Gå til innhold

Flipping (flyttet)


baroudeur

Anbefalte innlegg

Hvordan det ble betalt for sykkelen, og om det var et firma eller en privat person, er egentlig det som er interessant. Samt om det er moms på salgsprisen fra flipper, hvis det regnes som næring.

Konkurrentene til sykkelflippere er f.eks. Sportienda og sykkelbutikker som selger brukte sykler. Fra kjøpsbetingelsene til Sportienda:

Priser og betaling

Priser på varene er oppgitt inklusive moms og eventuelle betalingsgebyr.

Om noen er interessert, er regnskapet til Sportienda (link: Proff.no) ikke spesielt rosenrødt.

Hvis noen ikke følger de økonomiske spillereglene samfunnet har satt, ødelegger det for de som forsøker å drive legalt og bærekraftig. Det handler egentlig lite om hva en føler er rett og galt.

  • Like 3
  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo skjedd noe med bruktmarkedet de siste årene. Synes folk forlanger vanvittige priser for brukte sykler for tiden. Det er helt uaktuelt for meg å kjøpe brukt sykkel nå - ofte finner man jo nye sykler til nesten samme pris som i bruktmarkedet.

Jeg solgte en 2016 Canyon stisykkel i våres, som jeg satt til den prisen jeg tenkte var fair - ca. 35% av nypris. Fikk masse henvendelser, og den ble solgt samme dag. Prisene har jo økt veldig siden 2016, men uansett - det var jo en gammel sykkel. 

Lurer på grunnene til dette fenomenet - hva ennet enn flippere kan det handle om, egentlig?

Virker som om tiden hvor produktet man kjøper halverer seg i pris da man får det innenfor døra er over. Handler det om begrenset teknologisk nyvinning, folks generelle økonomi, eller hva? Det er jo ikke god økonomi å kjøpe en brukt fjorårssykkel til lik pris for utgående, ubrukte modeller. 

Endret av Mr. Blomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. Blomst skrev (4 minutter siden):

Virker som om tiden hvor produktet man kjøper halverer seg i pris da man får det innenfor døra er over. Handler det om begrenset teknologisk nyvinning, folks generelle økonomi, eller hva? Det er jo ikke god økonomi å kjøpe en brukt fjorårssykkel til lik pris for utgående, ubrukte modeller. 

Det er en kortvarig fase som henger sammen med stram varetilgang under pandemien. Lav rente for å holde igang økonomien skapte gjelds- og konsumfest. Lav rente, lavt tilbud(reell eller manipulert), høy etterspørsel = prisvekst på nytt og prisstabilitet på brukt. Nå er situasjonen normalisert, og en trenger ikke lenger skrive seg opp på venteliste og audition for et bakgir. Mange har fylt kvoten for sports/turutstyr for mange år frem i tid. Store kjeder selger dyre sykler med et par tusen kroner i fortjeneste denne høsten, siden de trenger likviditet og mindre varelagre.

Det er flott at brukte varer får større etterspørsel, men det er litt naivt å forvente at "folk flest" klarer å verdisette brukte objekter. Flippere er vel de samme som kaller seg "hustlers/sidehustlers", som tenker de kan alltid finne en som selger litt billig, og en som kjøper litt dyrt. Avansen er gevinsten. Det går fint inntil det er lite sirkulasjon ut av varelageret eller at Skatteetaten starter med spørsmål. Det å ikke ha nok kunnskap om at langsiktig flipping med gevinst er blitt næring, er ikke en gyldig forklaring for Skatteetaten. Hadde vært interessant å vite når Skatteetaten definerer presist at flipping blir næring, og hvordan de faktisk forventer et flipper-regnskap.

  • Like 1
  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (14 minutter siden):

Det er en kortvarig fase som henger sammen med stram varetilgang under pandemien. Lav rente for å holde igang økonomien skapte gjelds- og konsumfest. Lav rente, lavt tilbud(reell eller manipulert), høy etterspørsel = prisvekst på nytt og prisstabilitet på brukt. Nå er situasjonen normalisert, og en trenger ikke lenger skrive seg opp på venteliste og audition for et bakgir. Mange har fylt kvoten for sports/turutstyr for mange år frem i tid. Store kjeder selger dyre sykler med et par tusen kroner i fortjeneste denne høsten, siden de trenger likviditet og mindre varelagre.

Det er flott at brukte varer får større etterspørsel, men det er litt naivt å forvente at "folk flest" klarer å verdisette brukte objekter. Flippere er vel de samme som kaller seg "hustlers/sidehustlers", som tenker de kan alltid finne en som selger litt billig, og en som kjøper litt dyrt. Avansen er gevinsten. Det går fint inntil det er lite sirkulasjon ut av varelageret eller at Skatteetaten starter med spørsmål. Det å ikke ha nok kunnskap om at langsiktig flipping med gevinst er blitt næring, er ikke en gyldig forklaring for Skatteetaten. Hadde vært interessant å vite når Skatteetaten definerer presist at flipping blir næring, og hvordan de faktisk forventer et flipper-regnskap.

Godt og konsist svar! Pandemi og rente- og konsumfest var jeg jo egentlig klar over (men kanskje glemt og fortrengt), men folks generelle evne til å sette en reell verdi på brukte objekter har jeg nok overvurdert. En sendrektighet i bruktmarkedet, altså. Ser det jo egentlig i elbilmarkedet også, hvor bruktbilene umulig kan bli solgt for det de legges ut for. 

Endret av Mr. Blomst
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (På 2.10.2023 den 10.06):

Slike dumme kommentarer er en av grunnene til at mange kvier seg for å melde inn potensielle saker til relevante etater. Det kan være alt fra hvitsnippkriminalitet, unndratt skatt når gevinst fra boligsalg ikke er skattefri, miljøkriminalitet og grove brudd på Plan- og bygningsloven. En skal ha belegg for å melde inn slikt, og ikke gjøre det unødvendig eller bare for å være ubehagelig mot noen.

Så mye moralsk forargelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (40 minutter siden):

Angiveri og tysting er ikke moralsk, det er moralisme.

"Jeg ser at nabokona mishandler barna sine hver dag, men jeg skal iallefall ikke melde fra! Hvis ikke barnevernet finner det ut selv kan hun bare holde på for min del."

  • Like 5
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. Blomst skrev (På 6.10.2023 den 22.13):

Det har jo skjedd noe med bruktmarkedet de siste årene. Synes folk forlanger vanvittige priser for brukte sykler for tiden. Det er helt uaktuelt for meg å kjøpe brukt sykkel nå - ofte finner man jo nye sykler til nesten samme pris som i bruktmarkedet.

Lurer på grunnene til dette fenomenet - hva ennet enn flippere kan det handle om, egentlig?

Det er en trend som bare har fortsatt. Enkelte sykkelmodeller jeg har fulgt med går (eller hvertfall ligger ut) enda dyrere nå i høst enn de gjorde i fjor høst... 

Er nok sammensatt, med innvirkende faktorer som flippere som blåser opp markedet, mangel på nyvinning og at folk har fått økt terskel for å kjøper nytt... 

Ser det samme på brukte TVer. Fulgte med for jeg trengte en ny til zwift oppsettet i garasjen. Det har blitt et flippemarked også her. Ble støtt for sen til de gode kjøpene som ble lagt ut for 1000kr, og så kom samme tv ut for 2500-3000 noen timer senere. Også til den prisen er de solgt i løpet av dagen. Snabba cash... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det i enkelte kretser er en omertà når det kommer til skattesnyting. Det er man sammen om, og tysting er ikke akseptablt. Men om man skulle komme over en mistenkelig lavlønnet som gjør noe galt...

Vi får se hvor lenge Finn klarer å få holde på som formidler. I Tyskland er det fra i år regler om at platformer som Finn må rapportere omsetning til skatteetaten når det er brukere med over 30 salg eller 2000 Euro omsetning. 

Dette kan jo selvsagt oppfattes som litt strengt for vanlige folk som selger en sykkel hvert femte år. Men da er det bare å beskrive det riktig i skattemeldingen, og alt er OK. 

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden burde kanskje vris tilbake til Gode Finn-kjøp.

Antar de fleste forumbrukere nå vet at en må være rask på pedalene for å få de gode kuppene, og at flipping kan bli næring når det møter kriteriene.

Angående skattediskusjonen, er det verdt å huske at det meste av regulering og håndhevelse av dette, alltid er 5-10-15 år på etterskudd. Svart arbeid var kjent og nesten legitimt hos mange når de store anbudstjeneste tok over. Det gikk noen år, og etter flere knallharde straffer, minket omfanget. Og det er ikke lenger sosialt akseptert. Det skjer, men det er ikke noe som nevnes høyt lengre. Har selv hørt om solide straffeskatter når det kommer til svart arbeid.

Når det kommer til Finn-flipping er det verdt å huske på at det meste er loggført hos Finn, og jeg har mine tvil om at Finn ønsker å sette seg på bakbeina ovenfor Skatteetaten, med det potensielle negative mediekjøret det vil utløse. Spesielt mtp. at eiendomsbransjen vil minke Finns dominans ved å lansere sitt nye alternativ, samt Facebook og andre forsøker å ta markedsandeler. Det meste av Finns kommunikasjon i media er at de "tar alle henvendelser seriøst og det skal være en trygg markedsplass". Viktig for å opprettholde markedsdominansen.

Når det kommer til hva flipperne faktisk tilfører markedet av positiv forstand, er det kun en marginal form for likviditet for selgere som ikke gidder vente. Det hadde vært mer nyttig at de kjøpte seg et lite skogholt og produserte ved(en ettertraktet vare; 99kr for 40L/15kg), men det hadde innebært mer arbeid og en investering.

Får jeg litt mer tid fremover skal jeg sende Skatteetaten et spørsmål om hvordan de håndterer flipping. Vet det har vært nevnt at de skal øke fokuset, men lang vei fra å si det, til å gjøre det.

Edit: Skal ikke kopiere larsb sin lure Finnes spøk, men jeg humrer enda litt over ordspillet(kanskje et paronomasi?).

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (27 minutter siden):

Oi, må være litt irritasjon inne i bilde når man namedropper selger.

Er dette det berømte "hobbyverkstedet"? Imponerende å klare å selge (og kanskje kjøpe) en sykkel uten bakaksling. Hva holdt hjulet på plass? 🤔

Syns litt ligger på kjøper når man ikke sjekker at bakhjulet sitter fast men

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 7.10.2023 den 21.01):

Uavhengig av hva man angir?

Jeg skal gi meg nå, men. 

Det er ganske usmakelig å sitte anonymt på et nettforum og henge ut en enkeltperson som er lett identifiserbar og også navngitt i denne tråden og samtidig antyde og / eller anklage vedkommmende for kriminell virksomhet. 

Personlig har jeg ganske lav terskel for å si fra om adferd som åpenbart er til fare for andre. For eksempel vinglete biler eller mistanke om narkotikasalg til barn / mindreårige. Hadde jeg mistenkt hvitsnippkriminalitet av stort omfang, for eksempel innsidehandel, ville jeg nok også på en eller annen måte vurdert å varsle. Men jeg ville aldri ha angitt en vaskehjelp jeg trodde kanskje tok svart betalt til skatteetaten. Jeg ringer heller ikke politiet om jeg registrerer at noen kjører litt for fort på landeveien og jeg varsler ikke skatteetaten om en person som driver et hobyverksted. 

Men så har jeg heller ikke levd et prikkfritt liv, sikkert til forskjell fra alle andre i denne tråden. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (15 minutter siden):

Så hvis man bare er litt kriminell er det greit?🤔 Er det greit hvis alle er litt kriminelle? Hvis man driver næringsmessig, hva er problemet med å være åpen om det? 😫

Bare sånn for ordens skyld: Du har ikke noe grunnlag for å påstå at vedkommende er kriminell.  Du og eier av forumet som er støttet av norske sykkleorganisasjoner m.m. sitter anonymt på et forum og slenger ut denne påstanden om en navngitt person. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (22 minutter siden):

Jeg skal gi meg nå, men. 

Det er ganske usmakelig å sitte anonymt på et nettforum og henge ut en enkeltperson som er lett identifiserbar og også navngitt i denne tråden og samtidig antyde og / eller anklage vedkommmende for kriminell virksomhet. 

Personlig har jeg ganske lav terskel for å si fra om adferd som åpenbart er til fare for andre. For eksempel vinglete biler eller mistanke om narkotikasalg til barn / mindreårige. Hadde jeg mistenkt hvitsnippkriminalitet av stort omfang, for eksempel innsidehandel, ville jeg nok også på en eller annen måte vurdert å varsle. Men jeg ville aldri ha angitt en vaskehjelp jeg trodde kanskje tok svart betalt til skatteetaten. Jeg ringer heller ikke politiet om jeg registrerer at noen kjører litt for fort på landeveien og jeg varsler ikke skatteetaten om en person som driver et hobyverksted. 

Men så har jeg heller ikke levd et prikkfritt liv, sikkert til forskjell fra alle andre i denne tråden. 
 

Skjønner hva du mener, men nå er dette et sykkelforum og man kan fint mene at dette "hobbyverkstedet" ødelegger bruktmarkedet for alle oss andre slik at sykler og andre ting han flipper blir dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (3 minutter siden):

Skjønner hva du mener, men nå er dette et sykkelforum og man kan fint mene at dette "hobbyverkstedet" ødelegger bruktmarkedet for alle oss andre slik at sykler og andre ting han flipper blir dyrere.

Ja, det er det selvsagt fritt fram å diskutere så mye man vil. Jeg har ikke noen mening om det. Det jeg reagerer på er de konrete anklagene / mistankene om skattesvik mot en konkret person som attpåtil identifiseres av eier av forumet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...