Gå til innhold

Dekk for høst-sti


Anbefalte innlegg

Hva er brukende for tiden som ikke veier 1,3 kg? 
Det ser dessverre ut som at både Maxxis og Schwalbe kun har de seigeste gummiblandingene på dekk med superduperheftige casinger. Jeg vil ha det seigeste foran og der trenger jeg ikke DH casing. Jeg trenger det egentlig ikke bak heller. 

Såvidt jeg har forstått er Schwalbe-Supersoft og Maxxis Maxxgrip gummiblandingene som er verdt å ha. Hvordan ligger Spec sin T9 gummi an her? Noe annet?

jeg likte mine gamle Hans Dampf additiv Soft som veide ca 850-900g. De var passe myk i casingen og ok myk i gummien, men det ser ikke ut som den typen dekk er å finne lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får faktisk DHF og DHR2 i MaxxGrip med vanlig Exo også. 2.5WT for DHF og 2.4WT for DHR2. Jeg har DHF i fjorårets modell, da var de litt lettere enn de er oppgitt til å være nå.

Gamle Hans Dampf i soft var vel tilsvarende MaxxTerra? 

Endret av espenta
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Specialized T9 er seigt nok for det meste. Bruker Butcher Grid T9 i 2.35 som fordekk på grovhjulsettet, men ville ikke drømme om T9 bak til tråsykkel dersom det ikke var for kun nedoversykling. Vanlig Grid er også max jeg er villig å strekke med mtp vekt.

Klarer meg helt fint med Purgatory/Ground Control Grid T7 i 2.35 også på høsten. Nå er det bare stedvis sva her, men plenty røtter og stein. Fikk testet komboen i Trysil i helgen, både Brattås opp og ned samt diverse heisbasert, og hadde ikke noe problem med grep. Det var stedvis skikkelig vått i nedkjøringene fra Brattås, men null prob å kjøre hardt for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (3 timer siden):

jeg likte mine gamle Hans Dampf additiv Soft som veide ca 850-900g. De var passe myk i casingen og ok myk i gummien, men det ser ikke ut som den typen dekk er å finne lengre.

Jeg sykler med HD Addix Soft SuperTrail hele sesongen. De er ikke lett, men ruller ok og har godt nok grep også på høsten.  Også veldig fin demping i dem synes jeg. I sum et fint kompromiss hvis du ikke liker å sette av og på dekk. Kommer dessuten med lekre, brune sidevegger.

https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/terreng/dekk/dekk/schwalbe-hans-dampf-addix-soft-super-trail-29-x-2-35-dekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (8 timer siden):

Du får Maxxis MaxxGrip med Exo+

DHR2 eller Assegai med MaxxGrip/Exo+ foran, også kan man jo fint leve med MaxxTerra bak.

Lever ganske fint med Maxxterra både foran og bak, jeg. Ruller bedre og holder lengre. Veksler mellom Assegai/Assegai, Assegai/DHR2 og DHR2/Dissector. Tre komboer i fire dekk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (14 timer siden):

Lever ganske fint med Maxxterra både foran og bak, jeg. Ruller bedre og holder lengre. Veksler mellom Assegai/Assegai, Assegai/DHR2 og DHR2/Dissector. Tre komboer i fire dekk.

Har også et hjulsett med DHR2 MaxxTerra f+b. Ruller jo rundt alt maxxgrip og dh.gummi på stiene i marka her når det ikke er svinglatte røtter.
Men kjekt med litt maxxgrip innimellom, så det står på det andre hjulsettet 😄

Hva synes du om Dissector?

Jeg har Assegai og DHR2, samt DHR2/DHR2(goto-oppsett).

Til fjørå-camå i helga er det DHR2 med DH-casing og Maxxgrip f+b.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (2 minutter siden):
Hva synes du om Dissector?

Jeg ble lei av rullemotstand da jeg syklet på Michellin Wild Enduro. Da dukket Dissector opp som en bakdekkandidat som jeg paret med DHR2 foran. Følte jeg fikk en ny sykkel og mye mer fart, mer punch i tråkket. Siden har dette vært min go-to-combo. Noen klager over sidegrepet på Dissector, men det kjenner jeg ikke igjen. Bytter imidlertid til en annen kombo når det blir ordentlig bløtt og sleipt.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å bytte så mye dekk ut fra føre/årstid. Sykler mye på HT og da kjennes uansett ut som supergrep når jeg tar ut fulldemperen med plush coildemping i begge ender

Hardtailen går på DHF/DHR EXO+ Maxterra

Fulldemperen går vanligvis på

Foran Assegai EXO+ Maxterra

Bak Aggressor DD 2C

Men nå er vi på vei til Fjørå Singletrack Camp så da har jeg kostet på meg Assegai DD Maxxgrip både foran og bak 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (På 23.8.2023 den 18.15):

Lever ganske fint med Maxxterra både foran og bak, jeg. Ruller bedre og holder lengre. Veksler mellom Assegai/Assegai, Assegai/DHR2 og DHR2/Dissector. Tre komboer i fire dekk.

Enig, MaxxTerra fungerer veldig bra. Jeg gidder ikke lengre å skifte framdekk om høsten, det sitter bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om Fjørå og bløtt og seigt høstføre så var det flere som sleit med pakking av både DHR II og Assegai i Maxxgrip foran. Minst én lur sunnfjording slengte på Shorty i Maxxgrip foran. Det virket som en svært god idé å gå for litt større avstand mellom knastene, noe jeg også tenkte å teste ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si noe på at hastighet sannsynligvis er en svært medvirkende faktor til den opplevde pakkingen. Andre elementer som nok også påvirker opplevd pakking hos en uerfaren syklist som undertegnede, kan man se for seg er økt sensibilitet for glatt og utfordrende føre og en overbevisning om at sykling under pari skyldes eksterne heller enn interne faktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har DHF/DHRII i 2.6 på en sykkel og DHF/Agressor 2.5 på to andre. Maxxterra gummiblanding på alt bortsett fra Agressor. Syns det fungerer bra i alt slags vær og føre og underlag som Oslomarka har å by på. 

Alt er en trade-off, for meg så synes jeg gummiblanding som føles som ett drivanker, men som sitter marginalt/litt bedre ikke er verdt det ift. en mer snappy følelse på sykkelen. Det skal sies at jeg sykler sti, ville tenkt annerledes dersom alt annet enn utforkjøring er transport. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (3 minutter siden):

Er det noen som har erfaring med Continental Trail King ? duger det på vått føre når det er løst i sporet...

Jeg har kjørt mye på Trail King før, og synes de er et bra allround sommerdekk. Men knastene er for små til å fungere bra når det blir vått/løst.

Selve gummiblandingen gir godt feste så lenge du kjøper den dyre varianten produsert i Tyskland. Og de ruller overraskende godt, og varer lenge. Men altså langt fra noe gjørmedekk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (På 6.9.2023 den 14.09):

Er det noen som har erfaring med Continental Trail King ? duger det på vått føre når det er løst i sporet...

Tror dessverre det er faset ut av katalogen til Continental. Suverent på alt bortsett fra gjørme som Desmo sier, slik jeg leser det i hvertfall 🙂

Skal prøve Dissector og Eliminator om ikke noe annet spennende dukker opp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som innspill vedrørende forskjellige gummiblandinger:

Har byttet sykkel og bak sto det Maxxis Rekon i dual compound. Dette var forholdsvis glatt og jeg slapp ut mer og mer luft, før jeg til slutt måtte innfinne meg med at grepet ble ikke bedre. Idag bar jeg ute i tilsvarende, om enn litt våtere forhold men denne gangen med mitt vante hjulsett skodd med Spec Fast Trak T7. 
Ikke så ulike dekk men mønster og bredde skulle gi fordel Maxxis. Spec var utvilsomt mye bedre grep, så min konklusjon på DC vs T7 er soleklart i T7 fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (På 8.9.2023 den 18.14):

Som innspill vedrørende forskjellige gummiblandinger:

Har byttet sykkel og bak sto det Maxxis Rekon i dual compound. Dette var forholdsvis glatt og jeg slapp ut mer og mer luft, før jeg til slutt måtte innfinne meg med at grepet ble ikke bedre. Idag bar jeg ute i tilsvarende, om enn litt våtere forhold men denne gangen med mitt vante hjulsett skodd med Spec Fast Trak T7. 
Ikke så ulike dekk men mønster og bredde skulle gi fordel Maxxis. Spec var utvilsomt mye bedre grep, så min konklusjon på DC vs T7 er soleklart i T7 fordel.

T7 fra Spec er vel sammenlignbar med MaxxTerra fra Maxxis? 
Selv er jeg veldig happy med Rekon bak og nye Forekaster foran, begge med MaxxTerra 

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AtleR skrev (10 timer siden):

T7 fra Spec er vel sammenlignbar med MaxxTerra fra Maxxis? 
Selv er jeg veldig happy med Rekon bak og nye Forekaster foran, begge med MaxxTerra 

Det stemmer sikkert ganske bra. 


I dag har jeg syklet med maxxgripp foran og bak, og det seigt, på godt og vondt. Likte det men måtte jobbe 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...