York Posted September 21, 2023 Posted September 21, 2023 I dag skjedde det! Lite brukt men 10 år gammelt dekk punkterte. Har tenkt en stund på hvordan slippe unna punktering. Hva funker? Bytte dekk preventivt (og slange for oss som har det)? Finnes det punkteringsfrie dekk? Er brede dekk med mye mønster på terrengsykkel mer punkteringssikre enn landeveisdekk? 23 mm vs 30 mm feks? Hva har dekktrykk å si? Er det stor forskjell på Conti GP5000 og billigste landeveisdekk? Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene
Dan Posted September 21, 2023 Posted September 21, 2023 Spørsmålet er jo hvordan det ble punktering: Stikkskade (spiker, skrue, glass, strøgrus), da kan det hjelpe med grovere dekk med høyere knaster. Snakebite, bruk høyere dekktrykk eller bli flinkere på å nappe opp hjulet over skarpe kanter, steiner, røtter. Råtten slange, de holder ikke evig og kan etter hvert utvikle mikrohull, i tillegg til at ventilen kan slippe taket mot slangen. Dårlig ventil. Felgbåndet ligger feil eller eikeniplene har spisse grader som stikker gjennom felgbåndet. Rusk ligger i dekket fra forrige dekkskift og klarer plutselig å gnage/stikke hull på slangen. Dårlig lokalisering av tidligere punktering gjør at det fortsatt sitter noe i dekket som spiser slanger. 1 1 Quote Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM
JoeT Posted September 21, 2023 Posted September 21, 2023 York skrev (47 minutter siden): Finnes det punkteringsfrie dekk? Til en viss grad. Både Conti og Schwalbe har typiske "city-dekk" som veier et tonn, men er veldig pungteringssikre. Typ Schwalbe Marathon (ikke winter) Quote
Svene Posted September 21, 2023 Posted September 21, 2023 Jeg har fylt denne i slangene på lastesykkelen (Joe's E-Bike Commuter Antipunkteringsgel): https://bikeshop.no/joe-s/40811/joe-s-e-bike-commuter-antipunkteringsgel-240-ml-for-elsykkel-og-pendling Håpet er at guffa skal hindre småpunkteringer. Hat i guffa siden i våres og ingen punkteringer, men så var det ingen i fjor heller uten guffa…. Fylte den i mest for sikkerhetsskyld siden spesielt bakhjulet på lastesykkelen er omtrent umulig å få av/på ute på tur. Noen andre med erfaringer med den guffa? Quote
Lars-Erik Posted September 21, 2023 Posted September 21, 2023 York skrev (1 time siden): I dag skjedde det! Lite brukt men 10 år gammelt dekk punkterte. Har tenkt en stund på hvordan slippe unna punktering. Hva funker? Bytte dekk preventivt (og slange for oss som har det)? Finnes det punkteringsfrie dekk? Er brede dekk med mye mønster på terrengsykkel mer punkteringssikre enn landeveisdekk? 23 mm vs 30 mm feks? Hva har dekktrykk å si? Er det stor forskjell på Conti GP5000 og billigste landeveisdekk? I utgangspunktet har et 10 år gammelt dekk gått ut på dato for lenge siden uansett. Ellers er jo slangeløst veien å gå på terrengsykkel kombinert med guffe i dekkene som f.eks Stans el. Jeg kjører kun slangeløst i terrenget, det er svært sjelden at ikke guffa har gjort jobben sin og tettet. Da er det enten å plugge eller å legge inn slange for å komme videre. Kvaliteten på dekkene spiller helt klart en rolle, på pendlersykkelen har jeg Conti Gp4Season som har en ekstra fiberarmering som du ikke finner på rimeligere dekk, andre dekkprodusenter har andre løsninger. Punktering er så sjelden, det har skjedd to ganger på nærmere fem år, og begge ganger pga. sløvhet fra meg, dvs. ikke etterfylt luft før det var for sent kombinert med en litt hard passering av fortauskant. Derfor kjører jeg bare med slange når det kommer til det som triller på asfalt. Disse dekkene er oppgitt til å veie 320 gram hver, og det synes jeg er helt fint. Kostnaden mener jeg var rundt 500 kr pr. stk og jeg byttet bakdekket etter ca. fire år, fordekket er fremdeles fra sykkelen var ny. Kostnaden pr. kilometer blir veldig lav. Uansett har dekkvalitet et sikkerhetsaspekt i tillegg, hvordan er grepet, hvor stive er sideveggene i tillegg til punkteringssikkerhet. Jeg ville aldri gå på akkord med egen sikkerhet for å spare en hundrelapp eller to. Quote
Gubben Posted September 21, 2023 Posted September 21, 2023 Dekk er ferskvare og har begrenset levetid. Det å bruke ti år gamle dekk er lite heldig, jeg vil definitivt ikke anbefale noen å bruke sykkeldekk som er mer enn fire-fem år gamle Quote
York Posted September 22, 2023 Author Posted September 22, 2023 Tenkte egentlig å gå på 23 mm, siden jeg ikke vet om det funker med noe annet på mine hjul. Står 23 mm på hjulene nå, og det var vel det som var vanlig for en del år siden. Men virker som det er dårligere utvalg, er det sannsynlig at det går greit med et 25 mm dekk? Lurer på hva som menes med nybegynnerdekk og treningsdekk. Trenger ikke alle gode dekk? Er det greit å punktere på ritt men ikke trening for eksempel? Skal nybegynnere ha bedre eller dårligere dekk? Foldbart og med wire nevnes også i spesfikasjoner, er det med tanke på om man skal ha reservedekk med seg på sykkelen? Er Continental Gatorskin bra? Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene
eisa01 Posted September 23, 2023 Posted September 23, 2023 Gubben skrev (På 21.9.2023 den 11.54): Dekk er ferskvare og har begrenset levetid. Det å bruke ti år gamle dekk er lite heldig, jeg vil definitivt ikke anbefale noen å bruke sykkeldekk som er mer enn fire-fem år gamle Sykkelen jeg bruker nå har dekk fra 2016, bør jeg bytte? Hva kan gå galt? Har noen dekk kjøpt i 2020 som ble brukt i noen måneder, de bør fortsatt holde og bytte over til? Pendler kun 2 km til jobb Quote
Ndreas Posted September 23, 2023 Posted September 23, 2023 eisa01 skrev (33 minutter siden): Sykkelen jeg bruker nå har dekk fra 2016, bør jeg bytte? Hva kan gå galt? Har noen dekk kjøpt i 2020 som ble brukt i noen måneder, de bør fortsatt holde og bytte over til? Pendler kun 2 km til jobb Verste som kan skje er at du punkterer, så helt krise er det ikke. Bare pass på at du alltid har med deg en ekstra slange eller to og to dekkspaker+pumpe så kan du kjøre de til de ramler av 🙂 1 Quote
York Posted September 25, 2023 Author Posted September 25, 2023 Bør det gå greit med 25 mm dekk på 15 år gamle felger? Hadde 23 mm på felgen sist Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene
York Posted September 26, 2023 Author Posted September 26, 2023 Leste at det anbefales å bytte felgbånd når man bytter dekk, er det nødvendig/lurt? Kan jeg bruke felgteip i stedet for felgbånd? Ser også at det er ulike materialtyper på slanger (butyl, latex, TPU), er det noen som er bedre enn andre? Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene
Supermann Posted September 26, 2023 Posted September 26, 2023 Felgbånd må bare byttes hvis det er ute av form. Bokstavelig talt. Felgtape er et fint alternativ til felgbånd som blir slappe og glir rundt på felgen. 25mm dekk kan du gjerne bruke, såfremt du har tilstrekkelig med plass i rammen din. Husk at hjulene beveger/flekser seg når du sykler. Husk også at 23mm ikke nødvendigvis er 23mm og tilsvarende for alle andre størrelser. Overveiende sannsynlig at du har plass. Bruk et skyvelær og mål hva du har i dag og se hvor mye du har til overs. håper dette hjelper! 1 Quote
York Posted September 26, 2023 Author Posted September 26, 2023 Har ikke felgen foran meg nå (står punktert på jobb), så tenker jeg bestiller dekk og slange, men drøyer med felgbånd. Kan tekstilteip være et greit alternativ felgbånd (hvis det blir behov)? Sliter litt med å velge bredde på felgbånd/felgteip. Det er snakk om et Fulcrum Racing 7 hjulsett 🙂 Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene
Sun Flyer Posted September 27, 2023 Posted September 27, 2023 Ikke bruk tekstilteip. Den må tåle høyt trykk. Men du kan teipe over felgbåndet sånn at det ligger 100% i ro med hvilkensomhelst teip. Foretrekker tubelessteip selv. Quote
sls Posted September 27, 2023 Posted September 27, 2023 Et par runder med elektrikertape utenpå et litt slitent felg bånd fungerer vanligvis bra Quote
Gubben Posted September 27, 2023 Posted September 27, 2023 Ndreas skrev (På 23.9.2023 den 16.27): Verste som kan skje er at du punkterer, så helt krise er det ikke. Bare pass på at du alltid har med deg en ekstra slange eller to og to dekkspaker+pumpe så kan du kjøre de til de ramler av 🙂 Det verste som kan skje er at dekkene punkterer, du går på trynet og havner på sjukehus. Sykehusene i Norge er bra så det er ikke helt krise... Gammel gummi blir hard, sprø og vil etterhvert gå i oppløsning. Innledningsvis vil du oppleve dårligere grep i svinger og lengre bremsestrekning. Spesielt når det er vått og/eller kaldt. Deretter vil deler av mønsterbanen falle av og la dekkstammen være ubeskyttet mot grus og småstein. Så vil selve dekkstammen eldes og svekkes slik at dekksiden kan revne. Hvis du er på ett trangt budsjett, kjøp nye dekk fra Jula eller Biltema. De duger til korte turer. Nye kvalitetsdekk kan du få for en drøy hundrelapp hvis du er heldig, dvs 200-300 for ett par. Tatt i betraktning av hvor lite dette er ifht hva en bussbilett koster så bør valget være enklet. Dekk er det siste stedet du skal spare penger, det er en grense for hvor gnien du skal være 2 Quote
eisa01 Posted September 27, 2023 Posted September 27, 2023 Hehe, point taken. Kan like gjerne bytte til de andre dekkene jeg uansett har, gitt at de bare står og morkner uansett 😛 1 Quote
York Posted October 5, 2023 Author Posted October 5, 2023 (edited) Siden Gatorskin ikke var inne i rett størrelse endte jeg opp med Ultra Sport 3, de billigste 23 mm dekkene fra Continental hos bikeshop. Byttet på begge hjulsettene og pumpet til 7-8 bar. Så da har jeg visstnok et godt nybegynnerdekk, hva nå enn det betyr ☺️ Slanger ble vanlig butyl, siden en 5 pakning fra Conti kostet like mye som en stykk TPU-slange, og latex lekker seg visstnok såpass mye luft at det må pumpes daglig. Ifølge reklamen til Global Cycling Network på YouTube kunne man spare 5 watt på TPU, og 6 watt på latex i mindre rullemotstand, så kanskje jeg ville gått for TPU på en rittsykkel ☺️ Edited October 5, 2023 by York Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene
Soeder Posted October 5, 2023 Posted October 5, 2023 Sant det med latex. Ikke prøvd dem selv, men Ride Now TPU (Ali/ebay) har fått gode skussmål av andre og kommer vel ned mot ell nærmere butylpris enn de fra offisielle merker. Er nok ikke punkteringsikre, men argumenteres for at de ikke revner/flærres opp som bytul. Der er ganske ekkelt om du får gjennomslag med revning i høy hastighet og ting er på vei av felg. 1 Quote
York Posted December 5, 2023 Author Posted December 5, 2023 Punkterte ultrasporten, så har bestilt gatorskin til bakhjulene. Blir 4 Season fremme, tanken var at bedre grep = bedre styring 😀 Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene
1482 Posted December 5, 2023 Posted December 5, 2023 Slangeløst/tubeless oppsett er det åpenbare svaret på punkteringsproblemene dine. Jeg er en tung herremann på over 100 kg og punkterte slangene hver bidige måned i 2022. I 2023 gikk jeg over til slangeløst oppsett og har til gode å punktere, til tross for betydelig flere kilometer i beina. Slangeløst høres fryktelig vanskelig og skummelt ut, men er overraskende lett. Få mekaniker til å sette opp felgene med felgtape, få dekkene på felgen, fyll i guffe, spinn hjulet, fyll luft, fyll mer luft, ferdig. 1 1 Quote
Lucky Posted December 5, 2023 Posted December 5, 2023 1482 skrev (10 minutter siden): Slangeløst/tubeless oppsett er det åpenbare svaret på punkteringsproblemene dine. Jeg er en tung herremann på over 100 kg og punkterte slangene hver bidige måned i 2022. I 2023 gikk jeg over til slangeløst oppsett og har til gode å punktere, til tross for betydelig flere kilometer i beina. Slangeløst høres fryktelig vanskelig og skummelt ut, men er overraskende lett. Få mekaniker til å sette opp felgene med felgtape, få dekkene på felgen, fyll i guffe, spinn hjulet, fyll luft, fyll mer luft, ferdig. Hvis du er heldig med kombinasjonen dekk, felg og mekaniker så kan slangeløst være grei skuring, men det kan også bli en endeløs klinete jobb som ikke fungerer. Quote
Infraspinatus Posted April 14 Posted April 14 Fikk meg en punktering på vei hjem fra jobb nå. Tror jeg sykla over noe skarp grus/stein/glass ut i fra lyden. Blikket var fokusert på syklister og biler rundt meg siden jeg syklet forbi noen syklister i et sykkel/bilfelt i Oslo sentrum. Hadde ganske nye GP5000 AllSeason med Pirelli TPU-slanger. Så ut som det var noe skikkelig skarpt siden det hadde skjært gjennom 3 mm gummi litt på siden av dekket. Med TPU-slanger så siver lufta veldig sakte ut. I følge Bicycle Rolling Resistance så er sideveggene ikke like punkteringssikre som Terra Speed som jeg har liggende, så da tok jeg på de igjen😁 Quote
York Posted September 8 Author Posted September 8 Punkteringen min på nye billigdekk var pga jeg kjrte på et stålhår fra vinkelsliper eller lignende. Gikk rett gjennom nytt dekk og slange. Byttet slange, og har ikke hatt problem siden. Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene
York Posted September 8 Author Posted September 8 Kom over reklame på YouTube for punkteringsfrie, gjennomgående «skumdekk» fra Tannus Airless Tires. Det ble påstått «ingen ulemper, eller ihvertfall ingen store». En god start 😂 - Høyere rullemotstand (3% mindre effisient). En skrev han tapte 2 mph sammenlignet med før - Dårligere demping (ikke anbefalt til terreng eller på tunge elsykler). Må si jeg er litt fristet til å putte noe sånt på pendlersykkelen. Iallfall på eventuell vintersykkel, da går det trolig nokså sakte uansett. Genialt, eller bare tull? Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.