Gå til innhold

Slangeløsfrustrasjon


arne_and

Anbefalte innlegg

Da fikk jeg det endelig tett. Jeg tok av den nye teipen, den hadde ikke festet seg så godt over alt. Det var Stan's, jeg tror den er for stiv for denne felgen som har en ganske dyp renne i midten. Den gamle Schwalbe-teipen så bra ut så jeg lot den være. Så tok jeg gorillateip ved felghullet som anbefalt her, brukte et par ekstra tynne striper nedi felgrenna for å få det til å passe bedre mot ventilen. Droppet slangegummi mellom ventil og felg og brukte en ny Rimpact-ventil med konisk fasong. Jeg dyttet ventilen hardt nedi mens jeg strammet felgmutteren, men jeg måtte etterstramme med tang for å få det tett. Jeg satte opp uten dekkinnlegg og jobbet for å få guffe opp ved ventilen, ristet hardt og dunket dekket i bakken. Og det hjalp! Deretter tok jeg av dekket på den ene siden for å legge inn dekkinnlegget. Når jeg pumpet opp så lakk det igjen, også denne gangen hørtes det ut som det skjedde ved ventilen. Heldigsvis hjalp det med en ny runde hard risting og banking, og det virker som det er tett nå. Tok en liten sykkeltur for sikkerhets skyld.

Mange takk for alle innspill, nå har jeg tett dekk og litt flere slangeløstriks i ermet.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (7 minutter siden):

Har vi fortalt at det er best å gjøre dette rundt sommersolverv, olsok eller fullmåne for best resultat, @Kaiost?

Hehe, blir ikke forbauset over det nei. Det er akkurat som når jeg barberer meg. Bruker Gilette barberhøvel og det er som natt og dag å barbere seg ved fullmåne eller ikke. Faktisk også om det er morgen eller kveld, så at dette er gyldig protokoll for tubeless oppsett sier seg nesten selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grr, ble litt frust på meg og, grushoien må ha ny tape, og det jeg hadde i boden var selvsagt kun brede greier for stihjul. Og for å gjøre jobben ekstra grisete prøvde jeg å fylle på med guffe sånn som det var, med resultatet at framhjulet lekker ved ventilen 😕 

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd med mange gode tips!

arne_and skrev (På 23.4.2024 den 20.27):

Jeg har klart det før med samme hjul, dekk og dekkinnlegg, men nå blir det ikke tett. 

Uten at det var problemet denne gang, vil jeg nevne at alt etter utforming av dekkinnlegget, kan innlegg hindre fri luftstrøm fra tradisjonelle ventiler og forvanske oppsett. Nå finner vi heldigvis ventiler som er konstruert også med tanke på oppsett med dekkinnlegg.

Både Fillmore og 76 Projects Hi Flow er designet for å øke gjennomstrømming av luft og hindre at ventilene tettes av guffe, men kompatibilitet med dekkinnlegg er en hyggelig bonus.

En enklere løsning finner vi hos f.eks. Muc-Offs siste versjon av slangeløse ventiler. Den har seks spor/åpninger i bunnen av ventilstammen (på sidene) som slipper luft lettere inn og er kompatible med dekkinnsatser/innlegg. I mitt vesle bling-salg har jeg forresten igjen et par ventiler på 44 mm.

Jomar Henriksen skrev (På 24.4.2024 den 9.01):

Jeg opplevde at tapen min løsna i kantene da jeg brukte raust med zalovann for å få dekk til å poppe. Han internett hadde gode innspill, så for å unngå dette bruker jeg nå ikke såpevann, men liststift som glidemiddel (høhø). Saus inn dekkant før montering. 

Zalo eller annet såpevann på dekkanten har vunnet over gjenstridige dekk i generasjoner. Men egentlig vil vi ikke ha såpe, såpevann eller sleipe såperester hverken på/under felgtape eller mellom felg og dekk, særlig på slangeløst oppsett. Det siste er mindre viktig på terrengtrykk, men nå som stadig flere bruker slangeløst oppsett med høyere lufftrykk på landeveien, endog med hookless-felger, er det verdt å tenke seg om to ganger før man kjører på med såpe.

Meget mulig at Biltemas liststift fungerer utmerket, men jeg er ikke sikker på at jeg ha en silikonfilm i slangeløst oppsett heller. Som den forsiktige mann jeg er, velger jeg heller Schwalbe Easy Fit i miniflaske med påføringssvamp eller økonomipakning. Det er en ypperlig hjelp for å få gjenstridige dekk til å poppe, etterlater ingen såperester og - etter min erfaring - bidrar til ekstra holdbart grep mellom dekkant og felgkant. Jeg fører det gjerne på dekkantene etter at dekk er satt på felg, men før det er poppet på.

Jomar Henriksen skrev (På 24.4.2024 den 9.01):

Zalovann brukes fortsatt for å monitorere hvor dekket lekker luft.

Lucky skrev (På 24.4.2024 den 8.41):

Bruk en spray flaske med såpevann og spray hele dekket og felgen og ventilen, da skal du se hvor lekkasjen er

Ja, der har dere korrekt bruk av såpevann 👍

arne_and skrev (På 28.4.2024 den 8.52):

Det var Stan's, jeg tror den er for stiv for denne felgen som har en ganske dyp renne i midten.

Bruker selv Stan's, men har merket meg at Sykkeløyvind anbefaler Orange Seal eller DT Swiss.

***

Så har vi hele spørsmålet om valg av guffe, også med tanke på å tette rundt ventilåpning. Vil nevne at jeg aldri har opplevd så rask, effektiv og holdbar tetting som med Silca Ultimate. Utmerker seg også som best-i-test i å takle punkteringer på høyere trykk. Men det er en temperamentsfull guffe som jeg vil anbefale for viderekomne. Kan ikke innføres gjennom ventilåpning.

  • Like 1

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Sepeda said:

Meget mulig at Biltemas liftstift fungerer utmerket, men jeg er ikke sikker på at jeg ha en silikonfilm i slangeløst oppsett heller. Som den forsiktige mann jeg er, velger jeg heller Schwalbe Easy Fit i miniflaske med påføringssvamp eller økonomipakning. Det er en ypperlig hjelp for å få gjenstridige dekk til å poppe, etterlater ingen såperester og - etter min erfaring - bidrar til ekstra holdbart grep mellom dekkant og felgkant. Jeg fører det gjerne på dekkantene etter at dekk er satt på felg, men før det er poppet på.

Det var et nytt produkt for meg, takk. Har også litt skepsis til altfor mye såpe, så prøver å få på plass dekk uten.

Men framdekket på Ibisen rista sideveis som bare det pga ujevn påplasspopping da jeg holdt på i helga, og da det kom sånn halvveis ok på plass nekta det å holde på lufta og. Så må gjøre en grundigere jobb her med rengjøring og ny tape tror jeg (var plenty med gammel Muc-Off-guffe i dekk og på felg, men gadd ikke rengjøre mer enn det verste.

Får se etter den Easy Fiten i samme slengen som jeg plukker opp ny tape og ventiler i dag (skulle gjerne kjøpt den du har ute, men bør få sykkel i orden kjapt her pga besøk som kommer om et par dager og ville sykle litt).

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kikket på det tekniske sertifikatet til Schwalbe Easy Fit, og det viser seg å være Remaxx Fluid fra Rema Tip Top 🙂

FInner ikke originalen umiddelbart her på berget. Den er ikke nødvendigvis rimeligere enn hos Schwalbe, men kanskje.

Schwalbe selger som kjent en god del ekstrautstyr på lisens fra andre, som Stan's Original guffe under navnet Doc Blue. I sistnevnte tilfelle til tilnærmet samme pris 🙂 

  • Like 2

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (På 24.4.2024 den 10.23):

Det er på landeveissyklene som et røde og blå ja. Når de driver i så stor skala velger de vel det som kunden blir fornøyd tenker jeg.

Når de driver i så stor skala velger de vel det som er enklest for dem selv tenker jeg.
Og vi er alle enige om at er enklere å legge inn en slange enn å sette opp slangeløst. I tillegg tørker ikke slanger inn som guffe gjør. Så at en stor utleier som vil ha så kjapp turnaround som mulig kjører slanger betyr ikke noe annet enn at de er mest lønnsomt for dem. Men at det fungerer er vel hevet over tvil. 

LarsB

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (2 timer siden):

Når de driver i så stor skala velger de vel det som er enklest for dem selv tenker jeg.
Og vi er alle enige om at er enklere å legge inn en slange enn å sette opp slangeløst. I tillegg tørker ikke slanger inn som guffe gjør. Så at en stor utleier som vil ha så kjapp turnaround som mulig kjører slanger betyr ikke noe annet enn at de er mest lønnsomt for dem. Men at det fungerer er vel hevet over tvil. 

LarsB

 

Tror kanskje ikke det er noen som er mer nøye og opptatt av at saker og ting er på stell enn bedrifter fra Østerrike og Tyskland. Og hvorfor bytte ut noe som fungerer helt utmerket vil jeg tro de tenker. En kunde som punkterer klarer å skifte slange selv- et tubeless oppsett som skjærer seg vil bare medføre problemer og misfornøyde kunder. 
At det er mer lettvint for dem betyr også at det er mer lettvint for oss andre også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (2 timer siden):

Tror kanskje ikke det er noen som er mer nøye og opptatt av at saker og ting er på stell enn bedrifter fra Østerrike og Tyskland. Og hvorfor bytte ut noe som fungerer helt utmerket vil jeg tro de tenker. En kunde som punkterer klarer å skifte slange selv- et tubeless oppsett som skjærer seg vil bare medføre problemer og misfornøyde kunder. 
At det er mer lettvint for dem betyr også at det er mer lettvint for oss andre også. 

Jeg er enig i det. Kanskje jeg ikke var tydelig nok, eller er hjernevasket av latexdunster. Slanger er enklere og har virket i 100 år. Derfor er det mer lønnsomt om man skal ha en flåte sykler klare med minimalt nedetid. (selv om slangeløst ikke er veeeldig vanskelig om man ikke prøver å få det sånn.) 

Jeg tror lønnsomheten er det som styrer. 

LarsB
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tape, så godt rensa dekk og felg som jeg gadd med tørkepapir, og hnnnnnngh-stramming av det jeg trodde var en relativt ny ventil gjorde ikke grushoien min tett, så krøp til korset og testet med en ny Muc Off-ventil jeg hadde i verktøykassa (litt for lang, og litt for rosa til den hvite og turkise sykkelen), men da ble det tett med en gang selv uten muskeltilskruing. 

Så det med å teste ny ventil er nok et triks man bør være åpen for tidlig i prossessen. Mulig gummi etc blir mindre elastisk eller formbar etterhvert som den sitter i?

Og da jeg omsider ikke lengre hørte noe pssssssht ved ventilen, oppdaget jeg en skikkelig punktering på bakdekket. Men det ble heldigvis tett igjen ved første gangs testing av en velding gammel Sahmurai Sword-pakke jeg hadde liggende ubrukt, så nå har jeg en kadunk, kadunk-følelse hvis jeg hører veldig godt etter når bakhjulet ruller 🙂 Tror kanskje denne sykkelen skal få nye dekk snart.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (56 minutter siden):

...testet med en ny Muc Off-ventil jeg hadde i verktøykassa (litt for lang, og litt for rosa til den hvite og turkise sykkelen), men da ble det tett med en gang selv uten muskeltilskruing.

Du skal få forumpris++ om du er interessert i ventiler i farge som passer til alt 😃 Bare jeg slipper Finn!

Liker tanken bak Muc-Off sine ventiler av siste generasjon, om enn de ikke går så godt sammen med karbonfiber i Silca Ultimate. Annen guffe skal fungere utmerket.

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (24 minutter siden):

Ny tape, så godt rensa dekk og felg som jeg gadd med tørkepapir, og hnnnnnngh-stramming av det jeg trodde var en relativt ny ventil gjorde ikke grushoien min tett, så krøp til korset og testet med en ny Muc Off-ventil jeg hadde i verktøykassa (litt for lang, og litt for rosa til den hvite og turkise sykkelen), men da ble det tett med en gang selv uten muskeltilskruing. 

Så det med å teste ny ventil er nok et triks man bør være åpen for tidlig i prossessen. Mulig gummi etc blir mindre elastisk eller formbar etterhvert som den sitter i?

Og da jeg omsider ikke lengre hørte noe pssssssht ved ventilen, oppdaget jeg en skikkelig punktering på bakdekket. Men det ble heldigvis tett igjen ved første gangs testing av en velding gammel Sahmurai Sword-pakke jeg hadde liggende ubrukt, så nå har jeg en kadunk, kadunk-følelse hvis jeg hører veldig godt etter når bakhjulet ruller 🙂 Tror kanskje denne sykkelen skal få nye dekk snart.

Ventiler skal jo ikke strammes veldig hardt. Fingerhardt, uten å bruke krefter. Jeg tror det blir lekkasje rundt og ved gummipakning, og ventilhull, når pakning blir hard og kanskje morken over tid.

To hjul hos meg har spontansluppet luft over natta(merkelig nok etter at det ble sommertemp i Trøndelag, sammenheng??)... etter litt styr ved montering for en måned siden. Nå blir det ny tape og ventiler.

Veldig hendig med flere hjulsett hvertfall.
 

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (1 time siden):

Ventiler skal jo ikke strammes veldig hardt. Fingerhardt, uten å bruke krefter. Jeg tror det blir lekkasje rundt og ved gummipakning, og ventilhull, når pakning blir hard og kanskje morken over tid.

Jeg har omtrent aldri klart å få det tett rundt ventil med kun fingerstramming, i alle fall ikke på karbonfelgen som har en litt dyp renne i midten. Selv ikke denne siste runden hvor jeg vet med sikkerhet at jeg brukte en ny ventil.

JoeT skrev (19 minutter siden):

Dere smører litt guffe på ventilgummien før dere setter de på eller? Det er etter min erfaring ganske så viktig.

Ja, men det er veldig begrenset hvor mye guffe som vil henge så jeg er litt usikker på om det faktisk har en effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (6 minutter siden):
JoeT skrev (27 minutter siden):

Dere smører litt guffe på ventilgummien før dere setter de på eller? Det er etter min erfaring ganske så viktig.

Ja, men det er veldig begrenset hvor mye guffe som vil henge så jeg er litt usikker på om det faktisk har en effekt

Skal jo ikke være så mye som trengs. Jeg har iaf ikke hatt lekkasje fra ventil på over 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri smurt guffe på ventilen, har bare antatt det vil samle seg litt der når man rister og snur på hjulet og bruker det.

Var hvertfall endel størkna guffe jeg fjerna fra den gamle ventilen for å se om det hjalp da jeg testet å montere den på nytt før jeg byttet.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sepeda said:

Du skal få forumpris++ om du er interessert i ventiler i farge som passer til alt 😃 Bare jeg slipper Finn!

Liker tanken bak Muc-Off sine ventiler av siste generasjon, om enn de ikke går så godt sammen med karbonfiber i Silca Ultimate. Annen guffe skal fungere utmerket.

Så dem, men siste opplevelse har gjort meg mest gira på box fresh-ventiler, har vel to-tre ulike varianter liggende pent brukt i kassa nå 🙂 

Jeg foretrekker egentlig å fylle guffe på i dekkanten, så akkurat det med at ting tetter ventiler bekymrer meg ikke så gærnt. Spruta inn rosa guffe i ventilen i går, og det ble jo litt griseri sammenligna med det jeg gjør til vanlig.

Går man over med UV-lys i fellesverkstedet nå vil vel CSI konkludere med at det har vært jizza på store deler av arbeidsbenken 🙂 

  • Haha 1

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, arne_and said:

Jeg har omtrent aldri klart å få det tett rundt ventil med kun fingerstramming

Det er litt rart. Min erfaring er at det går ganske greit, utan spesiell mykje stramming av ventil. Dersom du ikkje får det tett med fingerstramming ville eg ha prøvd med fleire lag teip, trangare ventilhol, guffe rundt ventilen, og rett og slett andre ventilar.

Gløym ikkje at du treng å kunne få av ventilen ute i skauen dersom du må inn med slange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (17 minutter siden):

tørkepapir, og hnnnnnngh-stramming... litt for lang, og litt for rosa... gira på box... spruta inn... ble jo litt griseri sammenligna med det jeg gjør til vanlig... da jeg omsider ikke lengre hørte noe pssssssht.... jjizza på store deler av arbeidsbenken 🙂 

Hm.

  • Haha 2

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...