Gå til innhold

Sokker og t-skjorter


Anbefalte innlegg

Begynner å bli lei av sokker og t-skjorter til hverdags som enten går hull på etter to dager eller strikk i hals som blir slakk. Hvor finner jeg slikt av god kvalitet? Har erfart at det meste som ligger ved disken når man skal betale i en klesbutikk er noe drit... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Icebreaker er et sikkerstikk. Dyrt, men om man liker å følge med på tilbud så er det mange muligheter. 

Jeg har icebreaker skjorter som er over 15 år. Da er de nedgradert til trening, men det sier noe om kvaliteten. 

Jeg har også en del av Houdini sin ull/syntet skjorter som jeg også synes holder seg godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ordinære skjortene deres varierer litt. De tynne har fått hull ganske kjapt, men de tjukke flanellskjortene jeg har har holdt seg meget bra, og brukes mye. Fordel med ting som ikke lukter etter én dags bruk.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt sokker som er i nærheten av Darn Tough. Ekstrem holdbarhet og er veldig gode. 

Når det gjelder t-skjorter o.l. så anbefales Northern Playground. Hele deres konsept er at du skal kjøpe mindre og bruke mer. https://www.northernplayground.no/nb/shop/t-skjorte

En annen favoritt som jeg _alltid_ bruker under biben er Devolds tank top laget i ullnett. https://www.devold.com/nb-no/wool-mesh-man-sleeveless2/?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Devold sin variant er i ull, Brynjes variant som jeg har testa er syntetisk. Ull er mykere og mye mer behagelig, syns jeg. Den er ikke så tett som bilder indikerer og er veldig elastisk uten å være slaskete. Brynje har kanskje en i ull også?

For øvrig er Brynje Arctic helt konge til alpint når du virkelig trenger varme. Netting innerst og ull utenpå fungerer supert til lavintensitet aktivitet om vinter’n. 

Endret av runermm
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange svar. Skal sjekke ut. En del har kommet med tips til det som ser ut som aktivitetstøy. Jeg tenkte mest i hovedsak på sokker og t-skjorter til hverdagsbruk. Altså IKKE til trening. Hehe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (36 minutter siden):

Ref Devold.

Jeg har faktisk to skjorter fra Devold på test nå. Meget gode! Brukt hver av de i 14 dager fra morgen til kveld uten å vaske de. Lukter ikke, holder passformen, og ikke en eneste nupp.

Running Merino 130 Shirt og Running Merino 130 Zip-Neck.

Jeg har veldig blandede erfaringer med Devold Ull T -skjorter. De to som er litt mer casual passform har krympet i lengden og utvider seg i bredden. De to som er mere tight i passformen har holdt bra men de er egentlig mer som undertrøye og regne mtp den passformen.
Har en Icebreaker skjorte som tåler «alt».  Den har til og med vært med på 60 vask uten å ta skade. Skal kjøpe flere av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (53 minutter siden):

Ref Devold.

Jeg har faktisk to skjorter fra Devold på test nå. Meget gode! Brukt hver av de i 14 dager fra morgen til kveld uten å vaske de. Lukter ikke, holder passformen, og ikke en eneste nupp.

Running Merino 130 Shirt og Running Merino 130 Zip-Neck.

Jeg har brukt de tynne Devoldtrøyene som mitt "go-to" erstatningsplagg for svette og klamme bomullsskjorter i årevis. Passformen varierer litt mellom modellene, husker ikke i farten hvilken jeg trives best i.  Lenge siden jeg kjøpte nye nå. Rapha sine ulltrøyer har også tjent meg bra, de må ha passert 10 år nå.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (47 minutter siden):

Jeg har veldig blandede erfaringer med Devold Ull T -skjorter. De to som er litt mer casual passform har krympet i lengden og utvider seg i bredden. De to som er mere tight i passformen har holdt bra men de er egentlig mer som undertrøye og regne mtp den passformen.
Har en Icebreaker skjorte som tåler «alt».  Den har til og med vært med på 60 vask uten å ta skade. Skal kjøpe flere av dem.

Jeg har hatt samme erfaring som deg og ikke brukt Devold på to år eller noe. Men endret inntrykket nå. Det brukes en miks av merinoull og Tencil som sannsynligvis er bedre nye tanke på å bevare passformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (4 minutter siden):

Jeg har brukt de tynne Devoldtrøyene som mitt "go-to" erstatningsplagg for svette og klamme bomullsskjorter i årevis. Passformen varierer litt mellom modellene, husker ikke i farten hvilken jeg trives best i.  Lenge siden jeg kjøpte nye nå. Rapha sine ulltrøyer har også tjent meg bra, de må ha passert 10 år nå.

Devold hadde noen veldig fine modeller for noen år siden. De som het Multisport var veldig godt. Litt tilfeldig under en prat med brodern på telefonen i fjor høst, så kom det fram at han fremdeles brukte den 12 år gamle Devold trøya mi han fikk ettersom jeg stort sett bruker superundertøy.

Må innrømme jeg vippset han en tusenlapp umiddelbart med beskjed om å kjøpe seg en ny skjorte...

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (12 timer siden):

Devold sin variant er i ull, Brynjes variant som jeg har testa er syntetisk. Ull er mykere og mye mer behagelig, syns jeg. Den er ikke så tett som bilder indikerer og er veldig elastisk uten å være slaskete. Brynje har kanskje en i ull også?

Det høres logisk ut. Devold har satset på Running, sykling(Kløvstien) og mer høyaktivitetssport siste året(? - årene). Har selv en Tuvegga jeg er svært fornøyd med, selv om 250 g m/2 er kanskje litt tykt om det er varmt i været, om en har noe under. Meshen til Devold er kanskje litt sårbar for rifter, men det er vel hovedsakelig når en er borti noe som kan skape rifter uansett. Har vurdert en Brynje Wool Thermo T-shirt w/ panels til sommerens packraft/ryggsekk-turer, hvor meg marinerer meg i svette, og det er negativt når temperaturen faller. Ull stinker mindre enn syntet, om en skal være ute i flere dager. Ikke luktfritt som noen innbiller seg, men den får ikke den kraftige funky lukten som syntetplagg har.

Vanskelig å vite om maskestørrelsen til Devold Running (som jeg antar er litt tettere) har noen svakere egenskaper enn den store maskestørrelsen som Brynje er kjent for.

Begynnt å bli et større utvalgt av nettingtrøyer nå:

Devold

RUNNING MERINO 130 TANK MAN  69 % ull (merino)/29 % Tencel®/2 % polyamid

go-293-204-a-940a.jpg?width=1308&height=737&rmode=max&format=webp

WOOL MESH 190 TANK MAN - 100% merino

go-151-204-a-960a_best-i-test-dinside-2020.jpg?width=1308&height=737&rmode=max&format=webp

Brynje:

Wool Thermo Light A-shirt 160 g/m2 - litt finere netting enn den originale. 80 % Merinoull / 20% Polyamid 17,5 Micron

p_10140100_slideshow_1

Wool Thermo A-shirt 125 g/m2  80 % Merinoull / 20% Polyamid 17,5 Micron

p_10150100_slideshow_1

mohansno skrev (12 timer siden):

Takker for mange svar. Skal sjekke ut. En del har kommet med tips til det som ser ut som aktivitetstøy. Jeg tenkte mest i hovedsak på sokker og t-skjorter til hverdagsbruk. Altså IKKE til trening. Hehe 

En kan ofte kjenne på stoffet om det vil vare lengre. Plagg i merinoull vaskes ofte på en mer skånsom vask - ullvask - og dermed holder det ofte mye lengre enn bomull. Når det kommer til rene bomullstrøyer er min erfaring at de som er litt tykkere i stoffet holder lengre. Tykkere bomullstrøyer koster ofte litt mer, men ikke mye, da en egentlig betaler mye for merke. Hvis bomull eller ull er fuktig, så er det mer sårbare for slitasje. En forlenger levetiden til bomullsplagg ved å f.eks. vaske på 30 grader og henge de opp til tørk kontra tørketrommel. Det er flere som sier "damprengjøring" er det nye, men ikke satt meg om det kun er en gimmick.

Generelt er sokker (kanskje klær?) kjøpt på H&M e.l. noe som ofte har kort leve tid. Kanskje har det litt med holdningen til fast fashion og. Selv liker jeg Pierre Robert sine sokker, både i bomull og ull. Kjøper det gjerne når det er på tilbud i div. kjeder. Veldig fan av boxerne deres også, og de hadde mange tilhengere i den store boxertråden på forumet. De tynne høye ullsokkene deres er veldig gode som hverdagssokker. God pris også når de er på tilbud. Nike sokker fra XXL e.l. pleier å ha ganske god kvalitet, de er gjerne ørlitegran tykkere enn billigsokker. Endel merker selges kun på navn. Fikk et sett med Eton fine merinosokker til jul, og de overlevde ikke mange dagene i pensko.

Et tips kan være å lære seg (eller helst kjenne noen eller ha noen i familien) som kan stoppe/reparere merinoullsokker. Jeg har flere godt brukte (dyre - kr 300-500) Smartwoolsokker, som er på sitt 5-6-7-8 liv. Samme når det gjelder ulltskjorter og annet. Det er ganske teit å kaste tskjorter til kr 500-900 fordi det er små hull eller rifter i dem. Plagget har gjerne mange mange år igjen i bruk, med en kosmetisk skavank.

Hvis man ikke er veldig impulsiv, så er det vel nesten ikke noe poeng å kjøpe klær til fullpris. Det er alltid noen som har salg, eller en 3 for 2 løsning. Fjellsport har vel så og si alltid en rabattkode, samme med VPG.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

runermm skrev (På 24.3.2024 den 15.38):

Når det gjelder t-skjorter o.l. så anbefales Northern Playground. Hele deres konsept er at du skal kjøpe mindre og bruke mer. https://www.northernplayground.no/nb/shop/t-skjorte

Litt usikker på hvor grensa går mellom "Konsept" vs "reklame-sales-pitch". 😉 

Er godt fornøyd med kvaliteten på min NP t-skjorte. Men er dessverre ikke fornøyd med passformen. Den er for løs i halsen og for kort i ermene for min stil. Beste ull-t-skjortene jeg eier er faktisk noen billige Neomondo fra XXL, som de solgte for et par år siden - men som dessverre forsvant ut av deres sortiment igjen. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

simson skrev (15 timer siden):

 

Litt usikker på hvor grensa går mellom "Konsept" vs "reklame-sales-pitch". 😉 

Er godt fornøyd med kvaliteten på min NP t-skjorte. Men er dessverre ikke fornøyd med passformen. Den er for løs i halsen og for kort i ermene for min stil. Beste ull-t-skjortene jeg eier er faktisk noen billige Neomondo fra XXL, som de solgte for et par år siden - men som dessverre forsvant ut av deres sortiment igjen. 

Jeg har samme erfaring med løs hals og slapp kropp. Men den var komfortabel uansett. Holdbareheten var ikke superimponerende. Jeg brukte min så godt som hver dag under  pandemien (og litt før) så måtte den parkeres siden den var helt gjennomsiktig og tynnslitt. På den andre siden har jeg en ulltrøye fra Pierre Robert, den er noe tykkere enn NP, og har ikke noe silke innblandet. Men den er mye mer holdbar, og er vel på sitt femte-sjette år nå. Litt hull på magen riktig nok. Men de har Hanne lappet for meg så det gjør ikke noe. 

Setter jeg kost/nytte på de to opp mot hverandre er det dessverre ikke noen tvil om hvem som vinner. Når de er sagt liker jeg tankene til Northern Playground og går med lua deres hele vinteren. 

 

 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...