Gå til innhold

Kjedeolje - for oss som ikke vokser (enda)


Anbefalte innlegg

UFO drip er jo også voks. 

Silca super secret er også en mulighet. 

Har prøvd begge som topping på varmvokset og syns ufo er lettere å påføre. 

Rex Black Diamond er nok også habil (og kostbar). 

Ville gått for den du enkelt får tak i... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (9 minutter siden):

UFO drip er jo også voks. 

Omtales på som (voksbasert) smøring/coating og klassifiseres som kjedeolje - men ja, er jo teknisk sett også voks.

Hen9ng skrev (1 minutt siden):

Hvis vi først er på voks - squirt som voksbasert olje er helt ut? 

Nei, det er vel egentlig det UFO, Smoove osv er. Er Squirt å anbefale?

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke snakke enn andre for meg selv, men jeg gikk helt over til squirt i fjor på både landevei og i skogen. Sjeldent hatt så lite problemer i drittvær som etter det. Litt hyppigere påføring kanskje, ca. 150-200 km. (Lange dagsturer osv, er uproblematisk) Avhengig av værforhold. Alltid relativt rent drivverk og veldig lite støy. Fristes til å ta steget over til skikkelig voksing for økt holdbarhet og kanskje enda renere drivverk? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (16 minutter siden):

Ser de har Squirt på en lokal thansen, så da prøver jeg det. Takk!

Bare husk skikkelig nedvask av kjedet med kjederens osv for å fjerne alle oljerester. Påføres gjerne i god tid før tur slik at det får lagt seg i leddene. Ta en liten kikk på trinsehjulene i ny og ne kan samle seg litt overflødig voks der som kan være greit å skrape vekk med en flat skrutrekker eller lignende. Ikke tørk vekk overflødig etter påføring! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (11 minutter siden):

Noen som kan gi meg en god grunn til å bytte fra gul Rock N' Roll som jeg har brukt i evigheter? Styret med voksing er helt uaktuelt.

Den er grisete og bråkete. Varer kortere og kjedet blir mer møkkete enn squirt som er like enkelt å påføre, er min erfaring. 
 

Jeg er ikke veldig bevandret hva gjelder testing av ulike oljer og voksoljer så her er der mange som kan utdype mye mer enn meg, men byttet fra ordinære oljer til squirt fjor. 

Endret av Hen9ng
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (21 minutter siden):

Den er grisete og bråkete. Varer kortere og kjedet blir mer møkkete enn squirt som er like enkelt å påføre, er min erfaring. 
 

Jeg er ikke veldig bevandret hva gjelder testing av ulike oljer og voksoljer så her er der mange som kan utdype mye mer enn meg, men byttet fra ordinære oljer til squirt fjor. 

Rock'n Roll er ihvertfall ikke grisete, det er jo bare voks oppløst i parafin. Bråkete etter en veeeldig lang stund - kanskje. Jeg bruker 30 sek på sykkelen 1-2 ganger i uka med R'nR, og det er akkurat det som er attraktivt - det er enkelt. Jeg som liker å vaske sykkel(*) minst mulig liker også R'nR veldig godt siden parafinen og korrekt påføring rengjør kjedet.

Du sier du byttet fra ordinære oljer til Squirt i fjor, har du kjørt mye R'nR? Eller bare synser du ut fra hva du har lest?

(*) Sykler har godt av minst mulig vask, bortsett fra drivverk og å tørke bort skit fra demperene med en fille

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (38 minutter siden):

Noen som kan gi meg en god grunn til å bytte fra gul Rock N' Roll som jeg har brukt i evigheter? Styret med voksing er helt uaktuelt.

Alle advarslene om fare for natur og dyreliv bakpå er kanskje en grunn?

Men skal sies at den rensen som Smoove anbefaler å bruke første gang også er heftig sterke saker som skal behandles som spesialavfall.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (3 minutter siden):

Rock'n Roll er ihvertfall ikke grisete, det er jo bare voks oppløst i parafin. Bråkete etter en veeeldig lang stund - kanskje. Jeg bruker 30 sek på sykkelen 1-2 ganger i uka med R'nR, og det er akkurat det som er attraktivt - det er enkelt. Jeg som liker å vaske sykkel(*) minst mulig liker også R'nR veldig godt siden parafinen og korrekt påføring rengjør kjedet.

Du sier du byttet fra ordinære oljer til Squirt i fjor, har du kjørt mye R'nR? Eller bare synser du ut fra hva du har lest?

(*) Sykler har godt av minst mulig vask, bortsett fra drivverk og å tørke bort skit fra demperene med en fille

Neida, som nevnt har jeg ikke veldig bred erfaring, men kom riktig nok via R’nR (både gul og blå) som jeg slet med å få til å holde 150-200 km på våte sandete høstveier. Hadde drivverk som hørtes ut fælt ut. Type sykkelen som har stått i ro i 5 år og kjedet rustet. Brukerfeil (til tross for at jeg fulgte anvisninger)? 


Squirt oppleves som mer forutsigbart og gjør det den skal alltid. Enkelheten vil jeg da si du får med den også. Ingen grunn til at Squirt krever noe mer enn 30 sek etter førstegangspåføring. Men dette er egne erfaringer og det finnes nok alternativer som presterer bedre, voks har overbevist meg hvertfall.
 

Åpen for nye alternativer, for jeg må snart fylle på selv, så da er spørsmålet om det blir skikkelig voksing… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksing er helt konge. 

Drip voksene som UFO, super secret og rex som er emulgeringer med vann og voks vil gi nesten like bra resultat når gjort riktig. Jeg har begynt å bruke deg som supplement og påfører ca hver 100km og vokser på nytt etter kanskje 6-700. Har flere kjeder på rullering så da er det ikke så ofte jeg må vokse. Og tar gjerne konas og guttene sine sykler samtidig så det blir gjerne å ta 5-7 kjeder samtidig. 

Det er ikke selve voksingen som er jobbig, men avfetting av kjedene når de er nye. Dette bør man nok helst gjøre grundig før drip wax brukes også. Antar det også gjelder for Squirt? 

UFO clean gjør dette mye enklere, og nå har vel også Silca kommet med en lignende rens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (9 timer siden):

Jeg har begynt å bruke deg som supplement og påfører ca hver 100km....

Vil det si at på langtur så begynner lydene? Jeg har tidligere brukt Smoove, og det var fint det, men hadde sin begrensning på langturer (150-200km++), spesielt i drittvær. 

Fikk 4 nye kjeder i posten i går, så lurte litt på å vokse skikkelig, men om det ikke fungerer på langtur så gidder jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (4 minutter siden):

Vil det si at på langtur så begynner lydene? Jeg har tidligere brukt Smoove, og det var fint det, men hadde sin begrensning på langturer (150-200km++), spesielt i drittvær. 

Fikk 4 nye kjeder i posten i går, så lurte litt på å vokse skikkelig, men om det ikke fungerer på langtur så gidder jeg ikke.

Du får 30-40 mil ut av et vokset kjede gitt at det ikke er for dårlig vær, og du kan forlenge dette til 70-80 ved å legge på en dråpe drip ca hver 10 mil. Du trenger ikke gjøre det på langturen du er på.  

Med mye regn+drit så varer det kortere.

Nå har Silca sluppet et rensemiddel for nye kjeder som gjør det innmari enkelt å rense kjeder. https://silcavelo.eu/collections/clean/products/chain-stripper

Samt har en del av de tidlige anfalingene som ble gitt blitt borte - som at kjedet må være helt tørt før revoksing. Vannet damper bort under re-voksing. Tiden fra drip til sykling har også gått drastisk ned. 

Rens av voksede kjeder er dødsenkelt. Litt kokende vann fjerner alt. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske stor forskjell på hvor lenge 11 speed og 12 speed eagle går lydløst i forhold til 12 speed axs flattop. Axs blir det mye tidligere lyd på. Axs går likevel greit 150km tur med lite lyd. Og det skal fortsatt være lav friksjon lenge etter også, men det er jo triveligst med stille drivverk. Før sykla jeg typisk 30-40mil mellom voksinger uten drip. 

Nå tørker jeg med mikrofiberklut og drypper UFO etter hver tur og lar tørke over natta. (om det ikke er bare en kort tur) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (20 minutter siden):

Ganske stor forskjell på hvor lenge 11 speed og 12 speed eagle går lydløst i forhold til 12 speed axs flattop. Axs blir det mye tidligere lyd på. Axs går likevel greit 150km tur med lite lyd. Og det skal fortsatt være lav friksjon lenge etter også, men det er jo triveligst med stille drivverk. Før sykla jeg typisk 30-40mil mellom voksinger uten drip. 

Nå tørker jeg med mikrofiberklut og drypper UFO etter hver tur og lar tørke over natta. (om det ikke er bare en kort tur) 

Jeg har samme erfaring som deg. Flattop-kjedene lager mindre lyd etter litt tid sammenlignet med M9100 kjedene jeg har på terrengsyklene mine. 

Endret av Trond Vidar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes å huske at @baronKanon hadde en del argumenter mot RnR.

Ellers har jeg brukt blåsprit og sitrusrens for kjedet og kassetten på mtb'en min, også brukt liberalt med Squirt. Synes det funker veldig bra, men har vært et par skikkelig våte turer der det har blitt vasket av. Sannsynligvis pga litt slurvete rens i utgspkt som gjør at det ikke har sittet like godt fast men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (På 2.8.2023 den 22.18):

Noen som kan gi meg en god grunn til å bytte fra gul Rock N' Roll som jeg har brukt i evigheter? Styret med voksing er helt uaktuelt.

Ja. HMS.

 

IMG_4145.jpeg

  • Thanks 1

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte kjøpe nytt smøremiddel på ferie i sommer, og den lokale shopen hadde da bare Finish Line Ceramic Wax.

Jeg har sett på tidligere tester at denne scorer veldig dårlig - og når jeg i tillegg ikke hadde rensemiddel til grundig, så var forventningene lave. Fikk tørket over drivverket med noe whitespiritlignende, men ikke tatt noen grundig rens. 

Ble derfor veldig positivt overrasket over hvor godt jeg synes denne fungerte. Særlig etter andre påføring synes jeg kjedet fikk mer smud føring - også gjennom en regnskur og danske landeveier med støv og sand. 

I likhet med andre over så ser jeg det som uaktuelt å begynne med voksing i riskoker osv (da liker jeg bedre de 45 sek-smøringene med RnR eller lignende), så hvis jeg kan få våt-voksing til å funke så er det glitrende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 3.8.2023 den 11.34):

Synes å huske at @baronKanon hadde en del argumenter mot RnR.

Ellers har jeg brukt blåsprit og sitrusrens for kjedet og kassetten på mtb'en min, også brukt liberalt med Squirt. Synes det funker veldig bra, men har vært et par skikkelig våte turer der det har blitt vasket av. Sannsynligvis pga litt slurvete rens i utgspkt som gjør at det ikke har sittet like godt fast men.

Jepp. Se hvor lite voks (hvitt) som er i flaska før du rister. Det er det hvite som smører, ikke løsemiddelet. Bruk heller Smoove eller Squirt, eller Silca SuperSecret Drip, som er mye bedre. 

Er det mye vått er visstnok Silca Synergetic bedre. Inneholder wolframdisulfidpartikler, som har bedre smøreeffekt enn molybden, som brukes i en del fett for høyt trykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hoppet på vokstoget med hjelp fra @andersar. Bare fått testa på grussykkelen men der er det bra. Blir sikkert å etterfylle med Squirt når jeg bikker 200km elns

Håper det gir meg mer varighet på kjedet, slet ut mitt første KMC kjede fra april-juli, veldig grovt regna 1500km med 90% asfalt og fint vær

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...