Gå til innhold

Hvordan unngå punktering?


Anbefalte innlegg

I dag skjedde det! Lite brukt men 10 år gammelt dekk punkterte. Har tenkt en stund på hvordan slippe unna punktering. Hva funker?

Bytte dekk preventivt (og slange for oss som har det)?

Finnes det punkteringsfrie dekk?

Er brede dekk med mye mønster på terrengsykkel mer punkteringssikre enn landeveisdekk? 23 mm vs 30 mm feks?

Hva har dekktrykk å si?

Er det stor forskjell på Conti GP5000 og billigste landeveisdekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo hvordan det ble punktering:

  1. Stikkskade (spiker, skrue, glass, strøgrus), da kan det hjelpe med grovere dekk med høyere knaster.
  2. Snakebite, bruk høyere dekktrykk eller bli flinkere på å nappe opp hjulet over skarpe kanter, steiner, røtter.
  3. Råtten slange, de holder ikke evig og kan etter hvert utvikle mikrohull, i tillegg til at ventilen kan slippe taket mot slangen.
  4. Dårlig ventil.
  5. Felgbåndet ligger feil eller eikeniplene har spisse grader som stikker gjennom felgbåndet.
  6. Rusk ligger i dekket fra forrige dekkskift og klarer plutselig å gnage/stikke hull på slangen.
  7. Dårlig lokalisering av tidligere punktering gjør at det fortsatt sitter noe i dekket som spiser slanger.
  • Like 1
  • Thanks 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fylt denne i slangene på lastesykkelen (Joe's E-Bike Commuter Antipunkteringsgel):

https://bikeshop.no/joe-s/40811/joe-s-e-bike-commuter-antipunkteringsgel-240-ml-for-elsykkel-og-pendling
 

Håpet er at guffa skal hindre småpunkteringer. Hat i guffa siden i våres og ingen punkteringer, men så var det ingen i fjor heller uten guffa…. Fylte den i mest for sikkerhetsskyld siden spesielt bakhjulet på lastesykkelen er omtrent umulig å få av/på ute på tur.

Noen andre med erfaringer med den guffa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (1 time siden):

I dag skjedde det! Lite brukt men 10 år gammelt dekk punkterte. Har tenkt en stund på hvordan slippe unna punktering. Hva funker?

Bytte dekk preventivt (og slange for oss som har det)?

Finnes det punkteringsfrie dekk?

Er brede dekk med mye mønster på terrengsykkel mer punkteringssikre enn landeveisdekk? 23 mm vs 30 mm feks?

Hva har dekktrykk å si?

Er det stor forskjell på Conti GP5000 og billigste landeveisdekk?

I utgangspunktet har et 10 år gammelt dekk gått ut på dato for lenge siden uansett. 

Ellers er jo slangeløst veien å gå på terrengsykkel kombinert med guffe i dekkene som f.eks Stans el. Jeg kjører kun slangeløst i terrenget, det er svært sjelden at ikke guffa har gjort jobben sin og tettet.  Da er det enten å plugge eller å legge inn slange for å komme videre. 

Kvaliteten på dekkene spiller helt klart en rolle, på pendlersykkelen har jeg Conti Gp4Season som har en ekstra fiberarmering som du ikke finner på rimeligere dekk, andre dekkprodusenter har andre løsninger. Punktering er så sjelden, det har skjedd to ganger på nærmere fem år, og begge ganger pga. sløvhet fra meg, dvs. ikke etterfylt luft før det var for sent kombinert med en litt hard passering av fortauskant. Derfor kjører jeg bare med slange når det kommer til det som triller på asfalt. Disse dekkene er oppgitt til å veie 320 gram hver, og det synes jeg er helt fint. Kostnaden mener jeg var rundt 500 kr pr. stk og jeg byttet bakdekket etter ca. fire år, fordekket er fremdeles fra sykkelen var ny. Kostnaden pr. kilometer blir veldig lav. 

Uansett har dekkvalitet et sikkerhetsaspekt i tillegg, hvordan er grepet, hvor stive er sideveggene i tillegg til punkteringssikkerhet. Jeg ville aldri gå på akkord med egen sikkerhet for å spare en hundrelapp eller to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte egentlig å gå på 23 mm, siden jeg ikke vet om det funker med noe annet på mine hjul. Står 23 mm på hjulene nå, og det var vel det som var vanlig for en del år siden. Men virker som det er dårligere utvalg, er det sannsynlig at det går greit med et 25 mm dekk?

Lurer på hva som menes med nybegynnerdekk og treningsdekk. Trenger ikke alle gode dekk? Er det greit å punktere på ritt men ikke trening for eksempel? Skal nybegynnere ha bedre eller dårligere dekk?

Foldbart og med wire nevnes også i spesfikasjoner, er det med tanke på om man skal ha reservedekk med seg på sykkelen?

Er Continental Gatorskin bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (På 21.9.2023 den 11.54):

Dekk er ferskvare og har begrenset levetid. Det å bruke ti år gamle dekk er lite heldig, jeg vil definitivt ikke anbefale noen å bruke sykkeldekk som er mer enn fire-fem år gamle

Sykkelen jeg bruker nå har dekk fra 2016, bør jeg bytte? Hva kan gå galt?

Har noen dekk kjøpt i 2020 som ble brukt i noen måneder, de bør fortsatt holde og bytte over til?

Pendler kun 2 km til jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eisa01 skrev (33 minutter siden):

Sykkelen jeg bruker nå har dekk fra 2016, bør jeg bytte? Hva kan gå galt?

Har noen dekk kjøpt i 2020 som ble brukt i noen måneder, de bør fortsatt holde og bytte over til?

Pendler kun 2 km til jobb

Verste som kan skje er at du punkterer, så helt krise er det ikke. Bare pass på at du alltid har med deg en ekstra slange eller to og to dekkspaker+pumpe så kan du kjøre de til de ramler av 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felgbånd må bare byttes hvis det er ute av form. Bokstavelig talt. Felgtape er et fint alternativ til felgbånd som blir slappe og glir rundt på felgen. 
 

25mm dekk kan du gjerne bruke, såfremt du har tilstrekkelig med plass i rammen din. Husk at hjulene beveger/flekser seg når du sykler. Husk også at 23mm ikke nødvendigvis er 23mm og tilsvarende for alle andre størrelser. 
 

Overveiende sannsynlig at du har plass. Bruk et skyvelær og mål hva du har i dag og se hvor mye du har til overs. 
 

håper dette hjelper!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke felgen foran meg nå (står punktert på jobb), så tenker jeg bestiller dekk og slange, men drøyer med felgbånd.

Kan tekstilteip være et greit alternativ felgbånd (hvis det blir behov)?

Sliter litt med å velge bredde på felgbånd/felgteip. Det er snakk om et Fulcrum Racing 7 hjulsett 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 23.9.2023 den 16.27):

Verste som kan skje er at du punkterer, så helt krise er det ikke. Bare pass på at du alltid har med deg en ekstra slange eller to og to dekkspaker+pumpe så kan du kjøre de til de ramler av 🙂

Det verste som kan skje er at dekkene punkterer, du går på trynet og havner på sjukehus. Sykehusene i Norge er bra så det er ikke helt krise...

Gammel gummi blir hard, sprø og vil etterhvert gå i oppløsning. Innledningsvis vil du oppleve dårligere grep i svinger og lengre bremsestrekning. Spesielt når det er vått og/eller kaldt. Deretter vil deler av mønsterbanen falle av og la dekkstammen være ubeskyttet mot grus og småstein. Så vil selve dekkstammen eldes og svekkes slik at dekksiden kan revne.

Hvis du er på ett trangt budsjett, kjøp nye dekk fra Jula eller Biltema. De duger til korte turer.
Nye kvalitetsdekk kan du få for en drøy hundrelapp hvis du er heldig, dvs 200-300 for ett par. Tatt i betraktning av hvor lite dette er ifht hva en bussbilett koster så bør valget være enklet.

Dekk er det siste stedet du skal spare penger, det er en grense for hvor gnien du skal være

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Gatorskin ikke var inne i rett størrelse endte jeg opp med Ultra Sport 3, de billigste 23 mm dekkene fra Continental hos bikeshop. Byttet på begge hjulsettene og pumpet til 7-8 bar. Så da har jeg visstnok et godt nybegynnerdekk, hva nå enn det betyr ☺️

Slanger ble vanlig butyl, siden en 5 pakning fra Conti kostet like mye som en stykk TPU-slange, og latex lekker seg visstnok såpass mye luft at det må pumpes daglig. Ifølge reklamen til Global Cycling Network på YouTube kunne man spare 5 watt på TPU, og 6 watt på latex i mindre rullemotstand, så kanskje jeg ville gått for TPU på en rittsykkel ☺️

Endret av York
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det med latex. Ikke prøvd dem selv, men Ride Now TPU (Ali/ebay) har fått gode skussmål av andre og kommer vel ned mot ell nærmere butylpris enn de fra offisielle merker.

Er nok ikke punkteringsikre, men argumenteres for at de ikke revner/flærres opp som bytul. Der er ganske ekkelt om du får gjennomslag med revning i høy hastighet og ting er på vei av felg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Slangeløst/tubeless oppsett er det åpenbare svaret på punkteringsproblemene dine. Jeg er en tung herremann på over 100 kg og punkterte slangene hver bidige måned i 2022. I 2023 gikk jeg over til slangeløst oppsett og har til gode å punktere, til tross for betydelig flere kilometer i beina. 

 

Slangeløst høres fryktelig vanskelig og skummelt ut, men er overraskende lett. Få mekaniker til å sette opp felgene med felgtape, få dekkene på felgen, fyll i guffe, spinn hjulet, fyll luft, fyll mer luft, ferdig. 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1482 skrev (10 minutter siden):

Slangeløst/tubeless oppsett er det åpenbare svaret på punkteringsproblemene dine. Jeg er en tung herremann på over 100 kg og punkterte slangene hver bidige måned i 2022. I 2023 gikk jeg over til slangeløst oppsett og har til gode å punktere, til tross for betydelig flere kilometer i beina. 

 

Slangeløst høres fryktelig vanskelig og skummelt ut, men er overraskende lett. Få mekaniker til å sette opp felgene med felgtape, få dekkene på felgen, fyll i guffe, spinn hjulet, fyll luft, fyll mer luft, ferdig. 

Hvis du er heldig med kombinasjonen  dekk, felg og mekaniker så kan slangeløst være grei skuring, men det kan også bli en endeløs klinete jobb som ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fikk meg en punktering på vei hjem fra jobb nå. Tror jeg sykla over noe skarp grus/stein/glass ut i fra lyden. Blikket var fokusert på syklister og biler rundt meg siden jeg syklet forbi noen syklister i et sykkel/bilfelt i Oslo sentrum.

Hadde ganske nye GP5000 AllSeason med Pirelli TPU-slanger. Så ut som det var noe skikkelig skarpt siden det hadde skjært gjennom 3 mm gummi litt på siden av dekket. Med TPU-slanger så siver lufta veldig sakte ut.

I følge Bicycle Rolling Resistance så er sideveggene ikke like punkteringssikre som Terra Speed som jeg har liggende, så da tok jeg på de igjen😁

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...