Gå til innhold

Viktig melding er viktig, men hvor mange skal vi få?


Anbefalte innlegg

I lys av Hans så sendes det ut Viktig Melding. Jeg har nå gitt opp å telle hvor mange jeg har fått, og slått av muligheten for Viktig Melding. 

Feiler systemet så veldig at det utspiller sin rolle fullstendig? Jeg må innrømme jeg trodde ikke at systemet skulle brukes til denne type hendelser, selv om det tydelig er alvorlig nok for de som rammes. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også fått noen, i et område som ikke er berørt. Men ser store fordeler med varslingssystemet, når de bak har fått mer erfaring med systemet og innkjøringsproblemene vi opplever nå lukes bort samt organiseringen bak utsendelser.
Fikk den første testmeldingen tidlig i juni da jeg lå i telt inne i Nordmarka. Det var en test før den nasjonale testen som kom senere. Sannsynligvis ble testen gjennomført for de som bare var tilknyttet en enkelt mobilmast og  med det i et begrenset område. Regner med at de som sender ut meldingene kan velge ut ett eller flere  områder på kartet og som da inkluderer alle mobilmaster i utvalgt områdene.
Varslingsystemet kan dermed varsle ved lokalt begrensede hendelser som skogsbranner, tunnellbranner, gasslekkasjer osv. osv.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som de tenker på dette som bare en av flere mulige kommunikasjonskanaler, ikke som et reelt nødvarsel.

Jeg opplever det nok som ganske mye mer påtrengende at det går av en fordømrade flyalarm inni leiligheten (heldigvis ikke bilen), for å si at "det er varslet mye regn, så følg med", enn hva de tenker seg. Det var definitivt ikke en akutt situasjon der det hastet at hver eneste innbygger i hele østlandsområdet umiddelbart gjorde bestemte handlinger. Masseutsendt sms kunne være fornuftig, men jeg lurer jo strengt tatt på hvor mange som ikke hadde fått med seg at det var ekstremvær i vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (9 minutter siden):

En kompis fikk varsling rett over midnatt i går, i dyp søvn, det var nok litt vel drøyt 😄


Det ble vekkerklokka mi i dag tidlig også gitt. 

Men som nevnt over her, SMS hadde fungert bedre nå enn dette her. Nødvarsel blir slått på igjen først når Hans har reist sin vei... 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel oppe i 7 nødmeldinger gjennom gårsdagen og natta. To stykker i natt. 
Stiller spørsmål til bruken av systemet, om det skal brukes til denne type hendelser som har et mindre tidspress enn for eksempel terror, skogbranner og gasslekkasjer osv. Når hensikten er å få folk til følge med og oppsøke mer informasjon. Tekstmeldinger fra kommune ville i stor grad gjort samme nytten, og beholdt troverdigheten til nødvarselet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tekniske feilene og brukerfeilene fra statsforvalter/politi/hvemdetnåersomrentpraktisksenderut, er pinlige nok.

Men meldingen skulle ikke vært sendt i utgangspunktet. Jeg klarer ikke å fri meg fra en tanke om at de har sittet og tenkt sånn omtrent "Vi har jo nettopp fått dette meldingsverktøyet som skal brukes i alvorlige situasjoner. Siden dette er en alvorlig situasjon, må vi bruke det til å sende ut en melding." Uten å ha tenkt noe videre på konkret hvorfor, hva meldingen skal oppnå, og om dette er et hensiktsmessig, forholdsmessig verktøy i sammenhengen. "– Meldingen sendes først og fremst ut som et forebyggende tiltak" er ikke tilstrekkelig.

En nødmelding avbryter brutalt hva absolutt alle i området gjør, uansett hva det måtte være. Da må det være en akutt hastesak som inneholder en konkret og klar beskrivelse hva folk skal gjøre. 

Endret av Øyvin
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som har eldre mobil - og dermed ikke får nødvarsel - er lykkelig uviten om alle farer som skjer rundt oss.

Edit: Anbefaler alle å sjekke takrenner, nedløpsrør, plen, innkjørsel og rundt huset. I smutthullet hvor jeg rakk en lett løpetur, var det overraskende mange som hadde fått minibasseng i hagen. Har selv erfart at vårens spray med mosefjerner på taket, med sommerens solsteik og gårsdagens pøsregn, har bidratt til takrenner med mye moserester. Fiskars takrennerenser og lengste forlengerstang til redningen.

Endret av Andreas
  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 1 nødmelding litt over halv fire i går. I tillegg fikk jeg sms fra kommunen hvor vi har fritidsbolig, men ingen ting fra kommunen vi bor i. Du skulle være rimelig borte vist du ikke har fått med deg varslene i div media, men jeg tenker at det er bedre med varsel, enn ikke varsel. Sånn sett burde hjemkommune varslet for her har det vært mye vær. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått 5 til sammen, hvorav to med kort mellomrom (på engelsk og tysk) mens jeg kjørte bil å går ettermiddag (Jesus Tapdancing Christ! Vil de at sjåfører SKAL forårsake ulykker?), samt en etter midnatt. Trond Kirkvaag kunne ikke gjort det bedre...

  • Haha 1

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første melding i dag. På engelsk og tysk. Akkurat i tide for min daglige Duolingo-økt.

Når jeg leser artikler om folk som har blitt tatt litt på senga av at det plutselig kom en hel haug med vann over alt, så syns jeg denne typen varslinger er innafor. Men de trenger nok en krise eller to før systemet sitter.

  • Like 1

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skjønner ikke helt denne refereringen til ulv-ulv her. Det er et varslingssystem, det burde vært mer konkret om hva man bør gjøre/hvor finne mer info, ja kommunene burdte sendt en sms også. Det trengte ikke å være 4-5 varsler på rad, og iaf ikke etter midnatt (men dette tror jeg er mest bugs i systemet).

Du får et (eller to) varsel, vurderer om det treffer deg personlig eller ikke, også går du videre med livet ditt. Hvis noen velger å drite i neste runde varsel fordi de fikk varsel uten at det var helt krise så får de sitte meg skjegget i postkassa selv da. Makan til krisemaksimering over en ruglete launch av et nytt varslingssystem asså 😄

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde jo ikke brukt luftvernsirenene med "viktig melding, lytt til radio" signal for et ekstremvær og jeg tenker lista for å trigge lyd-alarm på samtlige smarttelefoner bør ligge på omtrent samme sted. Send gjerne ut varsel men vi trenger ikke DING DING DING DET REGNER kl 8 på morran.

Føler at det ett eller annet sted sitter noen som har klødd i fingra etter å bruke den funksjonen og håper at de nå har fått det ut av systemet sitt og bruker et litt mindre påtrengende varsel neste gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.aftenposten.no/norge/i/jl7xoe/fikk-noedvarselet-18-ganger-paa-ett-doegn-var-ikke-i-omraadet-som-skulle-varsles

Det er jo tydelig at ikke alt har gått som det skulle her og det sier myndighetene også at det ikke gjorde. Selv syns jeg varsling på tyfon, sms og mobilringelyder er bra, så lenge de varsler i forkant og unngår å sende dem når befolkningen enten kjører bil, sover, balanserer på line eller ser på fjernsyn.

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (2 timer siden):

Ja jeg skjønner ikke helt denne refereringen til ulv-ulv her. Det er et varslingssystem, det burde vært mer konkret om hva man bør gjøre/hvor finne mer info, ja kommunene burdte sendt en sms også. Det trengte ikke å være 4-5 varsler på rad, og iaf ikke etter midnatt (men dette tror jeg er mest bugs i systemet).

Du får et (eller to) varsel, vurderer om det treffer deg personlig eller ikke, også går du videre med livet ditt. Hvis noen velger å drite i neste runde varsel fordi de fikk varsel uten at det var helt krise så får de sitte meg skjegget i postkassa selv da. Makan til krisemaksimering over en ruglete launch av et nytt varslingssystem asså 😄

Å kalle denne lauchen for ruglete er ingen liten en underdrivelse, det er nærmere en fiasko når de ikke engang har kontroll eller vet hva som skjer.

Det som gjør dette ytterligere intr er jo at deler av landet virkelig er i krise, i økende grad i forskjellige regioner, og det burde slikt sett vært en situasjon for å bruke systemet for de det måtte gjelde. Egentlig en perfekt live test med regionale betingelser og ulikheter. 

Digresjon så slo jeg på igjen "viktig melding" men etter 3 meldinger til skrudde jeg av. Jeg hverken bor eller oppholder meg i et område med risiko, og trenger ikke vekkes klokka 2 om natta heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juffe skrev (2 timer siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/jl7xoe/fikk-noedvarselet-18-ganger-paa-ett-doegn-var-ikke-i-omraadet-som-skulle-varsles

Det er jo tydelig at ikke alt har gått som det skulle her og det sier myndighetene også at det ikke gjorde. Selv syns jeg varsling på tyfon, sms og mobilringelyder er bra, så lenge de varsler i forkant og unngår å sende dem når befolkningen enten kjører bil, sover, balanserer på line eller ser på fjernsyn.

Artig sideinfo der, en kollega kjørte fra Hamar -> Oslo og fikk 6-7 varsler under kjøreturen, det var da fordi de kjørte gjennom flere varlingsområder, så det forklarer iaf noen av sakene med overvarsling.

eOpseth skrev (47 minutter siden):

Å kalle denne lauchen for ruglete er ingen liten en underdrivelse, det er nærmere en fiasko når de ikke engang har kontroll eller vet hva som skjer.

Det som gjør dette ytterligere intr er jo at deler av landet virkelig er i krise, i økende grad i forskjellige regioner, og det burde slikt sett vært en situasjon for å bruke systemet for de det måtte gjelde. Egentlig en perfekt live test med regionale betingelser og ulikheter. 

Digresjon så slo jeg på igjen "viktig melding" men etter 3 meldinger til skrudde jeg av. Jeg hverken bor eller oppholder meg i et område med risiko, og trenger ikke vekkes klokka 2 om natta heller.

Å kalle det nærmere en fiasko når (som jeg kan se) feilene har vært "noen får for mange varsler, og noen får forsinka varsler" er vel ikke helt fiasko-nivå eller? Å si at "de ikke engang har kontroll eller vet hva som skjer" er jo også et utsagn på litt tynt grunnlag. Hva vet vi om hva de vet? De har kanskje ikke kommunisert godt/mye om hvorfor, men å anta at det er fordi de ikke har kontroll er kanskje litt for tidlig å gå til?

 

Det jeg skulle sett de fikk fiksa i tillegg var å sende ut varsler (enten via sms eller varslingssystemet alt avhengig) litt i forkant. Jeg fikk iaf varsel midt på dagen mandag, som var litt sent for å skulle gjøre så mye preventivt (hvis det var behov/mulighet for det).


Men hva tenker du de burde gjort annerledes? Bortsett fra det overnevnte som sikkert mye er tekniske bugs/issues som må fikses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (14 minutter siden):

Å si at "de ikke engang har kontroll eller vet hva som skjer" er jo også et utsagn på litt tynt grunnlag. Hva vet vi om hva de vet? De har kanskje ikke kommunisert godt/mye om hvorfor, men å anta at det er fordi de ikke har kontroll er kanskje litt for tidlig å gå til?
Men hva tenker du de burde gjort annerledes? Bortsett fra det overnevnte som sikkert mye er tekniske bugs/issues som må fikses.

Så du mener at de hadde kontroll over utsendingene og vet akkurat hva som har skjedd?

Sitat

 

– Dette varselet synes å ha gått lenger enn det som avsender har tenkt, og det er blitt sendt flere ganger, sier direktør Elisabeth Aarsæther i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) til NTB.

Sammen med Nasjonal kommunikasjonsmyndighet og politiet undersøker de nå hva som har skjedd.

– Det er flere ulike distrikter som er involvert. Vi må se på om det er noen «hiccups», «bugs» eller flaskehalser som gjorde at det ble publisert ut til for mange.

Det meldes også at folk har blitt vekket om natten av varselet.

– Det skal ikke skje, sier Aarsæther.

 

 

Ndreas skrev (14 minutter siden):

Men hva tenker du de burde gjort annerledes? 

Hvis det er slik at de skal sende ut disse varslene så fort det er et eller annet form for oransje farevarsel på varsom.no så tror jeg mange kommer til å skru det av.  Det er jo da ikke akkurat i henhold til hva man ønsker med et slikt inngripende varsel. Det bør være reservert hendelser av en litt større art. 

Fra pressemeldingen til DSB:

Sitat

"Beslutning om utsendelse av Nødvarsel i fredstid baseres på følgende to kriterier: En omfattende alvorlig uønsket hendelse som truer og/eller er en fare for hele eller store deler av befolkningens liv og helse, eller når befolkningen må varsles raskt for å begrense og redusere følger av en uønsket hendelse." 

Man kan diskutere hvor grensene skal gå for hva som regnes uønsket hendelse, men tenker at dette for mange som har mottatt disse varslene er ganske langt unna det første kriteriet. Det bunner kanskje ut i hva man trodde dette varslingssystemet skulle være. Jeg hadde iallefall trodd at terskelen skulle være omlag det samme som for varslingen med luftsirenene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (46 minutter siden):

Men hva tenker du de burde gjort annerledes? Bortsett fra det overnevnte som sikkert mye er tekniske bugs/issues som må fikses.


Aller først burde kun de som trenger å få et slikt varsel få det, og det bør være geografisk betinget i forhold til hvor du oppholder deg og/eller hvor du har bolig/hytte etc. 
Videre burde ingen fått to meldinger med mindre du beveger det til nytt geografisk område. Og her er det nok noen tekniske bugs helt klart som enkelt burde kunne fikses.

Men det kanskje aller viktigste de burde gjort anderledes, er jo informasjonen i selve meldingen. Den sier jo ingenting strengt tatt utover at det er ventet mye nedbør. En melding som dette bør jo som minimum gi deg nyttig informasjon, hvor du kan få tak i viktig informasjon, etc. 

Jeg er fremdeles der at SMS fra kommune til sine innbyggere hadde vært mer enn tilstrekkelig og antagelig truffet bedre og vært mer informative da de også sitter på lokalkunnskapen. 

Endret av eOpseth
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eriksvatn skrev (4 minutter siden):

Så du mener at de hadde kontroll over utsendingene og vet akkurat hva som har skjedd?

 

Hvis det er slik at de skal sende ut disse varslene så fort det er et eller annet form for oransje farevarsel på varsom.no så tror jeg mange kommer til å skru det av.  Det er jo da ikke akkurat i henhold til hva man ønsker med et slikt inngripende varsel. Det bør være reservert hendelser av en litt større art. 

Fra pressemeldingen til DSB:

Man kan diskutere hvor grensene skal gå for hva som regnes uønsket hendelse, men tenker at dette for mange som har mottatt disse varslene er ganske langt unna det første kriteriet. Det bunner kanskje ut i hva man trodde dette varslingssystemet skulle være. Jeg hadde iallefall trodd at terskelen skulle være omlag det samme som for varslingen med luftsirenene. 

Her var det jeg sa "når (som jeg kan se) feilene har vært noen får for mange varsler, og noen får forsinka varsler", så da er det vel åpenbart at jeg ikke mener de hadde kontroll på utsendingene.

Jeg sa heller aldri at de visste akkurat hva som har skjedd, jeg sa bare at vi ikke kunne anta at de ikke hadde anelse. Merk at DSB's peker på avsender, og at med NSM/Politi skal DSB undersøke dette. Det igjen betyr ikke at avsender ikke har filla peil på hva som gikk galt.

Det eneste poenget mitt er at utsendingen ikke har gått knirkefritt, det kommer til å være mye mat for å fikse disse feilene her, og at å svartmale alt ved det og klage over ulv-ulv problematikk virker litt krisemaksimerende.

Til det siste punktet, en vær-event som dette vil av natur være veldig vanskelig å "pinpointe" nedslagsfeltet på. Jeg vil heller ha et varsel for mye enn et varsel for lite.
Er ikke prosessen "mottar varsel, søker mer info/sjekker rundt meg, avgjør om jeg ignorerer eller handler" en grei regle da?

Klart, hvis vi får 4-5 varsler ukentlig i hytt og gevær så blir det for mye av det gode, men vi er ganske langt unna det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eOpseth skrev (1 minutt siden):


Aller først burde kun de som trenger å få et slikt varsel få det, og det bør være geografisk betinget i forhold til hvor du oppholder deg og/eller hvor du har bolig/hytte etc. 
Videre burde ingen fått to meldinger med mindre du beveger det til nytt geografisk område. Og her er det nok noen tekniske bugs helt klart som enkelt burde kunne fikses.

Men det kanskje aller viktigste de burde gjort anderledes, er jo informasjonen i selve meldingen. Den sier jo ingenting strengt tatt utover at det er ventet mye nedbør. En melding som dette bør jo som minimum gi deg nyttig informasjon, hvor du kan få tak i viktig informasjon, etc. 

Jeg er fremdeles der at SMS fra kommune til sine innbyggere hadde vært mer enn tilstrekkelig og antagelig truffet bedre og vært mer informative da de også sitter på lokalkunnskapen. 

Dette er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...