Gå til innhold

Flipping (flyttet)


baroudeur

Anbefalte innlegg

stislask skrev (1 time siden):

Ja, det er det selvsagt fritt fram å diskutere så mye man vil. Jeg har ikke noen mening om det. Det jeg reagerer på er de konrete anklagene / mistankene om skattesvik mot en konkret person som attpåtil identifiseres av eier av forumet. 

Er det meg du sikter til her? Det er ikke jeg som eier forumet, det er medlemseid. Jeg har heller ikke identifisert vedkommende, men lenket til en Finn-annonse som gjør det i en tråd som er særdeles relevant for innholdet i annonsen. For ordens skyld er det selvfølgelig helt greit å diskutere erfaringer med kjøp og salg til og av det som drives som en bedrift. Eller ville du argumentert for at brukere ikke skal få delt sine erfaringer? Innlegget ble fjernet fordi det er flere som har direkte erfaring med vedkommende som kan velge å dele denne eller ei, inkludert selgeren i den fritt tilgjengelige Finn-annonsen som ble sitert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (1 time siden):

Bare sånn for ordens skyld: Du har ikke noe grunnlag for å påstå at vedkommende er kriminell.  Du og eier av forumet som er støttet av norske sykkleorganisasjoner m.m. sitter anonymt på et forum og slenger ut denne påstanden om en navngitt person. 

Det er vel du som kommer med anklager her. Hvilke påstander har jeg slengt ut? Jeg har vist til en Finn-annonse fra en uheldig flipp fra en bedrift med høyt flippvolum. Hva tenker du er en rimelig grense for hva vi kan og ikke kan diskutere av offentlig tilgjengelig og emnerelevant informasjon?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet selv godt hva du har skrevet @baroudeur
 

  

baroudeur skrev (10 minutter siden):

Er det meg du sikter til her? Det er ikke jeg som eier forumet, det er medlemseid. Jeg har heller ikke identifisert vedkommende, men lenket til en Finn-annonse som gjør det i en tråd som er særdeles relevant for innholdet i annonsen. For ordens skyld er det selvfølgelig helt greit å diskutere erfaringer med kjøp og salg til og av det som drives som en bedrift. Eller ville du argumentert for at brukere ikke skal få delt sine erfaringer? Innlegget ble fjernet fordi det er flere som har direkte erfaring med vedkommende som kan velge å dele denne eller ei, inkludert selgeren i den fritt tilgjengelige Finn-annonsen som ble sitert.


Medlemseid? Hvilken organisasjon er dette som man kan bli medlem av? Ligger det vedtekter og statuetter noe sted? Er det etablert et styre? Hva heter denne organisasjonen, hva er organisasjonsnummeret? 

For min del kan du forøvrig diskutere og si hva du vil, men da bør du også tåle å høre hva andre mener. Særlig som administrator. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (11 minutter siden):

Du vet selv godt hva du har skrevet @baroudeur

Medlemseid? Hvilken organisasjon er dette som man kan bli medlem av? Ligger det vedtekter og statuetter noe sted? Er det etablert et styre? Hva heter denne organisasjonen, hva er organisasjonsnummeret? 

For min del kan du forøvrig diskutere og si hva du vil, men da bør du også tåle å høre hva andre mener. Særlig som administrator. 

Du kan jo finne frem de innleggene du mener er problematiske. Hva konkret er det jeg har skrevet du reagerer på? Jeg har ingen problem med å ta kritikk - hva nøyaktig er det du her mener er kritikkverdig? At navnet til vedkommende ble oppgitt? Dette innlegget er fjernet. Så virker det også som om du mener jeg "slenger ut påstander" - hvilke?

Når det gjelder medlemsinvolvering er det skrevet ganske omfattende om her. Forumet har bare eksistert i noen måneder og er helt avhengig av at medlemmer drifter det. Jeg er et helt ordinært medlem som akkurat nå er administrator. Sånn kommer det ikke alltid å være.

Forumet lever på dugnad fra medlemmer og velvilje fra enkelte samarbeidspartnere. Formell organisering tar tid. Kanskje er det heller ikke jeg som skal foreta en slik organisering. Kanskje min rolle er begrenset til å implementere plattformen, sikre finansering og inntil videre administrere. Kanskje det er du eller noen andre som tar det organisatoriske videre? Poenget er at noen må gjøre det, at slike ting tar tid og at alle har anledning til å bidra.

Det siste du skriver er helt riktig. Det må jeg tåle. Og er det spesifikke ting jeg har ytret som er kritikkverdige, tar jeg som sagt gjerne kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@baroudeur Inntil du legger frem dokumentasjon på noe annet er legger jeg til grunn at du er (anonym= forumeier som får deler av utgiftene dine dekket av "støttemedlemsskap" og eventuelt noe sponsing.  Jeg legger også til grunn at du er juridisk ansvarlig for alt som publiseres her. 

Hvis du ikke hadde ønsket det sånn, hadde du vel for det første opprettet en organisasjon med et styre da du etablerte forumet og for det andre sørget for en .no-adresse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@stislask Som det fremgår av forumets retningslinjer er brukerne selv ansvarlig for innholdet de publiserer, noe de samtykker til ved registrering. Alle brukere har også full råderett over sin egen bruker i den forstand at de velger hvilken informasjon de vil oppgi og kan slette sin egen bruker dersom de for eksempel ikke lenger samtykker med retningslinjene.

Forumet ble opprettet for at vi som ønsket en tradisjonell forumløsning skulle ha dette da terrengsykkelforumet ble lagt ned. Hvordan det ser ut er opp til medlemmer å avgjøre. Denne plattformen eksisterer fordi det er enkelte medlemmer som bruker tiden sin på den og enkelte samarbeidspartnere som velger å støtte initiativet. 

Hvordan tenker du det er best at vi organiserer oss? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan skrive hva du vil om retningslinjer, det er heldigvis ikke du som lager norske lover @baroudeur . Men jeg skjønner jo hvorfor du har tatt mange aktive skritt for å forbli anonym. 

Så lenge det er en anonym eier som står bak, uten noen form for kontrollmulighet kommer jeg nok ikke til å bidra til driften av dette forumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (2 timer siden):

Jeg skal gi meg nå, men. 

(..)

Men jeg ville aldri ha angitt en vaskehjelp jeg trodde kanskje tok svart betalt til skatteetaten. Jeg ringer heller ikke politiet om jeg registrerer at noen kjører litt for fort på landeveien og jeg varsler ikke skatteetaten om en person som driver et hobyverksted. 

Jeg skal også gi meg nå, men må bare litt til 😉 

Hvordan kan du forsvare å jobbe svart? Kan jeg gjøre hva jeg vil hvis jeg kaller inntektsgenererende arbeid noe med hobby?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (1 time siden):

Hvorfor er du anonym? Hvorfor er det ikke oppgitt hvem som eier domenet? 

I annonseringen til NOTS om at de er involvert i forumet nevnes jeg med fullt navn. Når jeg kommuniserer med samarbeidspartnere er det under fullt navn. Jeg har ikke aktivt forsøkt å ivareta anonymitet selv om jeg ikke har vært så opptatt av å opptre som privatperson på forumet. Mitt fokus har vært på å få løsningen oppe og gå som en del av en større gruppe. Selv om jeg har håndtert mye av det administrative i oppstartsfasen er det på vegne av forumet, ikke meg selv. 

Det er mye som skal lande og ting tar tid. De frivillige i driftsgruppen har vanlige jobber, mange av oss har flere barn og vi forsøker å ivareta driften samtidig som vi må vurdere den organisatoriske og økonomiske fremtiden til forumet. Driftsgruppen er åpen for alle som ønsker å bidra. Det er alltid ting vi kan gjøre annerledes, vi er ikke immune for kritikk og vi tar til oss det vi får av tilbakemeldinger. Forumet kan ikke være avhengig av enkeltpersoner, derfor er det hensiktsmessig med en stor og sammensatt gruppe. Vi håper den fortsetter å vokse.

  • Like 5
  • Thanks 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (3 timer siden):

Du kan skrive hva du vil om retningslinjer, det er heldigvis ikke du som lager norske lover @baroudeur . Men jeg skjønner jo hvorfor du har tatt mange aktive skritt for å forbli anonym. 

Så lenge det er en anonym eier som står bak, uten noen form for kontrollmulighet kommer jeg nok ikke til å bidra til driften av dette forumet. 

Så kranglete som du er så gjør du vel heller oss en tjeneste om du logger av. 

  • Like 8
  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere, 

Jeg heter Haakon Tretterud Lund (HTL på Finn.) 

Ser at navnet mitt er nevnt i tråden. Kjøper/selger nytt og brukt på Finn. Jeg er registrert med As (Herkan As) og betaler moms og skatt.

Ta gjerne kontakt via Finn profilen min. Tips og råd tas imot med takk. 

Hilsen Haakon

Endret av Haakon Tretterud Lund
  • Like 16
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haakon Tretterud Lund skrev (1 time siden):

Hei dere, 

Jeg heter Haakon Tretterud Lund (HTL på Finn.) 

Ser at navnet mitt er nevnt i tråden. Kjøper/selger nytt og brukt på Finn. Jeg er registrert med As (Herkan As) og betaler moms og skatt.

Ta gjerne kontakt via Finn profilen min. Tips og råd tas imot med takk. 

Hilsen Haakon

Flott at du avklarer. Blir spennende å se omsetningen på slutten av året gitt aktiviteten på Finn. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haakon Tretterud Lund skrev (6 timer siden):

Hei dere, 

Jeg heter Haakon Tretterud Lund (HTL på Finn.) 

Ser at navnet mitt er nevnt i tråden. Kjøper/selger nytt og brukt på Finn. Jeg er registrert med As (Herkan As) og betaler moms og skatt.

Ta gjerne kontakt via Finn profilen min. Tips og råd tas imot med takk. 

Hilsen Haakon

Fint med avklaring på det, selv om jeg alt antok dette var i orden, siden du var såpass ivrig på kvittering når du kjøpte sykkel fra meg. 

Hva folk syns om at det drives butikk på dette viset er vel likegyldig, så lenge det utføres på riktig vis. 

Tenker du har litt forbedringspotensiale på måten du henvender deg når du skal kjøpe syklene. Å ta kontakt for kjøp via annen Finn-konto for å prøve å skjule hvilke planer du har for sykkelen og komme med hvite løgner for å prute ned varen du skal kjøpe er ikke særlig allright, og kan nok føre til at du brenner noen broer. 

Tenker ærlighet varer lengst og skjønner ikke hvorfor du ikke bare kan ha en finn-konto og bruke denne for alle henvendelser. 

En som føler seg "snytt" av deg, vil nok tenke seg to ganger om før han kjøper sykkel av deg senere. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er herlig at noen utnytter en mulighet i markedet, og tjener penger på sykler vi andre vil bli kvitt. Det drar neppe opp prisen på finn, omfanget er for lite mot antall sykler. Bruktpriser avhenger nok mer av innkjøp til Norge, inflasjon , valuta, tilgang på varer.

Og igjen, vil dere gjøre kupp så kjør på med push varsel osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (På 10.10.2023 den 23.23):

Fint med avklaring på det, selv om jeg alt antok dette var i orden, siden du var såpass ivrig på kvittering når du kjøpte sykkel fra meg. 

Hva folk syns om at det drives butikk på dette viset er vel likegyldig, så lenge det utføres på riktig vis. 

Tenker du har litt forbedringspotensiale på måten du henvender deg når du skal kjøpe syklene. Å ta kontakt for kjøp via annen Finn-konto for å prøve å skjule hvilke planer du har for sykkelen og komme med hvite løgner for å prute ned varen du skal kjøpe er ikke særlig allright, og kan nok føre til at du brenner noen broer. 

Tenker ærlighet varer lengst og skjønner ikke hvorfor du ikke bare kan ha en finn-konto og bruke denne for alle henvendelser. 

En som føler seg "snytt" av deg, vil nok tenke seg to ganger om før han kjøper sykkel av deg senere. 

Pen måte å beskrive "svindel" og "lureri" på 😄

 

  • Haha 2

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en som har ytret at jeg ikke er spesielt fan av flippere, må jeg si at hvis en flipper klarer å få det til å gå rundt som næring, med moms og skatt, klarer jeg ikke se noe negativt i det. Det er skattekroner som blir betalt inn, som ikke hadde eksistert ellers. Et positivt bidrag til samfunnet. Så lenge pruting skjer relativ redelig.

Det er åpenbart noen som vil bli kvitt sykkelen fort, kanskje pga. likviditetsutfordringer eller liten tålmodighet. Disse er kanskje mottakelig for mer direkte ærlig prispruting. Likt, noen vil ha ny sykkel, idag. Dette gjenspeiler salgspris i begge ledd.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (22 timer siden):

Som en som har ytret at jeg ikke er spesielt fan av flippere, må jeg si at hvis en flipper klarer å få det til å gå rundt som næring, med moms og skatt, klarer jeg ikke se noe negativt i det. Det er skattekroner som blir betalt inn, som ikke hadde eksistert ellers. Et positivt bidrag til samfunnet. Så lenge pruting skjer relativ redelig.

Det er åpenbart noen som vil bli kvitt sykkelen fort, kanskje pga. likviditetsutfordringer eller liten tålmodighet. Disse er kanskje mottakelig for mer direkte ærlig prispruting. Likt, noen vil ha ny sykkel, idag. Dette gjenspeiler salgspris i begge ledd.

Ingen ekspert på temaet, men tror man kun betaler MVA på sin egen profitt, og vanligvis vil man kunne opptre MVA-fritt ganske så lenge også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sls skrev (3 timer siden):

Ingen ekspert på temaet, men tror man kun betaler MVA på sin egen profitt, og vanligvis vil man kunne opptre MVA-fritt ganske så lenge også. 

Det har jeg liten tro på at er riktig. Slik jeg forstår virksomhetens utfordringer knyttet til mva så er det ikke mva på kjøp fra privatpersoner, men selger må legge på 25 % mva på salgssummen. Dette er samme utfordring som brukt/vintage/gjenbruksbutikker har.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merverdiavgift (mva) er en avgift vi betaler når vi kjøper varer eller tjenester.(copypaste) Det er vanlig at foretak/butikk tar det sammen med betalingen, da de har en slags mva. konto som de overfører staten, veldig grovt forenklet. Ut over det, kommer beskatningen an på foretaksstruktur og foretakets økonomi/resultat. Fra Altinn om enkeltpersonforetak; Foretaket er ikke et eget skattesubjekt, og som innehaver er det du som er ansvarlig for innbetaling av foretakets skatt.

Jeg er feil type økonom til å huske regnskap i detalj, men det at det er 25% .mva på salg av brukte varer, reparasjoner og utlån når foretaket regnes som næring, mener enkelte politikere og bærekraftsorganisasjoner at bør endres. Her er også litt av problemet, når går hobby over til næring? Leser en Skatteetatens punkter fremstår det litt diffust og at det kan tolkes som om det er en litt skjønnsmessig vurdering, selv om etaten har helt klare kriterier.

Flipping i større omfang via nett er ganske nytt for skattesystemet, selv om reglene er der. F.eks. elbilflipping, som omhandler relativt store summer, gjør eksisterende regelverk litt utdatert. Mange er kanskje er litt oppfinnsomme med at de er hobby, og ikke næring, og det skader de som faktisk er flinke nok til å få det til å gå rundt som næring. Hvis en person er så dyktig/dreven at hen kjøper brukte sykler, selger med 25% .mva og faktisk går med overskudd, er det faktisk imponerende. Det er ikke lett, sett i lys av regnskapet jeg linket til tidligere i tråden.

Utenfor tema. Alltid viktig å huske at skatter brukes av flere grunner; direkte, indirekte, vridende etc. Pga. politiske ideologier overses lavthengende frukt som at næringsforetak som omsetter brukte varer må betale både mva. og skatt på evnt. overskudd. Sistnevnte kunne vært tilstrekkelig, og summene er langt unna de summer som kunne kommet fra "eiendomsflipping" og elbilflipping. Der dukker det opp enda en utfordring, så lenge ikke en datamaskin sier i fra eller det kommer et tips, er det vanskelig for Skatteetaten å oppdage slikt.

Skatter kan brukes som et middel for at salg skal foregå fra næring, slik at det er større krav til selger og forbruker har større rettigheter. Det har vært visse endringer her de siste årene, men generelt gir det litt mer trygghet å handle fra en etablert bedrift kontra en privatperson.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MVA er MerVerdiAvgift. Altså noko ein betalar på meirverdien ein har skapt på eit produkt.

Ein sykkel ein kjøper har ein meirverdi lik salgssum minus kjøpssum.

Brukte kle som nevnt over har meirverdi lik heile salgssummen om ein får dei donert.

Er ikkje ein gong feil type økonom, så vert gjerne arrestert av nokon som faktisk er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...