Gå til innhold

Tesla frontlykter og blending. Argh!


Anbefalte innlegg

I dag på vei til jobb skjedde det igjen. Jeg kjører i høyre felt på motorveien, og bakfra kommer en bil som blender meg kraftig. Skulle tro at fjernlysene var på, men neida, det er bare en Tesla. Det virker som om kjørelysene er stilt inn helt feil. Dette opplever jeg til stadighet og det er utrolig irriterende. Jeg har bare opplevd det fra Model X og Model Y, men det gjelder tydeligvis bare noen biler. 

Til dere Teslaeiere: Kan lyktene stilles inn av bilfører, eller er dette innstilt fra fabrikk?

Endret av mralfred
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan i stor grad fikses ved å la bilen kalibrere frontlysene ved å gå inn i menyen for justering. Man trenger ikke skru på noe manuelt, autojusteringen som skjer i det man går inn i den menyen fikser det for meg hvertfall.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel 2 til tre hovedgrunner mulige her?

 

1. Bilene har feiljusterte lys

2. Dette er litt høyere biler, og du kjører en lav bil og får derfor lyset mer rett på. Et problem for alle som møter SUV og varebiler.

3. Bilene har moderne LED lamper og er fra Amerika, der alt er større, sterkere og lysere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et tesla syndrom og om man tilbringer mye tid i bil kan man etter hvert spotte Teslaer på svært god avstand kun på grunn av lysene. 
Model Y er desidert verst, men Model 3 har veldig ofte også et lys som er helt på bærtur. Fikses enkelt ved å kalibrere lysene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent Tesla-sak det der ja, på Model 3 også! Nærlysene på vår var helt på tur når vi fikk den, den ene lykten lyste rett til himmels. Fikk justert dette kjapt (software, ingen fysiske endringer), og har holdt seg i orden etterpå. 

Men med så dårlige nærlys som Tesla min har, så er det rart om den klarer å blende noen uansett hvordan de er justerte 😂

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig et Tesla problem?

Jeg møter titt og ofte (dyre) biler som blender meg. En bilkyndig kamerat sa det var fordi mange biler nå kjørte med fjernlys konstant, og teknologien som skulle "dimme ut" imøtekommende trafikk var litt så som så.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (5 minutter siden):

Der trådstarter snakker om er ikke autostyring av fjernlys, men feilinnstilte kjørelys. Syns mange biler har for høye kjørelys, ikke bare Tesla.

Det kan godt hende det gjelder flere bilprodusenter, men jeg har utelukkende erfart dette med Tesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søgnerider skrev (1 time siden):

Det var en feil på de tidlige modellene av 3 og Y. Etter hver softwareoppdatering, bør man justere lysene på disse.....

Jeg har en tidlig Y og dette har jeg aldri sett noe til på min bil. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, rosandholm said:

Så av 2.9 millioner personbiler i Norge tror du det bare er Tesla som har for høye kjørelys? 🙂

Nei, men det er en kjennsgjerning at endel Teslaer har dårlig justering av kjørelysene, og ofte får dem ut av stilling etter programvareoppdateringer om man har justert dem. 

Enkle anekdata i mitt tilfelle kan feks være at annenhver bil blinker mot meg, før jeg kjører til side og stiller meg inntil en vegg og kjører en kjapp kalibrering og kan kjøre titalls mil uten en eneste reaksjon fra møtende trafikk.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, York said:

Slik jeg oppfatter problemet er det ikke at Tesla har feil innstilt eller for høye kjørelys, men at det er «lyslekkasje» rundt lykten

Definitivt høyden på dem. Man ser jo hvor lysene treffer når man kjører eller står inntil en vegg og justerer, og det er merkbar forskjell etter en justering.

Det er en rimelig håpløs greie QA-messig, men noe jeg har lært meg til må gjøres for sikkerhets skyld når man har bumpet SW-versjon. Har opplevd at de har kommet ut av stilling etter bilen har oppdatert seg.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (9 minutter siden):

Nei, men det er en kjennsgjerning at endel Teslaer har dårlig justering av kjørelysene, og ofte får dem ut av stilling etter programvareoppdateringer om man har justert dem. 

Enkle anekdata i mitt tilfelle kan feks være at annenhver bil blinker mot meg, før jeg kjører til side og stiller meg inntil en vegg og kjører en kjapp kalibrering og kan kjøre titalls mil uten en eneste reaksjon fra møtende trafikk.

Har 2022 Y og har ikke blitt blinket til, kjører en god del på kveldstid. Har ikke noe problem med å tro på at en del Teslaer har dårlig justering/må kalibreres, men min erfaring er at dette gjelder veldig mange nye biler med automatikk i lys og skyldes nok at folk ikke tror det er nødvendig med noe innstilling siden "det er da automatisk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, rosandholm said:

Har 2022 Y og har ikke blitt blinket til, kjører en god del på kveldstid. Har ikke noe problem med å tro på at en del Teslaer har dårlig justering/må kalibreres, men min erfaring er at dette gjelder veldig mange nye biler med automatikk i lys og skyldes nok at folk ikke tror det er nødvendig med noe innstilling siden "det er da automatisk".

Det kan nok være at endel implementasjoner av semiavanserte matriselys (som Tesla vel enda ikke har aktivert for kjøring, til tross for at det virker som at det sitter matrise-LEDs i de nyere) er vel skarpe.

Men i det tilfellet jeg tror omtales her, er det hovedsaklig høyde som er issuet, som var det jeg prøvde å få fram. Det virker også å være den ene sida som havner mer utav idealområdet enn den andre, ref kommentar fra folk som har kjørt foran meg når vi har kjørt etter hverandre, og lurt på om det er noe galt med lysa mine. Legger hvertfall merke til dette på god avstand fra endel møtende trafikk, og vet at det er en Model 3 eller Y som kommer til å møte meg.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det skjeløydhet og høyde som er irriterende. De peker gjerne i forskjellig retning/vinkel og en av dem er stort sett flink å blende deg ekstra. Har nesten utelukkende sett det på tesla av "vanlige" personbiler. Høyde er det jo også seff på pickups etc, men skjeløydheten er det "kun" tesla jeg ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (4 timer siden):

Er det egentlig et Tesla problem?

Jeg møter titt og ofte (dyre) biler som blender meg. En bilkyndig kamerat sa det var fordi mange biler nå kjørte med fjernlys konstant, og teknologien som skulle "dimme ut" imøtekommende trafikk var litt så som så.

Ja, dette er et Tesla-problem og handler om kjørelyset og ikke adaptivt fjernlys. Rett og slett dårlig kvalitetskontroll ved leveranse at dette ikke er i orden. Vår TM3 fra mars ble levert slik, det er under pari ift. splitter ny bil. Oppdaget det først selv i tunell nå i sommer da jeg hadde fruen kjørende bak meg hvor det ene lyset pekte feil. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...