Sepeda Skrevet 26. april Del Skrevet 26. april Takker for tilliten, Yolo 🙂 Denne tråden er jo en gylden anledning for meg til kose meg med finurligheter ved siste generasjon rittsykler, og det hadde vært moro, men ikke er jeg oppdatert, ikke kan man lese alt ut fra mål og tekniske løsninger, og ikke har jeg erfaring med disse modellene, så lytt for all del til Øyvind. Det er en luksus å ha tilgang til slik innsikt, så utnytt det. De siste forslagene fra Øyvind treffer rett i hva jeg selv ville ha sett på. Og hør på andre på forumet som faktisk kjenner kategorien og de aktuelle syklene! (Har spammet forumet de siste dagene, men det skyldes mest at jeg dessverre er sykemeldt 😖 Varer forhåpentligvis ikke lenge.) 1 Siter Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JoeT Skrevet 26. april Del Skrevet 26. april Bare kjøp en Crux da Yolo. Eller en sykkel med tilnærmet rett overrør, da lang pinne ikke er pent. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YOLO Skrevet 27. april Forfatter Del Skrevet 27. april Soeder skrev (På 26.4.2024 den 10.51): Koblet 2 og 2 sammen her og ser at LarsB har syklet forbi deg. Sikker på at du ikke skulle sett på noe litt mindre aggressivt? Er ikke så mye luftmotstand i 10km/t..kanskje en Silex kunne vært noe Hehe. Seteveske... Funny Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gruskverner Skrevet 28. april Del Skrevet 28. april Hva er dommen på løsningene som kom på markedet for å kunne justere lengde på slep og kjedestag? Skulle jo i utgangspunktet tro at det ville gjort en ramme mer anvendelig som N=1. Egentlig samme spørsmål for gruskverning-spesifikke dempersystemer i stem, baktriangel og setepinne, hvorfor har det ikke bare tatt over markedet for grusspesifikke sykler? Det mest sannsynlige svaret er vel at de ikke trengs, all den tid folk stadig kjøper veldig dyre grussykler uten slike ting? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SykkelØyvind Skrevet 28. april Del Skrevet 28. april (endret) Gruskverner skrev (5 timer siden): Hva er dommen på løsningene som kom på markedet for å kunne justere lengde på slep og kjedestag? Skulle jo i utgangspunktet tro at det ville gjort en ramme mer anvendelig som N=1. Jeg synes mye av gleden med moderne gravelsykler er at de ikke har så mange kompliserende løsninger. Gafler med justerbart slep har lite praktisk betydning og medfører økte komplikasjoner - ofte krever de adaptere til brems osv i tillegg til det å vende på en innsats i gaffelen. Om demping har noe for seg avhenger nok i stor grad av underlaget man sykler på og terskelen man har for å irritere seg over ubehag. Jeg er heldig og får (nesten) aldri vondt i hendene på sykkelen. Jeg fikk veldig sjelden armpump da jeg syklet enduro og megavalanche på terrengsykkelen og jeg har ikke behov for tjukk styreteip på raceren eller tjukke holker på terrengsykkelen. Andre har andre behov. Men ganske store dekk med ganske lavt trykk gir ganske mye demping så lenge ikke grusveiene blir alt for grove. Tilsvarende ser vi på utviklingen av sykler til Paris Roubaix. Brosteinspartiene i dette rittet har bare blitt verre med årene, men nå sykler nesten alle med den samme sykkelen som brukes ellers i året, men med 32-35 mm dekk i stedet for 25/28. Dempingen vi så ble bygget inn i Roubaix-sykler tidligere var mer et resultat av at det bare er så mye demping man kan hente ut av 23-25 mm brede pariserdekk og aluminiumsfelger. Karbonrammer og karbonhjul ga litt ekstra demping, før skivebremsene revolusjonerte det hele ved å tillate mye større dekk uten store endringer på rammekonstruksjonene. Endret 28. april av SykkelØyvind Siter Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gruskverner Skrevet 28. april Del Skrevet 28. april Det er i og for seg min erfaring også, og det er egentlig kun på vaskebrettene nedover fra Ørfiske mot Hakadal at jeg virkelig kunne tenkt meg demping på Nordmarksgrusen. Samtidig elsker jeg demping i både gaffel og setepinne (Suntour SP-12) på el-bysykkelen, først og fremst over fortauskanter og hull i asfalten. Men på en el-bysykkel sitter man jo med mindre mulighet for å være smidig med selve sykkelen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YOLO Skrevet 2. mai Forfatter Del Skrevet 2. mai SykkelØyvind skrev (På 26.4.2024 den 11.10): Rave er en av mine favoritter til crossover-bruk. Wilier selger den jo også både i landeveisvariant og i gravelvariant. Jeg ville valgt landeveisoppsettet og gjort om til gravel. Bestilt! Med slammet cockpit fra Wilier 0 SLR med målene 130x400 mm. 1x Force AXS med 44T foran og 10-44 bak. 303 Firecrest blir med over, med Tufo Speedero i 41 mm bredde (målt). Krysser fingre for å ende sub8,0 kg med XTR-pedaler og det hele. Rundt 7,5 med asfalt-dekk og Look-pedaler. Takk for banter og bistand her! Bilder kommer neste uke. 7 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hen9ng Skrevet 2. mai Del Skrevet 2. mai (endret) Tsjekkisk joker inn fra siden Festka Rover eller Festka Scout for fremtidige gravel kjøpere siden Yolo allerede har bestilt. Endret 2. mai av Hen9ng 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 3. mai Del Skrevet 3. mai As consciousness is double, when double is the vision @YOLO Merk at jeg ikke legger ut den andre videoen der det tydelig er to avstandsskiver under styret 🤮 og snakk om racing geometry with endurance flavour 🤮🤮 1 1 Siter Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YOLO Skrevet 3. mai Forfatter Del Skrevet 3. mai @Sepeda haha! For en snutt 🏆 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soeder Skrevet 4. mai Del Skrevet 4. mai YOLO skrev (På 2.5.2024 den 23.30): ...1x Force AXS med 44T foran og 10-44 bak... Interessant valg. Hadde du 1x på Aspero også? Sykler du CX? Virker som veldig mange sverger til 2x på grus..bortsett fra CX-syklister. Selv ser jeg at 1x dekker mitt behov og gjør det mindre kompleks, men du er nok på et (helt) annet nivå da 😅 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YOLO Skrevet 4. mai Forfatter Del Skrevet 4. mai Soeder skrev (8 timer siden): Interessant valg. Hadde du 1x på Aspero også? Sykler du CX? Virker som veldig mange sverger til 2x på grus..bortsett fra CX-syklister. Selv ser jeg at 1x dekker mitt behov og gjør det mindre kompleks, men du er nok på et (helt) annet nivå da 😅 Sykler ikke CX, men digger 1x på grus. Er man kresen på kadens, har 2x noe for seg. Ikke mht, utveksling imo. Ikke helt enig i at de fleste kjører 2x på grus. Ser du på Unbound eller andre Lifetime GP-ritt, så er de fleste på 1x. Dog ganske mange med terrenggir med 48 eller 50T foran, med 10-50 eller 10-52 bak. 10-44 og 44t foran er helt perfekt for mitt bruk. Lett nok for det bratteste, og tungt nok for fart. Sjeldent behov for å tråkke over 55 km/t på grus og grusritt. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
msteiro Skrevet 4. mai Del Skrevet 4. mai Synes 2x er mer vanlig på de rimeligere grusracerne, sikkert fordi 11 og 12s er dyrere, så de slipper unna med 2x10 uten så stort spenn i kassett som typisk 1x12 har. Evt så gjenbrukes også mye fra landevei. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jamez Skrevet 4. mai Del Skrevet 4. mai Jeg har egentlig vært veldig pro-1x i flere år, men på Factor LS'en min er det 2x (48/35 og 11-36) , og må si jeg ikke har vurdert å bytte. Det funker rett og slett supert, og har ikke opplevd problemer med kjededropp e.l. heller. Må bare være veldig nøye når man setter opp framgiret på sram, så oppfører det seg bra. Ser jeg bruker ganske mye tid på enten veldig lett gir, eller veldig tungt gir - og med 1x får man liksom skeiv kjedelinje mesteparten av tiden da... Men, om man sykler mer flatt og ligger jevnt mellom 15 og 35km/t havner man jo fint i midten av kassetten også med 1x da. Skulle jeg hatt 1x på den ville det blitt 48T foran og 10-52 bak... 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YOLO Skrevet 7. mai Forfatter Del Skrevet 7. mai Sykkel hentet, montert og testet. Mangler justeringer og bytte av noen smådeler før gode bilder kan tas. Rammen er enda lettere enn forventet, så sub8 går med god margin, også med grov setup. 10 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 8. mai Del Skrevet 8. mai Gleder meg til turrapport! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Even Skrevet 8. mai Del Skrevet 8. mai (endret) Bilde av cockpit?😉 Ikke supermye å gå på dekk/ramme på bakhjulet ser det ut som? Endret 8. mai av Even Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaute R. Skrevet 8. mai Del Skrevet 8. mai andersar skrev (På 18.4.2024 den 12.49): Jeg postet ikke bilde av de mest ekstreme variantene hans av hensyn til forumets sarte øyne. 🙂 Skulle jeg gå berserk og bestille fra Zukas en dag (noe jeg drømmer om) så blir det selvfølgelig betydelig mer fargesterkt. Slik som dette. Njæ. For meg vil sånne alltid gi assosiasjoner til Merida Albon Tech fra rundt 1990. Og det er ikke noe pluss i boka mi, fråsiresånn. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YOLO Skrevet 9. mai Forfatter Del Skrevet 9. mai Da er den foreløpig ferdig. Unaas leverte den med hendler som pekte rett til vers, selv om bestilling var «i vater». Gjenstår Garmin Mount, bytte av expander, top cap og styreteip. 7,86 kg før aller siste finpuss. Ikke syklet skikkelig på den enda. Cockpit er den som følger med Wilier 0 SLR. Dimensjoner er 130mm x400 mm (c-c). Skal veie 327 gram i 110x420. Ikke veid selv. Dekk måler 41mm på felg, og jeg anser klaringen som mer enn tilstrekkelig. Bildedump: 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 9. mai Del Skrevet 9. mai Synd at et av krankdrevene har falt av under transport og du bare hadde stipedaler tilgjengelig da du satte den opp 😜 men ellers er dette vidunderlig og vakkert. 1 1 1 Siter Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 9. mai Del Skrevet 9. mai Forresten - er ikke Tufo Gravel Speedero retningsbestemt? Jeg tror du har satt dem opp i forskjellige retninger foran og bak. Enkelte gjør det for bedre grep bak og mindre rullemotstand foran, men det ligner ikke @YOLO 1 Siter Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vemod Zachariassen Skrevet 9. mai Del Skrevet 9. mai Setet ditt står for høgt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 9. mai Del Skrevet 9. mai Vemod Zachariassen skrev (Akkurat nå): Setet ditt står for høgt. Det er faktisk rytteren som er for høy. 1 1 Siter Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YOLO Skrevet 9. mai Forfatter Del Skrevet 9. mai Sepeda skrev (7 minutter siden): Forresten - er ikke Tufo Gravel Speedero retningsbestemt? Jeg tror du har satt dem opp i forskjellige retninger foran og bak. Enkelte gjør det for bedre grep bak og mindre rullemotstand foran, men det ligner ikke @YOLO Vet du hvilken vei jeg skal da? Føkk! Jeg ser det, brainfart i guffe-rus. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vemod Zachariassen Skrevet 9. mai Del Skrevet 9. mai Sepeda skrev (Akkurat nå): Det er faktisk rytteren som er for høy. 😉 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.