Gå til innhold

Flipping (flyttet)


baroudeur

Anbefalte innlegg

Dette og øvrige innlegg frem til nåværende tidspunkt (15:26 08.10.23) er skilt ut fra tråden Gode Finn-kjøp for å unngå en paralleldiskusjon om flipping på bruktmarkedet. Denne diskusjonen kan tas videre her.

***  

Skogsmatrosen skrev (På 28.9.2023 den 21.34):

Bra kjøp? Basso Coral til 3900,- Er det kronglete med champa på rulle (Kickr?)

https://finn.no/321407018

Med tanke på at samme sykkel nylig ble gitt bort gratis (postet på forrige side) så vil jeg si nei.

Kul da, hadde kanskje tenkt den var verdt prisen om den ikke nettopp var gratis.

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ktodnem skrev (På 24.9.2023 den 8.43):

Kanskje ikke et direkte røverkjøp, og behov for en grundig omgang med et par gamle t-skjorter, men det er _den_ fargen, dere!

Cannondale caad12 felgbrems, ultegra 8000

https://finn.no/320765287

Der var caad12'en flippa, +5000, sannsynligvis mer hvis han pruta på forrige annonse... ren og pen da, det skal han ha.

https://finn.no/321558181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (9 timer siden):

Angiversamfunnet 2.0

Spørs jo hva man verdsetter. 😀 Jeg verdetter et velfungerende samfunn der staten får de skatteinntektene den skal ha, og sånne som meg og deg kan få fingrene i et kupp på Finn i ny og ne. 😃 Fremfor et æressamfunn der varslere/angivere/tystere får «som fortjent» (ref Jonas-saken) for å si fra om noen som driver næring uten å skatte iht. regelverket. (Selv om staten strengt tatt selv burde funnet de som driver med snusk)

 

Satt på spissen driver flipperne også opp prisveksten, og dermed renten 

Dette er vel enkel spillteori? Hvis du er komfortabel med å sponse flipperne og dermed rettferdiggjøre for deg selv at du kan flippe for mer enn 10k i året, så aksepterer du også økt prisvekst og å betale mer skatt for å dekke opp for de inntektene staten går glipp av.

Endret av York
  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (10 timer siden):

Angiversamfunnet 2.0

Teit kommentar.

Når flipping skjer på et visst nivå, slik vi har sett tidligere i tråden med 100+ flippede sykler, vil det med relativ sannsynlighet være næringsvirksomhet. Hva det er, er opp til Skatteetaten å finne ut av. Kanskje har personen alt i orden, og bare ordlegger seg med hobbyverksted fordi det selger bedre. Flipping av sykler øker prisene i markedet, og det ødelegger for bedrifter som ønsker å selge brukte reparerte sykler med en form for garanti. Det er en grunn til at det finnes regulerte marked, og intermediaries er ofte bare med på å øke prisen.

Slike dumme kommentarer er en av grunnene til at mange kvier seg for å melde inn potensielle saker til relevante etater. Det kan være alt fra hvitsnippkriminalitet, unndratt skatt når gevinst fra boligsalg ikke er skattefri, miljøkriminalitet og grove brudd på Plan- og bygningsloven. En skal ha belegg for å melde inn slikt, og ikke gjøre det unødvendig eller bare for å være ubehagelig mot noen.

Sondrekvivik skrev (11 timer siden):

Han jeg viste til har privat finn-bruker da..

Skatteetaten trenger kun Finn-annonse. De klarer/bør klare fint å finne ut av resten selv. Nå sjekket jeg kun tags og det er ikke åpenbart at det er næringsvirksomhet. Ordleggingen på de 2 andre syklene fremstår som det er private sykler. Har ikke fulgt nøye med i tråden, om en med like tags har solgt mange sykler. Flipping av 2-5 sykler på et år er ikke en stor sak mtp. beløpsgrenser og gråsone. Er det snakk om 10-100 sykler er det en litt annen skala.

Når det er sagt, det er ikke som at en random Finn-bruker får en rassia pga. et tips. De får kanskje et spørsmål om omfanget. Svarer de ærlig og tilfredstillende, er saken kanskje over med litt veiledning.

  • Like 6

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (8 timer siden):

det ødelegger for bedrifter som ønsker å selge brukte reparerte sykler med en form for garanti. 

Dette er viktig. 

Vi som samfunn har tydeligvis funnet ut at det er visse krav til aktører. Sykler du om natten skal du ha lys. Kjører du bil skal du har førerkort. Driver du en virksomhet skal du føre regnskap, ha HMS på plass, kanskje ha en årlig revisjon osv. I tillegg til at du altså skal legge på 25% moms når du selger, og betale skatt av overskuddet.

Hvis noen driver business uten å følge disse kravene, er det faktiske direkte ødeleggende for konkurransen. Plutselig er det ikke en konkurranse om å yte det lille ekstra for kundene, men om å klare å dekke over snarveiene best mulig. Eller for å holde oss til sykling: Det blir som med EPO... Til slutt innser alle at man må jukse for å konkurrere, og det beste konkurransefortrinnet man kunne ha var å være best til å skjule det..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest litt og fulgt med på denne tråden, og satt nettopp og scrollet på Finn. En av de største flipperne på Finn, den med tre initialer startende med H, har intet mindre enn 65 (om jeg talte riktig) annonser med sykler på Finn i skrivende stund. I tillegg kommer hjulsett og noe annet småtteri.  Orket ikke regne på snittpris, men 15k kan umulig være langt unna sannheten. Da snakker vi om sykler til salgs for nær 1 mnok. Om ikke dette er næringsvirksomhet så er ingenting det. Er det et foretak dette, noen som vet?

  • Like 4
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger ikke Finn - med påfølgende profiler/undercoverprofiler - så nøye, så vet ikke svaret på det. Håper i det minste noen som følger markedet kan sende deg en bekreftelse/avkreftelse på melding, om de ikke vil skrive det i åpent.

Hvis en kjent flipper byr, tilsier det kanskje at prisen er litt lav. Dog, som noen har nevnt tidligere, handler det litt om verdien til pengene i hånd i dag, eller om en skal satse på en kjøper i fremtiden som vil betale litt mer.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte en sykkel til xxx i slutten av August. Dette var en sykkel jeg hadde kjøpt på forhåndssalg. Sykkelen var særdeles lite brukt, men hadde vært i mitt eie i 14 mnd. La den ut 4000 under det jeg hadde betalt for den. Ikke en spesielt god deal følte jeg, men en god deal i forhold til daværende/nåværende butikkpris, så jeg prøvde meg på det. Maks 5 min etter at jeg la ut annonsen så fikk jeg et bud prutet ned 2k, som jeg godtok hvis vi møttes på midten, noe vi gjorde. Hadde fått med meg flippingen, så skjønte at kjøperen var flipper når sykkelen ble hentet av en varebil lastet med et par andre sykler kvelden etter avtalen var i havn. Spurte rett ut på Finn, og fikk et bekreftende svar.

Opplevde hele handelen som ryddig, og det ble betalt med bankoverføring til en konto registrert på et firma. Sykkelen ble lagt ut en dag eller to etterpå. Fulgte ikke videre med hva som skjedde med den, men den er borte nå. Flippeprisen var etter min mening litt sprek, men fornuftig med hensyn til dagens markedspris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også tilbud noen minutter etter annonsen ble lagt ut. Det er bare snakk om 2000,- under det jeg ønsker for den, så jeg føler ikke det er noe skambud. Men da selger jeg den heller til noen andre enn han. Noen får glede av den uansett, men han trenger ikke å tjene penger på det. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even skrev (3 timer siden):

Hei. Er dere sikre på at denne HTL og lundemann er samme person? Jeg har fått et bud av Lundemann på min orbea terra. Hvis det er samme person så gidder jeg ikke selge til han. 

Det er jeg ganske sikker på er personen vi snakker om, ja. 
 

Jeg har ikke hverken solgt eller kjøpt noe av ham, men har en kompis som har gjort det. Prosessen rundt det var det ingenting å utsette på, det var visstnok både hyggelig, raskt og ryddig. Men jeg tenker det er et godt tegn at man har satt prisen litt lavt om han tar kontakt og nærmest tilbyr forlangende.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even skrev (3 timer siden):

Jeg fikk også tilbud noen minutter etter annonsen ble lagt ut. Det er bare snakk om 2000,- under det jeg ønsker for den, så jeg føler ikke det er noe skambud. Men da selger jeg den heller til noen andre enn han. Noen får glede av den uansett, men han trenger ikke å tjene penger på det. 

Ja, absolutt. Jeg tenkte litt det samme når jeg innså det, men da var det liksom for sent. En kompanjong var da å hentet sykkelen. Uansett, jeg følte meg alt i alt happy med salget, og jeg ville aldri bedt om noe mer for den. Var en dyr sykkel, og pga av den økonomiske sitasjonen i samfunnet og tampen av sesong så jeg for meg at det var mer lønnsomt å selge den til våren, men jeg forsøkte å legge den ut til det jeg ville lagt den ut for til våren. La på en tusenlapp bare for å gi rom for litt pruting så kjøper følte at det var en god handel. I så måte fikk jeg akkurat det jeg håpet på.

Hvis det var noe jeg reagerte negativt på så var det km stand og smådetaljer jeg la inn i annonsen som han lot være å gjøre. Det var ikke noe feil i det han skrev, den var i veldig god stand, men jeg bare reagerte litt på det. Nå er kanskje jeg en veldig ærlig selger, og liker ikke at ting ikke nevnes selv om det er snakk om småtterier og sannsynligvis ikke noe av betydning for ny eier av sykkelen, men allikevel. Drømmesalgene på Finn er når en som er like sykkelinteressert som meg kjøper, men det skjer ikke alltid, sånn er det bare. Jeg er uenig i at "virksomheten" er med på å ødelegge bruktmarkedet på noe som helst vis. Ja, det vil frarøve noen muligheten for å gjøre et kupp, men hvis man er i markedet for en nybrukt sykkel så må man nesten være frampå å søke aktivt. Det er langt fra første gang jeg har fått så kjapp respons på en annonse, men ut fra min kjennskap så er det første gang en "profesjonell aktør" har kjøpt noe fra meg. Det å selge et produkt langt under fornuftig pris er mer ødeleggende etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...