Gå til innhold

Høstens sykkelmarked


Anbefalte innlegg

Hva er forumets spådom om prisen på sykler utover høsten, både nye og brukte?

Jeg ser at flere sykkelmerker, f.eks Santa Cruz har satt ned nesten alle modeller med 20%, og at det ligger veldig mange bruktsykler ute på finn.no. Dette er sykler som egentlig er et godt kjøp og hadde blitt revet unna under pandemien, men som ingen kjøper.

Min teori er at økte levekostnader som renter, matvarepriser og strømpriser gjør at færre tar seg råd til å kjøpe helt ny sykkel. Den samme årsaken gjør også at flere går i bodene og ser etter hva de lan selge unna, og at sykkelen de kjøpte under pandemien og har brukt 6 ganger lett havner på Finn.no. 
 

Min spådom er derfor at dette gjør at det blir tidenes kjøpers marked fremover, både for nye og brukte sykler. 
 

Noen som har andre tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i betraktningene. Kjøpte meg nettopp en Scalpel HT på 33,33% 🙈 Tenker det neppe blir bedre enn det på en Cannondale, og hvis det gjør det har jeg nok andre ting å tenke på enn å ergre meg over det. Hvis man ikke MÅ selge sykkel nå så hadde jeg latt være i vente på bedre tider. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at sykler som allerede er ute i butikkene vil bli solgt med tildels gode rabatter, men at nybestillinger vil øke en del i pris pga kronekursen. 

  • Like 1

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (50 minutter siden):

Jeg tror at sykler som allerede er ute i butikkene vil bli solgt med tildels gode rabatter, men at nybestillinger vil øke en del i pris pga kronekursen. 

Er dessverre enig... Lei utvikling. Og veldig uheldig for sykkelbutikkene som først må deale med utfordringene som Covid gav, før det nå er høye innkjøpspriser som tar knekken på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (25 minutter siden):

Er dessverre enig... Lei utvikling. Og veldig uheldig for sykkelbutikkene som først må deale med utfordringene som Covid gav, før det nå er høye innkjøpspriser som tar knekken på de.

Ja, det suger. Produsentene melket så jævlig når alle skulle ha under Covid, og det var delemangel. Det var så sykt mye propaganda som hauset det opp i tillegg, som garantert var med på å bidra til at folk handlet som gal i frykt for å "aldri" få seg sykkel. Noe er jo riv ruskende galt når prisene har økt slik de har. Husker jeg fikk sjokk for et par år siden når jeg så en landeveissykkel til 150k. Så nylig en på Milslukern til 200k.. Slo av en lengere prat på sjappa i uka som var. Hvis han var til å stole på så hadde i hvert fall de fått reduksjoner fra Cannondale, derfor var prisene satt ned, ikke fordi de som butikk ikke så noe annet valg. Det er jo i det minste positivt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere sykkelselgere jeg har snakket med har sagt at det nærmest har stått helt stille med salget av nysykler i år. Kjøpte nettopp en barnesykkel av en lokal forhandler i Oslo som han uttalte at han ikke hadde noe fortjeneste på, men han trengte penger på kontoen.

Med mindre penger å rutte med for folk flest og økt kronekurs så tror jeg mange sykkelforhandlere vil slite i tiden fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksjekursen til XXL er en god temperaturmåler. I år er aksjen ned 72% og ned 95% ned fra toppen. Sykkelsalget startet de før påske…

Attraktive sykkelmodeller med riktige komponenter (Di2/AXS) vil kanskje holde seg ok i pris, mens resten vil bli hyllevarmere. Lite som tyder på at det er tegn til bedring før i 2025.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (22 timer siden):

Jeg tror at sykler som allerede er ute i butikkene vil bli solgt med tildels gode rabatter, men at nybestillinger vil øke en del i pris pga kronekursen. 

Dette var min teori også, så jeg slo til på et tilbud på en fjorårsmodell nå så jeg "slipper" å kjøpe neste år, selvom jeg egentlig ikke hadde råd akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig handlet jeg i Juni i fjor til full listepris. For min del hadde ting stilt seg helt annerledes om jeg allerede hadde hatt en terrengsykkel, for da kunne jeg bare dratt på tur når som helst. Da jeg hadde vært uten i 8 år, og hadde fått rimelig nok på toppen av alt corona og leveringsproblemer på både sykler og deler, så ble det at jeg bare slo til. Jeg har aldri før i mitt liv handlet så kostbar sykkel, og jeg hadde ingen lyst til å inngå masse kompromisser når jeg selvfølgelig kan velge fritt selv.

Santa Cruz hadde store huller i sitt utvalg, og var et av mine førstevalg. Desverre får det heller bli en annen gang. Veldig lysten på en 5010.

Yeti føler jeg var enda mer kløn og få fatt på, og jeg ønsket aldri å ta meg råd til å bestille ramme og deler løst. Selvfølgelig hadde det vært en drøm, men det vil alltid koste adskillig mer.

Et av mine hovedhinder er at jeg trenger størrelse Large i det meste, og svært ofte er det medium, medium eller medium, og kanskje en XXL. Jeg begynte så og glane på alt av merker egentlig, men jeg følte at det ble så mye kompromisser. Jeg nekter å legge 50/60/70-tusen på bordet og så føle meg misfornøyd. Da jeg kom til å tenke på at jeg jo hadde hørt om merket Pivot, så begynte jeg å sjekke og fant ut at de hadde noe som passet mine preferenser, og sykkelen var leveringsklar på dagen i riktig farge, størrelse óg specc. Jeg gadd ikke vente på andre muligheter da fordi jeg ønsket å få syklet terreng igjen før enda en sesong gikk meg hus forbi.

 

Prisene på sykler generelt er altfor høyt priset i mine øyne, og jeg tenker først og fremst på rekruttering av de unge som jo vil slite med å skaffe til veie midler for noe som bør være langt mer tilgjengelig.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Switchblade skrev (52 minutter siden):

Personlig handlet jeg i Juni i fjor til full listepris. For min del hadde ting stilt seg helt annerledes om jeg allerede hadde hatt en terrengsykkel, for da kunne jeg bare dratt på tur når som helst. Da jeg hadde vært uten i 8 år, og hadde fått rimelig nok på toppen av alt corona og leveringsproblemer på både sykler og deler, så ble det at jeg bare slo til. Jeg har aldri før i mitt liv handlet så kostbar sykkel, og jeg hadde ingen lyst til å inngå masse kompromisser når jeg selvfølgelig kan velge fritt selv.

Santa Cruz hadde store huller i sitt utvalg, og var et av mine førstevalg. Desverre får det heller bli en annen gang. Veldig lysten på en 5010.

Yeti føler jeg var enda mer kløn og få fatt på, og jeg ønsket aldri å ta meg råd til å bestille ramme og deler løst. Selvfølgelig hadde det vært en drøm, men det vil alltid koste adskillig mer.

Et av mine hovedhinder er at jeg trenger størrelse Large i det meste, og svært ofte er det medium, medium eller medium, og kanskje en XXL. Jeg begynte så og glane på alt av merker egentlig, men jeg følte at det ble så mye kompromisser. Jeg nekter å legge 50/60/70-tusen på bordet og så føle meg misfornøyd. Da jeg kom til å tenke på at jeg jo hadde hørt om merket Pivot, så begynte jeg å sjekke og fant ut at de hadde noe som passet mine preferenser, og sykkelen var leveringsklar på dagen i riktig farge, størrelse óg specc. Jeg gadd ikke vente på andre muligheter da fordi jeg ønsket å få syklet terreng igjen før enda en sesong gikk meg hus forbi.

 

Prisene på sykler generelt er altfor høyt priset i mine øyne, og jeg tenker først og fremst på rekruttering av de unge som jo vil slite med å skaffe til veie midler for noe som bør være langt mer tilgjengelig.

Hva endte du opp med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene skal ned, spørsmålet er bare hvor mye og hva som eventuelt skjer om / når XXL går konkurs. Handle til full listepris nå er neppe det lureste du gjør, med mindre du har veldig spesifikke ønsker. Alt tyder på at butikkene sitter med store restlagre, når vi ser på rabatter som gis. At det samtidig har vært en ekstrem prisutvikling på nysykler hjelper neppe. Ser man på Finn tar det lang tid å få solgt en sykkel til en fornuftig pris. 

Jeg regner med at markedet for elektriske sykler ser litt annerledes ut. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha sykkel så er det kjøpers marked ett par mnd til. Det kommer fortsatt inn 2023 modeller og en del butikker vil nok selge disse med relativt god rabatt for å inn penger (til å betale vintervarer med). Etter hva jeg skjønner på en del podcaster så struper mange av merkene produksjonen ganske kraftig for 2024/25. En del modeller går også videre slik at en 2023 ikke nødvendigvis er gammel. Dette sammen med svak krone vil nok gjøre at syklene i 2024 blir dyre. Så skal man ha ny sykkel ville jeg nok kjøpt det i aug/sep. 
 

Ett annet tips kan være å høre med din lokale butikk om de har noen modeller på vei inn i høst de vil selge med god rabatt. Vil tro det man klarer å selge før det har kommet inn er ganske kjærkomment

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (19 minutter siden):

Prisene skal ned, spørsmålet er bare hvor mye og hva som eventuelt skjer om / når XXL går konkurs. Handle til full listepris nå er neppe det lureste du gjør, med mindre du har veldig spesifikke ønsker. Alt tyder på at butikkene sitter med store restlagre, når vi ser på rabatter som gis. At det samtidig har vært en ekstrem prisutvikling på nysykler hjelper neppe. Ser man på Finn tar det lang tid å få solgt en sykkel til en fornuftig pris. 

Jeg regner med at markedet for elektriske sykler ser litt annerledes ut. 

Har ikke reflektert noe over XXL, men det er interessant. Hvis XXL slutter å eksistere så tror jeg ikke det har noen innvirkning på medium-high end sykler. Og, det finnes fortsatt ganske mange butikker og kjeder med husmerker. Disse vil fortsatt måtte konkurrere mot hverandre på pris, så tror ikke en eventuell død for White heller vil spille så fryktelig mye inn på priser der. Men for den jevne lokale sykkelsjappe og sportsbutikk så vil nok sjampanjen poppes! Man kan fortsatt få tak i sykler fra Bikester og andre store aktører på nett, men tror det fortsatt er mange som velger å kjøpe sykkel fysisk i butikk, så at det forsvinner en enorm konkurrent vil det ikke være tvil om. 

Endret av gazelle.bein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gazelle.bein skrev (14 minutter siden):

Har ikke reflektert noe over XXL, men det er interessant. Hvis XXL slutter å eksistere så tror jeg ikke det har noen innvirkning på medium-high end sykler. Og, det finnes fortsatt ganske mange butikker og kjeder med husmerker. Disse vil fortsatt måtte konkurrere mot hverandre på pris, så tror ikke en eventuell død for White heller vil spille så fryktelig mye inn på priser der. Men for den jevne lokale sykkelsjappe og sportsbutikk så vil nok sjampanjen poppes! Man kan fortsatt få tak i sykler fra Bikester og andre store aktører på nett, men tror det fortsatt er mange som velger å kjøpe sykkel fysisk i butikk, så at det forsvinner en enorm konkurrent vil det ikke være tvil om. 

Selvfølgelig påvirkes markedet av en evt. XXL-konkurs. Er ikke noen ekspert, men det er åpenbart ikke sånn at high-end-markedet er en boble som ikke påvirkes av andre ting. Dette er ikke Rolex eller gamle sportsbiler som holder seg i verdi. 

Markedet påvirkes as we speak ved at XXL har kjørt kampanje fra våren og frem til nå og om du kjøper sykkel til fullpris i 2023 kaster du penger ut av vinduet. 

Jeg aner ikke om en konkurs er sannsynlig, men om det skulle skje så vil det komme et skred av sykler på billigsalg og påvirke mange aktører. Hvordan det vil slå ut på sikt vet jeg ikke. 

Men husk at også high end delen av bransjen er avhengig av at det stadig kommer nye syklister inn i markedet. De som starter med sykling kjøper typisk en rimelig sykkel enten på en sportskjede eller brukt, før de deretter eventuelt går videe med  noe dyrere. Det er ikke sikkert at en evt. XXL-konkurs og vesentlig reduksjon i volum i andre kjeder som Intersport totalt sett vil være positivt for de små nisjemerkene. Særlig om det er sånn at de fra før sliter med lønnsomheten pga. prisøkning (dette vet jeg ikke noe om). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@stislask Men er ikke dyre sykler mer eller mindre like dyre i utlandet? Når man tar høyde for kronekurs osv. Da er jeg litt uenig i at XXLs skjebne vil ha noen innvirkning i det store bildet. Ellers kommer du med gode betraktninger her! Som jeg har vært enig i lengere opp i tråden så tror jeg også prisene kommer til å gå ned relativt til kjøpekraft. Om det faktisk går ned, eller om lønnsnivåene bare går opp og prisene forblir der de er nå er jeg usikker på, men er ganske sikker på at produsentene ser at de ikke kan øke i like stor grad som de har de siste gullårene. Alle ledd ned til komponentprodusentene tjener mest på å få solgt volum, så når volumet går ned må de gjøre et eller annet grep. Et midlertidig brannslukkende grep vil jo være som Ole Christian nevner at de reduserer produksjonen, men det tviler jeg vil være langsiktig ønskelig. Det er jo ikke bare her i Norge vi sliter pga lav kronekurs. Har jo vært inflasjon over hele fjøla stort sett. Men mye kan jo skje framover. Temaet var vel uansett høstens sykkelmarked, og her er det vel ganske grei konsensus i at sjansene for å gjøre en god deal er særdeles god! 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei @gazelle.bein, globalt har neppe en eventuell konkurs i XXL den helt store påvirkningen. Santa Cruz senker ikke eller øker ikke prisene på sine sykler fordi XXL går konk. 
 Men det vil påvirke norske aktører og hva slags marginer de kan ta, selvfølgelig. Hvordan det vil slå ut ville bare være synsing fra min side. Det vi derimot vet er at XXLs prispress påvirker aktørene i dag, ved at det er vanskelig å selge sykler uten store rabatter. Jeg ser også at high end sykler solgt på Finn av butikker ligger leeeenge usolgt også med betydelige avslag. 

I tillegg er det verdt å huske på at flere aktører som Unaas og Canyon presser prisene ganske kraftig med til dels veldig fordelaktige priser på innstegsmodellene som nå er såpass bra at mange vil kunne kjøpe de og være fornøyd, uten behov for oppgraderinger. Før var disse syklene ofte satt opp med dårlige dekk, manglet hevsenkpinne og hadde geometri som var 2-3 år bakpå. Sånn er det ikke lenger (snakker om stisykler nå).  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Slit1 skrev (På 15.7.2023 den 20.10):

Hva er forumets spådom om prisen på sykler utover høsten, både nye og brukte?

Jeg ser at flere sykkelmerker, f.eks Santa Cruz har satt ned nesten alle modeller med 20%, og at det ligger veldig mange bruktsykler ute på finn.no. Dette er sykler som egentlig er et godt kjøp og hadde blitt revet unna under pandemien, men som ingen kjøper.

Min teori er at økte levekostnader som renter, matvarepriser og strømpriser gjør at færre tar seg råd til å kjøpe helt ny sykkel. Den samme årsaken gjør også at flere går i bodene og ser etter hva de lan selge unna, og at sykkelen de kjøpte under pandemien og har brukt 6 ganger lett havner på Finn.no. 
 

Min spådom er derfor at dette gjør at det blir tidenes kjøpers marked fremover, både for nye og brukte sykler. 
 

Noen som har andre tanker?

Jeg har ingen tro på at vi er på vei inn i tidenes marked, verken for brukte eller nye sykler hvis man med det mener lave priser. 

Høstkampanjer fra merker som har sykler på lager er en ganske vanlig ting, det har i årevis ligget overprisede bruktsykler ute på finn, og det som skjer med dem er at de aldri selges. 

Logistikk-kjedene for high-end syklene har blitt fin-tunet over år og svært mange av disse har ikke lager i det hele tatt, dvs. at de brenner ikke inn med noe. Her er det leveranse på få dager fra sentrallagere i Europa og ikke et norsk lokallager som gjelder. 

Så har prisene så absolutt gått gjennom taket, en sykkel som kostet f.eks 80k i 2019 koster nå 50% mer. Det er en høy prisstigning uten tvil, samtidig var begrunnelsen forsyningsskjedeproblematikk, som nå er løst, men det vi har fått i stedet er et inflasjonsspøkelse som i stor grad spiser opp de 50% i tillegg til at produksjonskostnadene i de landene produksjonen ofte skjer ofte øker mer enn inflasjon. Så kanskje er ikke prisene helt gale allikevel. 

Trøbbel i XXL etc. påvirker ikke i nevneverdig grad dette markedet, da de ikke har sykler som konkurrerer her i det hele tatt. 

I bruktmarkedet er det en rekke kjøpere der ute som har et totalt urealistisk syn på hva de synes de skal kunne få kjøpe en tipp-topp bruktsykkel for. Hva deres privatøkonomi har rammer for eller ikke, blir litt uinteressant for en som skal selge. Oppførselen til en del av disse er også relativt usjarmerende. 

Siden omtrent starten av Covid har jeg sittet ganske stille i båten, en av grunnene er at det heller ikke skjer noen stor utvikling i sykkelmarkedet. Mine sykler som er fra 2019, 2020 og 2021 er alle fremdeles i produksjon, geometrien er 100% identisk selv om alle har fått mindre endringer. Da føler jeg heller ikke særlig på trangen for å selge, kan likegodt sitte ett år til, og så ett til osv. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (13 minutter siden):

Siden omtrent starten av Covid har jeg sittet ganske stille i båten, en av grunnene er at det heller ikke skjer noen stor utvikling i sykkelmarkedet. Mine sykler som er fra 2019, 2020 og 2021 er alle fremdeles i produksjon, geometrien er 100% identisk selv om alle har fått mindre endringer. Da føler jeg heller ikke særlig på trangen for å selge, kan likegodt sitte ett år til, og så ett til osv. 

 

Min Pivot Switchblade selges nå for fjerde sesong i denne utgaven(2020, 2021, 2022 og 2023 er samme sykkel). De har tilbudt andre farger på lakkering, men dét er vel det. Så selger de en modell som kalles Shadowcat som i prinsippet er en Switchblade med mindre hjul. Jeg kan slenge på mindre hjul på min, så har jeg en "Shadowcat" også.

 

Det er bra sykler, men de forsøker helt klart å melke den samme kua til det er helt tørt. Coronagreiene har helt klart gjort sitt hos dette merket som flust av andre, så man får vel bare håpe at utviklingen tar seg opp igjen før enn siden.

Personlig har jeg lite å sammenligne med da jeg ikke har hatt terrengsykkel på årevis, så for meg personlig er det heller lite merkbart at sykkelen min egentlig er en 2020 modell.

Endret av Switchblade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at du mener at et merke som Pivot melker kua til det er tørt? Er det at sykkelen din er helt eller for det meste lik det den var i 2020?
Er det ikke bedre at sykkelprodusentene ikke har årsmodeller og nylanseringer i hytt og pine, slik at man kan ha en sykkel i flere år uten å føle at den er utdatert? 

Jeg mener dette er en bra ting, og de seriøse high end merkene, Pivot er helt klart blant dem, bruker heller mye tid på å utvikle en god sykkel som tåler flere sesonger uten å bli/føles utdatert før de lanserer. Så gjør de kanskje små forbedringer, kanskje det kommer nye farger etc men sykkelen er den samme. 
De bruker mye tid på design og utvikling, og må gjøre det sånn for å kunne produsere en modell lenge nok og en sykkel de kan stå inne for. Jeg skal ikke engang begynne å prøve å forklare hvor tidkrevende og kostbart det er å lage støpeformer og kalkulere fiberlayupen på en karbonsykkel fra et boutique merke. 

Jeg selger bl.a Ibis sykler, og der er en av de mest populære modellene (Ripley V4) vært på markedet siden 2019, og den er fortsatt ganske moderne, og man kan legge merke til at det er særdeles få av dem på bruktmarkedet ift hvor mange vi har solgt. 
Det tar vi som et prov på at sykkelen er god, har god kvalitet og holder lenge, og at eierne ikke føler at de trenger å bytte den ut med noe nytt. 
 

  • Like 1

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det er flere som gjør det på denne måten så skulle en jo da tenke at prisene ikke eksploderte og i tillegg fortsetter å øke. Jeg la 74.900,- på bordet for min sykkel, og det er altfor drøyt i mine øyne.

Når jeg sier at de melker den samme kua, så er det jo hva de gjør, og uten at kunden kompenseres for det. Såklart er det positivt om noe faktisk er bra blir dratt med videre, men da skal for pokker kunden nyte godt av dette også for det er oss de lever av. Med den uvikling som er i markedet i dag, så kan en jo lure på hvordan 13 åringen som står der uten foreldre med tjukk lommebok skal få kommet seg inn i sykkelmiljøet som er i dag.

Det å tenke stakkars forhandler eller stakkars fabrikk hjelper enkeltindividet heller lite, og det er enkeltindividet som livnærer dem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (På 17.7.2023 den 12.18):

Skal man ha sykkel så er det kjøpers marked ett par mnd til. Det kommer fortsatt inn 2023 modeller og en del butikker vil nok selge disse med relativt god rabatt for å inn penger (til å betale vintervarer med). Etter hva jeg skjønner på en del podcaster så struper mange av merkene produksjonen ganske kraftig for 2024/25. En del modeller går også videre slik at en 2023 ikke nødvendigvis er gammel. Dette sammen med svak krone vil nok gjøre at syklene i 2024 blir dyre. Så skal man ha ny sykkel ville jeg nok kjøpt det i aug/sep.

Sikter de til at produksjonen reduseres fra høye covid/post-covid tall(når de prøvde å ta igjen det tapte) eller reduksjon fra pre-covid produksjon? Det er velkjent statistikktriks å jukse med slikt, for at ting skal fremstå bedre/verre enn de egentlig er.

Covid-salget har nok mettet markedet i lang tid, og tenker en i "forretningssyklus", vil salget være svakere i mange år fremover. Da med unntak av elsykkel til transport. Allerede nå er nok de store aktørene igang med å planlegge hvordan nedgangssyklusen skal løses, og det innebærer nok en hel del markedsstrategi ala det psykologiske spillet for at kundene skal føle at det er få sykler på lager. FOMO-kortet.

IMF har nevnt at mye av inflasjonen/prisveksten kommer fra Corporate Profits. Kilde: IMF. Norges bank sin data viser ikke det samme, men det kan fort være datafeil, treghet eller at det norske markedet ikke kan heve prisen like mye selv med dårlig kronekurs. Uansett står det kanskje ikke så dårlig til hos de store produsentene, og de allerede har lagt strategi for nedgangstider. Verre er det for de små forhandlerene, som ikke har midler til dårlige tider. Disse merker også at mer og mer vris over til netthandel, og kanskje enda mer kjøp direkte fra produsent. Alle de gode sykkelbutikkene Oslo har hatt, har gått dukken når syklusen endret seg. De få som er igjen selger mye annet, er en del av en stor kjede eller har en engasjert riking/investor bak seg.

Endret av Andreas
  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Switchblade skrev (16 timer siden):

Ettersom det er flere som gjør det på denne måten så skulle en jo da tenke at prisene ikke eksploderte og i tillegg fortsetter å øke. Jeg la 74.900,- på bordet for min sykkel, og det er altfor drøyt i mine øyne.

Når jeg sier at de melker den samme kua, så er det jo hva de gjør, og uten at kunden kompenseres for det. Såklart er det positivt om noe faktisk er bra blir dratt med videre, men da skal for pokker kunden nyte godt av dette også for det er oss de lever av. Med den uvikling som er i markedet i dag, så kan en jo lure på hvordan 13 åringen som står der uten foreldre med tjukk lommebok skal få kommet seg inn i sykkelmiljøet som er i dag.

Det å tenke stakkars forhandler eller stakkars fabrikk hjelper enkeltindividet heller lite, og det er enkeltindividet som livnærer dem.

Dette synes var veldig ukvalifisert om hvordan ting fungerer i sykkelindustrien og næringslivet for øvrig. Hvorvidt du synes du har betalt mye eller lite for en sykkel basert på dine følelser anser jeg som totalt irrelevant så sant du ikke kan backe det opp med fakta. 

Fakta er f.eks at et kvalitets karbonhjulsett koster 20k+, et XT gruppesett 10k ish, XTR det dobbelte, en 36 mm gaffel 10k og gjerne opp mot det dobbelte, bakdemper 5k med samme elastisitet, setepinne 6-7 k og oppover, cockpit og sete 3-5 k og så til slutt ramma da. Mitt lille regnestykke med de lave anslagene før jeg i det hele tatt har lagt en ramme i potten er på 55k, legg på ramma, samt at du sikkert vil ha factory dempere etc så drar det seg til. En karbonramme koster lett mer enn 30k. Så har de bra med kvantumsrabatter hos fabrikantene som trekker prisene nedover, men de skal også sitte igjen med noe.

For egen del ga jeg ca. 75k for en EVIL Following i 2018, rett nok med supre komponenter (fullkarbon i ramme og hjul, X01 Eagle og RS Pike/SuperDeluxe dempere)- sjekket hos Villesykler og den koster 87k i dag med tilsvarende bestykning, synes ikke det var så gal utvikling på nesten seks år. 

Jeg sjekket noen fakta, dvs. de økonomiske resultatene for noen av de store aktørene innen sykkelindustrien, og det var generelt lite lystig lesning sett fra et investorperspektiv. Her er det fallende omsetning og fallende/svake marginer som gjelder.

Mitt poeng med at jeg sitter på de samme syklene fremdeles er at den voldsomme utviklingen som har vært i stisyklingssegmentet de siste 30 år ser ut til å ha avtatt. Dvs. vi har kommet til et punkt hvor syklene er svært gode, og at en fire år gammel sykkel fremdeles biter særdeles godt fra seg. At det blir dyrt for den oppvoksende generasjon og deres foreldre å komme seg inn, så absolutt, men det finnes da virkelig sykler i langt rimeligere prisklasser å få tak i, og da må foreldrene ganske enkelt sette noen grenser. 

 

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (9 timer siden):

Fakta er f.eks at et kvalitets karbonhjulsett koster 20k+, et XT gruppesett 10k ish, XTR det dobbelte, en 36 mm gaffel 10k og gjerne opp mot det dobbelte, bakdemper 5k med samme elastisitet, setepinne 6-7 k og oppover, cockpit og sete 3-5 k og så til slutt ramma da. Mitt lille regnestykke med de lave anslagene før jeg i det hele tatt har lagt en ramme i potten er på 55k, legg på ramma, samt at du sikkert vil ha factory dempere etc så drar det seg til. En karbonramme koster lett mer enn 30k. Så har de bra med kvantumsrabatter hos fabrikantene som trekker prisene nedover, men de skal også sitte igjen med noe.

Men disse prisene kan jo like godt være slik fordi det er det folk er villig til å betale? Som en på jobb sa: Hvorfor skal en sykkel koste like mye som en halv bil når kompleksiteten er så mye mindre?

Endret av mralfred
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...