Gå til innhold

Drift


baroudeur

Anbefalte innlegg

Her kan vi fortsette diskusjonen rundt drift og finansering av nytt forum.

Per nå hostes forumet og driftes Invision, noe som er en solid løsning som brukes av flere store aktører. Jeg jobber fortløpende med å tilpasse forumet til våre behov. Ved økt aktivitet og langvarig drift vil det være behov for flere moderatorer og en form for finansiering, men jeg er sikker på at begge deler kan løses ganske enkelt. Det viktigste var å få et alternativ på plass.

  • Like 8
  • Thanks 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne også noen kortfattede tips for hvordan et firma ev. kan donere - mottaker må kanskje være registrert som en frivillig organisasjon i Brønnøysund for at giver skal få skattefradrag? Det er kanskje her ev. eierskap fra NOTS kommer inn i bildet?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr finansiering så kan det gjerne komme opp en mulighet for donasjoner for drift.

Jeg aner ikke hva det koster å rigge og drifte en slik løsning, utover en betydelig egeninnsats. Slike donasjoner må være frivillige for å holde interesse og bruk oppe, men jeg selv ville donert for drift. Håper og tror at det er en interesse for det hos andre også. Særlig vi som har fulgt med på migreringen av verdens beste forum.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selge reklameplass til Friflyt? 🙂

Tommel opp for donasjoner. En andel av det jeg ikke lenger skal betale for Friflyt abo kan gjerne gå hit. 

  • Like 2

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må utarbeides bærekraftige ordninger på både det finansielle og driftstekniske. Per i dag er ikke forumets runway særlig lang og dette er naturlig nok høyt på prioriteringslisten. Innholdsmessig og teknisk er vi i dag på et godt sted og det bare på forumets femte dag.

Jeg setter pris på og noterer meg alle forslag i denne tråden og ellers på forumet (og gamleforumet). I løpet av uken vil det bli mer klarhet i den finansielle biten og jeg skal i likhet med tekniske oppdateringer holde dere oppdatert på det økonomiske når ny informasjon foreligger.

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
baroudeur skrev (På 6.7.2023 den 7.44):

Her kan vi fortsette diskusjonen rundt drift og finansering av nytt forum.

Per nå hostes forumet og driftes Invision, noe som er en solid løsning som brukes av flere store aktører. Jeg jobber fortløpende med å tilpasse forumet til våre behov. Ved økt aktivitet og langvarig drift vil det være behov for flere moderatorer og en form for finansiering, men jeg er sikker på at begge deler kan løses ganske enkelt. Det viktigste var å få et alternativ på plass.

Jeg har mange års erfaring med drift av Linux-baserte web-systemer. Har jobbet mye med Wordpress, cPanel, woocommerce og en hel haug med web-baserte ticketsystemer. Har ikke spesifikk erfaring med Invision, men stiller meg til disposisjon som teknisk bidragsyter. Jeg er ingen designer, men er god på å få opp nettsider, samt testing og feilsøking. Kan også bidra som moderator hvis det blir nok av oss, slik at det ikke krever så alt for mange timer pr. person pr. uke.

Økonomisk har jeg dessverre ingenting å bidra med.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • baroudeur avklistret denne emne
  • 2 uker senere...

Min driftserfaring er nokså utdatert, med gamle phpBB og diverse CMS-integrasjoner, SQL baser og rot & knot. Så jeg skal holde fingra unna.

Men til eierskap og monetær drift - har du tenkt noe på fremtiden? Opprette en non-profit, typ stiftelse som kan eie og drifte? Her har jeg mer å bidra med... 🙂

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (41 minutter siden):

Men til eierskap og monetær drift - har du tenkt noe på fremtiden? Opprette en non-profit, typ stiftelse som kan eie og drifte? Her har jeg mer å bidra med... 

🙂

Det er dette jeg bruker mest tankevirksomhet på om dagen hva forumet angår. Jeg venter på noen avklaringer som har litt å si for veien videre og jobber samtidig med noen alternativer. De økonomiske kostnadene er en ting, tidsbruken en annen, men akkurat nå er det viktigste at forumet lever godt og vokser seg bedre. 

Det er fortsatt ganske åpent hvordan forumet skal driftes videre og jeg diskuterer gjerne ulike alternativer nærmere. 

  • Like 2

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet og om det er greit å spørre, hvor store kostnader er det snakk om? Det finnes vel en del løsninger der man kan legge opp til faste månedlige donasjoner sånn at man får mer forutsigbarhet enn om man konstant må minne folk på at ingenting er gratis. Jeg har ingenting imot å chippe inn litt penger. Mye heller det enn reklame. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Så langt ligger ressursinvesteringen fra 5. juli til 5. august på 3301 NOK og 175 arbeidstimer. Løpende kostnader for hosting og forumløsning er på rundt 1000,- per måned avhengig av dollarkursen ($10 rimeligere per måned ved årlig abonnering på dette nivået) så kommer årlige kostnader for domener og plugins i tillegg (relativt lave). Akkurat nå har jeg lagt opp til bruk av den rimeligste løsningen og ingen plugins (flere har vært testet ut). Primærbegrensningen ved dagens løsning er lagringsplass, men vi har mye å gå på og om vi en dag overstiger kapasiteten så betyr jo det bare at forumet er stort (og at galleriet brukes hyppig) så det er egentlig bare positivt. Fra et teknisk ståsted er det ukomplisert å øke kapasiteten, det koster bare mer.

Timebruken er naturlig nok størst i oppstartsfasen og også noe jeg forpliktet meg til når jeg satte i gang. Jeg har jobb, små barn og trening ved siden av så jeg må planlegge litt for å få det til å gå opp, men tidsstyring er en egenskap det er viktig å holde ved like. Til nå har mesteparten av tiden gått til å få det tekniske på plass, følge opp alle PMer på gamle- og nyforumet, følge opp og respondere på alle forslag i tråder her, jobbe med grafisk profil, møter, eposter, kartlegge finansieringsmuligheter og vurdere forumstatistikk opp mot hva som er mulig av ekstern finansiering og så videre. Det er helt klart tidsbruken som er den største kostnaden her, selv om det økonomiske heller ikke er ubetydelig. At noe som dette koster tid og penger, særlig i oppstartsfasen, er på ingen måte overraskende. Dette er ikke en langsiktig driftsløsning, men helt i tråd med forventningene jeg hadde for en drøy måned siden. 

Når det kommer til det å åpne for bidrag fra brukere så er dette noe mange har etterspurt og det er også kanskje naturlig å basere seg på enn så lenge forumet faktisk er brukerfinansiert. Samtidig må forumet være gratis og åpent for alle, det er ganske viktig tenker jeg. Økonomiske bidrag må være frivillige og forventningene lave. Jeg tror det er hensiktsmessig at forumet forsøker å løse de primære kostnadene, som hostingen som i dag betales ut i fra egen lomme, først. Deretter kan en støtteordning vurderes.

Det er status i dag. Håper det var oppklarende og kom gjerne med oppfølgingsspørsmål om noe over er uklart eller mangelfullt. 

  • Like 1
  • Thanks 3

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker åpenhet rundt økonomien er viktig hvis/når man åpner for donasjoner. Det kan være et enkelt oppsett med få linjer som viser at x kr går til hosting, y kr til domene, osv.

Kanskje også et barometer som viser hvordan status funding er (nå bare tenker jeg høyt, jeg liker dashboards og sånt).

Man kan også ha en type oppfordring som sier at "Hvis n personer spytter inn 20/50 kr nå så har vi driftsmidler for ett år". Wikipedia har gjort noe lignende. 

Med en slik åpenhet tror jeg kanskje det er lettere for flere brukere å bidra med mindre beløp enn om man antar at donasjoner må være høyere og dermed avstår helt.

Jeg hadde heller ikke hatt problemer med at en del av donasjoner hadde gått til noe hyggelig for primus motor av forumet. Det er en formidabel innsats som er lagt ned her.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter modellen med frivillig bidrag, gjerne et fast beløp i året. Men jeg synes det bør være en eller annen gulrot for å støtte forumet. Aner ikke hva som ligger av muligheter i forumet, men de som støtter kan gjerne slippe reklame og det kan være noen begrensninger for gratispassasjerer som antall innlegg per dag, størrelse på bilder etc.

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

janbanan skrev (Akkurat nå):

Jeg støtter modellen med frivillig bidrag, gjerne et fast beløp i året. Men jeg synes det bør være en eller annen gulrot for å støtte forumet. Aner ikke hva som ligger av muligheter i forumet, men de som støtter kan gjerne slippe reklame og det kan være noen begrensninger for gratispassasjerer som antall innlegg per dag, størrelse på bilder etc.

Det er naturlig at støttemedlemmer får noe i retur, selv om et slikt bidrag ikke nødvendigvis er et tjenestekjøp. Det er viktig at forumet er åpent for alle uten begrensninger på brukerinvolveringer, men det kan godt hende enkelte funksjoner kan være ulike mellom et støttemedlem og et ordinært medlem. For eksempel kan støttemedlemmer få større lagringsplass, mulighet til å laste opp video og mulighet til å starte poll. 

  • Like 3

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi vil etter hvert åpne for ulike former for medlemsinvolvering. I forkant av dette har det har vært viktig å sikre noen eksterne midler som kan holde oss gående på løpende basis.

Det har blitt lagt ned hundrevis av frivillige timer på å få initiativet i gang og om ikke lenge vil vi invitere til en mer spesifikk diskusjon rundt hvordan et selvstyrt forum kan fortsette inn i fremtiden.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det slik at barouder jobber med litt i bakgrunnen for tiden, men et slags støttemedlemskap ala det Fjellforum har, kunne vært en fin ordning. Når jeg ble støttemedlem der fikk jeg tilgang til en rabattkode, som i og for seg sparte meg for langt mer enn det støttemedlemskapet kostet.

VPG, Fjellsport osv. er ivrige med rabattkoder. Andre har rabattkoder til klubb- og organisasjonsmedlemmer. Jeg vil anta at et hypotetisk studie av brukerne på sykkel.org(ex-Terrengsykkelforumet.no) vil vise at de er stæsjnerder og har et langt over gjennomsnitt stæsjkonsum. Hvor ellers finner en kunder som synes vektbesparelse på +-100 gram er verdt et par tusen kroner, og er villig til å forsvare det med stolthet. Dermed kunne kanskje forumet gå i dialog med flere (respekterte) nettbutikker slik at støttemedlemmene får tilgang til rabattkoder. Det trenger ikke være de største rabattene, men lik eller tilnærmet det de ofte "kaster" rundt seg, uten at en trenger vente, jukse seg til "ny kunde"-rabatt eller spørre om rabattkode.

Angående de frivillige timene er det vanskelig å sette en pris på det, utover heder og respekt. Såfremt baroudeur ikke er en venture capitalist eller engelinvestor som ser for seg at Sykkel.org blir det nye GCN, et risky business venture. Uten barouder hadde Terrengsykkelforumet som community gått i vasken, og alle hadde egentlig kun husket at FriFlyt var teite. Nå har de fleste glemt det som skjedde og forumet passerte idag 600 medlemmer. Fremdeles er det mange passive Gjest-lesere, som høster kunnskapen og våset som deles her inne. Personlig synes jeg han fortjener en belønning for alt arbeidet han har gjort. Hva det kan være er vanskelig å sette pris på. Det første som slår meg som sykkelbelønning er:

Trøstebelønning: Campagnolo Coffee Mug

Skikkelig belønning: Campagnolo Big The Corkscrew

spacer.png

Hvis han faktisk er en venture capitalist, unner jeg han utgaven i Rose Gold om prosjektet er vellykket, men da får han kjøpe den selv.

Endret av Andreas
  • Like 2
  • Thanks 2
  • Haha 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den korketrekkern, hvilken kjedeolje er best å bruke? Varmvoksing tror jeg blir litt mye for min del 😕
 

Litt alvorlig, det med fjellforum var en god løsning, NOTS har jo også noen medlemsrabatter... Kan man få tannhjul til å gå rundt ved å tilby en kombinert støtt forum/få NOTS-medlemskap og rabatter på no vis?

Endret av Ndreas
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde kanskje vært en venture capitalist, men i dette tilfellet var det en kombinasjon av flere faktorer som gjorde at jeg følte meg forpliktet til å bidra, selv om jeg på mange måter ikke hadde anledning. Og når jeg først forpliktet meg måtte jeg ta det seriøst. Om noe skulle skje med meg vil fellesskapet, fra og med i går, fortsatt ha admintilgang via @perbl, som gjorde meg noen kilo lettere da han takket ja til rollen.

Personlig ser jeg frem til at forumet har en forutsigbar fremtid og at jeg får frigjort flere timer i døgnet. Da er jeg fornøyd. Når jeg henter inn støtte til forumet, først eksternt og så etter hvert internt, er det på vegne av fellesskapet. Med dette som utgangspunkt lever jeg godt med at det er ulike meninger om hvordan ting bør gjøres. Jeg forsøker alltid å på best mulig måte etterkomme ønsker og krav fra flertallet. 

Det er ingenting som hindrer oss i å be om støtte fra brukere allerede nå, men vi ønsker en diskusjon rundt hvilke modeller som kan være hensiktsmessige før vi tar i mot en eneste medlemskrone, selv om denne vil gå direkte til forumdriften. Det er riktig som @Andreas påpeker at jeg jobber en del i bakgrunnen, blant annet med støttemedlemskap, men også eksterne bidrag. Når sistnevnte er avklart, vil det inviteres til diskusjon rundt ulike former for medlemsinvolvering.

  • Like 2

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...