Gå til innhold

Styreteip, hva, hvor ofte etc?


Anbefalte innlegg

Så en video fra Silca der de anbefalte å bytte styreteipen etter vinteren, min har fått sitt første hull etter 4500km, så det er sikkert ikke dumt. Hvilke styreteip bruker folket her, og hvor ofte bytter man? Noen triks for å bytte selv? Er jo mest pendling og 100km-ish grusturer, så komfort er ikke å forakte for meg, har sett at noen har veldig mye "demping" i teipen, hva er folks erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet styreteip når jeg er har blitt lei av fargen på den gamle...

Det er forskjell på hvor myk teipen er, hvor lett den er å legge på, om den sklir på styret, om den er lett å holde ren, er bling, tykk eller tynn, friksjon, dyr, billig osv. Min erfaring er at en litt tykk og fleksibel styreteip er "best". Dette er definitivt noe du bør/kan prøve deg frem med.

På youtube ligger det en del videoer om hvordan du skal legge på styreteip.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No veit ikkje eg kva argumentet til Silca var, men slik eg ser det er styretape noko eg byttar når eg likevel skal bytte girstrømper eller noko sånt. Og det er ikkje så ofte. Dette blir mindre relevant for dei som køyrer elektronisk giring.

Eller når du har brukt lys tape, og denne uunngåeleg blir veldig skitten, då er det også på tide å bytte.

Å bytte tape er ikkje så veldig vanskeleg, og artig å trene på. Om resultatet ikkje blir pent er det berre å prøve igjen (så ikkje klipp tapen før du er sikker på at det er bra). Det er viktig å strekke tapen litt heile vegen, så det ikkje blir liggande laust nokon plass.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Supacaz Super Sticky Kush. Brukte den i et par år og den er den beste jeg har brukt. Litt dyr og litt vanskelig å få lagt fint, men det er den desidert beste teipen jeg har brukt. Byttet til en BBB teip i fjor, vesentlig billigere, enklere å få fint på styret og helt grei på komfort, men jeg begynner ganske kjapt å svette i håndflatene når jeg sykler og da blir den teipen såpeglatt, såpass at det tidvis føltes farlig. Løsningen har vært å sykle med hansker, men jeg foretrekker å sykle uten.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en favoritt for mange år siden, som jeg har funnet navnet på: Bike Ribbon Cork Spugna Bar Tape. Den er myk med mye tekstur. Nesten hårete. Ganske andre enden av skalaen fra de med klissete silikon-grep. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (44 minutter siden):

Min erfaring er at en litt tykk og fleksibel styreteip er "best". Dette er definitivt noe du bør/kan prøve deg frem med.

Har du noen eksempler på en slik en?

 

@kjerts regner med du måtte bestille den fra det store utland en plass?
Å spare noen få hundrelapper på noe jeg bytter (at best) en gang i året er ikke så viktig, så de trenger absolutt ikke være billigste sort. Viktigst for meg er å treffe med riktig type så jeg slipper å bale med det så mange ganger 😄

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg kjøpte et par av disse var i 2012 fra Chainreaction.. Hvis det ikke er superviktig å spare noen hundrelapper så kan det jo være en ide å kjøpe et par ulike typer. Klassisk Deda-kork/skum, Supacaz/Lizardskin silikon-hud og kanskje den rufsete varianten. Den er vel i skum-kork-kategorien. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter hvert år til noe sexy fra Supacaz.  Kjører alltid farger for å kompensere for svart sykkel. Må se den parktoolsvideoen om tapemontering før jeg gjør det. Driter i den lille lappen bak hoodsa, men er nøye med å reversere retning halvvegs. Bruker ikke de tapebitene som følger med, men surrer rundt med fersk elektrikertape. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke er interessert i å spare noen hundrelapper har Silca et alternativ.
 

A high tack grip, and the most advanced foam in bar tape

750 på Bikeshop!

Selv er jeg mest fornøyd med "vanlig" sort korktape som koster rundt en hundrelapp. Når jeg beveger meg bort fra det blir det ofte feil. Klissete, sctøgg eller noe annet. unntaket er en Bontrager Roubaix (tror jeg kanskje det var) jeg bare har funnet en gang. 

Den tekstiltapen @Ndreas linker til er for de spesielt interesserte. "når jeg var barn" var det  det som var standard. Jeg vil har mer komfort enn sportstape gir. Unntaket er om jeg skulle forville meg til å ha en retrosykkel til Eroica eller annet. 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lizard Skins sin DSP styretape, er nok den diggeste jeg har prøvd. Jeg sykler imidlertid omtrent alltid med hansker, så usikker på hvordan den er mot klamme håndflater. Men uansett: den ser fin ut og er superdigg å ta på. 🥰

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var litt skeptisk til dempingen i tøytape, men de selger også silikon-inserts du kan ha under (dog denne er utsolgt for tiden). Men liker godt konseptet vaskbar/gjenbrukbar styreteip. Er liksom nok bruk og kast generelt. Ellers ser jeg litt på tjokkteip, FSA Ultracork eller Tasis Wrap, men naturlig nok redd for at det blir alt for tjokt. @Jomar Henriksenhvordan er dempingen på den synes du?

Jeg er generelt litt gira på demping da det er digg å sykle uten hansker og jeg merker litt vondter ila lange turer. Er ikke "regelverksetterlevelse" det kule nyordet i sykling for tiden?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viceroy skrev (1 time siden):

Anbefaler Supacaz Super Sticky Kush. Brukte den i et par år og den er den beste jeg har brukt. Litt dyr og litt vanskelig å få lagt fint, men det er den desidert beste teipen jeg har brukt. Byttet til en BBB teip i fjor, vesentlig billigere, enklere å få fint på styret og helt grei på komfort, men jeg begynner ganske kjapt å svette i håndflatene når jeg sykler og da blir den teipen såpeglatt, såpass at det tidvis føltes farlig. Løsningen har vært å sykle med hansker, men jeg foretrekker å sykle uten.

vanskelig å legge fin er jeg enig i. Det er lite fleks i supacaztapen. Men det går likevel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (21 timer siden):

Snubla over denne via Path Less Pedaled:

https://grepp.cc/collections/all

Svensk firma, vaskbar tøy-teip.

Noen som har prøvd?

Grepp er digg det. Ikke noe demping å snakke om, men funker bra på min helårssykkel. Den svarte tenker jeg kan vare evig, jeg har i mørk oliven og det blir jo en viss patina som all styreteip lysere enn svart vil få. Har ikke prøvd å vaske den, men skiftet nettopp girvaier og enkelt å ta av og legge på igjen. Sykkologen i Lillehammer har tatt inn disse tidligere, kjøpte mine i Sverige.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...