Gå til innhold

Slangeløsfrustrasjon


arne_and

Anbefalte innlegg

perbl skrev (47 minutter siden):

Har aldri smurt guffe på ventilen, har bare antatt det vil samle seg litt der når man rister og snur på hjulet og bruker det.

Men har du strammet ventilen så tror jeg ikke det kommer noe guffe inn der. Jeg tenker at guffa fungerer som et slags lim/tetningsmasse mot felgteipen, men jeg vet ikke om det er slik. Det eneste jeg vet er at jeg aldri har hatt noe lekkasje fra fingerstrammede ventiler på de 10 årene jeg har smurt. Før jeg startet med det hendte det at det lakk og jeg måtte stramme (alt for) hardt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
torhovland skrev (44 minutter siden):

Det er litt rart. Min erfaring er at det går ganske greit, utan spesiell mykje stramming av ventil. Dersom du ikkje får det tett med fingerstramming ville eg ha prøvd med fleire lag teip, trangare ventilhol, guffe rundt ventilen, og rett og slett andre ventilar.

Gløym ikkje at du treng å kunne få av ventilen ute i skauen dersom du må inn med slange!

Jeg tror det er profilen på denne felgen som ikke er helt ideell. Usikker på om jeg hadde samme problemer med det andre hjulsettet jeg satte opp.

Jeg har prøvd både konisk og halvsylinderformet ventilprofil, begge deler var vanskelig. Halvsylinderen ser lovende ut, men den kommer seg ikke helt nedi fordypningen. Den koniske er symmetrisk, men det er definitivt ikke hullet pga felgprofilen.

Endret av arne_and
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt prosess. Men nårfortida er Steg 1 i "hvorfor lekker det luft nå da"-skjema å dyppe hele dekket i vann for en diagnostisering. Har en lastepulk jeg lett finner fram kjapt og som en hjul går ned i helt fint. 

Luft fra nippel->dårlig tape

Før forsøkte jeg å fikse før jeg hadde tatt vannprøven, men det er ikke veien å gå. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, JoeT said:

Men har du strammet ventilen så tror jeg ikke det kommer noe guffe inn der. Jeg tenker at guffa fungerer som et slags lim/tetningsmasse mot felgteipen, men jeg vet ikke om det er slik. Det eneste jeg vet er at jeg aldri har hatt noe lekkasje fra fingerstrammede ventiler på de 10 årene jeg har smurt. Før jeg startet med det hendte det at det lakk og jeg måtte stramme (alt for) hardt.

Jeg har vel tenkt som så at jeg ikke ser noen grunn til at guffa ikke skal kunne gjøre jobben sin på samme vis der som andre steder det evt lekker luft.

Og når jeg ser stor forskjell fra en ventil til en annen, der den nye hvertfall var mye renere og fri for guffe sammenlignet med den som lakk, er jeg litt frista til å tro det handler om andre ting enn om jeg smurte en symbolsk mengde guffe på ventilen (vil jo være begrenset med guffe man får til å holde seg der, den er jo ganske flytende i utgangspunktet).

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg ser for meg at det er litt vanskelig for guffa å komme opp til ventilen, enklere å finne veien bort til lekk gummi. Særlig hvis man har et dekkinnlegg som fyller dekket godt, det blir trangt for guffa.

Endret av arne_and
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan Arne_and har løyst problemet sitt, kan eg no kome med eit par triks som har funka for meg. 

 

Ved montering av felgtape for slangelaust: vaske felg godt og rense med sprit. Ta felg inn i varmen, la den bli romtemperert, då festar tapen mykje betre når du legg den på. 

 

Drit i felgtape, bruk gorillatape i staden. Mykje enklare å legge på og varer lengre enn stans, er mi erfaring. 

 

Sett dekket med slange på eit døgn eller så. Då vert felgtapen pressa godt nedi der du vil ha den og festar godt. I tillegg får dekket riktig form (spesielt fordelaktig med nye dekk). Ofte overkommeleg å sette opp med vanleg pumpe etterpå. 

 

Sørg for at ventilen sin pakning er rein og fri for gamal guffe og utan skadar.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gammelforumet var det noen som skrev om negative erfaringer med gorillateip og slangeløs, men jeg finner det ikke nå. Tror jeg tester gorillateip neste gang, den er lettere å forme til felgen og det sitter veldig bra. Kanskje problemet kommer hvis man må ta den av igjen? Desmoskier hadde forresten et bra tips på gammelforumet: bruk en brei gorillateip og tilpass bredden perfekt til felgen når du drar den av teiprullen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
arne_and skrev (51 minutter siden):

På gammelforumet var det noen som skrev om negative erfaringer med gorillateip og slangeløs, men jeg finner det ikke nå. Tror jeg tester gorillateip neste gang, den er lettere å forme til felgen og det sitter veldig bra. Kanskje problemet kommer hvis man må ta den av igjen? Desmoskier hadde forresten et bra tips på gammelforumet: bruk en brei gorillateip og tilpass bredden perfekt til felgen når du drar den av teiprullen.

Gorillatape, i likhet med gaffatape, legger igjen lim når man drar den av. Spesielt om den har sittet en stund. Og det limet kan sitte helt sykt godt fast. 

Endret av knuthaug

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også bare brukt gorillatape de siste årene, etter knoting med alt for stiv felgtape. Den legger igjen litt lim ved fjerning, men har ikke opplevd noen problemer med det. Superenkel å legge på, og sitter godt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (1 time siden):

Gorillatape, i likhet med gaffatape, legger igjen lim når man drar den av. Spesielt om den har sittet en stund. Og det limet kan sitte helt sykt godt fast. 

Da sitter neste runde enda bedre. 
Det er litt samme problem som de som på liv og død vil ha bort alt limet før de monterer nytt tubuladekk. 
(ok, ikke helt da....)

 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden hadde passet i 2012, men vi kjører da ikke 26 tommer sykkel og gambler med slangeløst på utstyr uten Tubeless-logo vel? 

Tapen man bruker er f.eks. TESA 4289.

Holder typisk fram til felg/hjul må bygges på nytt/skrapes hvis man legger det ordentlig. 

Drit i tørrmontering med slange. Er bortkastet arbeid. Om det er noen bulker på tapen midt i felgen så spiller det ingen rolle, den luften presses ut tidsnok. Monter heller dekket slangeløst tørt først, ta deretter av en side og legg i din favoritt slangeløs væske.

Ferdig.

Om tørrmontering ikke fungerer, vurdér å legge på en runde tape ekstra. Om kompressor er nødvendig for å poppe dekket så er det også noe som er feil. 

Hvorfor gjøre ting vanskelig? I 2012 så var det selvfølgelig litt mer krevende, og vi måtte ty til mange tvilsomme løsninger, men vi er i 2024 nå. De siste 6-8 årene så har alt av fornuftig fabrikat laget for tubeless vært svært enkelt å sette opp.  

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (1 time siden):

Om kompressor er nødvendig for å poppe dekket så er det også noe som er feil. 

Nja, det finnes fortsatt komboer av felg og dekk som blir akkurat litt for løs i fisken til at det bare smetter på plass med håndpumpe. Noen triks må til da, men færre enn i gamle da'r si. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (4 timer siden):

På gammelforumet var det noen som skrev om negative erfaringer med gorillateip og slangeløs, men jeg finner det ikke nå. Tror jeg tester gorillateip neste gang, den er lettere å forme til felgen og det sitter veldig bra. Kanskje problemet kommer hvis man må ta den av igjen? Desmoskier hadde forresten et bra tips på gammelforumet: bruk en brei gorillateip og tilpass bredden perfekt til felgen når du drar den av teiprullen.

Usikker på om jeg klagde min arme råd over det på forumet, men jeg hadde hardtailen satt opp med gorillatape og syns ikke det funka så bra.

Gorillatapen måtte jeg kappe til i bredden med tapetkniv for å få riktig bredde som beskrevet over, og det var forsåvidt greit nok.

Mine observasjoner:
Den satt veldig godt, men ikke godt nok i kantene, og den ble tykk nok til at dekkanten kunne ta tak i den og skyve/løsne tapen slik at det oppstod små bretter/krøller slik at luft og guffa kunne unnslippe når man byttet dekk. Om man bare la om en gang og lot det stå så var det forsåvidt greit nok. Men om du skifter et par ganger i sesongen eller kjører i filler et dekk så kan det fort bli at den begynner å løsne. Og med en gang du får litt slangeløsguffe ned mellom så fester den jo ikke lenger, og da blir veien kort til elendighet.

Lett tørk med aceton, og så SKIKKELIG strekking av gul Tesa-tape i 2-3 runder var det som ble løsningen for min del. Og så bruker jeg et o-ring verktøy  som jeg varmer for å smelte meg gjennom tapen for ventilhullet.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, knuthaug said:

Nja, det finnes fortsatt komboer av felg og dekk som blir akkurat litt for løs i fisken til at det bare smetter på plass med håndpumpe. Noen triks må til da, men færre enn i gamle da'r si. 

Om det blir litt løst i fisken så ville jeg typisk vurdert en runde til med tapen. 

Løs fisk som blir tett med alle mulige tips vil med tiden bli enda løsere og da vil man risikere problemer med dekk som popper av felgen i svinger og kompresjoner. 

Bare fordi man klarer å få et dekk til å poppe med alle mulige triks betyr ikke dette at man har et bra oppsett. Endel av poenget med et slangeløst oppsett er jo at det er driftsikkert. Et dekk som kun går opp med kompressor, i et varmt rom med pent penslet(med guffe/zalo/hvasomhelst) kanttråd vil med all sannsynlighet ikke være driftsikkert. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (2 timer siden):

Usikker på om jeg klagde min arme råd over det på forumet, men jeg hadde hardtailen satt opp med gorillatape og syns ikke det funka så bra.

Gorillatapen måtte jeg kappe til i bredden med tapetkniv for å få riktig bredde som beskrevet over, og det var forsåvidt greit nok.

Mine observasjoner:
Den satt veldig godt, men ikke godt nok i kantene, og den ble tykk nok til at dekkanten kunne ta tak i den og skyve/løsne tapen slik at det oppstod små bretter/krøller slik at luft og guffa kunne unnslippe når man byttet dekk. Om man bare la om en gang og lot det stå så var det forsåvidt greit nok. Men om du skifter et par ganger i sesongen eller kjører i filler et dekk så kan det fort bli at den begynner å løsne. Og med en gang du får litt slangeløsguffe ned mellom så fester den jo ikke lenger, og da blir veien kort til elendighet.

Lett tørk med aceton, og så SKIKKELIG strekking av gul Tesa-tape i 2-3 runder var det som ble løsningen for min del. Og så bruker jeg et o-ring verktøy  som jeg varmer for å smelte meg gjennom tapen for ventilhullet.

Jeg bruker den smale Gorrillatapen, og bryr meg ikke om at den ikke går ut til kantene. Pleier også bare å skjære et kryss i tapen med tapetkniv, og aldri hatt noe problem med det, men skjønner at mange sliter med lekkasje rundt ventilen. Kan ikke huske at jeg har hatt lekkasje etter jeg begynte med Gorilla, har kanskje bare hatt flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stikker hull for ventilen med noe spisst, framfor å skjære, som jeg innbiller meg lett kan gi en spæret rift som lett utvider seg. Kanskje mindre risk på vevd tape som Gorilla og lignende.

Så stikker jeg litt større ting inn helt til jeg har utvida akkurat så mye at jeg kan presse en ventil gjennom med litt makt. 

Å smelte kan sikkert også funke, men ikke testet det så langt.

  • Like 1

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...