Gå til innhold

Styrebredde rittsykkel/stisykkel


Anbefalte innlegg

Hva foretrekker dere av styrebredde ? Bruker dere bare styret sykkelen kommer med uavhengig av bredde (når dere kjøper ny) eller endrer dere hvis ikke spesifikk bredde (se bort fra selve fasongen) ? Har ny sykkel, den kommer med 76 cm bredt styre, men som måler 77 cm med målebånd. På min gamle (som skal selges) har jeg 70 cm. Opplever 76-77 cm for bredt, den forrige sykkelen kom også med bredere styre så byttet det da. Flere grunner til at jeg liker bedre 70ish cm brede styre er, mer naturlig for skuldrene (har ikke lange armer, normal + bredskuldret) og ikke minst her i Elverum med mye skog, og noen ganger tett mellom trærne så manøvreringen klart bedre med 70 en 76-77 cm. Den siste tingen er at bredere styre gjør mer tregere i overganger, merket iallefall at jeg hang etter i skarpe svinger med på den lille korte turen jeg har hatt på den. Klart hvis hovedsyklingen hadde vært bombing i alpinanlegg så hadde det brede styret vært riktig å beholde. Men er rittsykling og trening, og stiturer hvor den vil bli brukt. Kommer jeg til en steinrøys går jeg he he. På fatbiken har jeg bred styre (tror det er det styret som satt på orginalt på den jeg skal selge), men der går det sakte (bruker "kun" på snø) og sjelden trenger rask reaksjon.

Hvilke bredde kommer deres sykler med, og hvordan liker dere det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 27
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

700 er smalt uansett etter dagens standard. Selv proffe damer sykler såvidt jeg vet ikke med så smalt styre. Bredere styre gir deg mer stabilitet og moment til styring. Nyere sykler er også slakkere og da er det mer nyttig med styremoment. At noe føles annerledes enn det du er vant til, betyr ikke at det er feil. Det tar noen turer, bare. Flytt holker og hendler inn til 740, så blir det nok greit. Vil ikke anbefale å gå full 10 år siden med 700.

Såvidt jeg vet, er 740-760 normen på komplette XC-sykler nå om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du nærmest har blitt grus/asfaltsyklist fremfor terreng så må du nok endre deg litt her…. Veit at du nå om dagen i ditt eget hode er tilbake på 2000 tallet med birken som fokus( ja, du maser til og med på meg om å delta), og du vil trolig skalle knollen i en eller annen lav dørkarm kun for nostalgi, kanskje til og med skaffe deg grønne dekk😂. Men, utviklinga har gått forbi deg Odd, du kapper ikke styret til 700 på den sykkelen, uansett hvor mye du har krympet i størrelse siden de glade OddDiego dagene😘🤣. Kapp evnt ned til 740👍🏻
 

Du kommer til å digge det etter en stund, bare vend deg til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, antar det ikke er "tilfeldig" at styret er bredt på en high-end rittsykkel. Dog er 76+ for bredt for meg. Men 72-74 kanskje det jeg bør sjekke opp. Men ingen som opplever brede styrer som "tregere" i reaksjonen eller at tett skog blir mer kronglete ? Eller er det jeg som kanskje oppsøker for tett skog he he. Eller sykler for mye med bukkstyre, hvor helt klart trenden er smalere styre (og der også merker jeg det passer meg bedre mht håndledd og skuldre med smalere styre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otoen skrev (9 minutter siden):

Selv om du nærmest har blitt grus/asfaltsyklist fremfor terreng så må du nok endre deg litt her…. Veit at du nå om dagen i ditt eget hode er tilbake på 2000 tallet med birken som fokus( ja, du maser til og med på meg om å delta), og du vil trolig skalle knollen i en eller annen lav dørkarm kun for nostalgi, kanskje til og med skaffe deg grønne dekk😂. Men, utviklinga har gått forbi deg Odd, du kapper ikke styret til 700 på den sykkelen, uansett hvor mye du har krympet i størrelse siden de glade OddDiego dagene😘🤣. Kapp evnt ned til 740👍🏻
 

Du kommer til å digge det etter en stund, bare vend deg til det. 

Nå har du sikkert dobbelt så lange ermer som meg da. Kenneth og iallefall du OleChr har også mye lengre ermer en meg. Tenker dere ikke det spiller inn ? Ingen på 170+- og som i gamle dager forkortet armene med for mye benkpresstrening som har noen tanker her ?  Og har ikke tenkt å kappe dette styret, men prøve ut det kortere jeg har (tar jo ikke mange minutter å bytte) før jeg bestemmer meg. Ellers trist at han som alltid på gamle TS startet birkentråden for "neste sesong" samme dag som birken gikk har besluttet å droppe rittet. 

Endret av Oddefa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (2 timer siden):

Nå har du sikkert dobbelt så lange ermer som meg da. Kenneth og iallefall du OleChr har også mye lengre ermer en meg. Tenker dere ikke det spiller inn ? Ingen på 170+- og som i gamle dager forkortet armene med for mye benkpresstrening som har noen tanker her ?  Og har ikke tenkt å kappe dette styret, men prøve ut det kortere jeg har (tar jo ikke mange minutter å bytte) før jeg bestemmer meg. Ellers trist at han som alltid på gamle TS startet birkentråden for "neste sesong" samme dag som birken gikk har besluttet å droppe rittet. 

Ikke droppet til evig tid altså, men i år må fotballturnering for eldstemann prioriteres🤪. Men, er nok slutt på at jeg starter den tråden😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

How wide should you MTB bars be: All you need to know (redbull.com)

5 år gammel artikkel på RED BULL så kanskje ikke valid i dag, men finner vurderinger her som aktuelle på det jeg lurer på. De nevner jo også det brede styret på Scalpelen (som tydelig var like bred i 18 som nå), men også at en del av progutta sykler med 70 (den gang), antar kanskje ikke Nino sykler med 68 i dag. Gjerne link til andre artikler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt med 780 lenge på stisykkel. Er 190cm med relativt lang overkropp, ikke spes bredskuldret. Det kjennes bare bedre. Har flørtet med 800, men det ble too much. På downcountry og XC er 760 mer passende til lavere front.

Ren bro-science: først om det kjennes bra å kjøre med, deretter ser jeg på hvordan jeg sliter holkene. Med 760 på stisykkelen ble holkene helt utslitt ytterst rimelig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom meg ut i "finværet" i kveld og  tur 2 med sykkelen, syntes det kjentes bra med 76 cm i dag og var mer forberedt på følelsen. Men syntes fortsatt at det blir noen cm for bredt. Kommer dog å gi det en sjans. Styret sitter også 1-2 cm lavere en på den gamle sykkelen, spiller nok inn det også. Mulig jeg hever stemmet litt også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (11 timer siden):

Kom meg ut i "finværet" i kveld og  tur 2 med sykkelen, syntes det kjentes bra med 76 cm i dag og var mer forberedt på følelsen. Men syntes fortsatt at det blir noen cm for bredt. Kommer dog å gi det en sjans. Styret sitter også 1-2 cm lavere en på den gamle sykkelen, spiller nok inn det også. Mulig jeg hever stemmet litt også. 

Jeg er i samme sko som deg Odd-Erik. Målte aldri, men ganske sikker på at jeg hadde 72cm på forrige Epic, men på nysykkelen er det 76. Jeg tror nok 74 er det jeg vil trives best på til min sykling. Da sykkelen havner i downcountry er det nok mange som synes 76 er perfekt, og det var ikke så ille, men litt for bredt, og det verste jeg vet er å dunke styret i trær  🫠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kappet styrene på begge syklene til 670mm. på stisykkelen er det ok mens på grussykkelen litt bredt, jeg holder helt innerst på holkene hele tiden. jeg synes at breie styrer har en tendens til å hekte seg opp i trær og busker. økt moment med breiere styre er jo helt marginalt, for min del er det bedre å trene armstyrke enn å ha breiere styre

Nå er jeg 171cm og har relativt korte armer hvilket er med på å styre styrevalgene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt det med moment osv med bredt styre...På Birken går det i perioder ganske fort, samme på Cykelvasan. Da må jo luftmotstanden være det viktigste. Ingen tekniske partier å snakke om i det hele tatt. Og da lurer jeg på hvorfor man på landevei nå er nede på 38 cm som vanlig bredde-fra 44 cm var det vel før. 

Tar man med stiv gaffel diskusjonen i tillegg da....Klevgård vant altså Vasan og Grenserittet i år på helstiv sykkel..noe som ifølge en del forumdeltagere ikke skulle fungert i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XC og grusritt er to helst forskjellige ting. Se gjerne på løypa fra VM i Skottland så skjønner du hva jeg mener. Der trenger du mer kontroll.

Men du har helt rett ang grusritt og luftmotstand.

 

Sykler forøvrig med 780 mm på stisyklene/fatbike og 740 på XC. Og 440 (?) på racer.

Kaiost skrev (10 minutter siden):

Skjønner ikke helt det med moment osv med bredt styre...På Birken går det i perioder ganske fort, samme på Cykelvasan. Da må jo luftmotstanden være det viktigste. Ingen tekniske partier å snakke om i det hele tatt. Og da lurer jeg på hvorfor man på landevei nå er nede på 38 cm som vanlig bredde-fra 44 cm var det vel før. 

Tar man med stiv gaffel diskusjonen i tillegg da....Klevgård vant altså Vasan og Grenserittet i år på helstiv sykkel..noe som ifølge en del forumdeltagere ikke skulle fungert i det hele tatt..

 

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenf skrev (17 minutter siden):

XC og grusritt er to helst forskjellige ting. Se gjerne på løypa fra VM i Skottland så skjønner du hva jeg mener. Der trenger du mer kontroll.

Men du har helt rett ang grusritt og luftmotstand.

 

Sykler forøvrig med 780 mm på stisyklene/fatbike og 740 på XC. Og 440 (?) på racer.

 

Dersom du har veeeldig bredt styre, så kan du holde på styret innenfor bremsehendlene på flatstrekkene....blir sykt aero...

Sykler med veldig bredt styre i skogen. Føler en får mye bedre balanse / tryggere. Står av og til noen trær i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man lage sykkel for grusritt så hadde jeg nok hatt 60-64 cm. Da er luftmotstand viktigere da løypene ikke er så tekniske. På grusracern (med racerstyre) har jeg nå kjøpt styre som er 40 bredt på topp og 44 i bukken. Enkelt og greit for å komme så smalt som mulig når man holder oppe på styre.

 

Til alt annet ville jeg ikke gått under 740

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde 760 som kom på sykkelen. Kappet det ganske fort til 740 etter at jeg så at hendene mine søkte innover. I fjor kappet jeg ned til 720. 182cm høy, med lange armer. Tror kanskje skulderbredde har mer å si enn lengden på armene? Jeg må ha 38 cm for å sitte komfortabelt på racer. 40 funker, men får vondt i nakke og skuldre med 42. Jeg har mye mer kontroll på sykkelen med 720 styre, enn noe bredere. Min erfaring var at jeg mister styrken når det blir bredere. Finner meg selv ofte med hendene 1 cm inn på hver side, men tenker det er greit så jeg minimerer mulighet for å dunke fingre i trær. 🙈 Tenker det er greit å prøve seg fram, og at det ikke er noen fasitsvar her. Dessverre, som med alt annet?

 

Kan legge til at jeg kjører gjerne teknisk terreng og steinrøyser, men det er work in progress, og det er xc, ikke enduro eller downhillland. Er også ganske fersk syklist, startet med stisykling i 21. Merket en økt kontroll og trygghet når styret ble smalere, som var med på å gjøre at jeg kjørte tøffere. Testet nylig en sykkel med bredt styre, og det var ikke noe digg, så det har ikke noe med at jeg tilfeldigvis har kappet styret etter hvert som jeg har blitt flinkere teknisk, og tror det har en sammenheng. Har også prøvd kortere stem (men ikke under 60mm da). For meg er over 720 for bredt for xc sykkel.

Endret av gazelle.bein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at noen deler min vurdering i allefall selv om det virker som at 74 cm er standard. Må presisere at siden Kai nevnte birken og grusritt så har tanken min hele tiden vært i terrenget (men ikke nødvendigvis for grovt terreng og iallefall ikke grovt nedover). På grus er jeg sikker på bredere styre ikke har noen forbedret funksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor jeg leste det (trodde først det var i denne tråden men tipper det var noe jeg googlet i går) at et fin mål kan være hvor bredt du tar armhevinger. Så sjekket det når jeg skulle trene armhevinger lell. 72 cm. Er vel ikke veldig vitenskaplig, men betyr vel at det er naturlig for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...