg ikke påtale dette. Men hva er det korrekte å gjøre. Jeg tenkte at å fnyse var en passe reaksjon. Eller daske med SKS Wese-pumpen om det ikke hjalp. 

Om det var deg og du leser dette, så ikke vær lei. Bare si fra så skal jeg hjelpe deg med den tapen. 

LarsB

Koblet 2 og 2 sammen her og ser at LarsB har syklet forbi deg. Sikker på at du ikke skulle sett på noe litt mindre aggressivt? Er ikke så mye luftmotstand i 10km/t..kanskje en Silex kunne vært noe

  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

YOLO skrev (12 timer siden):

Rave SLR (sær cockpit, setepinnens lengde og klemme)

Rave er en av mine favoritter til crossover-bruk. Wilier selger den jo også både i landeveisvariant og i gravelvariant. Jeg ville valgt landeveisoppsettet og gjort om til gravel. 
En annen outsider kan kanskje være Superior X-Road? Samme ramme/gaffel for ldv og gravel. Gravel-modellene har 1x. 
Klaring til 40 mm, men ganske landeveislik geometri. Superkorte kjedestag og ganske bratte vinkler. Stack under 600 i 58 og under 580 i 56
https://superiorbikes.com/no-no/bikes/category/road-gravel/175?modelLines[]=176&modelLines[]=177

  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...