Gullars Posted April 17 Posted April 17 (edited) Hei! Har fått en liten utfordring som må løses. Datteren som har tilbragt 3år på terrengsykkelinja på NTH Lillehammer flytter hjem og skal fortsette å satse på siden av studier. Da presenterer det seg en logistikk utfordring med tanke på treninger og ritt Vi ønsker jo selvfølgelig å være tilstede så mye som mulig, men vi klarer ikke å være overalt og om hun skulle bruke en av våre biler så sitter vi fast😀 1. Hun er 158cm så sykkel på taket er ikke noen god løsning og vi er generelt mot hengerfeste stativer av flere årsaker. 2. Basert på pkt. 1 så er vi etter en liten varebil med plass for en eller flere sykler i varerommet. Helst med hjula på, men det er en mulighet å ta av framhjulet 3. Vurderte el varebil, men det er lite utvalg og kort rekkevidde, så jeg tror en diesel utgave en best 4. Hun har kun sertifikat på automat giret bil og det reduserer utvalget ennå mer. 5. Ser for meg noe som koster mellom 50-100.000 i innkjøp og helst ikke eldre enn 2015 modell med under 150.000km på tellern 6. Så sikker som mulig, men for de virkelig lange turene så tar vi en av de andre bilene som er nyere og sikrere. Spørsmål: Noen som har gode ideer til biler?? Noen som har gode løsninger for å feste sykkel inne i bilen. Tenker da på en varig løsning og ikke type lene sykkel mot veggen og feste med stropper. Er veldig takknemlig for innspill, gjerne med bilder og linker slik at jeg kan få til en god og varig løsning som er enkel å bruke. Edited April 17 by Gullars Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......
Andreas Posted April 17 Posted April 17 Kanskje noen tips her, selv om kravene er litt anderledes: Quote Kaffe- og teansvarlig
Molly Posted April 17 Posted April 17 Vi har en 2014 Ford Courier til nettopp denne bruken, den er liten og nett, samt rimelig solid og driftsikker (kun slitedeler byttet på 140.000 km). Eneste drawback er at den er litt kort i lasterommet, så 2x29'-sykler går med et nødskrik på diagonalen, men dette gjelder når gubben sin mediumsykkel er med, jeg hadde glatt fått inn to av mine XS/S-sykler. Landeveissykler er null problem. Quote
Ndreas Posted April 17 Posted April 17 For varig løsning ville jeg nok gått for gaffelfester i gulvet (sikkert montert på en list av noe slag), da får man av forhjulet, sykkelen står stabilt og man trenger ikke like lang bil. Quote
Lucky Posted April 17 Posted April 17 det er en fotskammel/trappetrinn affære som du kan hekte på hjulene når man skal håndtere sykkelen. det beste må da være å kjøpe en liten lav sportsbil? Quote
Ivar Elverum Posted April 17 Posted April 17 Er automat blitt mer vanlig på varebil? koster vel ikke skjorta å oppgradere førerkort eller er det full oppkjøring? Quote Om itj ainna så på trass
Gullars Posted April 17 Author Posted April 17 Fotskammel blir for lavt dessverre, prøvde det i går og lav bil. Automat er litt mer vanlig enn før, men det er allikevel betydelig mer utvalg med manuell. Det er full oppkjøring dessverre og så må vi ha en bil å øve med først Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......
larsfn Posted April 17 Posted April 17 Angående festeløsning så hadde jeg en VW Caddy tidligere hvor jeg monterte fast en 2 toms 4 bit like bak bakdøra i lasterommet. Monterte to gaffelfester med godt mellomrom i den. Da sto hvertfall syklene veldig stabilt og jeg sparte litt plass i og med at forhjulene var av. 1 Quote
Olechr Posted April 17 Posted April 17 Da ville jeg ha gått for noe slikt+/ - https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=347742195 2 Quote Ole Christian Fagerli Scott ambassadør.
perbl Posted April 17 Posted April 17 1 hour ago, Gullars said: Fotskammel blir for lavt dessverre, prøvde det i går og lav bil. Automat er litt mer vanlig enn før, men det er allikevel betydelig mer utvalg med manuell. Det er full oppkjøring dessverre og så må vi ha en bil å øve med først Sett på Droprack? Folk i slekta har sånne på en Landcruiser, det er ganske snasen løsning for å komme til på høy bil. Men høres ut som dere ikke har så lyst på takmontert, og det er jeg jo forsåvidt enig i, sykler vil jo før eller siden smelle inn i noe når de ofte er på taket. Og Droprack er jo ikke akkurat et billig alternativ, koster vel mer enn jeg brukte på å ta lappen i hine hårde dager 🙂 Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/
stosu Posted April 17 Posted April 17 Olechr skrev (1 time siden): Da ville jeg ha gått for noe slikt+/ - https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=347742195 Den er konge. Hvis TS også klarer å få tak i en med finerplate i varerommet er det lettvint å montere gaffelfester uten å måtte bore i karosseriet. Alternativt kjøpe ei finerplate som skjæres til Quote
Gullars Posted April 18 Author Posted April 18 Hei alle og takk for innspill. Jeg har også landet på Citroen Berlingo/Peugeot Partner etter å ha "skuret" finn.no for info og snakket med diverse venner og bekjente. Var en kort tur innom de elektrisk utgavene av samme bil, ,men veldig kort rekkevidde (reellt 100-120km) gjorde at den velges bort. Renault Kangoo elektrisk virket en stund som et godt alternativ med noe lenger rekkevidde, men den kan ikke hurtiglades. Droprack er vurdert, men det det blir litt voldsomt på taket på en V60 samt at det slett ikke er så veldig rimelig. Jeg er sterk tilhenger av takmonterte stativ rett og slett for at det kan stå på hele tiden og syklene holder seg ganske rene og man slipper "puslespillet" ved montering av sykkel i stativ. Jeg er selv 180cm/95kg så jeg har litt bedre forutsetninger for å løfte sykkelen på taket enn jentungen selv om krakken må frem når jeg skal ha sykler midt på taket på XC60en. For ei jente på 158cm er det flere utfordringer med takmontering både at man må løfte høyt, ganska langt innover taket samt at noen sykler rett og slett er tunge - ergo er nok varebil den beste løsningen. Det løser i tillegg litt logistikk når jeg ofte er på reise med bil og kona er ganske avhengig av sin i forb med jobb hun og. Søket er nå strammet inn til kun Berlingo/Partner og evt Caddy med diesel og automat. Rett farge, uten bulker, lav kilometerstad, generelt god stand, finerplate, innredning med skuffer under gulvet og annet er ren bonus. Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......
LarsB Posted April 18 Posted April 18 Jeg fikk låne Hannes Ford Courier så lenge hun hadde den. Der hadde vi en finerplate som har tilpasset så den kilte seg godt fast mellom hjulkassene. I den var det montert to gaffelfester. Noe ala dette vil gjøre nytten. : https://bikable.no/tilbehor/transportutstyr/tilbehor-til-transportutstyr-sykkelstativer/treefrog-universal-fork-mount-base?gad_source=1&utm_source=daisycon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=daisycon_Onlinepriser.no Tanken var at den plata kunne tas ut og inn, men den var bare ute den ene dagen året vi kostet ut sagflis, bark, gjørme og annet rusk. Det skal også sies at jeg vanligvis bare satt sykkelen inn med forhjulet på og lot den stå på skrå baki der. festene ble stort sett brukt når det ble fraktet to sykler og/eller en del annen bagasje. Husk å få laget digre klsitremerker med "Sponset av mor og far på " eller noe annet hun blir litt flau av 😉 LarsB Quote
Kjetil307 Posted April 18 Posted April 18 Hva med å montere skinner i varebil gulv å lage 2store skuffer som syklene står i med gaffelfeste . Så kan de bare dras ut av varerom å løftes ut .Ser det er endel som lager bobil av store varebiler som Sprinter .Der har de dobbeltseng over sykler i skuff ..Å kjøleskap +++.Partner blir for liten men skinne løsningen kan jo kopieres 2 Quote
Gullars Posted April 18 Author Posted April 18 Liker skinneløsningen, men tipper det blir noe ala Lars B sin løsning. Googla litt i dag og det finnes mye smarte løsninger som er brukt av «vanlife» gjengen. Det er nok viktig at løsningen blir stabil og enkel å bruke for at den skal bli brukt. Er jo potensiale for at far kan kjøpe seg noe nytt verktøy for å bygge….. 😀 1 1 Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......
Jomar Henriksen Posted April 19 Posted April 19 Ford Transit Connect https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=348836474 Quote
Gullars Posted April 19 Author Posted April 19 takk, blir nok litt dyrt. Tror vi sater på en Berlingo/Partner til rett under 100k Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......
Mannen Faller Ikke Posted April 19 Posted April 19 (edited) Dersom det var meg tror jeg at jeg ville vurdert å finne en varebil som er så lang at en slipper å ta av fremhjulet hver gang, men også sånn at du får god plass til deler og verktøy for sykkel. Nå vet jeg ikke hvor lang sykkelen er, men terrengsykler kan fort være overraskende lange, avhengig av størrelse og geometri. Er den lang nok kan en vel og vurdere å kunne sove i den på ritt langt vekke. Her er f.eks. en lang versjon av Toyota Proace, som for noen nesten blir for lang 🙂 Bruktbil til salgs: Toyota Proace - 2015 - Hvit - 163 Hk - Kasse | FINN.no Og så ville jeg gjort som andre har sagt her, og laget en skuffe på skinner som en kan trekke inn og ut, og oppi kassen hatt et stativ/krybbe både foran og bak, så det ble lett å poppe sykkelen oppi...hvis ikke bilen er så høy at en lett kan gå inn i bilen og sette fra seg og sikre sykkelen. Evt. bare ha et vanlig tak-sykkelstativ oppi kassen. Litt kjedelig om en må ha av framhjulet hver gang en skal sykle ritt, og når en skal sette det på så enten subber skivebremsen eller så kom du borti håndtaket så du klapper sammen kalipperne. Edited April 19 by Mannen Faller Ikke Quote
Lucky Posted April 19 Posted April 19 det finnes noen sykkelstativ som du kan feste på bagasjelokk eller luker med stropper, jeg brukte det på en sedan og det fungerte bra til to sykler Quote
Gullars Posted April 19 Author Posted April 19 Fant noen greie VW Caddy Maxi uten vinduer på sidene som er greit når man har en fin sykkel inni, men noen av de gått litt i lengste laget. Endel Touran varebiler og som er flott kjørebil, men vinduer hele veien rundt er ikke ideelt. Skuff med skinner er flotte greier, så jeg får se når bilen evt står i tunet hva vi ender på. Fordelen med å være liten er jo at hun som skal kjøre den nesten kan stå oppreist inni bilen. Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......
Kjetil307 Posted April 19 Posted April 19 Tone ruter på en Touran kan jo være aktuelt ? Får veldig mørk film .Bare la vinduer i fordører vær orginal Quote
Ivar Elverum Posted April 19 Posted April 19 Gullars skrev (På 17.4.2024 den 19.08): Fotskammel blir for lavt dessverre, prøvde det i går og lav bil. Automat er litt mer vanlig enn før, men det er allikevel betydelig mer utvalg med manuell. Det er full oppkjøring dessverre og så må vi ha en bil å øve med først Oppkjøring og nytt førerkort. 1150,- + kortet. + leie av bil, men ja det må øves. Kjøp hiace, øv, kjør! Du får plass til uhorvelig mange sykler, madrass bagasje og klær samt et favn ved på toppen Quote Om itj ainna så på trass
msteiro Posted April 19 Posted April 19 Er lite problem å feste x antall sånne baki da, bare folde ned når ikke i bruk. 4 stykker annenhver vei feks. https://www.biltema.no/sykkel-elsykkel/sykkelutstyr/takstativ/sykkelholder-for-takstativ-2000016572 Quote
parob Posted April 22 Posted April 22 (edited) Fordelen med en Transit Connect, som Jomar foreslår lengre opp i tråden, er at de kommer som 3-seter. Ja, det blir trangt med 3 personer, men veldig kjekt å ha muligheten. Svogeren min har en Transit Connect og han er foreløpig veldig fornøyd. Edited April 22 by parob 1 Quote
Gullars Posted April 23 Author Posted April 23 Partner/Berlingo finnes og i 3 seter utgave og er en god del rimeligere. Tror ikke vi gidder å vurdere manuell en gang, det er et lenger lerret å bleke. Løsningen med takstativer på gulvet fungerer og jeg har flere som ikke er i bruk. Tonede ruter om det er ruter er et must, kjenner flere som har mista sykler fra bil pga at den kan sees gjennom vinduer Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.