Gå til innhold

Piikkisika smalt av felgen..


Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk, jeg har et Suomi-problem.

Har prøvd å sette opp Piikkisika TLR SL 29x2.6 tubeless på WTB STi 27 felger. Tapet felgene selv, det er vel det eneste jeg ikke har måttet gjøre før for å sette opp tubeless, men tror jeg gjorde en OK minus jobb med det. Fikk begge dekkene lett på felgen, og fikk ganske greit pumpet opp uten guffe. Så tilsatte jeg guffe gjennom ventilen. Spesielt fordekkeet var gjenstridig og hadde fortsatt ikke klart å holde luft over flere timer etter over 24 timer, som er første gang jeg har vært med på i mine 12 år med tubelesserfaring.

Jeg pumpet da opp dekket til ca 50 psi for å la det stå og marinere seg enda litt til - men da jeg skulle ta av sykkelpumpen av ventilen så smalt bare hele dekket av i en kjempesmell. Hører fortsatt litt dårligere på ene øret etter det skjedde.

Hva skjedde her?? Noen løsningsforslag? Noe lignende har aldri skjedd med meg, og jeg kjenner jeg mister litt tilliten til om dette er trygge dekk eller ikke. 50 PSi er jo høyt for et så stort dekk, men det er innafor det som står på dekket - og hadde uansett ikke trodd det skulle smelle av felgen selv om man overpumpet det litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjedde er at du pumpet opp til 50 psi. Det er unødvendig høyt. 30 psi bør holde lenge. Guffa tetter ikke bedre selv om du setter masse lufttrykk på. Putt i mer guffe, rist dekket godt og bruk såpevann for å sjekke hvor lufta lekker ut.

  • Like 1

Trondheim
I was just riding along...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig med JB, men det brude tålt det hvis det er innenfor max psi på dekket. Jeg tenker det kan være en fare for at kanttråden nå er skadet og dekket er svekket. 

Usikker på om jeg hadde turt å bruke det igjen. Jeg bruker alltid hørselvern når jeg setter opp dekket etter en lignende opplevelse for en del år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på samme smellen(!) for over ti år siden. Da pumpa jeg opp til 40 psi og så BANG! Guffe over alt. Etter det har jeg aldri pumpa over 30 psi på et slangeløst oppsett. 

Kan det være forskjell på hva et dekk tråler av lufttrykk med slange kontra slangeløst? Uansett er det en ting hva dekket tåler av lufttrykk, men de utallige kombinasjonene av felgkant og dekk er nok mer avgjørende for hvor godt et dekk sitter på når lufttrykket stiger.

Trondheim
I was just riding along...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er trange toleranser mellom dekk og felg så må kanttråden ryke for at du skal klare å poppe dekket av felgen. Har klart det en gang med dekk fra BT.
Når jeg setter opp terrengdekkene mine slangeløst så pumper jeg dem ofte opp til makstrykk, noen ganger litt over, for å få poppet dem.

Min erfaring tilsier at mange dekk/felg kombinasjoner trenger mange runder med elektrikerteip utenpå spesialteipen for slangeløst oppsett føre det bli tett



Trykk er trykk uansett om det er slangeløst eller slange oppsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekket er nå ødelagt og vil hoppe av felgen igjen. Men det bør absolutt tåle makstrykket som er oppgitt på sideveggen. Det er verre med felgen faktisk, en lett felg tåler ofte ikke mer enn 40psi hvis dekket er stort. Når det er sagt, så er wire-utgaven av dekkene både rette og hopper ikke av felgen, så det er disse jeg har landet på som mellomføre-dekk. Når det er skikkelig vinter er det frem med Wrathchild igjen.

Jeg har slitt voldsomt med å få Piikkisika tette, de kommer innsauset med silikonbasert slippmiddel som gjør at guffa bare preller av og ikke får feste i gummien. For et par dager siden vrengte jeg et par nye wire-dekk og puttet dem i vaskemaskinen på 60 grader med vanlig vaskemiddel for hvitvask, samt en gammel t-skjorte. Tok ett dekk av gangen, ikke plass til to. Resultatet var helt tørre dekk som ble tette på et blunk. Kan ikke vite helt sikkert om det var vaskingen eller om dekkene nå faktisk kommer ferdig tette, så jeg skal teste et annet dekk jeg har hatt i to år uten at det har blitt helt tett. Det lekker i selve gummien i stripemønsteret ned mot felgen.

  • Like 2
  • Haha 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ole ja! Det var akkurat det jeg så i går etter å ha fått guffe på utsiden, det ser vitterlig ut som at det boblet luft ut av den stripen helt nederst mot felgen.  Jeg har jo sett før at det lekker ut av sidewall, men da pleier det jo å bli tett av guffen. Men det har ikke virket å funke her med orange subzero guffe ihvertfall)

 

Jeg pumpet opp dekket igjen etterpå til kanskje 35 psi, og da hørte jeg ihvertfall at dekket pinget på plass - men vet ikke om det kan indikere at dekket likevel er i orden - eller om jeg uansett bør tenke at det er dødt.

Endret av palchrb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

palchrb skrev (2 timer siden):

@Ole ja! Det var akkurat det jeg så i går etter å ha fått guffe på utsiden, det ser vitterlig ut som at det boblet luft ut av den stripen helt nederst mot felgen.  Jeg har jo sett før at det lekker ut av sidewall, men da pleier det jo å bli tett av guffen. Men det har ikke virket å funke her med orange subzero guffe ihvertfall)

 

Jeg pumpet opp dekket igjen etterpå til kanskje 35 psi, og da hørte jeg ihvertfall at dekket pinget på plass - men vet ikke om det kan indikere at dekket likevel er i orden - eller om jeg uansett bør tenke at det er dødt.

Jeg sleit veldig med mine dekk i fjor, og det piplet mest ut langs felgkanten. I år gikk det mye bedre, men jeg så at det piplet ut zalobobler langs hele felgkanten i starten. Men det forsvant veldig lite trykk, og de har holdt nesten uendret trykk nå i 2 uker etter forrige (og eneste) stitur. Kan hende det var fordi jeg vasket dekkene med zalo da jeg la dem bort før sommeren, og at guffa nå setter seg i gummien.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som Ole skriver ikke noe prosedyre hos Suomi for å vaske dekkene for slippmiddel når de tar dem ut av formene, og da fester ikke guffa seg og det blir dårlig tetting. 
Et par runder med isopropanol (blåsprit(blårens) på et rent papir på innsiden av dekket fikser dette.

50 psi... 😬

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Roy said:

Det er som Ole skriver ikke noe prosedyre hos Suomi for å vaske dekkene for slippmiddel når de tar dem ut av formene, og da fester ikke guffa seg og det blir dårlig tetting. 
Et par runder med isopropanol (blåsprit(blårens) på et rent papir på innsiden av dekket fikser dette.

50 psi... 😬

Min erfaring er at overfladisk vask ikke er godt nok, det kan være små porer og dårlig vulkanisering som gjør at det lekker, og da sitter gjerne slippmiddelet der også. Jeg har blåst opp dekk med isopropanol og latt det svulpe rundt litt, men jeg har mer tro på en time i vaskemaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27mm felg er vel litt smalt til 2.6" dekk. Mulig derfor det poppa av på litt høyt trykk. Hadde samme opplevelse med et Schwalbe dekk for noen år siden. Da forsøkte jeg slangeløst 2,4" på 23mm felg. Fikk aldri det dekket på igjen etter at det poppa, virka som det strakk seg i felgkanten da det poppa av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole skrev (17 timer siden):

Min erfaring er at overfladisk vask ikke er godt nok, det kan være små porer og dårlig vulkanisering som gjør at det lekker, og da sitter gjerne slippmiddelet der også. Jeg har blåst opp dekk med isopropanol og latt det svulpe rundt litt, men jeg har mer tro på en time i vaskemaskinen.

Tror ikke skvulping av isopropanol har noe særlig for seg, slippmiddelet må tørkes bort og ikke bare oppløses i blåsprit. 
 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dusjet innsiden av nye dekk med diverse (muc off, isopropanol, evt annet fra hylla), og tatt et par runder med gryteskrubb, så skylt med vann. Har alltid funka fint. Ofte syntes jeg man både kan kjenne og se når dekket har mye slippmiddel fortsatt. Nesten som om det er dusjet med silikonspray.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Roy said:

Tror ikke skvulping av isopropanol har noe særlig for seg, slippmiddelet må tørkes bort og ikke bare oppløses i blåsprit. 
 

Jeg tørket først, og så skvulpet rundt med trykk for å få blåst litt sprit inn i porene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Knutspeed said:

... Ofte syntes jeg man både kan kjenne og se når dekket har mye slippmiddel fortsatt. Nesten som om det er dusjet med silikonspray.

Det er akkurat det som er gjort, dvs, det er støpeformen som er dusjet med silikon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Svene said:

27mm felg er vel litt smalt til 2.6" dekk. Mulig derfor det poppa av på litt høyt trykk. Hadde samme opplevelse med et Schwalbe dekk for noen år siden. Da forsøkte jeg slangeløst 2,4" på 23mm felg. Fikk aldri det dekket på igjen etter at det poppa, virka som det strakk seg i felgkanten da det poppa av.

Ikke noe problem med i27mm og 2.6, dekket popper av fordi kanttråden er for svak. Og da er kanttråden ødelagt, bare å kaste dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...