Gå til innhold

Slangeløsfrustrasjon


arne_and

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å sette opp bakhjulet slangeløst. Jeg har klart det før med samme hjul, dekk og dekkinnlegg, men nå blir det ikke tett. Jeg hører at det lekker ved ventilen. Jeg har prøvd to forskjellige ventiler med to forskjellige profiler mot felg, konisk og avlang sylinder (det siste passer godt med felgbunnen). Jeg har også prøvd å fore med en liten bit sykkelslange mellom felg og ventil. Siden det kom luft ut ved noen nipler så tenkte jeg det kunne være en skade i teipen, så jeg har lagt en ny runde med teip oppå den gamle. Jeg har trykket ventilen godt nedi felgen mens jeg strammet ventilskruen godt og vel så det. Det sitter en liten gummipakning mellom felg og ventil (men jeg er usikker på om den er tykk nok, selv om den hører til ventilen, den passer inni en fordyning i ventilmutteren som også følger med). Så hva kan være feil? Hva må jeg gjøre annerledes?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det vere den gamle teipen som er problemet? Kanskje burde du ha fjerna den før du la på ny?

At du høyrer lekkasje ved ventilen kan vel vere litt sånn lureri, dersom det eigentlege problemet er at lufta kjem inn bak teipen og så ut enklaste veg ved ventilen.

Dersom det kom luft ut ved nokre av niplane også, så styrkar det hypotesen om dårleg teip.

Endret av torhovland
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket den gamle teipen først og fant ingen sår i den, så jeg tviler litt på at det er problemet. Men jeg må dobbeltsjekke hvordan teipen ser ut rundt ventilhullet, jeg lurer på om det ble litt stort hull der.

Ja, jeg er redd det kan komme luft mellom felg og teip et sted og forplante seg.

Endret av arne_and
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det hele veien rundt, men kunne sikkert gjort det lengre rundt ventilhullet. Da bør jeg kanskje ta ut dekkinnlegget først, ellers vil det gjøre det vanskelig for guffen å komme til rundt ventilhullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har funket for meg hvis jeg har en mistanke om at det lekker fra ventilen er å løsne ventilringen, dytte ventilen opp fra tapen og riste litt for å få mer guffe rundt ventilhullet. Det er viktig å holde hjulet vertikalt med ventilen kl. 6 og riste "opp og ned" slik at guffen får kontakt med ventilhullet, for deretter å stramme ventilringen igjen.

Hvis du har tatt av dekket kan det være en ide å dytte ventilen ned i felgen mens man strammer ventilskruen for å få det så tett som mulig uten å bruke knipetang til å stramme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også et bakdekk som var litt vanskelig å få tett nå i vår. Snurret, ristet, la på siden, la på andre siden, ristet igjen, osv. Det hjalp ikke stort.
Deretter syklet jeg meg en kort tur, og det var alt som skulle til. Nå har det vært like tett og fint i ukesvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern gammel teip, sjekk og fjern eventuelle skarpe kanter, rengjør, legg på ny og tykk nok teip - eventuelt gå flere runder med teipen. Mulig gummien på ventilen er hard eller skadet. Bruk en spray flaske med såpevann og spray hele dekket og felgen og ventilen, da skal du se hvor lekkasjen er

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en sesjon i fjor der som andre har nevnt fjerning og legging av ny tape var medisinen. Nå aner jeg ikke om det ville blitt tett om jeg hadde latt den gamle tapen stå på, men etter lang tids forsøk på å fikle med ventil og bytte denne var det hvertfall en ny rull tape som gjorde forskjellen. Hos meg så jeg ikke noe pipling langs nipler heller.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høyrest ut som at ventilane er bra, og at teipen er stort sett bra, men at holet til ventilen kanskje ikkje er bra. Lagde du holet med kniv eller ein spiss sak?

Eg pleier å varme opp ein liten umbrako med lighter, og lage eit passe lite hol.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ventilen, det er teipen, banna bein. Jeg opplever det å teipe tl-hjul som mitt personlige Vietnam. Det kommer så jævla ofte en skrukk, en rift, en vrengt teipkant som gjør at det lekker guffe ut i felgprofilen.

Tips 1 Vær bevisst på at teipen må være større enn felgbredde. Er felgbredde 25mm bør teip være 27mm. La dekket stå med slange og høg psi noen dager så teipen får festa seg godt. 

Tips 2 For å unngå sprekk i teip rundt ventilhull bør du bruke en oppvarma syl. 

Tips 3 Jeg opplevde at tapen min løsna i kantene da jeg brukte raust med zalovann for å få dekk til å poppe. Han internett hadde gode innspill, så for å unngå dette bruker jeg nå ikke såpevann, men liststift som glidemiddel (høhø). Saus inn dekkant før montering.

Zalovann brukes fortsatt for å monitorere hvor dekket lekker luft.

https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/beskyttende-tetningsmidler/liststift-80-ml-2000038556 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill. Jeg tror jeg begynner med de enklere forslagene før jeg bytter all teipen. Hver gang jeg har plagdes med å få det tett tidligere har det vært problem rundt ventilen.

torhovland skrev (43 minutter siden):

Lagde du holet med kniv eller ein spiss sak

Jeg varmet opp en spiker for å ta hull. Det har funket bra før, men denne gangen sprakk teipen litt i stedet for å smelte. Får prøve å legge en ny stripe teip der og varme spikeren mye mer. Kanskje prøve med gorillateip akkurat der, som foreslått over.

Jomar Henriksen skrev (29 minutter siden):

La dekket stå med slange og høg psi noen dager så teipen får festa seg godt.

Jepp, det gjorde jeg.

torhovland skrev (12 timer siden):

Dersom det kom luft ut ved nokre av niplane også, så styrkar det hypotesen om dårleg teip

Det gjorde det før jeg la en ny runde teip, rakk ikke å sjekke det etter at jeg la på mer teip. Men vil ikke en lekkasje rundt ventilen føre til at det kommer luft i den dobbelte felgbunnen, og deretter kan det gå ut gjennom nippelhull?

olve skrev (1 time siden):

Hvis du har tatt av dekket kan det være en ide å dytte ventilen ned i felgen mens man strammer ventilskruen for å få det så tett som mulig uten å bruke knipetang til å stramme

Jepp, jeg gjorde akkurat det. Synes jeg fikk dyttet den godt nedi, men det lakk lell. Så strammet jeg mer med tang, samme problem.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (48 minutter siden):

Det er ikke ventilen, det er teipen, banna bein. Jeg opplever det å teipe tl-hjul som mitt personlige Vietnam. Det kommer så jævla ofte en skrukk, en rift, en vrengt teipkant som gjør at det lekker guffe ut i felgprofilen.

Tips 1 Vær bevisst på at teipen må være større enn felgbredde. Er felgbredde 25mm bør teip være 27mm. La dekket stå med slange og høg psi noen dager så teipen får festa seg godt. 

Tips 2 For å unngå sprekk i teip rundt ventilhull bør du bruke en oppvarma syl. 

Tips 3 Jeg opplevde at tapen min løsna i kantene da jeg brukte raust med zalovann for å få dekk til å poppe. Han internett hadde gode innspill, så for å unngå dette bruker jeg nå ikke såpevann, men liststift som glidemiddel (høhø). Saus inn dekkant før montering.

Zalovann brukes fortsatt for å monitorere hvor dekket lekker luft.

https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/beskyttende-tetningsmidler/liststift-80-ml-2000038556 

tipset om å la dekket stå med trykk en stundt føre man heller på guffe var ikke så dumt,
jeg pleier bare å legge på teipen og så presse teipen ned med en ren klut, drar over ett par runder.
Liststiften du henviser til er bare flytende silikon, jeg bruker silikonspray på de delene av dekket som ikke popper ut ved akseptabelt trykk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hhmmmm....nå er vi ved kjernen av min reservasjon mot tubeless. Når drevne syklister sliter, hva med de som ikke er det?  Ut fra det jeg leser på diverse fora/medier er du ikke alene. Men hold motet oppe, plutselig så ordner det seg.

Jeg byttet bakdekk i går da det var så slitt at jeg ikke tar sjangsen å kjøre Mallorca 312 med det. Uten å ta tide helt eksakt vil jeg tippe at fra jeg begynte å ta av hjulet til det var på igjen gikk det 3-4 minutter, uten å stresse. I tillegg var dette en jobb kona kunne fått til.

Hadde hatt lyst til å se henne prøve seg på å legge om til nytt tubeless dekk.

Ellers ser det ut til at den største utleier av sykler her ned på Mallorca , Max Herzeuler leverer alle utleiesykler med dekk/slange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både tubeless og voksing av kjede (og barbering av leggar 😄) er sånt som det kan vere artig å forsøke seg på for dei som likar slikt. Heilt einig i at det ikkje gir meining i å forsøke å påverke alle andre til å gjere det.

Men eit lite apropos: Sidan eg ikkje hadde lang nok ventil til det nye hjulsettet i går vart det slange i staden. Og kva oppdaga eg i dag tidleg? Jau, det klassiske tubeless-fenomenet "lite luft i dekket dagen etterpå" har skjedd med eit av slangehjula!

Endret av torhovland
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være ventilen, den største gummipakningen som skal tett mot hullet og ventil-kroppen(i mangel av bedre ord) kan bli hard/morken og da lekker det luft mellom ventil-kroppen og denne gummipakningen og rett ut.
 

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (6 minutter siden):

 

Ellers ser det ut til at den største utleier av sykler her ned på Mallorca , Max Herzeuler leverer alle utleiesykler med dekk/slange.

Utleier Life on 2 wheels på granca(med norsk eier) kjørte sist jeg var der utelukkende slangeløst og tykke(typ enduro-casing) dekk, på sine utleie-terrengsykler... fordi slange er garantist for punktering 🙂
Men jeg kjenner ikke terrenget på Mallorca, Granca har stein overalt.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (Akkurat nå):

Den første ventilen jeg prøvde var en helt ny Rimpact-ventil med konisk fasong...

Da er det ikke årsak nei.

Jeg banna godt i boden sjøl i vår. Skifta dekk og guffe men behold samme ventil... 3 av 4 hjul lakk luft... måtte koses litt her og der før jeg fikk alle 3 tette.
Ny felgtape er jo et godt sted å starte, uansett. Litt blanke ark. Viktig at hullet er helt "rent" også, ikke bare trykke ventil gjennom.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (7 minutter siden):

Utleier Life on 2 wheels på granca(med norsk eier) kjørte sist jeg var der utelukkende slangeløst og tykke(typ enduro-casing) dekk, på sine utleie-terrengsykler... fordi slange er garantist for punktering 🙂
Men jeg kjenner ikke terrenget på Mallorca, Granca har stein overalt.

Hvis de driver med guidede terrengturer gir det helt klart mening. Da er det alles problem at det blir stopp. En som leier ut landeveissykler i enorm skala bryr seg ikke om kundene plundrer med et slangebytte eller to på sin blå og røde Cube på Mallorca. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjerts skrev (7 minutter siden):

Hvis de driver med guidede terrengturer gir det helt klart mening. Da er det alles problem at det blir stopp. En som leier ut landeveissykler i enorm skala bryr seg ikke om kundene plundrer med et slangebytte eller to på sin blå og røde Cube på Mallorca. 

Markant forskjell det ja.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg påberope meg å være en høytfungerende sykkelmekaniker på noen måte, men jeg har brukt slangeløst oppsett de siste åra og dekkinnlegg de siste tre. Stort sett går det knirkefritt, men jeg har slitt med å få dekket tett med Tannus Armour dekkinnlegg. Det var riktignok med et dekk som regnes som vanskelig å få til, men det gikk helt fint da jeg tok ut dekkinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...