Gå til innhold

Del dine beste tips til gode serier/program


Anbefalte innlegg

The White House Plumbers - HBO - Watergate-skandalen

Deadwood - HBO - rå western

Looming Towers - Prime - build-up til 9/11

…og på late søndager med en stor kopp kaffe: Comedians in cars getting coffee - Flix - det er hva tittelen sier det er. 

Endret av Howard
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drama: Sopranos, The Wire, Deadwood, Succession, True Detective S01 (alle på HBO), Breaking Bad/Better Call Saul (Netflix), Mad Men (Prime)

Komedie: Curb Your Enthusiasm, How To With John Wilson (HBO), Seinfeld, Arrested Development (Netflix), Peep Show (Prime)

The Wire og Deadwood ligger nok mitt hjerte nærmest, av nokså like årsaker. Begge seriene tar for seg et samfunn (hhv. Baltimore og Deadwood) og kreftene som driver det fremover (evt. bakover). Karakterene føles som ekte mennesker med sine gode og dårlige sider, ikke så rart siden skaperne av begge seriene har tatt utgangspunkt i historien og egne erfaringer - Deadwood er løst basert på faktiske personer og hendelser fra den tiden, mens The Wire er skapt av en tidligere krimjournalist og mordpoliti fra Baltimore. Det er to serier som på hver sin måte oser av realisme og levd liv, og som er så gjennomført godt oppbygd og fortalt, at jeg aldri blir lei av å se på de. Ser de på nytt ca. annethvert år, og det er en fornøyelse hver gang. Begge seriene krever konsentrasjon fra seeren og belønningen er desto mye større.

 

Endret av olelovold
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med over en måneds korona/man flu-nedetid har jeg pløyd gjennom mye. 

Noen høydepunkt jeg kan komme på som ikke er nevnt blant flere av klassikerne som nevnes over her. Kommer sikkert på flere etterhvert: 

  • Action/gladvold i Reacher (mye bedre enn Tom Cruise-filmene) på Amazon Prime, selv om det kanskje blir litt banalt etterhvert. Basert på Lee Child's bøker om militærpolitigiganten (han er beskrevet som enorm i bøkene) som lever et nomadeliv i USA og havner i trøbbel
  • Foundation: Apple TV+, for meg som ikke har religiøst forhold til bøkene synes jeg dette har utviklet seg til en veldig stilig scifi-serie som tar opp endel interessante tema
  • Slow Horses: Spiondrama om mislykka MI5-agenter med Gary Oldman i en legendarisk rolle som seriefisende griskaill av en leder
  • Fargo: Fem sesonger på HBO som går fra helt spektakulært bra til ganske bra hvis du likte estetikk og stil i filmen. Sesong 5 med bra roller av Juno Temple og Jon Hamm
  • The White Lotus: Tidenes skrekkserie kamuflert som et morddrama med rikinger på fancy hotell. HBO
  • Ted Lasso: Feelgodserie uansett om du liker fotball eller ikke. Apple TV+
  • Goliath: Advokat/krimdrama med Billy Bob Thornton, litt ujevnt, men jeg likte den godt. Amazon Prime
  • Bosch: Kanskje min favoritt krimserie. Ligger vel tilgjengelig på flere plattformer, men skal du se alt er det vel på Prime. Stil og klasse over rollen til Titus Oliver. Mange gode sesonger etterfulgt av spinoffserien Bosch Legacy, som har vært litt svakere, men fortsatt severdig
  • Lincoln Lawyer: Netflix, basert på bøker skrevet av samme karen som har skrevet Bosch-romanene. Fortsatt krim, men her i advokat-varianten. Kanskje litt tammere enn Bosch, men fortsatt ganske spennende og mye stil.
  • Thanks 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olelovold skrev (5 minutter siden):

Drama: Sopranos, The Wire, Deadwood, Succession (alle på HBO), Breaking Bad/Better Call Saul (Netflix), Mad Men (Prime)

Komedie: Curb Your Enthusiasm, How To With John Wilson (HBO), Seinfeld, Arrested Development (Netflix), Peep Show (Prime)

 

Ahhh! Seinfeld hadde jeg helt glemt! Aldri sett serien, men begynte å tenke på den i høst. Ble gira nå😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (Akkurat nå):

Med over en måneds korona/man flu-nedetid har jeg pløyd gjennom mye. 

Noen høydepunkt jeg kan komme på som ikke er nevnt blant flere av klassikerne som nevnes over her. Kommer sikkert på flere etterhvert: 

  • Action/gladvold i Reacher (mye bedre enn Tom Cruise-filmene) på Amazon Prime, selv om det kanskje blir litt banalt etterhvert. Basert på Lee Child's bøker om militærpolitigiganten (han er beskrevet som enorm i bøkene) som lever et nomadeliv i USA og havner i trøbbel
  • Foundation: Apple TV+, for meg som ikke har religiøst forhold til bøkene synes jeg dette har utviklet seg til en veldig stilig scifi-serie som tar opp endel interessante tema
  • Slow Horses: Spiondrama om mislykka MI5-agenter med Gary Oldman i en legendarisk rolle som seriefisende griskaill av en leder
  • Fargo: Fem sesonger på HBO som går fra helt spektakulært bra til ganske bra hvis du likte estetikk og stil i filmen. Sesong 5 med bra roller av Juno Temple og Jon Hamm
  • The White Lotus: Tidenes skrekkserie kamuflert som et morddrama med rikinger på fancy hotell. HBO
  • Ted Lasso: Feelgodserie uansett om du liker fotball eller ikke. Apple TV+
  • Goliath: Advokat/krimdrama med Billy Bob Thornton, litt ujevnt, men jeg likte den godt. Amazon Prime
  • Bosch: Kanskje min favoritt krimserie. Ligger vel tilgjengelig på flere plattformer, men skal du se alt er det vel på Prime. Stil og klasse over rollen til Titus Oliver. Mange gode sesonger etterfulgt av spinoffserien Bosch Legacy, som har vært litt svakere, men fortsatt severdig
  • Lincoln Lawyer: Netflix, basert på bøker skrevet av samme karen som har skrevet Bosch-romanene. Fortsatt krim, men her i advokat-varianten. Kanskje litt tammere enn Bosch, men fortsatt ganske spennende og mye stil.

Kredd deluxe for den lista! Håper formen er bedre 🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, torbjornhb said:

Kredd deluxe for den lista! Håper formen er bedre 🙌

Har sett så mye serier at jeg sliter med å huske alt jeg har sett den siste tiden 🙂 

Formen er faktisk ca helt bra igjen nå, med full smak og lukt tilbake (var fascinerende å ikke kunne kjenne antydning til lukt på verken overparfymert deodorant eller sterke vaskemidler en periode).

Litt småskeptisk for hvordan kroppen skal funke for å gjøre noe fysisk etterhvert etter at jeg friskmeldte meg sjøl sånn mot slutten av forrige uke, så har vært flink til å skulke trening i noen dager så langt.

Et par til: 

  • A murder at the end of the world: Disney+, denne trodde jeg ikke at jeg skulle like utfra omtalen, men et ganske kult morddrama som jeg likte godt
  • Only murders in the building: Denne droppa jeg også en stund, men etter sterke anbefalinger så jeg litt og ble hekta. Steve Martin, Selena Gomez (jepp, Bieber-eksen, men hun er ganske kul i denne serien) og han fyren som ligner på Rod Stewart jeg aldri husker navnet på. Humoristisk krimdrama om en gjeng hobbypodcastere.
  • The Bear: En serie du enten ikke skjønner poenget med eller elsker har jeg inntrykk av. Som litt interessert i matlaging funker den for meg, og har endel ganske intense produksjonsdetaljer rent teknisk som er imponerende (ene episoden er vel ca skutt i ett take etc). Disney+
  • The Boys: Fantastisk take på superhelt-temaet, der superheltene er tildels drittsekker som selger seg sjøl som kommerse produkt, og gjengen av "boys" prøver å slåss tilbake mot dem. Tildels rimelig drøyt grafisk, basert på en tegneserie fra mannen bak Preacher-tegneserien (som er mye drøyere enn tv-serien som gikk på Viaplay). Amazon Prime
  • Justified: Her løy jeg kanskje litt tidligere. Dette er kanskje min favoritt-krimserie (Bosch er ikke langt bak i såfall). Timothy Olyphant er som skapt for å spille marshall, som han også viste i Deadwood som @Howard anbefalte (det er en også sjukt bra serie, med tidenes kanskje mest fascinerende dialog, som er ganske dype og avanserte greier om man ser forbi antall fucks per minutt). Og ikke minst er Walton Goggins veldig bra som Boyd Crowder, som er seriens primære antagonist. Den blir bare bedre og bedre utover i sesongene synes jeg. Finnes også som en ny spinoff-serie nå, som på langt nær var like bra som de orginale sesongene i mine øyne, men mye pga en annen antagonist.
  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (2 minutter siden):

Har sett så mye serier at jeg sliter med å huske alt jeg har sett den siste tiden 🙂 

Formen er faktisk ca helt bra igjen nå, med full smak og lukt tilbake (var fascinerende å ikke kunne kjenne antydning til lukt på verken overparfymert deodorant eller sterke vaskemidler en periode).

Litt småskeptisk for hvordan kroppen skal funke for å gjøre noe fysisk etterhvert etter at jeg friskmeldte meg sjøl sånn mot slutten av forrige uke, så har vært flink til å skulke trening i noen dager så langt.

Et par til: 

  • A murder at the end of the world: Disney+, denne trodde jeg ikke at jeg skulle like utfra omtalen, men et ganske kult morddrama som jeg likte godt
  • Only murders in the building: Denne droppa jeg også en stund, men etter sterke anbefalinger så jeg litt og ble hekta. Steve Martin, Selena Gomez (jepp, Bieber-eksen, men hun er ganske kul i denne serien) og han fyren som ligner på Rod Stewart jeg aldri husker navnet på. Humoristisk krimdrama om en gjeng hobbypodcastere.
  • The Bear: En serie du enten ikke skjønner poenget med eller elsker har jeg inntrykk av. Som litt interessert i matlaging funker den for meg, og har endel ganske intense produksjonsdetaljer rent teknisk som er imponerende (ene episoden er vel ca skutt i ett take etc). Disney+
  • The Boys: Fantastisk take på superhelt-temaet, der superheltene er tildels drittsekker som selger seg sjøl som kommerse produkt, og gjengen av "boys" prøver å slåss tilbake mot dem. Tildels rimelig drøyt grafisk, basert på en tegneserie fra mannen bak Preacher-tegneserien (som er mye drøyere enn tv-serien som gikk på Viaplay). Amazon Prime
  • Justified: Her løy jeg kanskje litt tidligere. Dette er kanskje min favoritt-krimserie (Bosch er ikke langt bak i såfall). Timothy Olyphant er som skapt for å spille marshall, som han også viste i Deadwood som @Howard anbefalte (det er en også sjukt bra serie, med tidenes kanskje mest fascinerende dialog, som er ganske dype og avanserte greier om man ser forbi antall fucks per minutt). Og ikke minst er Walton Goggins veldig bra som Boyd Crowder, som er seriens primære antagonist. Den blir bare bedre og bedre utover i sesongene synes jeg. Finnes også som en ny spinoff-serie nå, som på langt nær var like bra som de orginale sesongene i mine øyne, men mye pga en annen antagonist.

Godt å høre at formen er bedre, om enn ikke helt på topp. Ønsker deg alt godt 🙂

Masse gode anbefalinger her. Helt nydelig! Steve Martin er jo en legende. Ble inspirert til å sjekke ut Only murders in the building.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justified er også min favoritt-«krim»serie @perbl! Helt enormt bra karaktergalleri utenom de nevnte hovedrollene også, med nye antagonister i hver sesong og konflikten Raylan/Boyd som en rød tråd. Så nettopp gjennom alle 6 sesongene på nytt som sykkelrulle-TV og den serien har ikke tapt seg en prosent med årene heller. Personlig favorittskurk er forøvrig Dickie Bennett, enorm skuespillerprestasjon.

 

Har nå sett Reacher mens jeg sykler og det er ikke helt det samme, men tilfredsstillende å se ham denge folk som fortjener det iallefall. Helt kurant serie.

EDIT: Glemte å legge til en egen anbefaling; Entourage! Gladserie som ble noe dårligere i sesong 4 og 5 men som tar seg opp igjen. Legendariske replikker, meget bra dynamikk og kjemi mellom gutta boys samt den sinnsyke rollen til Jeremy Piven som Ari Gold.

Endret av rosandholm
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse bra her. Legger til noen:

* Bloodline (Netflix) - flott serie fra Key West, utmerket for alle som har familie.
* Ozark (Netflix) - også "familiefilm" (he, he), starten er helt døll, men tar seg raskt opp og øker bare på for hver sesong.
* Big Little Lies (HBO) - øvre middelklasse i California på vrangen, tidenes lydspor (Michael Kiwanuka), skuespillerkunst av ypperste merke.
* The Affair (HBO) - for alle som har, har hatt eller skal ha kjæreste, uhyre velspilt av Dominic West (The Wire) og Ruth Wilson
* Outlander (?) - "kona di" vil elske denne 🙂 Perfekt blanding av magi, kjærlighet og dramatikk i historisk drama

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Loudest Voice med Russell Crowe er en filmatisering av starten og framveksten av Fox News.

Jævlig bra laget og must see for dem som er opptatt av amerikansk politikk og sammenhengen mellom makt og massemedier, Murdoch og Trump.

For dem som har sett Succession får man her et dypdykk i ATN, altså Fox. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The pez outlaw på netflix. Må sees imo. Jepp, handler om Pez. Fikk tips i Tingenes Tilstand-podden.

ellers ser jeg mye av det jeg har likt nevnt her fra før. 
the lasarus project på nrk var mindtwisting, fool me once, flix nevnt? Mycket bra! 
Annika, nrk. 
Westworld
jeg er en sucker for krim, særlig fra/på de britiske øyer

og jeg får en tåre i øyekroken når jeg ser Downtown abbey, sånn er det bare.

 

edit: the last of us (spilte aldri spillet, men du verden for en serie!)

 

Endret av Ivar Elverum
  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 sesonger "Hunter" på Prime. Helt grei nazi-jakt

(Litt smårart nå kanskje siden Israel synes "aldri mer" bare gjelder for de selv, og denne serien sikkert er ment som en gedigen rettferdiggjøring av alt de ønsker å ta seg til med bakgrunn i holocaust...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...