Gå til innhold

Levetid Shimano kjeder


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvor lenge skal man rekne med at et Shimano 12 delt kjede varer?

Bygget en sti hardtail i fjor av deler som ble til overs fra en annen sykkel og alt var ubrukt. 

Drivverket er SLX krank med 170mm armer og 30t Klinge.

10-51 SLX kassett 

Kjedet er Shimano SLX 12 delt

Målte det i dag og det er slitt mellom 0,5 og 0,75 allerede etter 126km. 

Det er selvfølgelig holdt rent og smurt jevnlig med rockn toll yellow.

Ikke veldig imponert over levetiden og det virker som minste drevet på kassetten har fått det, for det hopper etter kjedebytte.

 

Endret av Gullars
  • Sad 1
  • Wow 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme drivlinje og drøyt 1.100 km på sti i alt slags føre. Kjedet var fremdeles fint da jeg sjekket det for 3-4 turer siden. Dette kjedet er varmvokset.

At kjedet til trådstarter er så slitt etter bare 126 km høres helt koko ut, uansett hva slags smøring som er benyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å si hvor lenge et kjede skal holde, men 126 km var veldig lite så sant du ikke vet at du har syklet i spesielt krevende forhold. Feks føre ala de værste Birken årene.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedene mine holder stort sett 250mil og jeg vasker og smører kjedene godt.

Dersom trådstarter er stor, tung, sterk og kjører mye i våte myrer kan jeg se for meg at kjedene ryker fort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kjedet er ikke kopi såvidt jeg vet, det kom originalt på en Trek Topfuel 8 som ble levert i fjor høst.

Jeg er nok både tung og kanskje sterk med mine 95kg og sykkelen er brukt i vinter før snøen kom og i vår bla. på en helg i Gøteborg som var litt våt.

Smørningen som er brukt er denne

image.png.f7501379740dec9fb5600522459660b5.png

Synes og 126km på et kjede er veldig lite, men et kjede er jo ikke noe problem å bytte og relativt rimelig

Dritten er at det virker som kassetten har fått et illebefinnende slik at kjedet hopper på tyngste giret og kassetten er en god del kroner dyrere.

Er blitt vant til X01 og XX1 kjeder på alle de andre syklene med SRAM drivverk som bare varer og varer, med akkurat samme vedlikehold.

Det begynner å se ut som om denne sykkelen og får SRAM etterhvert.

Rart å tenke på at for noen år siden så ville jeg ikke tatt i SRAM drivverk med ildtang og Shimano var gullstandarden for et enkelt vedlikehold og bombesikker slitestyrke.

Hadde flere sykler med 11 delt SLX og det var utolig solid og langlivet.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

126km er for lite.

PS: Husk at Rock n Roll er parafin og voksbasert. Parafinen er der for å holde ting rent. Gjenværende voks er det som smører.

Synes Rock n Roll i både gul og blå utgave holder dårlig; selv på landeveien begynner det å bråke etter 5-6mil i tørt vær. 

 

Min slappfisk vokssmøremetode er følgende: 

- Bruk kjedet med fettet fra transport noen turer. 

- Vask kjedet med løsemiddel som er tilgjengelig i garasjen(bremserens, isopropanol eller tilsvarende) og en børste/klut

- Kjør en tur eller to med Rock n Roll.

- Bruk Squirt eller annen smøring med høyere voksandel fram til kjedet er brukt(strukket) opp. 

- Tørk av med klut, papir elle børste ettersom hva jeg har tilgjengelig. 

Med denne fremgangsmåten får jeg typisk tusenvis av km ut av kjedene mine og de holder seg forholdsvis rene. Å ta av og på kjeder samt delevaskere etc. gidder jeg ikke styre med.  

[forbereder meg på kritikk]

 

Kjører KMC X11 & X12 kjeder på mine 11-delte oppsett(SRAM og Shimano) og SRAM på 12-delte oppsett. Shimano-kjeder har jeg ikke brukt på en stund. Merker meg at selv Cube har levert KMC X9(9-delt Shimano-oppsett) på elsykkelen til min bedre halvdel, og at det kjedet holder meget godt(1100km med regn og tilhenger hittil). Kan være at Cube har gjort et bevisst valg her for å spare reklamasjoner.

Endret av Supermann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Gullars said:

Det begynner å se ut som om denne sykkelen og får SRAM etterhvert.

Ingen grunn til å gå så drastisk til verks 🙂

Sjølv om det kan vere skilnader mellom Shimano og SRAM så er dei på langt nær så store som du har fått inntrykk av her. Vanskeleg å seie kva som eigentleg har skjedd, men du kan kjøpe ny kjede og erstatte det minste drevet (nemnte eg piratkopi? 😄), og mest sannsynleg ha stor glede av det lenge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Gullars skrev (2 timer siden):

Synes og 126km på et kjede er veldig lite, men et kjede er jo ikke noe problem å bytte og relativt rimelig

Dritten er at det virker som kassetten har fått et illebefinnende slik at kjedet hopper på tyngste giret og kassetten er en god del kroner dyrere.

Er blitt vant til X01 og XX1 kjeder på alle de andre syklene med SRAM drivverk som bare varer og varer, med akkurat samme vedlikehold.

Det begynner å se ut som om denne sykkelen og får SRAM etterhvert.

Rart å tenke på at for noen år siden så ville jeg ikke tatt i SRAM drivverk med ildtang og Shimano var gullstandarden for et enkelt vedlikehold og bombesikker slitestyrke.

Hadde flere sykler med 11 delt SLX og det var utolig solid og langlivet.

Min erfaring med SLX 12-delt er at det er veldig følsomt for skjevt girøre og skikkelig justering av både B-skrue, stoppskruer og wire. Når alt dette er i orden, skifter det som en drøm. Selv nye girerer kan stå skjevt i ramma, så et retteverktøy er en god investering. Jeg ville byttet kjedet og sjekket justeringen grundig. 

Og ja, «cagen» på et nytt Shimano-gir nå til dags ser både skjev og vridd ut. Det skal være slik, men gjør det dessverre ganske umulig å se om et girøre er skjevt eller ei. Igjen, et retteverktøy er din venn 🙂 

Endret av tron
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rock'n'Roll er ikke kjedesmøring, dessverre - selv om "forumet" var enige om det for en del år siden. Det er stort sett løsemiddel og bittelitt smøring. Kast i nærmeste spesialavfall.

Hvilken kjedestrekkmåler bruker du, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

126 km er merkelig lite. 
12 delte kjeder er jevnt over mer slitesterke enn 11 delte, så det var ikke bedre i "gamle dager" Zero Friction Cycling er den vi stoler på når det gjelder kjedetesting. De påviser dette i testene sine. Der lander også Shimano 12 delt XTR på en klar tredejplass etter SRAM Eagle XX1 og XO1 som går helt i taket på holdbarhet. SLX er ikke testet, men skal ikke være laget av kapteinkjeks de heller. 

Jeg finner det rart at du skal ha slitt ut det 10 delte drevet. Jeg har ikke oppfattet at du gnurer rundt med 33 i kadens og maks dreiemoment under gjørmebirkenforhold når jeg følger deg på Strava. Selv har jeg vel brukt 10er tannhjulet 30 minutter til sammen siden jeg fikk 12 delt. 

Det er bedre smøring enn Rock'n Roll men med smøring hver tur har det virket ok før. Prøv deg på en vokssmøring som Smoove eller Squirt om du ikke gidder å varmvokse. 

Og til slutt bruk en "moderne" kjedestrekkmåler til 12 delt. Park Tool CC4 er god. Med de tre klørne tar den ikke hensyn til slark i rullene, men måler på samme side for å vise den reelle strekken. Resultatene er mye mer presise med en sånn. Kanskje kjedet ikke er gåent likevel?

image.png.1a7fdb38e558f6b8c1a5e24dbb9cf822.png

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 girs systemer trenger å skifte kjede på 0,5%, går man over så er det som regel dårlig nytt for hele drivverket.

Min erfaring med Shimano-kjeder er at de slites raskere enn SRAM alternativet, samme med resten av drivverket. Samtidig kan kostnadene være lavere, så det kommer ikke nødvendigvis dårligere ut. 

SLX-kjede har jeg opplevd til å vare godt under halvparten av X01 Eagle på samme sykkel. Dvs at den først hadde den en ren Shimano-drivlinje baert på mix SLX/XT som så ble konvertert til en ren X01 drivlinje. Det sagt så var 126 km på ett SLX kjede veldig lite, og med den målte kjedestrekket så er det også slitt for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Rockn Roll er enkelt, men har brukt mye Squirt før til flaska var tom😉

Får kjøpe ny.

Har ikke noe bedre erfaring med KMC 12 delte kjeder egentlig, de er strukket 0,25 allerede som nye og varer ikke veldig lenge.

Når jeg målte Shimano kjedet til å være dødt så var det eneste jeg hadde et KMC 12 delt "gullkjede" så det står på nå.

Det slitte kjedet målte mellom 0,5-0,75 og for å sjekke så prøvde jeg en "vanlig" måler med 2 pinner og den gikk nesten nedi på 0,75 ergo stoler jeg på målingen.

Hoved kjedemåler per i dag er er Unior sin (men min har annen inndeling på skalaen)

image.png.7fd13cf3e3af101d551b2cb83773920c.png

Og den har funka som den skal på SRAM kjeder selv om vi hadde et litt anstrengt forhold i starten i og med at den strekker kjedet ved måling.

Justerer den nå til den butter og så tilbake slik at den glir greit ut igjen og det har funka mange 1000km over flere år uten problemer av noe slag.

Er heller ingen lav kadens gnurer, men akkurat denne sykkelen har 30t krankdrev og dermed så får 10er drevet kjørt seg litt ekstra på treningsturer med de som sykler litt fortere.....

Drivverket girer veldig bra (bank i bordet), men det er mulig at den har litt stram stoppskrue slik at det jeg opplever som at den hopper er at den bruker litt tid på å komme seg ned på minste drevet.

Fun fact er at når jeg fikk mine første 12 delte drivverk så hadde jeg ikke fått med meg at grenseverdien for kjedestrekk var endret fra 0,75 for 10 delt til 0,5 for 11 og 12 delt. Jeg bytta konsekvent på 0,7-0,75 i endel år uten problem.

Ellers er drivverk problemer god anledning for oppgradering. Det sitter en liten 👿på skuldra og hvisker GX AXS i øret mitt😉😀

Endret av Gullars

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Gullars said:

Om det er meg du spør så var KMC gull 0,25 ved installasjon 

Tenker på shimano-kjedet. 

Og den unior-måleren måler dessverre ikke helt bra, det må en type måler som park CC-4 eller lignende til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (9 timer siden):

Shimano kjedet målte jeg ikke da det kom fra en ny sykkel.

Får kjøpe en CC4 måler og, det er jo ikke rare kosten

Personlig erfaring er at XTR/DuraAce kjedene holder vanvittig mye lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er min erfaring og, så om jeh ikke gir opp Shimano (igjen) så blir XTR kjede neste gang.

Tror jeg vil bytte drev og kasset først evt

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

126km på et kjede er ekstremt lite, det er jo en langtur på grus. Hvis det som nevnt over er brukt under extreme forhold er det noe annet.

Jeg vil tro at kjedet er dårlig piratvare, montert opp-ned eller bak-frem, veldig skjev kjedeføring, feil montert drev/kassett, feil måling, rullet i sand føre montering, feil måling eller at det er noe som er gjort helt feil ett sted.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (14 minutter siden):

126km på et kjede er ekstremt lite, det er jo en langtur på grus. Hvis det som nevnt over er brukt under extreme forhold er det noe annet.

Jeg vil tro at kjedet er dårlig piratvare, montert opp-ned eller bak-frem, veldig skjev kjedeføring, feil montert drev/kassett, feil måling, rullet i sand føre montering, feil måling eller at det er noe som er gjort helt feil ett sted.

Dessverre så stemmer ingen av forslagene. Foreløpig så funker KMC kjedet som ble montert uten noen større problemer.

Da kjører jeg med det til det er slitt 0,5% så får vi se.

  • Haha 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (På 8.5.2024 den 15.04):

Rockn Roll er enkelt, men har brukt mye Squirt før til flaska var tom😉

Får kjøpe ny.

 

Har en 3/4 full stor flaske squirt du kan få hvis du er i Oslo/Bærum-området. Har gått over til varmvoks.
Anbefaler denne kjedemåleren, har litt ekstrafunksjoner ifht PT:
https://pedros.com/products/chain-checker-plus-ii

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...