Gå til innhold

Mekkestativ


Hen9ng

Anbefalte innlegg

Det nye forumet trenger en tråd for mekkestativer. Jeg er på jakt etter et nytt stativ. Hva er det som gjelder om dagen? Er det parktool sitt som er det beste? Tror jeg har lyst på en klemme med håndtak og slikt du må skru inn. Eller er det disse som festes i front akslingen som gjelder? 

Fyr løs! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker på meg som at feedback sports sine er "markedsledende" nå, og kanskje enda mer med prisen på dette?

Finnes mange varianter, men klemmene dere er veldig favorisert hos "mitt" verksted nå.

https://bikeshop.no/feedback-sports/feed006/feedback-sports-pro-elite-mekkestativ-59-kg-tåler-opptil-386-kg-i-vekt?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA1fqrBhA1EiwAMU5m_4iZ6My8L1kBo_cI8ZZjBQ_Alwf3tk1_qVbmLTYmDC7nmkngW561ahoC7kUQAvD_BwE

  • Like 2

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forumet trenger kanskje et offisielt forumstativ, ja! Jeg har et Elite Team jeg egentlig er ganske fornøyd med, skrur utelukkende landevei/gravel. Klemmer rundt setepinne med et sånt Thule Carbonprotect rundt. Det viktigste er kanskje at man har god plass rundt stativet?

https://bikeshop.no/elite/el0091501/elite-team-mekkestativ-god-kvalitet-enkelt-i-bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et parktool, det skal jeg ikke skryte av. Gummiføttene sklir av, men det mest plagsomme er at ved å skru fast sånn at ikke sykkelen snurrer i stativ, altså selve arma som holder sykkelen. Denne drar seg til så når jeg skal løsne for evt feks feste i annet enn setepinne, så må jeg bruke et styre, eller det jeg har med litt lengde i armlengdes avstand for så å knekke løs sjiten.

Ja, og parktool er såpass kjipe at de ikke sender med den verktøyhylla til stativet! 
 

Men, sykkelen henger og alt sånn funker

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hva du skal ha det til. Har du plass og mulighet er jo et skikkelig stativ som er boltet fast i gulvet best.

Ønsker man å kunne ta det med/legge det bort er Feedback helt konge. Langt bedre enn de andre merkene jeg har hatt. Endte med å bytte nå fordi jeg hadde lyst på noen nytt. Det gamle har nå blitt brukt i 15 år+/-. Funker fortsatt.

 

Nå har jeg kjøpt Feedback Mekkestativ Pro Mechanic og er super happy.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elevation Velo Tools har ganske fine klemmer, i hver fall!

805379bd1c63b9f56e793e9205030778.jpg?for

Passer Park Tool.

43 minutes ago, Ivar Elverum said:

 Denne drar seg til så når jeg skal løsne for evt feks feste i annet enn setepinne, så må jeg bruke et styre, eller det jeg har med litt lengde i armlengdes avstand for så å knekke løs sjiten.

Smør opp med silikonolje eller silikonfett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, Ivar Elverum said:

Jeg har et parktool, det skal jeg ikke skryte av. Gummiføttene sklir av, men det mest plagsomme er at ved å skru fast sånn at ikke sykkelen snurrer i stativ, altså selve arma som holder sykkelen. Denne drar seg til så når jeg skal løsne for evt feks feste i annet enn setepinne, så må jeg bruke et styre, eller det jeg har med litt lengde i armlengdes avstand for så å knekke løs sjiten.

Vasker du sykkelen i stativet?

I sameiet her har vi et PT-stativ som står ved sykkelvasken, og det oppfører seg som du sier. Må bruke et langt rør for å løsne når jeg skal bruke det, for virker som alle andre her fester i overrøret 🙂

Mitt eget stativ har aldri låst seg sånn, men jeg bruker det ikke til vask, og har tenkt at det er det som gjør at det låser seg. Skal teste å smøre opp det som står i fellesarealene her og se hva det gjør med det.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et eldre Feedback stativ på hytta med festemekanisme som den som er linket over i tråden, har ingen stor begeistring for bruken av det og faller ofte over på et helt enkelt Scorpion Bikestand (som jeg bruker når jeg vasker sykkelen) som stikkes inn i kranken. Klemma til Feedback er rett og slett for treig å bruke for min del. 

Hjemme har jeg Park Tools PRS-25 og det fungerer helt topp, alt fra stisykkel på 13 kg til tung el-trekkingsykkel på 25-26 kg. Hatt det i ca. fem år nå og fungerer like godt som nytt. Har kjøpt inn nye innlegg som ligger i beredskap, men foreløpig ingen behov for skifte og de kostet ikke stort. Klemma er rask å tilpasse ift. ulike dimensjoner og om jeg skal ha den i setepinne eller overrør. Er sammenleggbart og veier ikke stort, men jeg har det stående oppe permanent. Jeg har verktøyhylla på mitt, husker ikke om det fulgte med eller om jeg kjøpte det separat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Feedback stativ som jeg bruker utenfor garasjen, men egentlig skulle jeg ønske meg et fast veggmontert som kunne trekkes et stykke ut fra veggen. Har vurdert å lage en patent selv, for den 3-fotingen til Feedback-stativet ender alltid opp med å være litt i veien, og så kan jeg liksom ikke ha den stående ute hele sommeren, så det blir alltid litt prakk med å legge det sammen og ta det fram igjen. Men selve funksjonen til stativet syns jeg er helt ok.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Park Tool PCS10 som har vært i bruk i over ti år. Har aldri opplevd noen problem med det. De to siste åra har det vært mindre brukt, men jeg slår det opp når jeg trenger et stativ utendørs. På grunn av knapp gulvplass bruker jeg nå et veggmontert PRS4.2 som også fungerer utmerket. 

Ta hensyn til gulvplass når du velger mekkestativ. Må det være sammenleggbart?

  • Like 1

Trondheim
I was just riding along...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
RaymondJ skrev (1 time siden):

Pokker, Feedback Sports stativet lå lenge til 2000,- men var for treg til å bestille. Koster nå 3200,-

Lov å håpe at det kommer på tilbud igjen...

Jeg rakk akkurat ikke bestille jeg heller, og venter på tilbud, forhåpentligvis over nyttår… 3200 er i grenseland på hva jeg er villig til å betale for et mekkestativ… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Escape Collective har selvsagt latt Dave Rome få skrive 10.000 ord om mekkestativer:
https://escapecollective.com/review-feedback-sports-pro-mechanic-vs-park-tool-prs-26-repair-stand/

Selv har jeg hatt Sport Mechanic i rundt 10 år og klarer meg godt med snurre-mekanismen siden jeg mekker på egne sykler som jeg fint kan holde med en hånd mens jeg fester dem. Stødigheten er det ikke noen grunn til å klage over så lenge man ikke skal demontere #denhelveteskranken med sykkel i stativ.

LarsB

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker de beste mekkestativene på markedet på jobben, imho. König med elektrisk fotløft. Disse bruker Feedback klemmen på Pro mechanic. Den holder to, tre år med åtte timer bruk hver dag. Det betyr at vi amatører aldri vil slite ut et mekkestativ. Hun jeg bor med har et slikt stativ i jobben som sykkelmekaniker og det funker bra. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Olechr skrev (På 15.2.2024 den 11.10):

Jeg har testet begge. Jeg endte på Pro Mechanicog synes det var verdt forskjellen i pris. 

Etter å ha lest mye er jeg enig og kommer til å gå for Pro Mechanic. Spørsmålet er om det kjøres noe salg av betydning på denne modellen? Pro Elite er jo i ny og ne godt under 3000,-. Er det noen som har sett pro mechanic lavere enn 3999,- som Birk skal ha for den nå? Eller er det bare å slå til? Har noen prosjekter stående i garasjen som jeg klør litt etter å starte på, men uten skikkelig stativ er det litt småkjipt arbeidsforhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (1 time siden):

Etter å ha lest mye er jeg enig og kommer til å gå for Pro Mechanic. Spørsmålet er om det kjøres noe salg av betydning på denne modellen? Pro Elite er jo i ny og ne godt under 3000,-. Er det noen som har sett pro mechanic lavere enn 3999,- som Birk skal ha for den nå? Eller er det bare å slå til? Har noen prosjekter stående i garasjen som jeg klør litt etter å starte på, men uten skikkelig stativ er det litt småkjipt arbeidsforhold. 

Når jeg kjøpte var jeg på jakt etter tilbud, men kom aldri. Virket som om det var svært få som i hele tatt hadde tatt det inn. Jeg fant det kun på Birk 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Blant de billige stativene, holder jeg en knapp på Biltemas. Det der fra XXL så ut til å ha en god del detaljer og deler som skal bevege seg som neppe er av beste kvalitet på et såpass rimelig stativ.

Ser Biltema har oppdatert sitt noe siden de jeg har brukt, men det ser fortsatt ut til å være en mer konvensjonell og uttestet design enn det mer komplekst designa XXL-stativet. https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/sykkelstativ/reparasjonsstativ-for-sykkel-2000042485

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...