Gå til innhold

Ny klokke - hvilken ?


HeavyDude

Anbefalte innlegg

Jeg har vært en trofast Polar-kunde i ca 20 år, men har nå begynt å gå lei av dårlig kvalitet på produktene. Jeg har en Grit X Pro klokke, som innimellom ( sjeldent, men j.... irriterende) går i svart når jeg avslutter en økt, med det resultatet at økta er borte, og klokka må tilbakestilles til fabrikkinnstillinger. Polar har ingen forklaring på problemet og kan bare si at begynner klokka med dette, kan det skje hyppigere. Denne klokka fikk jeg kjøpt billig av Polar  da den forrige Grit-klokka begynte med de samme hickupsene. 

Så jeg tenker overgang til Garmin. Men finner ikke ut hva de ulike modellene kan og ikke kan, mht sykling. Jeg har behov for at klokka

- måler watt ( fra Stages)

- kan brukes på Wahoo -ruller

- kan brukes med Zwift og Strava

Har  sett på Forerunner 265 og Instinct 2, eventuelt Fenix 7.  Hva er forskjellen på de tre  ? Noen som har anbefalinger /advarsler ? 

Endret av HeavyDude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en FR965 og den har levert langt over forventning.

Jeg synes ikke Garmin er ikke så god på software, men klokker kan de.

Sykt bra batteri (varer i uker), topp skjerm, masse funksjoner, strålende navigasjon / kart, stabil mht. sensorer m.m.

Den var litt plaget med at skjermen gikk i svart (og krevde omstart), men etter siste update er det problemet borte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 245 Music nå, som er forgjengeren til 265 sånn ca, men 265 virker veldig godt gjennomtenkt, bedre plassering av knapper og mye bedre skjerm. Går denne i stykker så blir det en 265 mest sannsynlig.

Forerunner-klokkene er lettere og slankere, men tåler også mindre enn Fenix, men akkurat der er vekt og størrelse viktigst i hverdagen. Har knertet glasset på én FR245 ila ganske mange år nå, men fikk ny til halv pris da det ikke kan fikses, man ofrer litt holdbarhet så ville vurdert en med hardt glass hvis den typisk får mye juling sånn.

Synes mange av funksjonene som Fenix etc har er overkill for 99%, de har stappet ALT av funksjonalitet man ikke har i vanlig løpe/sykkelklokke  inn i én klokke, og det betaler man dyrt for. 

Verd å sjekke ut DC Rainmaker for alle tester av sånne klokker, han går så ekstremt i dybden, men da kan du hoppe over det som ikke er relevant og heller hoppe til delen om connectivity etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er batteritiden på 245/265 og 945 ved gps-bruk?

Har et par lange turer på sti ila året (12-16 timer) og vil gjerne ha logget hele turen;) Har 920 nå, som klarer dette uten problem, men var innom en rimeligere variant for noen år siden som ga seg etter 8 timer ish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forskjeller, men det er gjerne mye av de samme funksjonene, i forskjellig innpakning. Forerunner har vel en funksjonspyramide, hvor en får litt ekstra funksjoner jo dyrere klokke.

Noen liker Forerunner, andre føler seg kun mandig med Fenix.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ei brukt FR645 music til jul, da min eldre Fenix 3HR begynte å bli litt sliten, og at jeg egentlig syns den var litt tung. 

Litt bugs på FR645(må pares med telefon med jevne mellomrom) og ser kanskje litt "billig" ut ifht. fenix, men utrolig digg med lett klokke, og så kosta den vel ca 500kr på finn. 

Jeg tror de klokkene du nevner vil takle funksjonaliteten du beskriver, så lenge klokka både har ant+ og bluetooth. Men jeg er ikke helt sikker på hvordan du vil bruke klokka for zwift? Tenker du for pulsmåling på håndledd? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bruk 945 til både lengre bikepacking turer og everesting, ikke noe problem det. Men lader den som regel på bensinstasjoner i løpet av dagen i tilfelle neste dag blir uten lading el.l. Ikke noe problem å pause økten/turen, lade, også fortsette turen. Den ladet utrolig fort opp. Er som regel fullladet før jeg har spist ferdig. 
Garmin oppgir "GPS-modus uten musikk: opptil 36 timer" 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en Fenix 5 i nesten fem og et halvt år nå som hverdagsklokke. Sitter på armen døgnet rundt med mindre den er til lading. Lader ca 1 gang i uka fortsatt. 

Har ikke brukt den til sykling, da har jeg en 520, men brukt primært til langrenn og noe jogging/gåturer. Til sykling ville man hatt en klokkeholder på styret? Brukte dette i gamle dager før jeg fikk Edge 800 (og senere 520), men det er helt klart å anbefale egen sykkel gps.

Vet ikke hvordan Fenix modellene er nå, men jeg kjøpte den aller enkleste modellen i 5-serien på tilbud. Den var også nettere i størrelse enn de dyrere. Kan ikke si jeg har savnet noe av funksjoner på den.

Jeg ville nok heller kjøpt en rimelig klokke og sykkel gps, framfor en dyr klokke til samme pris. 

Endret av Eirikur
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri opplevd selv utenom de gangene jeg glemmer lade den. Vært helt problemfri min 245M, syncer musikk og treningsøkter selv uten problemer også. Digg med musikk på BT på klokken på løpeturer der man ikke har med mobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er superfornøyd med min Garmin Epix2. Har tidligere hatt mange Polar-klokker, Garmin Forerunner 935 og testet diverse Suunto ++ i jobb. 
Jeg synes Fenix-klokkene blir litt for tung til terrengsykling. Epix 2 har den store fordelen at den har Amoled-skjerm med tydelige kart med både veier og stier over hele Europa, og mer er mulig å laste ned.  Det er digg å kunne  lage en tur på klokke og bare følge denne enten det er i London, i Bygdøy-skogen eller på Bali. For min del har dette gjort løping rundt omkring vesentlig mer interessant. 
Den er så klart dyr, men ikke mye verre enn 965 og Fenix. Batterikapasiteten er super, dog mindre enn Fenix.  Med 3-timer sykling hver dag holder min i 4-5 dager med kontinuerlig pulsmåling utenom treningen også. 

 

Ang driftssikkerhet: Jeg har ikke hatt ett problem siden jeg kjøpte klokken for 18 måneder siden. Noen ganger laster den ikke rett opp til telefonen/Connect-appen, men da ligger problemet alltid i mobilen ikke i klokka. 

 

Endret av SykkelØyvind
  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (19 timer siden):

Nå er jeg på 745, og er sykt fornøyd. 

Er også veldig fornøyd med denne. Gikk fra 920xt. Passer både til hverdag og trening. Ikke tapt treningsøkt på noen av dem. Bruket sykkelcomputer (530) til sykling da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fenix 6 Pro sapphire (47mm) og er godt fornøyd, men den veier litt mer enn jeg liker til grov sykling. Den er også litt tykkere og henger seg mer fast i ermer enn jeg setter pris på, men Fenix7/Epix2 ser litt bedre ut på det, spesielt 47 og 52 mm utgavene. Jeg vurderte Forerunner 945 som alternativ siden den var merkbart lettere og tynnere, men jeg hadde lyst på safirglass og da prisforskjellen var liten så ble det Fenix 6.

Jeg har dog lyst på tilsvarende Epix 2 med skjerm som har dobbel oppløsning og er mer lettlest, berøringsbetjening på kart, konfigurering av datafelter på telefonen, bedre GNSS med bedre batteritid, samt litt bedre batteritid generelt m.m. Pro-utgaven har også fått EKG-sensor, som jeg ikke vet hvor viktig er for meg. Batteritiden når man bruker den som smartklokke varierer sterkt om man vil kunne se klokka hele tiden eller aksepterer en forsinkelse fra man snur klokken mot seg til info vises, mens forskjellen i batteritid er mindre under aktiviteter. Hvis man er avhengig av å se klokka hele tiden, så gir Fenix 7 samme funksjonalitet som Epix 2, men med skjerm som drar mindre batteri og har dårligere oppløsning. Safir-utgavene veier 6 gram mindre enn standardutgavene på grunn av titan i stedet for stål.

Forerunner 965 har samme skjerm som Epix 2 52mm (samme størrelse som Fenix 6X/7X) og det meste av samme funksjonalitet, men veier betydelig mindre og er 1,3 millimeter tynnere en Epix 2 47 mm. Den har ikke EKG. Hvis jeg hadde fått 965 med safirglass så hadde jeg kjøpt den i dag. Jeg bruker klokka hele døgnet og til det meste av aktiviteter, men for andre så betyr kanskje safirglass mindre. Jeg er imponert over hvor fint Fenix 6 Pro sapphire'en min med sort DLC karbon har holdt seg.

En kamerat opplevde at Fenix 6'en hans låste seg, men når han restartet den så bare fortsatte den å logge. Jeg tror ikke han mistet noe data i det hele tatt, men vet ikke sikkert. Det er dog kun et datapunkt og min har vært stabil hele tiden. Det eneste var at vibratoren på min løsnet, men det reparerte Garmin raskt og klokken hadde ikke blitt slettet/resatt en gang.

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet noen klokker etterhvert (150+)... Forstår egentlig ikke hvorfor folk velger MIP skjerm over AMOLED. Argumentet må i så fall være at de har behov for ekstremt lang batteritid... Selv om de fleste som gjør det, før det fordi de ikke er klar over at epix / Forerunner eksisterer og går rett på Fenix.

Jeg ville nok ikke valgt en klokke med E4 sensor fra Garmin. Personlig funker ikke FR965 for min del, selv om det er klokka jeg gjerne skulle brukt. I dag bruker jeg mest Quatix 7 Pro ettersom den har en slankere bezel en Fenix / Epix, 47 mm skjerm og absolutt alt av funksjoner. 

For øvrig ingen klokke som har 52 mm skjerm. 51 mm er maks.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (5 timer siden):

Personlig funker ikke FR965 for min del, selv om det er klokka jeg gjerne skulle brukt.

Kan jeg spørre hvorfor, @torbjornhb ? Gikk for FR965 etter din / pulssonens (og andre) vurderinger og er super-happy. AMOLED skjermen var en av hovedgrunnene. 

SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (14 timer siden):

... Forstår egentlig ikke hvorfor folk velger MIP skjerm over AMOLED. Argumentet må i så fall være at de har behov for ekstremt lang batteritid... Selv om de fleste som gjør det, før det fordi de ikke er klar over at epix / Forerunner eksisterer og går rett på Fenix.

 

Her må jeg bare få komme med en stemme i motsatt retning. Jeg digger MIP-skjermene til Garmin. Men jeg må innrømme at jeg aldri har eid en klokke med Amoled skjerm, og forstår at de siste til Garmin har biltt veldig bra.

Mine fordeler med MIP-skjerm:

-Synes det ser tøft ut. Ser ut som en "ekte" digitalklokke, evnt nesten som en analogklokke med riktig klokkefjes. Amoledskjemene synes jeg nettopp ser ut som en skjerm som lyser på hånden.

-Liker å hele tiden (så lenge det ikke er mørkt) å kunne se all info, uten å måtte "vekke" skjermen.

-På tur, og under aktivitet, kunne bruke alle funksjoner uten å tenke på at skjermbruken tapper batteriet nevneverdig.

Hadde først en Vivoactive 4s som et lite prøveprosjekt, for å se om jeg likte konseptet, noe jeg gjorde. Kjøpte nylig Fenix 7pro sapphire solar - og jeg digger den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eehgil skrev (17 minutter siden):

Her må jeg bare få komme med en stemme i motsatt retning. Jeg digger MIP-skjermene til Garmin. Men jeg må innrømme at jeg aldri har eid en klokke med Amoled skjerm, og forstår at de siste til Garmin har biltt veldig bra.

Mine fordeler med MIP-skjerm:

-Synes det ser tøft ut. Ser ut som en "ekte" digitalklokke, evnt nesten som en analogklokke med riktig klokkefjes. Amoledskjemene synes jeg nettopp ser ut som en skjerm som lyser på hånden.

-Liker å hele tiden (så lenge det ikke er mørkt) å kunne se all info, uten å måtte "vekke" skjermen.

-På tur, og under aktivitet, kunne bruke alle funksjoner uten å tenke på at skjermbruken tapper batteriet nevneverdig.

Hadde først en Vivoactive 4s som et lite prøveprosjekt, for å se om jeg likte konseptet, noe jeg gjorde. Kjøpte nylig Fenix 7pro sapphire solar - og jeg digger den.

Tar nok feil her. Skjermen på Garmin sine AMOLED skjermer er ALLTID på. 

Batteriforbruket er også svært lavt. Men veldig bra du liker Fenix. Ingenting galt med den. Så klart kjekt med et batteri som varer og varer 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...