Gå til innhold

Ny grusramme


Anbefalte innlegg

Oi. Mye bra innspill her nå’

Ridley X-Night ja, den er dritfet. Har vel rykte på seg for at være den mest hardcore CX-rammen, som gjerne ikke er helt kompatibel med grus-kos. Skal sjekke geometri på den nye modellen. Ridley er store i str. og har lange seterør. L funker  

Grail. Denne har vel ikke «ganske lik» geometri som Aspero og Crux? Er vel betydelig mer slack? Uansett litt for compact ramme og mye proprietære løsninger for min smak.

Basso Palta skal jeg sjekke nærmere ut. Den forrige modellen hadde litt uheldig utseende, men den siste ser jo ikke så verst ut. 

Ostro er fet, men for «moderne» for meg. Setestag og stigende overrør, selv med såpass aggressiv geometri. Tror ikke jeg får nok sittehøyde på største size en gang. Sitter på 87 cm. 

Dekklarering for 40mm tenker jeg er et minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/26/2024 at 1:51 PM, Ndreas said:

Det er så sjuke priser, fatter ikke at det selges noe særlig kvanta... Spesielt i disse tider med dyrtid og varer på lager. Virker heeeelt virkelighetsfjernt

Escape Collective intervjuet CEO i Factor om kostnadene ved sykkelproduksjon og fikk overraskende detaljerte svar (det er også en follow up podcast om hvorfor sykler i midtsjiktet ikke er særlig mye dyrere enn før): 
 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Grail er ikke ganske lik som Aspero og Crux, misforståelse der. Du sa at Aspero og Crux var ganske like, men jeg tror forskjellen mellom dem er enorm. Litt basert på at jeg har hatt Aspero og Aethos, og tror Crux er next level akkurat som Aethos. Jeg var ikke frelst av Aspero, faktisk synes jeg Grizl gir en mer spennende sykkelopplevelse, kanskje fordi man sitter litt aggressivt. Så er den selvfølgelig ikke så nervøs som Aspero, men nervøsitet er ikke for meg det samme som raske kjøreegenskaper. Jeg solgte Aspero fort 🙂

Grail var kun et forslag fordi den da bør være mer racer-orientert enn Grizl, men samtidig med de gode egenskapene. Kortere kjedestag. Synes ikke geometri gir hele forklaringen alltid, men det vil ikke teoretikere være enige i 🙂

Bottom line er at jeg er bombesikker på at alt annet enn Crux er villspor for deg, jeg har lest tråden hvor du endte med Aspero og vet at du egentlig kunne hatt en Endurace som grussykkel, ikke noen av de grove redskapene som foreslås her i tråden. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurum Manto er vel også i nærheten av det du ser etter?  Kvikk landeveisaktig geometri, integrert, rund setepinne (forøvrig likte jeg at den har litt aeroelementer,  udh henger og t47 bb er jo også beste option om man først skal ha skrudd bb )  image.png.0dc455b3cc5117e7705817bec91a2688.png

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

chimp: Ok, da skjønner jeg, beklager misforståelsen. Jeg synes Aspero har vært helt konge den, egentlig. Men etter fire sesonger er det modent for noe nytt. Tror du har rett i at Crux hadde vært perfekt, utenom to bremseledninger ute i vinden helt foran. Grail er veldig compact, med D-formet pinne som ikke er lang nok, og cockpit litt sær for mitt vedkommende. 
Jamez: Manto tikker nesten alle bokser. Dessverre er rammen for compact, med for kort seterør for meg. Dessuten har jeg Magma allerede, og hadde kanskje blitt litt vel Contador-fanboy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (1 time siden):

Sjefen der sykler vel grus på Crux, kanskje i likhet med OP neste år. 

Hadde det ikke vært for at jeg elsker integrert cockpit og skjult kabelføring kunne jeg tenkt meg en Crux-ramme selv 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (2 timer siden):

 

44863535-B281-4B20-8AE2-A8B5F1CFC1B9.jpeg

Oisann, Olechr! Dette var nytt for meg. Men jeez, det var en lekker ramme. Sub 900 gram ulakkert i sz 55 er jo Crux-isj. Nå skal jeg jakte etter reviews og info. Takk for glimrende tips!

INGEN ANDRE PÅ FORUMET FÅR KJØPE BRIDGE FØR JEG HAR BESTEMT MEG HER!

baroudeur skrev (1 time siden):

Sjefen der sykler vel grus på Crux, kanskje i likhet med OP neste år. 

Som de sier i Bridge Bikeworks: You wouldnt want to drive a car with brake lines and electronic wires hanging out in the wind would you? 

rosandholm skrev (1 time siden):

«Hvis Pas Normal laget sykler»

Lekre, men noe av det mest hipstrete jeg har sett toppet med duse jordfarger som lakk 😁

Har du aldri ønsket en sykkel som «celebrates the relationship between rider and bike»? Neida. Hipstergravel tenker jeg er løsthengende klær, skjegg og styrebag med alkoholfri ipa. Gjerne rammeavtale selv om turen er på 40 km. 

Dette ser foreløpig ut som litt kontrær, no nonsense sykkelmoro, for oss som ikke liker proprietære løsninger, dødvekt og stigende overrør. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Ndreas skrev (12 minutter siden):

Syntes $5500 var drøyt for "chassis", men sånn er det vel med Enve.

 

I billigkroken har man denne, men er vel for lite ritt-orientert for OP:

https://www.ibiscycles.com/bikes/hakka-mx

Enve er alltid tullete dyrt ja. Den Ibis er sikkert god å sykle på, men ser jo ut som en leiesykkel. Den så ganske gammeldags ut 😛

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Olechr said:

Den Ibis er sikkert god å sykle på, men ser jo ut som en leiesykkel.

Artig at du seier det. Eg hadde ein tur på ein sånn i Marin Headlands i 2019. Som leigesykkel. Det var mitt fyrste møte med ordentleg grussykkel, så den kjentes veldig digg ut. Eg var naturlegvis innom Fairfax, the birthplace of mountain biking. Og så rulla eg tilfeldigvis forbi Wilderness Trail Bikes på veg tilbake til Golden Gate. Fin tur!

https://www.strava.com/activities/2865594138

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (22 timer siden):

Enve er alltid tullete dyrt ja. Den Ibis er sikkert god å sykle på, men ser jo ut som en leiesykkel. Den så ganske gammeldags ut 😛

Oppoverpekende stem og for bakoverrotert styre på skrytebilder av en sykkel på produsentens side gir alltid et dårlig inntrykk. Man kan kjapt tenke at her er det folk som ikke forstår kategorien de prøver å selge sykler i. Samtidig så er det nok slik mange setter opp sykkelen sin bevisst også. Så Ibis er kanskje mer realistiske i sitt show-oppsett?
 

Endret av SykkelØyvind
  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3T Exploro Primo er et ganske rimelig alternativ nå, men den har kanskje for moderne design? Den er også litt trang med 700c-hjul. 
https://www.3t.bike/en/217-primo

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo fruktbart med diskusjoner om rammer. Så skal ikke slå ihjel alt med mine sære preferanser. Men for min del:

3T og Enve blir altfor moderne. Enve lager jo overrør så stigende at jeg angrer på at jeg har drømt om hjulene deres i 10 år. Få det bort! 

Standert er for tunge. Alt annet er on point, men 1450 gram med ramme blir i overkant… selv i Yolo Barolo 😅 

Vakre og lette Bridge Surveyeyorer har visst en kranklager-innovasjon med gjenger i carbon. Jeg tror jeg har fløte i kjøleskapet med lenger forventet holdbarhet. 

Time ADHX 45 sine store størrelser er bare høyere enn resten, de blir ikke lengre. Kun stack, ingen reach. Proporsjonsmessig blir dette helt Magnus Devold i mine øyne.

Ibis er ikke dum, men vindfang-kabler??? Om den kamelen svelges, er det SW Crux all the effing way. (Str.58 i Crux finnes hvis ikke i Europa for tiden btw)

BMC Kaius er vurdert tross setestag i offside, men tror dere ikke seterøret kun er 533 mm i str 61. Med rund pinne (krever wedge) på 400 mm pluss sadel, blir estimert maksimal sittehøyde stutte 868 mm. Det er 7mm for kort. #thestruggleisreal

Så blir man sittende å se på Rave SLR, Palta, Grail osv. Det er jo bra specs og ser ok+ ut, men ikke helt frelst…

Virker som jeg må leve med Aspéro litt til. Heldigvis ser jeg at FDJ-damene fremdeles sykler på Lapierre, så det er noen som har det verre. 

 

Endret av YOLO
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at det der var kanskje den aller beste implementeringen av oilslick-finish jeg har sett. 
Normalt er olislick finish veldig nær å være den nye "fake-karbon" finishen. 
image.png.6814121f21cd9125961a760802aa2be4.png
 


LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...