Gå til innhold

Reparere eller selge gammel bil


Anbefalte innlegg

Som tidligere nevnt har vi en Skoda Octavia 2010-modell som har kjørt ca 170.000. Nå er rapporten fra EU-kontrollen klar, og vi må koste på den ca 30.000 kr for å få den EU-godkjent, det er altså i tillegg til service-behov (ca 10') og nye sommerdekk. Så da er spørsmålet om det er lurt å koste på det, eller selge den til noen som reparerer selv og kjøpe en annen bil. Dette er bil nr 2, g vi kan godt ha en mindre bil enn Octavia. Kanskje hadde det vært praktisk med en annen type bil, f.eks. noe a la Peugeot Partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha en gammel bruktbil må du ha kjeledress og verktøy, hvis ikke blir det fort like dyrt som å ha ny bil. Det å koste på nesten 50' på en så gammel bøsse gir ikke mening i det hele tatt. For slike beløp kan du drifte en relativt ny og strøken bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (46 minutter siden):

Å bruke verksted for å holde liv i gamle biler er dyr moro.

Om du vil ha noe billig kan du kjøpe en  brukt Suzuki Swift. Enkle og billige.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=315780418 

 

Godt eksempel på at det finnes mange fine biler å få kjøpt for en rimelig sum, Suksukien er jo en glimrende kone- eller pensjonistbil

Endret av Lucky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt i samme situasjon, og utfordringen er at det fort skjer noe nytt, som må repareres, som du ikke trodde kom til å skje.

Nettopp hatt bilen(2010) hos et karosseriverksted for å fikse litt smårust, og under gårsdagens juletrehandel kom det et høy klunk fra et eller annet sted under panseret/hjulet og så en irriterende lyd. Hørtes dyrt ut, og får vente hva mitt lokale umerkeverksted sier. I tillegg er det bremseskiver og andre slitedeler som må byttes, inntil en clutch som ryker i 2024 eller 2030. For oss som ikke kan, har tid eller orker komme på en unnskyldning om hvorfor vi ikke forstår hvordan man skal mekke på bil, kan det fort blir kostbart. Selv om lokalverkstedet er ålreit og har ganske fornuftige priser.

Nå er mine krav litt anderledes enn dine, siden dette er den eneste bilen, men kostnader opp mot 30'ish er innenfor, da alternativet med å kjøpe ny/nestenny bil er enten å tømme bankkontoene eller ta opp lån, begge med nedsider. Kjøper man bil ved hjelp av lån til 400'-600' vil det bli fin kostnad i året, som jeg har latt excelnerden i meg fortrenge mens jeg tidvis dagdrømmer om en ny elbil. Bil er nesten alltid et tapsprosjekt, selv om mange nå er litt hjernevasket etter elbilboomen som kom pga. lav rente, kjøpekåte nordmenn(høy etterspørsel) og lavt tilbud.

Det er det jo ikke som at ny bil et helt et kostnadsfri, den har bare mindre deler som må byttes ut, enda. Kanskje en garanti som dekker noe om du har fulgt en slavisk serviceplan. Plutselig rygger "noen" på en stolpe, på en fortauskant eller noe annet uforutsett.

Litt miljøvennlig å ha en gammel bil er det også, siden det ikke etterspøres enda en ny bil som skal kjøres lite.

De jeg kjenner som kan mekke bil kjører ganske flotte 2005-2010 Audi/BMW/Mercedes, så tydeligvis noe i det å kunne mekke på bil.

Om jeg ikke husker helt feil har en elektriker jeg har brukt mye flere Peugeot Partner'e* til sine ansatte. Han nevnte iallefall at fordelen med en slik bil er at det er lite som kan gå feil med de, siden de er enkle, og han var blitt anbefalt det av en venn som drev verksted.

*Skal innrømme at den typen biler er veldig like for meg, poenget er vel at de er veldig enkle, fordi de som regel selges til håndverkere som vil ha lavest mulig driftskostnader og nedetid på kjøretøyet sitt.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill. Siden dette er bil nr 2 så brukes den lite, under 4000 km i året tipper jeg. Peugeot Partner e.l. er sikkert ikke veldig god å kjøre, men ville vært fin til de gangene vi skal kjøre søppel på dynga, frakte hvitevarer, osv osv. Og det går jo helt greit å kjøre to-tre personer og mye bagasje i den for lengre turer. Kanskje er den fin når kona skal hente et barn og sykkelen til barnet, ser for meg at det kanskje går det en liten sykkel baki. Nå er det styrete siden sykkelstativet veier ganske mye.

Hva kan man forvente å få for en 2010 Octavia med en slik feilliste? Vrakpant pluss bensinpenger? Eller kan man få litt mer av en nevenyttig kjøper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgte en Subaru Impreza 2001 mod med 150.000 på telleren for ca. 6 år siden som hadde fått mega rødt kort på EU, til et sted mellom 5000-7500 kroner. Vil som minimum tenke at du kan få det og gjerne litt mer? Min ble kjøpt av en som jobbet hos importør og hadde god tilgang til rimelige deler og sted å skru. Sånne finnes det nok flere av! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (2 minutter siden):

Solgte en Subaru Impreza 2001 mod med 150.000 på telleren for ca. 6 år siden som hadde fått mega rødt kort på EU, til et sted mellom 5000-7500 kroner. Vil som minimum tenke at du kan få det og gjerne litt mer? Min ble kjøpt av en som jobbet hos importør og hadde god tilgang til rimelige deler og sted å skru. Sånne finnes det nok flere av! 

Dette gir meg håp om at min Impreza fra 2010 ikke ender som rånebil!

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at det sikkert er bruk for en ekstra bil, men mye av det du beskriver kan jo dekkes av en henger, et lett sykkelstativ(om det snakk om umotorisert sykkel) og kanskje en transportelsykkel. Tilhenger lever 20-30år med minimalt med omsorg og i rushen er elsykkel en god del raskere(ihvertfall her i Oslo). Lite kostnader for å holde de fungerende, kontra en bil som plutselig har får en 25' kroners feil.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte vår stasjonsvogn som var bil nr. 2 i tillegg til vår XC60. Stasjonsvogna fylte ingen funksjoner som ikke var dekket av xc60 så den fungerte kun som bil nr. 2. Jeg kjøpte heller en varebil Peugeot Partner 2009 for under 40k. Med den kan jeg hive sykler inn baki og det var egentlig hovedmålet med en sånn bil. Da slipper jeg å hekte på hengerstativ. Bilen er god nok å kjøre, lett å mekke på (man bør kunne skru selv for å ha gamle biler), god tilgang på deler og det er helt uproblematisk om den får en ripe eller en parkeringsbulk.

Vi har den utgaven med tre seter foran og det er også ganske praktisk hvis jeg skal ha med ungene på noe opplegg.

Trondheim
I was just riding along...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med "gamle" biler og mekke sjæl er at det veldig ofte er EDB-relaterte hodepiner som dukker opp før noen større mekaniske problem eller rust. Da må man ha god lyst, spesialverktøy & software osv. Vi har en Berlingo multispace fra 2009 som #2, den har vi hatt siden den var ny. Er enkelt å ta ut alle baksetene og effektivt har den som varebil - det er slik vår har gått mer eller mindre de siste 10 årene. Tar to fullvoksne stisykler baki uten problem. Koster så lite å eie den at det sitter langt inne å selge eller bytte.

Den har vært latterlig problemfri. Det ble en større utgift siste PKK da jeg til slutt bestemte meg for å beholde den noen år til, dvs registerremma måtte endelig byttes. I tillegg noen nye foringer og bremsedeler. Dessverre har den en software-feil som er håpløs å feilsøke - verksted har prøvd noen ganger. Det går på at den melder feil på ABS/ESP og deaktiverer dette. Kan fint kjøres som normalt, men savner det på glatta. Og pipingen ved oppstart er smått provoserende. Har prøvd flere ganger å sette den på verksted, men hver forbanna gang forsvinner feilen når den leveres inn, eller mens de feilsøker, for så å komme tilbake noen dager etter henting. Feilkodene man kan lese av bilen gir ikke mening, sannsynligvis fordi det er mekket sammen diverse for å gjøre bilen tilpasset Norge - en klassiker for den perioden.

Har brukt noen timer på YouTube uten å få noen tydelige svar - merkelig nok. Er jo laget noen millioner Berlingo/Partner.

Allikevel anbefales det som en billig og praktisk #2. Grei å kjøre, går på drøyt 0.5 på mila nesten uansett.
Det er helt tullete at det skal koste så mye å holde en eldre bil på veien her i landet. Ikke spesielt bærekraftig å handle 2 tonn stål og plast hvert 3dje år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (45 minutter siden):

Forstår at det sikkert er bruk for en ekstra bil, men mye av det du beskriver kan jo dekkes av en henger, et lett sykkelstativ(om det snakk om umotorisert sykkel) og kanskje en transportelsykkel. Tilhenger lever 20-30år med minimalt med omsorg og i rushen er elsykkel en god del raskere(ihvertfall her i Oslo). Lite kostnader for å holde de fungerende, kontra en bil som plutselig har får en 25' kroners feil.

Hovedpoenget er å ha to kjøretøyer. Men når vi først skal ha to så er det greit om bil nr to er maksimalt praktisk. Og jeg tror en Partner e.l. kan være mer praktisk for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (1 time siden):

Solgte en Subaru Impreza 2001 mod med 150.000 på telleren for ca. 6 år siden som hadde fått mega rødt kort på EU, til et sted mellom 5000-7500 kroner. Vil som minimum tenke at du kan få det og gjerne litt mer? Min ble kjøpt av en som jobbet hos importør og hadde god tilgang til rimelige deler og sted å skru. Sånne finnes det nok flere av! 

Vi byttet inn vår Honda Jazz med 300.000km på telleren for 2 år siden, når vi kjøpte en nyere bruktbil. Vi fikk 10.000,- for Jazz-en. Vi spurte hva de skulle gjøre med bilen de kjøpte, men den skulle vrakes sa de. Så i bunn og grunn bare et avslag i prisen på ny bil, men vi slapp å styre med vraking og sånt selv. Vinn-vinn for oss.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (På 14.12.2023 den 21.10):

Som tidligere nevnt har vi en Skoda Octavia 2010-modell som har kjørt ca 170.000. Nå er rapporten fra EU-kontrollen klar, og vi må koste på den ca 30.000 kr for å få den EU-godkjent, det er altså i tillegg til service-behov (ca 10') og nye sommerdekk. Så da er spørsmålet om det er lurt å koste på det, eller selge den til noen som reparerer selv og kjøpe en annen bil. Dette er bil nr 2, g vi kan godt ha en mindre bil enn Octavia. Kanskje hadde det vært praktisk med en annen type bil, f.eks. noe a la Peugeot Partner.

Før du gir opp Octaviaen helt:

Hvilke mangler har bilen fått? Har hørt om mange ukyndige bileiere som har fått påpekt at ditten og datten på bilen må byttes, selv om det ikke er nødvendig. Og hva legger du i service-behov? Bytte av olje(r), skifting av filtre, klosser osv. er i alle fall ganske grei skuring, og krever ikke stort av verktøy/lokaler heller. Har selv hatt - og har flere gamle biler som ikke koster meg stort annet enn bytte av dekk og enkel service med jevne mellomrom. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, arne_and said:

Vi har konkludert med at vi kjøper en annen bil. Vi tenker å bruke rundt 100k. Vi er fortsatt litt usikre på om det blir en liten personbil eller noe a la Peugeot Partner. Tar gjerne i mot konkrete tips til modeller.

Virker som en dårlig plan.

Å konkludere med at en bil skal skrotes/selges billig bare som følge av en presentert regnings størrelse virker obseste fall lite gjennomtenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et relevant spørsmål nå er jo hvordan du finner en bil til 100k der det er veldig lite sannsynlig at du ender opp nøyaktig der du er i dag, med en betydelig kostnad for å holde bilen på veien. Bilen du har er vel av de mer driftssikre og du kjenner historien (har det vært en "problembil"). 

Jeg forstår for øvrig veldig godt ønsket om å ha en ordentlig bil. Dvs en bil som det faktisk er plass i og som du tør å bruke 🙂 Caddy er jo en god kandidat, men sikkert mye dyrere enn Partner (gjetter jeg). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke vært en problembil, men den har nok havnet godt inni "reparasjonshumpa", det er ikke så lenge siden vi fikk en ganske solid verkstedregning.

Vi heller vel kanskje mot at en liten personbil er det mest praktiske likevel. Jeg har tittet på småbiler a la Suzuki Swift, og det er mulig å finne biler som har under 1/4 av km-standen av bilen vi har nå til under 100k. Da tror jeg sannsynligheten for dyre feil er mye mindre.

Jeg fant også en Citroen Berlingo varebil 2011 som har gått 8.400 km. Litt spesielt.

Endret av arne_and
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en passat 2012 mod med like over 200000 km på telleren. Jeg liker ikke helt å kjøre diesel lenger, men bruksverdi på bilen for oss er mange ganger bruktverdi . Nå har vi hatt bilen i 10 år, og tanken var å selge den mens den hadde litt verdi, men nå er nok det toget gått.  Nå er planen å se hvor lenge vi klarer å kjøre den. Når den blir usikker i drift, eller for skabbete i utseende så er det slutt. Jeg tror uansett om det går rundt 15 lapper i året for å ha den i gang ,at dette er et billig bilhold. Håpet er å ha den til den blir kul , men det spørs vel om den holder 15 år til😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette et sykkelforum?  Her burde du ikke få andre råd enn varebil, med mindre du har slurva med prevensjon eller av andre grunner trenger mer enn 3 seter da. Prioriterer du riktig, koster syklene dine mer enn bilen, og da vil du ikke ha de hengende utapå bilen for å bade i salt og annet grums som kommer fra veien.  

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe bil til 100k høres ut som et kostbart prosjekt.

Hva med Peugeot Partner/ Berlingo (det er samme bilen) til 50k og 50k på konto til kommende reparasjoner. Nei, det er ikke en fet bil, men den tar deg fra a til b, den kommer som varebil og med bakseter. Du får sykkelen inn hvis du tar ut et baksete. Den er lett å fikse på. 

Hva er det forresten som koster 30k å fikse på Skodaen? Kan du skru selv? Det er villet politikk her i landet at biler over til år skal skrotes, men miljøaspektet med det er hinsides. Å bytte fjærer, dempere, bærearmer etc. er egentlig alt for lett til at sånne feil skal gi dødsdom for en bil som ellers kunne gått ti år til.

Registerreim er også stort sett ganske greit å fikse selv så lenge man har litt tid, tunga rett i munn og de riktige verktøyene. Youtube er stappfull med videoer som viser fremgangsmåte.

  • Like 2

Trondheim
I was just riding along...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...